Kalle Rovanperä - Pojasta polvi paranee jne

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja voi vaan kuvitella miltä tuntuu kilpakumppaneista (lähinnä Evans, Neuville) kun viimeistään nyt ymmärtävät sen, että se minun aikaikkuna voittaa mestaruus taisi mennä viimeistään nyt umpeen. Tämä sama on varmasti ollut yksi ohjaava tekijä myös Ogierin lopetuspäätöksessä. Miksi enää väkisin yrittää, kun areenalle on tullut nopeampi kaveri. Mieluummin voittamattomana pois.
Muuten samaa mieltä paitsi Ogierista. Sitä lopettamista on nyt hinkattu jo neljä vuotta.

Katotaan ens kaudella miten uusien autojen voimasuhteet menee tallien välillä, se vaikuttaa yllättävän paljon.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
Muuten samaa mieltä paitsi Ogierista. Sitä lopettamista on nyt hinkattu jo neljä vuotta.

Katotaan ens kaudella miten uusien autojen voimasuhteet menee tallien välillä, se vaikuttaa yllättävän paljon.

Juuri näin. Ei ole mitään tietoa siitä, onko Toyota tulevalla kaudella kokonaisuutena yhtä ylivertaisen kilpailukykyinen kuin tällä kaudella.
 
  • Like
Reaktiot: Jsx

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Niin hyvät kuin nämä muutamat kisat on olleetkin, en alkaisi vielä mestaruusparaateja varailemaan. Ralli on todella monimutkainen laji, ensi vuodeksi vielä isot sääntömuutokset niin mistä sitä tietää vaikka joku Formaux tai Breen vetää jackpotin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Hyvä että yritti ja näitä sattuu kaikille, mutta nämä ovat myös hyviä muistutuksia siitä, kuinka pieniä marginaalit ovat.

Jos auto ei sovi täydellisesti käteen ja muut ovat nopeita, niin marginaaleja voi kaventaa vain johonkin rajaan saakka.

Ei Rovanperän tuleva mestaruuskulku mitenkään taputeltu ole. Siihen tarvitaan myös onnea. Auton on oltava nopea ja sen on sovittava käteen eikä silloinkaan mikään ole varmaa, jos myös muilla kärkikuskeilla on toimiva paketti.

Aikaisemmin Rovanperä on pystynyt näyttämään näissä sekuntikamppailuissa vahvalta, mutta silloin on ollut vara repiä enemmän. Nyt ei ollut.

Nuori ikäkin vielä vaivaa. Esimerkiksi Lappi näyttää pystyvän myöntämään paremmin auton rajat, joskin olihan hänelläkin eilen tilanteensa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Jos auto ei sovi täydellisesti käteen ja muut ovat nopeita, niin marginaaleja voi kaventaa vain johonkin rajaan saakka.
Tästä parhaita esimerkkejä ovat pari ranskalaisherraa. Tärkeintä ei ole voittaa yhtä pätkää tai rallia, vaan mestaruus ja mestaruuksia.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Tässä katseltuani viimeisen reippaan 20 vuoden aikana Jyväskylässä WRC-autolla debytoineita kuljettajia, jotka ovat vähän enemmän kierrelleet MM-sarjaa, niin hankalaa on ollut muutamalla muullakin ensimmäisillä kerroilla Jyväskylässä WRC-autolla. Aika monella on ollut ulosajoa, joillain on ollut epäonnea tekniikan kanssa ja onhan sitä nähty vääränlaiset kalsaritkin, jonka seurauksena on tullut hylky. Kyllä tämä Jyväskylä vaan edelleen on melko raju paikka kaikenkarvaisille ja maalaisille, varsinkin kun ensimmäistä kertaa vedetään isossa liigassa. Ja niinhän se pitää ollakin! Lappi oli ilahduttava poikkeus 2017, mutta toistaiseksi isoimmat saavutukset Keski-Suomen ulkopuolella ovat antaneet odottaa itseään. Seuraavana vuonna sitten ajovirhe päättkin rallin. Sunisella sama juttu sillä, erotuksella että ajovirheeseen ei ole tullut keskeytystä (eikä seuraavinakaan vuosina), mutta kyllä häneltäkin nähtiin aikamoiset kevätjuhlaliikkeet 2017. Välillä nää on pienestä kii.

Rovanperä 2021 kesk/superralli. ulos
Katsuta 2021 kesk/superralli. ulos
Greensmith 2019 kesk. ulos
Suninen 2017 4. +1:01.5
Lappi 2017 1., 2018 ulosajo
Camili 2016 kesk. ulos
Evans 2014 7. +5:25.8, 2015 ajovirhe vaurioitti autoa
Kubica 2014 superralli. ulosajo
Breen 2014 kesk. kartturin loukkaantuminen
Paddon 2014 sij. 8 +6:17.8, ulosajo 2015
Tänak 2012 sij. 5 +2:47.6. Eka podiumi viidennellä yrityksellä. Ulosajo 2016
Neuville 2012 superralli. ulosajo. 1 podium vuosien 2012-2019 aikana
Meeke 2011 kesk. tekniikka, vuonna 2013 ja 2015 ulosajo. Eka podiumi kolmannella yrityksellä
Ogier 2009 6. +4:18.5.
Novikov 2009 kesk. ulosajo
Östberg 2006 kesk. vaihdelaatikko. 2008 ulosajo
Mikkelsen 2007 12. Ei koskaan podiumilla
Sordo 2006 kesk. ulosajo. Ei koskaan podiumilla
Hänninen 2006 hylkäys.
Atkinson 2005 keskeytys, ainakin 2 ulosajoa
Galli 2005 keskeytys, ulosajo
Latvala 2003 14. Ulosajot 2007 ja 2008
Hirvonen 2003 keskeytys, moottori. 2004 Killeri. Eka podiumi neljännellä yrityksellä.
Loeb 2002 10. +6:13.6. Eka podiumi neljännellä yrityksellä.
Duval 2002 kesk. voimansiirto, 2003 ulosajo
Garde 1999 6. +3:09.5. Kalusto heikohkoa vuotta 2001 lukuun ottamatta
Solberg 1999 12. +12:11.9. 2000 ulosajo
Burns 1998 5. +2:56.8. 2000 ulosajo maalin jälkeen Juupajoella

Viime vuosien voittajista kyllä siinä piti mm. Tänakin, Meeken ja Latvalankin maksella omat oppirahansa ajovirheiden seurauksena, ennen kuin voitto Jyväskylässä tuli. Hirvosella Killeri jne. Toki sitten suurmestareista Ogierilla tuli eka lipsautus vasta 2016 ja Loebilla ei lainkaan. Maailmanmestareista myös Burns oppi Jyväskylän metkut melko nopeasti, vaikka kirkkain kruunu jäi lopulta puuttumaan. Vähän vanhemmista kuskeista taisi siellä Bossella ja Kankkusella ainakin yhdet accidentit olla ennen voittoja. Tommilla ja Carlosilla on varmaan ollut vaivattomimmat alut Jyväskylässä tässä noin 30 vuoden aikana.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Tommilla ja Carlosilla on varmaan ollut vaivattomimmat alut Jyväskylässä tässä noin 30 vuoden aikana.
Bossella tosiaan oli se kolmen suora '90-'92 ja Kankulla '85.

Kai tuon Lapin alunkin voi tuohon Sainzin ja Mäkisen kylkeen laittaa, tulokset 1-kesk-2 vertautuu suht hyvin esim. Sainzin 6-3-1 aloitukseen, vaikka Sainzin aikaan pääluokkaan osallistujia olikin kyllä selvästi enemmän. Tietysti Sainz hyppäsi myös heti syvään päätyyn, eikä ollut harjoitellut Jyskälää pienemmän luokan autoilla toisin kuin Lappi. Mäkiselläkin vastusti sen verran, että eka yritys A-ryhmäläisellä päättyi tekniseen vikaan. Haastava ralli, kaiken kaikkiaan!
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
ROVANPERÄ ajoi ulos, ja hänen autoonsa tehtiin iso remontti, jotta hän pääsi jatkamaan kisaa sunnuntaina. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään, kun Rovanperä loukkasi ulosajossa selkäänsä.

Magneettikuvauksessa selästä ei löytynyt murtumia.

”Selkälihaksiin tuli revähdys, kun auto osui hiekkakasaan. Kallen pitäisi olla perjantaina autossa, joten eiköhän selkä lähde vertymään”, Latvala sanoi.

”Kalle myönsi, että testit menivät vähän pieleen. Siitä ei yleensä seuraa hyvää, jos alkaa kisan aikana säätää autoa. Se on paha rasti”, Latvala sanoo.

”Kallen kohdalla luotettiin liikaa siihen, että olisi voitu ajaa samanlaisella autolla kuin kesällä Virossa. Siitä tuli virhe. Evansin viimeistely sen sijaan onnistui.”

- Latvala Helsingin Sanomille -
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Tässä katseltuani viimeisen reippaan 20 vuoden aikana Jyväskylässä WRC-autolla debytoineita kuljettajia, jotka ovat vähän enemmän kierrelleet MM-sarjaa, niin hankalaa on ollut muutamalla muullakin ensimmäisillä kerroilla Jyväskylässä WRC-autolla. Aika monella on ollut ulosajoa, joillain on ollut epäonnea tekniikan kanssa
Laskelmoin tässä aiemmin kesästä et ainoat huippukuskit, joka ei ole keskeyttänyt (tai paremmin sanottuna ajanut ulos) Jyväskylässä WRC-autolla 2000-luvun puolella, taitavat olla Grönholm, Loeb ja Märtin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Kalle Rovanperä ajoi kyllä todella hienosti koko Ruotsin Rallin viikonlopun. Ansaittu ja tyylikäs voitto.

Kalle teki nyt saman kuin isänsä Harri Rovanperä vuonna 2001. Harrihan on myös Ruotsin Rallin voittaja.

Tässä muistoja Harrin kilpailusta vuonna 2001.


ot_p_6_rovanpera_1.jpg
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Sellainen viikonloppu sitten juuh

- Ensimmäinen voitettu asfalttiralli ja vieläpä millaisten käänteiden jälkeen
- Ensimmäistä kertaa voitto kahdessa rallissa peräkkäin. Saavutus, johon esim. Latvala ei pystynyt kertaakaan uransa aikana
- Uran toista kertaa kokonaiskisan ja Powerin voitto samassa rallissa. Ogier on pystynyt tuohon 20 kertaa, Tänak 5, Loeb ja Neuville 3 kertaa. Rovanperällä startteja pääluokassa on siis 22 tässä vaiheessa.
- 76 pistettä kauden kolmen ekan kisan jälkeen on isoin pistesaldo nykyisen pistelaskun (kaudesta 2017 alkaen) aikakaudella. Aikaisempi paras noteeraus oli Ogierin 66 pinnaa kaudelta 2017
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Sellainen viikonloppu sitten juuh

- Ensimmäinen voitettu asfalttiralli ja vieläpä millaisten käänteiden jälkeen
- Ensimmäistä kertaa voitto kahdessa rallissa peräkkäin. Saavutus, johon esim. Latvala ei pystynyt kertaakaan uransa aikana
- Uran toista kertaa kokonaiskisan ja Powerin voitto samasta kisasta. Ogier on pystynyt tuohon 20. kertaa, Loeb ja Neuville 3 kertaa. Rovanperällä startteja pääluokassa on siis 22.
- 76 pistettä kauden kolmen ekan kisan jälkeen on isoin pistesaldo nykyisen pistelaskun (kaudesta 2017 alkaen) aikakaudella. Aikaisempi paras noteeraus oli Ogierin 66 pinnaa kaudelta 2017
ja kautta aikain kolmastoista kuljettaja joka on voittanut soralla, lumella ja asvaltilla.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
160
Mestaruuksia ei voiteta, jos ei ole raakaa nopeutta. Melkein mestareita sitten taas löytyy kasapäin näistä herroista, joilta puuttuu taito ja kyky vetästä "hattu pois päästä aikoja".

Mestaruuksia ei voiteta, jos ei ole malttia ajaa siitä sijoituksesta, mikä juuri sillä hetkellä on maksimi sijoitus. Melkein mestareita sitten taas löytyy kasapäin näistä herroista, joilta puuttuu taito ja kyky kontrolloida omaa vauhtia, säästää autoa, ymmärtää ketä vastaan ajaa jne.

Paljon puhutaan tuurista ja onnesta. Pitkässä sarjassa sillä ei ole merkitystä ja lähes aina tuuri tai onni/epäonni on seuraus siitä, mitä itse teet.

Yhtäläisyys mestareilla on se, että kykenevät aina jostain repimään kerran pari per kilpailu sen "hattu pois päästä ajan". Loppu kisa vedetään sitten sitä vauhtia, mitä "kilpailu pakottaa vetämään". Joka EK:ta ei tarvitse voittaa, säästellään autoa, minimoidaan riskit jne.

Kalle kuuluu jo nyt siihen kastiin kuljettajista, joilla on kaikki ominaisuudet olemassa voittaa mestaruuksia. Soralla ja lumella hän kykenee ajamaan perus vauhdilla jo nyt täysin samoja aikoja muiden kanssa. Ja tarvittaessa vetämään "hattu pois päästä ajan", kun sellainen tarvitaan.
Itseään ei koskaan saisi lainata, mutta lisätään tähän nyt vielä tuo päällystetty tie. On melkein jo ihan sama, onko ajettu ennen tai kuinka paljon on muut ajaneet enemmän.

Harjoittelut ja kokemukset on nyt hankittu, muilla ei ole enää sanansijaa. Nautitaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
- Ensimmäistä kertaa voitto kahdessa rallissa peräkkäin. Saavutus, johon esim. Latvala ei pystynyt kertaakaan uransa aikana
En oo tykännyt lyödä lyötyä, mutta tää on kyllä saavutus joka vähän... noh. Ehkä se kertoo jotain kyseisen kuljettajan urasta.

Kun verrataan toiseen saman aikakauden kuskiin, niin Hirvonen toki onnistui tässä vaan kertaalleen, mutta voittoja tuli WRC-tasolla 4. kisaa peräkkäin
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Hauska oli katella vähän noitten muitten kuskien reaktioita, kun Kalle tuli maaliin. Vähän sellasta epäuskoista pälyilyä, että "tätäkö vastaa tässä pitäs ny jatkossa ajella.."
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Sellainen viikonloppu sitten juuh

- Ensimmäinen voitettu asfalttiralli ja vieläpä millaisten käänteiden jälkeen
- Ensimmäistä kertaa voitto kahdessa rallissa peräkkäin. Saavutus, johon esim. Latvala ei pystynyt kertaakaan uransa aikana
- Uran toista kertaa kokonaiskisan ja Powerin voitto samassa rallissa. Ogier on pystynyt tuohon 20 kertaa, Tänak 5, Loeb ja Neuville 3 kertaa. Rovanperällä startteja pääluokassa on siis 22 tässä vaiheessa.
- 76 pistettä kauden kolmen ekan kisan jälkeen on isoin pistesaldo nykyisen pistelaskun (kaudesta 2017 alkaen) aikakaudella. Aikaisempi paras noteeraus oli Ogierin 66 pinnaa kaudelta 2017
Ensimmäinen kerta myös, kun käänsi kilpailutilanteen edukseen ja nousi toiselta sijalta voittoon powerilla. Toki jo Ruotsin 2020 powerilla hän teki samanlaisen tempun sijojen ollessa neljä ja kolme.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
ja kautta aikain kolmastoista kuljettaja joka on voittanut soralla, lumella ja asvaltilla.
ja tosiaan nuorin kaikki pinnat valloittanut kuski.

Yksi hauska tilasto voisi olla myös: montako voittoa 12 kk sisään ensimmäisestä voitosta (ensimmäinen mukaan lukien). Kallellahan on nyt neljä. Loebilla oli kolme, Ogierilla neljä, Tänakilla kolme, Grönholmilla neljä, Kankkusella kolme. Tilaston kuningas on kuitenkin (luullakseni) Carlos Sainz, joka voitti seitsemän kisaa välillä Akropolis 1990 - Korsika 1991.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
ja tosiaan nuorin kaikki pinnat valloittanut kuski.

Yksi hauska tilasto voisi olla myös: montako voittoa 12 kk sisään ensimmäisestä voitosta (ensimmäinen mukaan lukien). Kallellahan on nyt neljä. Loebilla oli kolme, Ogierilla neljä, Tänakilla kolme, Grönholmilla neljä, Kankkusella kolme. Tilaston kuningas on kuitenkin (luullakseni) Carlos Sainz, joka voitti seitsemän kisaa välillä Akropolis 1990 - Korsika 1991.
Moniko kuski on voittanut kaikilla noilla alustoilla saman kauden aikana? Loeb tai Ogier varmaan ainakin?
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
ja tosiaan nuorin kaikki pinnat valloittanut kuski.

Yksi hauska tilasto voisi olla myös: montako voittoa 12 kk sisään ensimmäisestä voitosta (ensimmäinen mukaan lukien). Kallellahan on nyt neljä. Loebilla oli kolme, Ogierilla neljä, Tänakilla kolme, Grönholmilla neljä, Kankkusella kolme. Tilaston kuningas on kuitenkin (luullakseni) Carlos Sainz, joka voitti seitsemän kisaa välillä Akropolis 1990 - Korsika 1991.
P. Solberg pääsee myös aika korkealle, 5 voittoa 2002 Briteistä 2003 Britteihin, 2003 järjestettiin sopivasti viikkoa aikaisemmin kuin 2002.
 
Ylös