Nro.1 FIA
Mietitäänpä tilannetta.
FIA:n järjettömät "säästö" toimenpiteet ovat aiheuttaneet mitä järjettömimpiä seurauksia. Oman uskomukseni mukaan Ferrari tipahti kärjestä "säästö" toimenpiteiden takia, sillä FIA halusi kustannuksia karsia ja samalla hidastaa autoja. Ferrarin "vanha" paketti vuosilta 2000-2004 on erinomainen. Kaudelle 2005 jouduttiin tekemään radikaaleja muutoksia autoon aerodynamiikan osalta, johon Ferrari ei yllättävä kyllä pystynyt vastaamaan tarpeeksi hyvin. Ehkäpä syynä tähän on Mclarenin kaappama aerodynamiikka spesialistin puuttuminen Ferrarilta.
Itse olisin mieluummin halunnut nähdä taisteluparin M.Schumacher ja Räikkönen enemmin kuin Alonso ja Räikkönen. Sillä suuren mestarin lyöminen olisi näiden vuosien aikana ollut suuri teko ja Kimi olisi noussut legendaksi, päihittäessään kaksinkamppailussa F1-historian yhden suurimmista legendoista M.Schumacherin. Nyt tähän legendan saappaisiin pääsee käsittämättömän helposti Hannu Hanhi eli Asturian röllipeikko Fernando Alonso.
Eli mitä pahaa FIA on saanut aikaan?
-Typerän "säästö" paketin, jossa tallien mielipidettä tai ehdotusta ei hyväksytty
- Moottorisääntö, tämäkin sääntö luotsii pahasti vastaan "säästö" pakettia. Valmistajat joutuvat sijoittamaan entistä enemmän rahaa moottorin iän kehitykseen. Toki tarkoituksena on ollut säästää moottorien valmistusmäärää, sillä ei F1-moottorin valmistaminen ole ilmaista, mutta sekin raha menee hukkaan valmistajien kehityskuluissa moninkertaisesti. Ilman tätäkin Kimin saldona voisi olla enemmän voittoja tältä kaudelta ja hieman parempi tilanne mestaruustaistelussa.
-FIA:n jääräpäisyys USA:n GP:ssä, joka aiheutti pahanmoisen floppi kisan. Toki syyllinen tähän oli Michelin, joka ei saanut toimivaa rengassarjaa Indianapolikseen, mutta Michelin tarjosi kuitenkin pelastusta tähän tilanteeseen.
FIA kuitenkin hylkäsi päätöksen, vaikka kyseessä olikin melkein "force majueure" tilanne. Floppi kisan takia Michelinille ja suurelle osalle talleista aiheutui suurenmoisia lisäkuluja. Tämäkin ylimääräinen kulumeno USA:ssa sorsii aika pahasti FIA:n ajamaa "säästö" pakettia, jolla pyrittiin pienentämään kuluja. Toki korvaukset eivät tallien ja Michelinin jakama kuulosta pahalta, mutta kyllä se vähintään yksikin miljoona dollaria tuntuu jokaisen tallin budjetissa pahalta, jopa Toyotalla, jolla on yli 400 miljoonan dollarin budjetti.
Tämäkin kulumeno olisi ollut vältettävissä FIA:n toimesta ja tarjoamalla samalla amerikkalaisille- ja kansainvälisille katsojille viihteellinen kisa.
-FIA:n rengassääntö. Aikalailla hyvin samaa asiaa kuin edellisessä jutussa. Renkaanvaihto kiellolla pyrittiin ajamaan F1-autojen nopeuksia alas. Siinä hieman onnistuttiin alkukaudesta, mutta loppukaudesta F1-autot ovat ohittaneet jo viime kauden nopeudet ja samalla ajaneet ohi normaalien rengaskehityskustannuksien ohi uuden rengassäännön takia. Tämäkin on taasen kerran on ristiriidassa FIA:n "säästö" ohjelman kanssa.
- V8-moottorit. Tämä on toki hieman +-0 juttu.
Plussaa: V8-moottorit voivat olla F1:siin piristävä uudistus, samalla alentaen autojen nopeuksia ja järjestelläkseen uudelleen korttipakkaa.
Miinusta: Moottorin suunnitteleminen ja rakentaminen ei ole edelleenkään ilmaista, vaikka tehdas olisikin takana, sillä testaaminen maksaa aina! En edes vaivaudu enää sanomaan minkä asian kanssa ristiriita vaivaa.
Mitäs hyvää FIA on saanut aikaan ?
-Ferrari ei enää hallitse kärjessä, joka voi meistä Suomalaisista kuulostaa oikein mukavalta, mutta katsojatilastoja verraten kansainvälisesti se ei näytä hyvältä. Italiassa Ferrarin laimean kauden takia katsojamäärät ovat romahtaneet. Italialaiset eivät ole ainoita ketkä kannattavat Ferraria, joten Italia ei ole katsojatilaston tappiossa ainoa.
Kuten mainitsin aiemmin olisin mieluummin halunut nähdä Räikkönen ja M.Schumacher taistelun enemmin kuin Alonso ja Räikkönen taistelun.
FIA onnistuikin tässä aivan vahingossa.
-.......... Keksikää, minulta loppui ideat!
Edit: Pahoittelen tekstissä esiintyviä kirjoitusvirheitä, sillä tekstin kirjoittamiseen meni hieman aikaa.