Kanadan aika-ajot

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Schumifani sanoi:
Ok. Voi olla, että olen väärässä. Schumin ajosta Casinossa tuli vielä hidastus ja mielestäni siinä perä heitti aika paljon ja kädet olivat Schumilla aivan ristissa. Uskaltaisin väittää, että siinä meni ainakin yksi sija, ellei jopa kaksi. Ei saanut nimittäin niin hyvää lähtöa takasuoralle kun useimmat muut.
Voi hyvinkin olla näin. 0,5 sekkaa jäi Ralfille tuolla viimeisellä sektorilla mikä on paljon kun muistetaan Ferrarien suoravauhdit ja millainen sektori on kyseessä.
 

Conda

Well-known member
Liittynyt
28.9.2003
Viestit
104
Sijainti
Porvoo
Vaikea kyllä uskoa, että molemmille Ferrareille olisi valittu kahden pysähdyksen taktiikka kolmen sijasta, koska ainahan heillä yleensä (ja varsinkin Schumilla) on juuri kolmen pysähdyksen taktiikka. Ja sekin tuntuu oudolta, että Ferrari olisi muuten yht'äkkiä selvästi aiempaa vaisumpi.

Ralffin nousu kärkeen oli kyllä erikoista, miten Williams paransi yht'äkkiä noin paljon?

BAR ja Renault alkavat olla tosi kovia talleja, hyvä jos kärki tosiaan nyt alkaa tasoittua... Takuma Satossa on näköjään potentiaalia, mutta tekee vielä aloittelijamaisia virheitä kovissa paikoissa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Aika hyvä tuloslista, koska se näyttäisi tuovan jännitystä kisaan johtuen Schumin yllättävän huonosta lähtöpaikasta. Ralfin paalu oli todellinen yllätys. Sato olisi ollut myös korkealla ilman yliyrittämistä. BAR tuntuu olevan kova uuden moottorin ansiosta ja Renaultkin on ihan hyvässä iskussa, Trulli jälleen Alonsoa nopeampana. Jännä kisa tulossa. Lisäväriä tuo varmasti Saton huono lähtöruutu, saadaanpahan nähdä runsaasti kamikazeilua ellei kaveri ensin kolaroi itseään ulos.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Tulipas mielenkiintoinen lähtöjärjestys. Hondan moottori taitaa olla oikeastikkin tehokkain. Mersukin kierti aika hyvin, että kyseessä ei todellakaan ole Espanjan GP:n kone.

Kimi ohittaa huomenna lähdössä molemmat Ferrarit joita pidättelee jonkun aikaa. Näin Bar, Williams ja Renault pääsevät ratkaisemaan voiton keskenään. ;)
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Turun Sanomien F1-asiantuntija Paolo filisetillä (Heikki Kullan kaveri) on ihan omat käsitykset taktiikoista:

Schumacher voikin turvautua haastajiaan konservativiisempaan strategiaan. Kunhan lähtö sujuu kuutosruudusta kunnialla, saksalainen lähtee ajamaan laskemallaan nopeudella ja jos siihen pystyy, vilkuttaa toisen ja viimeisen pysähdyksensä jälkeen hyvästit BAR:ille ja Renaultille.
:eek!: :rolleyes:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ihan mukavaltahan toi lähtöliuska vaikuttaa, mutta eiköhän ne ferkut kuitenkin loppujen lopuksi laskettele helppoon voittoon. Muista sijoiosta voi tulla sitten hiukan tiukempaa.:thumbup: Kimi keskeyttää kierrokselta 16.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kannattaa tietysti muistaa, että Ferrarilla ei renkaat toimineet..eikä kuskit muutenkaan tehneet omalta osaltaan virheetöntä kierrosta. Ilman näitä seikkoja erot olisivat olleet PALJON pienemmät. Ei välttämättä kovin paljoa raskaammalla ole Ferkut liikkeellä
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Turun Sanomien F1-asiantuntija Paolo filisetillä (Heikki Kullan kaveri) on ihan omat käsitykset taktiikoista:

:eek!: :rolleyes:
Totuus on että Ferrari on yli puoli sekuntia nopeampi kuin mikään muu auto kisasäädöissä. Ei maha mittään näin se vaan on mutta noustaanko noin takaa voittoon jos vielä Kimi ottaa startin ja hidastelee, on toinen juttu :)
mn97 sanoi:
Kimi keskeyttää kierrokselta 16.
18300 kierrosta aika-ajoissa oli varmaan liikaa Mersun myllylle. Hattua saa nostaa jos kone kestää maaliin :alppu:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Kyllä Ferrarit varmasti nousee. Mutta ei voi sanoa, että heidän taktiikka onnistui, sillä heidän edestään lähtee kisaan hitaampia autoja aika monta. Niistä pitäisi päästä ohi nopeasti oli taktiikka mikä tahansa. Ilman ajovirheitä ja liukasteluja olisi Fiatit olleet hieman ylempänä. Ja jos Ferrarit on muita painavampia taitaa Kimi mennä lähdössä molemmista ohi. Toivottavasti Trulli pääsee lähdöstä kärkeen.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
belated sanoi:
Kyllä Ferrarit varmasti nousee. Mutta ei voi sanoa, että heidän taktiikka onnistui, sillä heidän edestään lähtee kisaan hitaampia autoja aika monta. Niistä pitäisi päästä ohi nopeasti oli taktiikka mikä tahansa. Ilman ajovirheitä ja liukasteluja olisi Fiatit olleet hieman ylempänä. Ja jos Ferrarit on muita painavampia taitaa Kimi mennä lähdössä molemmista ohi. Toivottavasti Trulli pääsee lähdöstä kärkeen.
Kyllä se Buttonkin saa kärkeen mennä. Räikkönen sanoi renkaistansa sellaista, että ne alkaisivat toimimaan kun on ajettu muutama kierros.. ja hyvä pito säilyy tuosta eteenpäin n. 10 kierrosta?

Jos tuo pitää paikkansa, niin Misukkaliini kuskit tulevat satavarmasti kolme kertaa varikolle. Lisäksi vauhtiero ei välttämättä kapene kisassa niin paljoa.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
kyllä tämä yhden kierroksen aika-ajo on poikaa. ison virheen tekevät jos pois vaihtavat.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
raakku sanoi:
kyllä tämä yhden kierroksen aika-ajo on poikaa. ison virheen tekevät jos pois vaihtavat.

Tämä nyt sattui olemaan harvinaista herrkkua ja ei siltikään kyllä tuntunut kunnon aika ajolta.
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
Paras ja jännitävin olisi ajaa tällä systeemillä tyhjillä tankeilla.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Taas kerran voi odottaa hyvää kisaa, toivottavasti ei tule pettymystä kuten viime vuonna.

Olen aika varma siitä, että Ferrari on selvästi raskaammalla autolla liikkeellä kuin muut. (2 vs. 3 stoppia) Näin he saavat otettua kaiken hyödyn Bridgestonen pitkään kestävistä renkaista. Edessäolevat eivät ole ongelma, mikäli vain ajavat aika-ajojen mukaista vauhtia ja häipyvät ajoissa varikolle. Michelin on vähän parempi sillä ensimmäisellä nopealla kierroksella, mutta siihen se sitten jääkin. Williamsit tulevat ensimmäisinä sisään.

Ferrari on ollut noin pari sekuntia kierroksella nopeampi kuin McLaren tavallisilla moottoriradoilla tällä kaudella. Nyt ero mitattiin kymmenyksissä Ferrarille hyvin suosiollisella radalla. Uskaltaisin väittää, että McLareneissa on noin puolet siitä bensamäärästä tankissa mitä Ferrarilla on. Schumi lienee jonkin verran raskaammalla lastilla kuin Rubens, joka olisi ollut ilman virheitä nopeampi.

Lähtö tulee olemaan mielenkiintoinen, Trulli voi ampaista suoraan kärkeen ja Alonsokin poimii ainakin Montoyan. Molemmat eturivin miehet saattavat hermoilla ja menettää sijoja. Ferrarit tuskin nousevat startissa yhtään sijaa, ja McLarenitkin saattavat nousta edelle. Sitten kisa menisikin mielenkiintoiseksi. Uskon että ohituksia nähdään jopa kisan alkupuolella, ohittajina Williamsit, BARit ja Ferrarit, uhreina Renaultit ja McLarenit.

Paljon ennustuksia, saapa nähdä miten käy. :thumbup:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Charlie sanoi:
Taas kerran voi odottaa hyvää kisaa, toivottavasti ei tule pettymystä kuten viime vuonna.

Olen aika varma siitä, että Ferrari on selvästi raskaammalla autolla liikkeellä kuin muut. (2 vs. 3 stoppia) Näin he saavat otettua kaiken hyödyn Bridgestonen pitkään kestävistä renkaista. Edessäolevat eivät ole ongelma, mikäli vain ajavat aika-ajojen mukaista vauhtia ja häipyvät ajoissa varikolle. Michelin on vähän parempi sillä ensimmäisellä nopealla kierroksella, mutta siihen se sitten jääkin. Williamsit tulevat ensimmäisinä sisään.

Ferrari on ollut noin pari sekuntia kierroksella nopeampi kuin McLaren tavallisilla moottoriradoilla tällä kaudella. Nyt ero mitattiin kymmenyksissä Ferrarille hyvin suosiollisella radalla. Uskaltaisin väittää, että McLareneissa on noin puolet siitä bensamäärästä tankissa mitä Ferrarilla on. Schumi lienee jonkin verran raskaammalla lastilla kuin Rubens, joka olisi ollut ilman virheitä nopeampi.

Lähtö tulee olemaan mielenkiintoinen, Trulli voi ampaista suoraan kärkeen ja Alonsokin poimii ainakin Montoyan. Molemmat eturivin miehet saattavat hermoilla ja menettää sijoja. Ferrarit tuskin nousevat startissa yhtään sijaa, ja McLarenitkin saattavat nousta edelle. Sitten kisa menisikin mielenkiintoiseksi. Uskon että ohituksia nähdään jopa kisan alkupuolella, ohittajina Williamsit, BARit ja Ferrarit, uhreina Renaultit ja McLarenit.

Paljon ennustuksia, saapa nähdä miten käy. :thumbup:
Yksinkertaisesti Shumi ja Rubens kärsivät renkaistaan+omista virheistänsä. Ilman omia virheitänsä he olisivat varmastikin nousseet 2-3 sijoille aivan kärjen tuntumaan. Varmastikin Ferrari on raskaammalla autolla liikkeellä, muttei radikaalisti raskaammalla (vrt. 1s/kierros hitaampia tuon johdosta).

Michelinin Kanadan gummeista on sanottu sellaista, että toimisivat kuin Bridgestonet ja lähtisivät toimimaan vasta muutamien kierroksien jälkeen ja yleinen kestävyys on sitä luokkaa, että kolmella pysähdyksellä mennään. Tosin jos tiedot renkaiden pidonmäärästä pitää paikkansa, niin Michelinejä käyttävien vauhti pitäisi säilyä hyvänä kokoajan.

Jos Räikkönen pääsee Ferrarien edelle, niin Shumacherille tulee raskas työpäivä. Muistetaan Nürnburgring ja miten paljon hitaampi Räikkönen oli. Ohittaa voi tietysti yrittää, mutta vaikeaa tulee olemaan. Ferrareilla oli erityisesti vaikeaa juuri mutkissa joissa pitäisi ohittaa, mutta tuo voi mennä renkaiden piikkiin kokonaisuudessaan.

Täytyy toivoa, että Räikkönen ohittaisi Ferrarit ja Button ohittaisi Ralfmannin..en usko, että Williamsien vauhti pysyy kisassa samalla tasolla kuitenkaan.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Wiliams on varmaan ainakin todella kevyellä liikkeellä. Molemmat. Ei autoon ole tullut mitään isompaa uutta, mutta taas BAR ja Renault ovat molemmat saaneet kaikkea uutta ja mullistavaa.:confused: Silti tulos on tuon näköinen....
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Conda sanoi:


Ralffin nousu kärkeen oli kyllä erikoista, miten Williams paransi yht'äkkiä noin paljon?

Yksinkertaisesti Williamsin autoista siirrettiin kierroksenrajoitin eri kohtaan kuin harjoituksissa!! Mitä ferrariin tulee ja sen ns. 'tappioon' aika-ajoissa johtui mekaanisesta pidosta, eli ferrarit käyttävär eri valmistajan renkaita kuin muut kärkipäässä ajelevat tallit! Montreal on tyypillinen kiihdytä/jarruta/kiihdytä rata(sinänsä typerä) jossa auton moottorin voima/renkaitten pito ovat tärkeät, muut asiat jäävät vähemmälle.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Nasu sanoi:
Yksinkertaisesti Williamsin autoista siirrettiin kierroksenrajoitin eri kohtaan kuin harjoituksissa!!
Jos konetta voisi käyttää kovemmilla kierroksilla, kuin mitä Wiliams on ennen tätä viikonloppua käyttänyt. Miksi ihmeessä tuo muutos tehtäisiin vasta nyt? Eiköhän aika-ajoissa koneet kierrä niin kovalla kuin ne hajoamatta voivat.... :confused:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Giffen:[ sanoi:
Jos konetta voisi käyttää kovemmilla kierroksilla, kuin mitä Wiliams on ennen tätä viikonloppua käyttänyt. Miksi ihmeessä tuo muutos tehtäisiin vasta nyt? Eiköhän aika-ajoissa koneet kierrä niin kovalla kuin ne hajoamatta voivat.... :confused:
No tarkoitin sitä että Williamsin mootoreista ei harjoituksissa otettu kaikkia irti, vasta aika-ajossa! :ahem:
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Nasu sanoi:
No tarkoitin sitä että Williamsin mootoreista ei harjoituksissa otettu kaikkia irti, vasta aika-ajossa!
Voi olla. Ralfilla oli harjoituksissa aika lailla teknisiä ongelmia, mutta aika-ajoissa kaikki näkyi toimivan. Kieltämättä yllätys tuo Ralfin paalu.

On tosiaan mainio lähtöjärjestys. Tässähän on se tilanne mitä kerran spekuloin: useampi Misukoita käyttävä auto Schumin edessä, jolloin mies saa tehdä kovasti töitä voittaakseen. Ferrarin kisavauhti on ollut tähän asti murhaavaa muihin nähden useimmilla radoilla; nyt nähdään onko BAR saanut kutistettua tuota eroa uuden koneensa ansiosta. Ferrarin voitto ei ole ollenkaan varmaa.

Sato teki komean piruetin eikä edes osunut muuriin. Se on mestarillista auton hallintaa. :D

Jännä kisa tulossa. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös