Kaksipyöräisten kokoontumisajosäie

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
OHO. Täällähän on liikettä.
Kävitkö sä montulla/radalla sillä kuitenkin kurvaamassa, tai sitten muistelen omiani?
Muistat omiasi. Hussen enskalla jonka hiljatain tähän yamahan enskaan vaihdoin ajoin kerran.
Näin ollen olen omistanut useamman kappaleen enskapyöriä kun montako kertaa olen enskaa tahi crossia ajanut.

Ei todellakaan estä mainitsemasta motocrossia harrastuksena.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Muistat omiasi. Hussen enskalla jonka hiljatain tähän yamahan enskaan vaihdoin ajoin kerran.
Näin ollen olen omistanut useamman kappaleen enskapyöriä kun montako kertaa olen enskaa tahi crossia ajanut.

Ei todellakaan estä mainitsemasta motocrossia harrastuksena.
Ok ok, kouluvihjailu ymmärretty!
Oliko sulla YZ250F?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Aiempaan loukkaantumiskeskusteluun sanoisin omalta osaltani sen, että mitään mettäenskaa ei ole tarkoitus itsellä lähteä harrastamaan. Soratieajelua lähinnä, jotain pikkukokeilua toki maastossa/montulla mutta ei revittelyä. Ennemminkin trial-tyyppistä pikkunättiä kikkailua.

Tarkoitus on pitää vehjes hienossa kunnossa, jopa ehostaa sitä ja ajella naatiskellen kauniina kesäpäivinä alle päivän mittaisia sorareittejä ja diggailla siinä sivussa lehmäpeltoja ynnä järven rantoja.

Museopelin arvo tuskin paljoa enää putoaa, jos ei päästä laitosta ränsistymään.

Örfil

Guest
Oolsprait! Täytynee hommata tota Hondaa silmällä pitäen joku samantapainen.
On aika must -kirja, jos aikoo tehdä itse huollot ja korjaukset. Hyvät räjäytyskuvat, kirjalliset ohjeet purkamisista/kasauksista ja säätämisistä sekä oikeat kiristysmomentit.

Tuon avulla olen kaikki mahdolliset tehnyt paitsi konetta en ole purkanut. Sekin tuon kanssa onnistuisi.

DW

2009-2016
Jos elossa ollaan, niin liittynen pyöräkerhoon alkukesästä 2033.

Aika Alppumainen kommentti?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Onko kukaan käynyt katsomassa luonnossa, minkälaisista mestoista mm-tason trial-kuskit ajaa?

Sitä vaan kun ei pääse jaloin/käsin kiipeämään niitä paikkoja, joista noi tauhkat ajaa rätkällä.:thumbfh:

Örfil

Guest
Olen käynyt katsomassa aikanaan Ilveskalliolla Hattulassa, tosin vain SM-tason.

Koitettiin ajaa mopoilla samoja paikkoja, lopputuloksena katkenneita jalkatappeja.

Örfil

Guest
Pöhkiksen kulkuvälineillä on logistiikan mittareilla hyvä kiertonopeus.
Eiköhän tuo ole vaihdettu johonkin sivuvaunulliseen syksyyn mennessä ;)

burb

.
Muistelen että Pöhkiksellä oli aikoinaan museoenska, semmonen punainen Honda. Vieläköhän hällä on se?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Sainpas käyntiin. Koville se otti, kikat, niksit ja konstit täytyy oppia.

Kävin töräyttämässä 60 km lenkin pääosin pieniä sorateitä ja metsätyöteitä, ynnä klikkailin vähän louhos/sora/maansiirto-alueella (ei varsinainen sorakuoppa, mutta vähän sinne päin)
Pöhee kikotin!
300 kilosen matkapyörän rinnalla toi tuntuu 140 kilosena painon puolesta mopottimelta, mutta kahvalla saa riittävät väännöt käyttöön, että sora lentää aina kun kiertää kapulaa.
Kaloreita palaa vähän eri tahtiin ku maantiellä.

Pöhkiksen kulkuvälineillä on logistiikan mittareilla hyvä kiertonopeus.
Eiköhän tuo ole vaihdettu johonkin sivuvaunulliseen syksyyn mennessä ;)
Muistelen että Pöhkiksellä oli aikoinaan museoenska, semmonen punainen Honda. Vieläköhän hällä on se?
Oli se äsken vielä tuolla tallissa matkapyörän vieressä. Peltilehmäkin on viettänyt perheessä jo vuoden.
Että eipäs ny liioitella! :mad_old:

Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Ennen päivän fykkösiä, kävin mopon kimppuun - viimeinkin.

Kaivoin esille kardaanin ja sen kiinnitystarvikkeet, putsailin osat pölystä ja vanhasta vassusta sekä tutkiskelin mitä puuttuu että sen saa takas paikalleen.
Huomenna Moccenetistä molybdeenivassua ja tiivisteliimaa ja keppiä paikalleen.
Sitten iskarit, kilpiteline, takarengas ja lopuksi jarrusatula => periaatteessa valmis.

Ainoo hankala homma on että kun irroitin aikanaan kardaanin, sen liitos koneen päähän on sellainen nivelellinen ja se on kardaanintunnelin sisällä nitkahtanut alaspäin eli ei enää linjassa.
Tunneli pitää avata myös toisesta päästä, jotta saa sormilla pidettyä niveltä suorassa ja kahdella muulla kädellä sitten pukata keppi paikalleen.
Tarvitsen siis kolme kättä saadakseni tuon paikalleen. Mutta hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty, vaikka se tarvittava "välikäsi" vielä puuttuukin.

Se että tuo vielä käy, onkin tyystin eri juttu ja sitä murehdin sitten kun kikotin on ensiksi siinä kunnossa että sen saa työnnettyä tallista ulos.

Örfil

Guest
Tein tänään tuhmia.
Varmistin että keppi on tanassa, ainahan se. Sitten vaseliinia kepin päähän ja vähän reikäänkin.
Sitten aika sokkona toinen käsi perässä ja toinen reiällä tunkemaan keppiä kohti voideltua aukkoa. Sohimista, lipsumista, ohityöntöjä, ulos ja sisään n. 15 min ja viimeinkin, viimeinkin kardaani solahti paikalleen. Huh, siinä hikeä jo pukkas.
Lopuksi pulttien kiristys ja iskarit paikalleen.

Seuraavaksi vanne paikalleen. Josko ylihuomenna jatkais.