Niin tai näin oiskohan sillä Ahvenanmaalla poliittista separatistista liikettä johon voisi liittyä, musta se saatanan luoto joutais itsenäistyä.jps sanoi:Kuis ? Affis kun on Suomen varakkaimpia ja taloudellisesti menestyvimpiä alueita ja tuo manner-Suomeen enemmän tuloja kuin saa täältäpäin.
Sinulta ei taidakaan olla häädetty kodistasti ja kotiseudultasi.VR sanoi:Mutta minun mielestäni mennyt on mennyttä ja sille ei voi mitään.
Olen jutellut juurikin tästä asiasta muutaman evakon kanssa mm. isoäitini ja vaarini. Heiltä kuulin aivan muuta. :doubtful:Absolut sanoi:Nykyään ei juurikaan puhuta siitä miten huonosti suomalaiset otti paikoitellen karjalan evakot vastaan - pidettiin joissain paikoin todellakin korkeintaan toisen luokan kansalaisina.
Isän puolen suku on meillä tullut karjalan evakkoina. Heidän mukaansa kohtelu ei ollut kovinkaan hyvää monin paikoin, mutta tuntuvat olevan kiitollisia että vastaan kuitenkin otettiin. Mulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta epäilisin että mitä lännemmäksi evakot ovat suomessa joutuneet, sitä huonommaksi kohtelu on muuttunut.Absolut sanoi:Nykyään ei juurikaan puhuta siitä miten huonosti suomalaiset otti paikoitellen karjalan evakot vastaan - pidettiin joissain paikoin todellakin korkeintaan toisen luokan kansalaisina.
Minua ei ole häädetty kodistani tai kotiseudultani, sukulaisia kylläkin, kuten siinä postauksessani sanoin, josta leikkaisit osan. Nyt siellä karjalaisen väestön kotiseudulla asuu nyt venäläisiä. Mitä heille pitäisi tehdä? Ja Euroopassa on muitakin maita, joilta on otettu vääryydellä maita. Kohtalainen ruljanssi saataisiin aikaan, jos esimerkiksi Puolan rajoja alettaisiin vetämään uuteen uskoon (minkähän vuoden rajoja ajateltaisiin...).Jakopään hihna sanoi:Sinulta ei taidakaan olla häädetty kodistasti ja kotiseudultasi.
Tässä nyt tulee hyvin yleisellä tasolla ajatuksiani asiasta:
Monasti juuri nousee esille kysymys, että eihän niistä menetetyistä alueista ole mitään hyötyä, tai ainakin että huomattavan kalliiksi tulisi. Asia on kuitenkin niin, että nuo alueet on Suomelta vääryydellä ryöstetty, ja 430 000 ihmistä joutui jättämään kotinsa.
En tiedä olisiko paulutuksella taloudellisesti tai muutenkaan nykyajan ihmiselle "hyötyä" missään määrin, ymmärrän kyllä. VR:n ajattelutapa varmasti hyvin kuvaa monen muunkin mielipiteitä. Nykään kun kaiken arvo mitataan taloudellisena hyötynä.
Itse kuitenkin kallistuisin ajattelamaan asiaa enemmän siltä kannalta, että Karjala on arvo itsessään, osana Suomen valtiota, ja ennen kaikkea karjalaisen väestön kotiseutuna.
Suomi on pullollaan innokkaita kesämökkiläisiä, jotka olisivat kiinnostuneita edullisista rantatonteista.mn97 sanoi:Hei ketä kiinnostaa joku v//(&% Karjala? On täysin naurettavaa ja tyhmää riidellä jostain turhasta maapläntistä, jolla ei ole todellisuudessa mitään käyttöä minkään kanssa. Eihän siellä ole yhtään mitään, minkä takia kannattaisi vaivautua. Suomi on iso maa, kyllä täällä tilaa riittää. Käsittämätöntä ahneutta...
Mikään maa missään ei ole kenenkään omaisuutta (vanha intiaaniviisaus). Se maa ei kuulu Suomelle, eikä Venäjälle. Se ei ole vääryydellä viety keneltäkään. Todellisuudessa ei ole olemassa mitään Suomea eikä Venäjää, on vain kasa massaa, joka on jatkuvassa liikkeessä.
Nää jutut kuulostaa ihan siltä, kun elettäis jotain 1800-lukua.
Senkö takia kannattaa tapattaa puolet nuoresta väestöstä? Onko se todella vaivan väärti? No, ei todellakaan ole, mieti ny vähän. Aivan käsittämätöntä ahneutta, jota imetään ihan täys 6-0 sisään.ml sanoi:Suomi on pullollaan innokkaita kesämökkiläisiä, jotka olisivat kiinnostuneita edullisista rantatonteista.