Re: Re: Kaksoiskölin toiminta?
Ilmari sanoi:
En tiedä tarkoitatko kaksoiskölillä Williamsin etusiipeä kannattelevaa "mursunnokkaa", mutta jos tarkoitat, ei sillä ole mitään tekemistä kaksoiskölin kanssa.
Aikanaan kun tietyt tallit muotoilivat keulaa aerodynaamisten vaatimusten mukaisesti, ne törmäsivät ongelmaan. Jos keulasta tehtiin heidän mielestään optimaalinen, ei siinä ollut enää tilaa etupyörän ripustuksia varten. Tämän takia keulaan tehtiin molempia ripustuksia varten muuta nokkaa alemmas yltävä "köli". Ja näin oli syntynyt käsite kaksoisköli. Kaksoisköli todettiin hyväksi ilman virtausten kannalta auton keulan alla.
"Näin" ei syntynyt kaksoisköli vaan tavallinen köli, mihin ripustukset kiinnitettiin!
Kaikkihan sitten tietää mikä köli noin niinku purjeveneissä on!? Tämä on siis samanlainen härveli keulan alla, johon eturipustukset kiinnitetään!
Kaksoisköli tuli sitten jälkikäteen, muistaakseni sen ensimmäiseni otti käyttöön Sauber? Kaksoisköli on siis jaettu kahteen osaan(yllätys), jolloin kölien väliin jää ilmavirralle vapaa aukko nk. tunneli mistä ilma johdetaan perän alle!
Williamsilla ja McLarenilla on käytössä kaksoisköli! Ja vaikka keulat ovat täysin erinäköisiä, niin toiminta periaate on molemmissa sama!
Williamsilla Terz, vai mikä se italian typy nyt olikaan, kehitti tämän "avoimen" keulan, jolloin ilma ohjautuu suoraan kaksoiskölin kautta auton pohjan alle! Alunperin siis kyseinen naisaerodynaamikko kehitti tätä systeemiä Ferrarille! Ilmeisesti hommaa ei siellä saatu täysin toimimaan, johtuen mahdollisesti siitä että Byrnen suunnittelemissa autoissa käytetään edelleen normaali köliä! Tällöin tästä "avoimesta" keulasta ei ole hyötyä, koska ilma ohjataan eri tavalla auton alle!
McLarenilla on siis sama kaksoisköli käytössä mutta keulan ratkaisu ilman ohjaamiseen on täysin erilainen! Keula on juuri siksi kapea että noiden massiivisten siipien kautta saadaan ilma ohjattua tämän kaksoiskölin tekemän tunnelin kautta auton alle!
Sen tarkemmin en osaa selittää noita toiminta eroja!?