Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllä tässä tarvitaan yksi vakava onnettomuus, ennen kun näitä kupuja aletaan harkitsemaan. Viime vuonna Abu Dhabissa Schumin pää oli lähellä joutua Force Indian renkaan ruhjoamaksi, ja jos olisi jyrännyt Schumin pään yli, joka olisi koitunut Schumin kuolemaksi, niin olisi kaikilla eri ääni kellossa kupujen suhteen.
Kyllähän noita läheltä piti tilanteita on harvase viikonloppu. Sydän jättää pari välistä, jos sen livenä TV-kuvassa näkee. Ei ainakaan minua häiritsisi yhtään, jos jotain lisäsuojaa kehittelevät.

Miksi muuten sen pitäisi edelleenkään olla umpinainen? Kai se voisi olla avonainen, mutta reuna vasta kuskin pään yläpuolella. Samalla saataisiin siihen aika reilusti nykyistä paremmat turvakaaret.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oliko siis turvakaari pettänyt??

Vai oliko turva-aita itsessään vaarallinen?
Sekä että. Ovaaliratojen turva-aidat ovat paksua (halkaisijaltaan senttejä) teräslankaa, joka hajottaa siihen joutuvan auton tuhannen päreiksi. Wheldonin auton turvakaaresta ei ollut kuvien perusteella mitään jäljellä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tietääkö joku, testataanko ja miten formuloissa kuljettajan takana olevaa turvakaarta?
Koodi:
ARTICLE 17 : ROLL STRUCTURE TESTING 
17.1 Conditions applicable to both roll structure tests : 
17.1.1 Rubber 3mm thick may be used between the load pads and the roll structure. 
17.1.2 Both peak loads must be applied in less than three minutes and be maintained for 10 seconds. 
17.1.3 Under the load, deformation must be less than 25mm in the case of the principal roll structure and 50mm in 
the case of the second roll structure, measured along the loading axis and any structural failure limited to 
100mm below the top of the rollover structure when measured vertically. 
17.1.4 Any significant modification introduced into any of the structures tested shall require that part to pass a 
further test. 
17.2 Principal roll structure test : 
 A load equivalent to 50kN laterally, 60kN longitudinally in a rearward direction and 90kN vertically, must be 
applied to the top of the structure through a rigid flat pad which is 200mm in diameter and perpendicular to 
the loading axis. 
 During the test, the roll structure must be attached to the survival cell which is supported on its underside 
on a flat plate, fixed to it through its engine mounting points and wedged laterally by any of the static load 
test pads described in Article 18.2. 
17.3 Second roll structure test : 
 A vertical load of 75kN must be applied to the top of the structure through a rigid flat pad which is 100mm 
in diameter and perpendicular to the loading axis. 
 During the test, the rollover structure must be attached to the survival cell which is fixed to a flat horizontal 
plate
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Oliko Häkkisen ulosajon aikoihin jo tuo korotettu ohjaamon sivu?
Ja sen jälkeen on tullut myös HANS(?) vai mikäkö se nyt oli...
Häkkisen ulosajon seurauksena ohjaamoiden sivut korotettiin, ja vuonna 2003 HANS tuli f-ykkösiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vausti ja vaaralliset tilanteet... se kiehtoo niin huippukuljettajia kuin etenkin suurta yleisöä.

Liika turvallisuuden havittelu veisi yleisön mielenkiinnon ja samalla suuren liikevaihdon...
En usko. Kumpaakaan väitettä. Tai mitään noista kolmesta.

Kuljettajat toki tietävät, että lajissa on riskejä, mutta ei kukaan kilpa-autoilusta viehäty sen takia, että siinä saattaa kuolla. Kyse on - kuten muussakin kilpaurheilussa - halusta olla parempi, olla voittaja. Kuskit ovat myös hyvin aktiivisia turvallisuuden parantamisen suhteen.

Ottaen huomioon yleisön reaktiot kuolemantapauksiin, ei sekään niitä halua. No, jotkin sairaat yksilöt ehkä, mutta valtaosa ei. Kyllä yleisökin haluaa nähdä ennenkaikkea kuka voittaa, tai miten oma suosikki pärjää.

F1 on muuttunut huomattavan turvalliseksi verrattuna takavuosiin, mutta se on vain muuttunut entistä suositummaksi. Turvallisuus ei siis ole tappanut mielenkiintoa. Turvallisuusuudistuksista (erityisesti ratojen suhteen) toki valitetaan, mutta se ei niinkään liity terveysriskeihin vaan siihen, ettei radat rankaise tarpeeksi virheistä. Ei kukaan vakavissaan ehdota, että ajovirheestä pitäisi katketa jalka tai lähteä henki.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oliko Häkkisen ulosajon aikoihin jo tuo korotettu ohjaamon sivu?
Ja sen jälkeen on tullut myös HANS(?) vai mikäkö se nyt oli...
Edit siis ei ollut. Tuli vasta 1996. HANS joo..
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No nyt haluat ymmärtää väärin tai sitten vain rölläät, en todellakaan tarkoita että kenenkään pitäisi kuolla. :nope:
Hyvä niin. Vastasin ottaen huomioon mihin viestiin vastasit tavallaan kompaten: "Saahan kuljettajia silloin tällöin kuolla."

Joka tapauksessa ajatus siitä, että turvallisuuden parantaminen veisi kuljettajien ja yleisön mielenkiinnon on mielestäni väärä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sellainen voi tapahtua vaikka omalle kohdallesikin kun haet kaupasta maitoa... :rolleyes:

Eli ei turvallusuuden parantaminen, vaan turvallisuuden parantaminen hinnalla millä hyvänsä.

Olisihan se varmaan turvallista kiertää sitä rataa polkuautoilla, mutta ketä kiinnostaa... niimpä. :rolleyes:
Tarpeetonta mustavalkoistamista. Turvallisuutta parannetaan, mutta ei (ainakaan olennaisesti) vauhtien kustannuksella. Kauppareissuni taas ei liity aiheeseen mitenkään.
 
Ylös