Katsokaa...

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Sana 'lätkä' tarkoittamassa jääkiekkoa ei ole mikään teinijuttu. Ja jos Raumalla asia ei ole tuttu, kai se voi sitä olla muualla Suomessa.
Ja kun kyseessä ei ole edes mikään halventava lempinimi, en ymmärrä vaatimusta/pyyntöä olla käyttämättä kyseistä sanaa.
Samanlaista kielen elävöittämistä kuin jos autosta käyttää joskus sanoja kaara, peltilehmä, ruostekasa, ranskalainen kaunotar, kiesi tai menopeli.
Komp.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Lisättäköön vielä, että ymmärrän jos joku jääkiekon aktiivinen seuraaja vihaa sanaa jääkendo.
Se nyt on ihan selkeesti pilkkanimitys ja provoilua. Vain ala-arvoiset vihaajat käyttää tuollaisia sanoja.

Käytän toki itse tuota sanaa joskus kun haluan tökkiä lätkäfaneja. Eiku jääkiekkofaneja.
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Mulle "lätkä" on niin itsestäänselvä jääkiekon synonyymi, että tulen sitä varmasti jatkossakin viesteissäni käyttämään (vaikken, köh, aivan teininuorisoa edustakaan). Toivottavasti Ilpis ei tästä kovasti ärsyynny tai mieltänsä pahoita.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Voitko, Tempo, nyt valaista, että mitkä Suomen murteista ovat niitä, joita saa käyttää ja mitkä ei niin saataisiin selvyys tähänkin asiaan? Itse dissailet nuorisoslangia (joka kyllä ihan on murre muiden joukossa) ja Tampereen murretta mutta esimerkiksi Suomen vastenmielisintä kieltä rauman murretta viljelet laajalti. Näen epälogiikkaa.
En mää juurikaan mitään murteita väheksy, enkä ole oikia henkilö sanomaan, että mitä murretta saa käyttää ja mitä ei. Mää en vaan tykkää tietyistä lempinimen oloisista termeistä. Esimerkkinä juurikin tämä "lätkä" ja monet muut vastaavat. Ne eivät vaan sovi suuhuni ja mieleeni. Niistä tulee ihan kakaroiden puhe mieleen.


Mitä tulee Rauman murteen käyttööni, niin siinä kyllä liioittelet varsin vahvasti, kun sanot mun käyttävän sitä laajalti. Väittettäsi mun Rauman murteen laajasta käytöstä voisi pitää jopa valheena. No, tuossa eräässä mennein aikain säätojckissa yritin kirjoittaa koko ajan raumalais-lounaissuomalaisella tyylillä. Mutta laajalti en kyllä ole Rauman murretta käsittääkseni tällä Forumilla viljellyt. Mielestäni. Raumahkoja 'sää' ja 'mää' sanoja toki käytän usein, mutta kaipa niitä käytetään myös koko Porin ja Helsingin välisellä rannikkoalueella. Pois lukien Turun ja Helsingin välinen saaristoseutu. Taidetaan Tampereellakin sanoa sää ja mää?

Nuorisokieltä-, tai slangia tulee kyllä usein taholtani arvosteltua ja syystäkin. Se ei ole murre.

Väitteesi, että dissaan Tampereen murretta on täysin naurettava. Mistä sää tuon repäisit? Siitäkö, että kritisoin sanan 'lätkä' käyttöä?
Yksi mun työkavereista asuu läntisellä Pirkanmaalla ja puhuu mun korvaani Tamperetta. Mukavan "leveät" ällä ja ärrä on puheessaan. Tykkään kuunnella.

Ja jos Rauman murre on sulle kaikkein vastenmielilisintä, niin mää en voi sille mitään. Täällä puhutaan vaan niin. Mun korviin taasen Tampereen puhe on ihan OK, niinkuin tuohon ylle kirjootin.

Mää tykkään kuunnella kaikkia Suomen murteita, mutta osa nuorison käyttämästä nykyslangista tosiaankaan ei oikein uppoa korviini kivuitta. Sama pätee typeriin lempinimiin ja sanaväännöksiin.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Väitteesi, että dissaan Tampereen murretta on täysin naurettava. Mistä sää tuon repäisit? Siitäkö, että kritisoin sanan 'lätkä' käyttöä?
Just siitä. Se jos mikä on Tampereen murteen ydintä.

Nuorisokieltä-, tai slangia tulee kyllä usein taholtani arvosteltua ja syystäkin.
Mistähän syystä? Jos suomen kieli ei uusiutuisi ja eläisi, se olisi tuotapikaa kuollut kieli. Sekö tässä sitten on agendanasi?
 
Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Noin.

Ja nyt väittelyt lajin nimestä toviksi peräkamarin kulmakaappiin ja kaikki forumistit siirtykööt toistaiseksi MTV3 Max-kanavalle ja Rauman Äijänsuolle seuraamaan Lukon ja ERC Ingolstadin välistä CHL-ottelua.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Yle Areenalla livenä juuri nyt:
Sakari Oramo johtaa Proms-konserttisarjan perinteikkään päätöksen. Konsertin tähtisolistina on perulaistenori Juan Diego Flores. Selostaja Lotta Emanuelsson.
Isohko juttu että suomalainen kapellimestari pääsee vetämään tuon homman. Oramo jo toki toista kertaa puikoissa. Tai puikossa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Vai niin? Ensinnä tulee mulla mieleen kärpäslätkä, jolla ei lie mitään tekemistä jääkiekon kanssa? Näillä kulmin en ole koskaan kenenkään paikaillisen henkilön kuullut käyttävän jääkiekosta sanontaa "lätkä".

Normaalihkoa sanavarastoa käyttävä aikuinen suomalainen käyttänee jääkiekosta termiä jääkiekko. "Lätkä" jääköön sitten teininuorison tai kaltaistensa henkilöiden käyttöön.
Suosittelen kiertämään kaukaa jääkiekkojoukkueiden pukukopit jos jääkiekon sanominen lätkäksi noin kovasti ärsyttää, koska jääkiekkoilijoiden keskuudessa lätkä on yleisesti käytetty nimitys jääkiekosta.
 

Örfil

Guest
Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että joku ei ole kuullut lätkä -sana käytöstä jääkiekon yhteydessä.

Mutta en nykyään ihmettele enää mitään, kun taannoin kuulin ihmisestä ja tapasinkin hänet ja joka ei ole käynyt reiluun 40 ikävuoteensa mennessä koskaan Helsingissä. Kyseessa on ikänsä Pirkanmaalla asunut ihminen ja Pirkanmaahan ei tunnetusti nyt kohtuuttoman matkan päässä sentään Helsingistä ole.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että joku ei ole kuullut lätkä -sana käytöstä jääkiekon yhteydessä.
Nettikeskustelun tarkoitus on n. 107% pahoittaa mielensä tai haastaa riitaa. Yli sadan prosentin tulos tulee siitä että parhaimmillaan postauksessa toteutuu molemmat ehdot.

Ja en, en ole muita parempi.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että joku ei ole kuullut lätkä -sana käytöstä jääkiekon yhteydessä.

Mutta en nykyään ihmettele enää mitään, kun taannoin kuulin ihmisestä ja tapasinkin hänet ja joka ei ole käynyt reiluun 40 ikävuoteensa mennessä koskaan Helsingissä. Kyseessa on ikänsä Pirkanmaalla asunut ihminen ja Pirkanmaahan ei tunnetusti nyt kohtuuttoman matkan päässä sentään Helsingistä ole.
Tätini jo edesmennyt anoppi ei tainnut koskaan käydä Siuroa pidemmällä - tosin epävirallisten muistikuvien mukaan pari kertaa taisi Nokian keskustassa pyörähtää. Asui koko ikänsä Kauniaisten kylässä.
 
Ylös