Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei, ei ja vielä kerran ei. Aikomus voi olla hyvä, mutta kuten edellä jo sanottiinkin, niin tuo toisi mukanaan useita uusia riskitekijöitä, joidenkin vanhojen riskien kenties poistuessa.

Edellä otettiin esille Sennan, Massan ja Surteesin tapaukset:

- Ensimmäisessä ratkaiseva asia oli törmäys huonossa kulmassa ilman rengasmuuria olevaan betoniseinään eikä lentäviä renkaita estäviä vaijereita vielä tunnettu vuonna 1994. Rengasmuuri tai vaijerit olisivat estäneet tukivarsineen irti lähteneen renkaan vaikutukset.

- Toisessa tapauksessa kanssakilpailijan autosta irronnut jousi osui kilpailijan kypärään. Tässä tapauksessa kypäräkehitys pelasti kuljettajan hengen, terveyden ja kilpa-autoilu-uran täysipainoisen jatkumisen. Jatkossa kypäräkehitykseltä tulee vaatia entistäkin enemmän.

- Kolmannessa tilanteessa ulosajaneen kanssakilpailijan autosta irronnut rengas kimposi voimalla takaisin radalle osuen kypärään. Syyt: renkaita törmäystilanteessa autoon sitovia vaijereita ei käytetty/käytetä F2-sarjan autoissa (toisin kuin esim. Formula ykkösissä), ulosajoalue oli liian pieni ja ulosajavan kuljettajan törmäys tapahtui pehmustamattomaan kaiteeseen, joka ns. ampui renkaan takaisin radalle.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei, ei ja vielä kerran ei. Aikomus voi olla hyvä, mutta kuten edellä jo sanottiinkin, niin tuo toisi mukanaan useita uusia riskitekijöitä, joidenkin vanhojen riskien kenties poistuessa.
Voitko perustella? Jos kyseessä ei ole erittäin voimakas nokkakolari, niin kuski on tuskin niin huonossa kunnossa, että olisi suuri kiire saada hänet pois autosta. Eli vaikka tuo kuomu hidastaisikin hänen pois saamistaan, niin eikö lisäsuoja yläkehon ja tulipaloa vastaan ole sen arvoista.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
- Ensimmäisessä ratkaiseva asia oli törmäys huonossa kulmassa ilman rengasmuuria olevaan betoniseinään eikä lentäviä renkaita estäviä vaijereita vielä tunnettu vuonna 1994. Rengasmuuri tai vaijerit olisivat estäneet tukivarsineen irti lähteneen renkaan vaikutukset.
Jos olet seurannut formuloita viime vuosina, tietänet hyvin, että ne vaijerit eivät todellakaan estä renkaita irtoamasta tänäkään päivänä. Epäilyksettä ovat vähentäneet irtoamisia, mutta eivät missään nimessä poistaneet kokonaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voitko perustella? Jos kyseessä ei ole erittäin voimakas nokkakolari, niin kuski on tuskin niin huonossa kunnossa, että olisi suuri kiire saada hänet pois autosta. Eli vaikka tuo kuomu hidastaisikin hänen pois saamistaan, niin eikö lisäsuoja yläkehon ja tulipaloa vastaan ole sen arvoista.
Ei kuljettajan siirtäminen ole kiireellistä, vaan peruselintoimintojen välitön turvaaminen.

renkaita törmäystilanteessa autoon sitovia vaijereita ei käytetty/käytetä F2-sarjan autoissa (toisin kuin esim. Formula ykkösissä)
F2:ssa oli vanhan F1-standardin mukaiset vaijerit.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Voitko perustella? Jos kyseessä ei ole erittäin voimakas nokkakolari, niin kuski on tuskin niin huonossa kunnossa, että olisi suuri kiire saada hänet pois autosta. Eli vaikka tuo kuomu hidastaisikin hänen pois saamistaan, niin eikö lisäsuoja yläkehon ja tulipaloa vastaan ole sen arvoista.
Kuljettaja on nykyisellään suojattu ohjaamoonsa todella hyvin ja kiitos turvatankkien tulipalojen mahdollisuus on minimoitu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jos olet seurannut formuloita viime vuosina, tietänet hyvin, että ne vaijerit eivät todellakaan estä renkaita irtoamasta tänäkään päivänä. Epäilyksettä ovat vähentäneet irtoamisia, mutta eivät missään nimessä poistaneet kokonaan.
Yksi merkittävä asia on se, että kuljettaja istuu nykyään huomattavan alhaalla ja "piilossa" verrattuna vuoteen 1994. Se suojaa jo osaltaan Sennan onnettomuuden kaltaisilta tilanteilta.

Toinen seikka on se, että tuohon aikaan käytettiin teräksisiä pyöränripustuksia, nykyään hiilikuituisia. Hiilikuituiset pirstoutuvat helpommin kolareissa ja lentävät taivaan tuuliin. Teräksiset vääntyvät ja tukivarren päät törröttävät vaarallisemmin kuljettajaan kohdistuvaa iskua ajatellen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos olet seurannut formuloita viime vuosina, tietänet hyvin, että ne vaijerit eivät todellakaan estä renkaita irtoamasta tänäkään päivänä. Epäilyksettä ovat vähentäneet irtoamisia, mutta eivät missään nimessä poistaneet kokonaan.
Vähentäneet jokatapauksessa radikaalisti.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kuljettaja on nykyisellään suojattu ohjaamoonsa todella hyvin ja kiitos turvatankkien tulipalojen mahdollisuus on minimoitu.
Eihän tästä asiasta olisi tätäkään ketjua, jos ohjaamo olisi erittäin hyvin suojattu. Se on osin hyvin suojattu, mutta pää on edelleen haavoittuvainen. Sitä ei voi kiistää.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eihän tästä asiasta olisi tätäkään ketjua, jos ohjaamo olisi erittäin hyvin suojattu. Se on osin hyvin suojattu, mutta pää on edelleen haavoittuvainen. Sitä ei voi kiistää.
Siinä tapauksessa tämä on valintakysymys: avot vai katetut? Sitä paitsi jos verrataan 90-luvun alun tai saman vuosikymmenen puolivälinkään ykkösiin, niin kuljettajat ovat enemmän kuin erinomaisesti turvassa.

Jos kuljettajayhdistys yhtenä miehenä esittäisi vaatimuksen, että he eivät enää aio ajaa metriäkään F1-autoilla ilman kuomuja, niin ok, mutta muussa tapauksessa ei.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Siinä tapauksessa tämä on valintakysymys: avot vai katetut? Sitä paitsi jos verrataan 90-luvun alun tai saman vuosikymmenen puolivälinkään ykkösiin, niin kuljettajat ovat enemmän kuin erinomaisesti turvassa.

Jos kuljettajayhdistys yhtenä miehenä esittäisi vaatimuksen, että he eivät enää aio ajaa metriäkään F1-autoilla ilman kuomuja, niin ok, mutta muussa tapauksessa ei.
Juu, en mä otakkaan kantaa puolesta tai vastaan, kunhan koitin tuoda yhden vaihtoehdon mukaan keskusteluun.

Mulle henk. koht. ei oo väliä onko F1 avo vai katettu sarja. Joten jos joku haluaa turvallisuus tai muista syistä tehdä siitä katetun, niin mua ei haittaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei hitossa mitään kuomuja ykkösiin. Tai sitten voidaan samantein lopettaa kaikki avopyöräiset ja alkaa ajelemaan diesel Leoneilla.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1319
Jos kuskeilta kysytään (ja onkin ksytty), tykkäävät ajaa ajoautoilla, koska sieltä näkee paljon paremmin. Ihan samoin kuten lokasuojattomat ovat kivempia, kun voi tarkkailla varsinkin eturenkaita. Vaikka aika alhaalla istutaankin, eiköhän ne sieltä vielä näy.
Jaa, mitenkä se kuomu muka muuttaisi tilanneta: todella paljon. Onhan se startissa ihan kirkas, mutta parin kierroksen jälkeen sitä ei pidä pyyhkijäkään puhtaana, vaikka ei edes sataisi. Jos sataa tilanne tietysti pahenee.
Kannattaa katsella protojen incar-videoita ja verrata niissä avomallien ja umpimallien eroa. En ymmärrä miten ne niillä umpimallisilla voi jossakin Le Mans:ssa edes yöllä ajaa, kun siihen on koko päivän satanut kaikenlaista paskaa. Ok, pyyhitäänhän sitä pysähdyksillä, mutta silti.
Kuten Vice jo postasi, jos siirrytään umpimallisiin "formuloihin" ne voidaan samalla lopettaa, koska ei ole mitään järkeä ajaa kahta prototyyppisarjaa, jotka ovat niin lähellä toisiaan kuin LMS ja F1.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mitä tulee Wheldonin kolariin, niin kuolinsyyksi on vahvistettu tylppä isku päähän. Myös kuomun kanssa turvakaari on se osa, jonka pitäisi ottaa kuskin yläpuolelta tuleva isku vastaan. On hankala sanoa, miten kuomu olisi käyttäytynyt - voi helposti kuvitella, että raastimen tavoin toimiva turva-aita olisi vienyt kuomunkin mennessään, niin täysin turvarakenne pään takaa hajosi.
Wheldonin tapauksessa on sekin, että kolarissa kyseessäolleet voimat olivat niin suuria -vauhti, vastaanottavan seinän rakenne - että vastaavan toistumisen estämiseksi tärkeimmät muutokset on tehtävä muualle kuin auton iskunkestävyyteen.

Varsin harvoin nuo turvakaaret nykyään - onneksi - hajoavat. Pedro Dinizin http://youtu.be/x1SwKIsnTCo Nürburgringillä 1999 on niitä harvoja tilanteita, joka mieleen tulee. Pedron hengenhän pelasti tuossa tuo Sue me:n mainitsema syvemmällä istuminen.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ohjaamon kattaus on ok, mutta samalla voidaan leikata kuskien palkkoja, koska vaara on yksi syy miksi heille maksetaan niin paljon. Kunhan eivät renkaisiin katteita ala laittamaan.
 
Ylös