Kauden 2005 Munaaja

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Matxi sanoi:
Mulla on kyllä vähän semmoinen perstuntuma että Fisicon tekniset viat on jääny loppukevääseen/alkukesään. Liekö Kanada viimeinen? Kahdesti itte stumppas autonsa varikolle, peräkkäisissä kisoissa.
Sammutteli toki autoaan varikolle, vaan oli niitä vikojakin. Ranskassa oli ongelmia tankkauslaitteen kanssa ensimmäisellä stopilla (eri pysähdys kuin millä auto sammui, siis) ja autosta hajosi pohja sillä seurauksella, että downforcea lähti. Saksassa takajarrut loppuivat, Unkarissa bensapumppu toimi huonosti ja aiheutti lisätankkauksen. Turkissa ei mikään mennyt rikki, mutta tankkaus ei taaskaan voinut onnistua, kahdessa viime kisassa mitään ei ole mennyt rikki. Ihan riittävästi seitsemään kisaan mielestäni :rolleyes:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Bobakki sanoi:
Aika absurdia syyttää Montoyaa Span kaksoisvoiton pilaamisesta kun kaveri ajaa takaa päälle ja ottaa syyn täysin niskoilleen. Toki tämmöiset otsikot on välillä kuin Jonesin ruupenit, faktoilla ei ole niin väliä kunhan on hauskaa :rolleyes:
Näinkin, mutta normaali liikenteessäkin (tietynlainen) "ennakointi" ja "muiden huomioon ottaminen" kuuluu pelin henkeen. Jotenkin on näyttänyt, että McMontoya on on kuin Schumi nuorempana, että "latua vaan kun tuleva mestari tulee"... muiden homma on väistellä.

Munaaja: ehdottomasti McLaren!!! On tehoa, on hyvä paketti, mutta sitten TOISTUVASTI pikku fibauksilla voitot karkaavat. Ja kuinka monta kertaa Haug on sanonut, että nyt ovat ottaneet opikseen. Sitten tulee seuraava kisa ja :jaska:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
1) McLaren Mercedes
- konerikot ja tekniset viat
2) Fisichella
- on ollut teknisiä murheita, mutta ei autokaan tunnu aina kestävän lapasessa
- typeriä mokia
3) Montoya
- Hockenheim, Turkki & Belgia
4) B.A.R. Honda
- Imolan farssi
- alkukauden moottoririkot
- koko kausi
5) Ferrari
- vuoden romahtaja
6) BMW Williams
- ei valoa tunnelissa, vieläkään
7) Bridgestone
- mitä opittiin vuodesta 2003?
8) Michelin
- Indianapolis
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
4) B.A.R. Honda
- Imolan farssi
- alkukauden moottoririkot
- koko kausi

Toi moottoririkot o aina yhtä hupaisa...
Olix niit nyt sit 3 konetta mitkä pamahti heti alussa?
Saton ausseis, Button& Davidson samas kisas, siinähä ne sit taitavat ollakkin.. :dunno: ...

Paremminkin varmaan, Imola farssi, aerodynamiikka surkeaa, lähes koko kausi :thumbup: ..
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
1.Ferrari - Loputtoman menestyksen loppu/tauko tulee jokaisessa tapauksessa ja tarinassa joskus, mutta tällä kaudella nähty Ferrarin tason pudotus on lähellä katastrofia.Kauden 2004, 18 kisasta punaiset veivät nimiinsä 15, vuoden 2005 ainoaksi menestykseksi jäänee Indianapolisin "kaksoisvoitto" Kuljettajista M.Schumacher on toki tehnyt miehelle kuulumattomia virheitä mutta myös ajanut välillä erittäinkin hyvin auton tasoon nähden, kun taas Barrichello on odotellut Bar-Honda pestiään unessa lähes koko kauden.

2.Williams-BMW - Tason lasku oli toki nähtävissä jo viime kaudella, mutta tällä kaudella se on ollut vieläkin kovempaa johtuen monistakin tekijöistä joista vähäisin ei varmasti ole BMW:n keskittyminen ja panostus jo ensi kauteen ja omaan talliin.

3.FIA, Max Mosley, Ecclestone - Sääntösekoilut, politikointi, Mosleyn ja Ecclestonen yksinvaltaisuus....

4.BAR-Honda - Täysin epäonnistuneen alkukauden, paljastuneen sääntörikkomuksen ja sitä seuranneen kahden kisan huilin jälkeen nousu alkoi hitaasti mutta varmasti.Valitettavasti erona viime vuoteen on se että nyt tulokset ovat tehneet 110% vain yksi mies, Jenson Button.Ainoana kärkimiehenä katkeamaton pisteputki Ranskan GP:stä alkaen on ollut todella hyvä suoritus.Takuma Sato puolestaan on ollut paria poikkeusta lukuunottamatta kaudella täysin yössä.Virheitä ja hitautta on ollut enemmän kuin riittämiin.Button - Sato: 100-0.

5.Mclaren-Mercedes - Suhteessa nähtyyn nopeuteen mestaruuksien pitäisi olla kauden tässä vaiheessa jo taskussa molemmissa sarjoissa ja vieläpä ylivoimaisesti.Mutta Mclaren-Mercedes ei todellakaan ole Ferrari.Historia näyttää ilkeällä tavalla toistavan itseään tälläkin kaudella.Kaluston epäluotettavuuden takia Kimi Räikkönen on menettänyt mahdollisuudet tätä ennen kolmella Mclaren-kaudellaan jo kahdesti.Tällä kaudella tarina on edennyt samaa rataa.Moninaisten teknisten ongelmien ja surkean alkukauden vuoksi Kimi on MM-taistelussa täydellisessä sillassa.

Nousu on toki vielä mahdollista mutta ei valitettavasti enää omissa käsissä.Viisi voiton menetystä teknisistä ongelmista johtuen ei hirveästi naurata ketään.Paitsi ehkä mestaruusshampanjaa jo nyt laatikkokaupalla varastoivaa sinikeltaisten henkilökuntaa.Mutta toivokaamme että kolme viimeistä hopeisille (eritoten Kimille) kaiken vielä kullaksi muuttaa voi.
 
Viimeksi muokattu:

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
Räikkönen, voittaa tänä vuonna uransa toisen hopeamitalin.
Montoya ja M.S, käyvät kovaa kisaa kolmanneksi joutumisesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutku sanoi:
Näinkin, mutta normaali liikenteessäkin (tietynlainen) "ennakointi" ja "muiden huomioon ottaminen" kuuluu pelin henkeen. Jotenkin on näyttänyt, että McMontoya on on kuin Schumi nuorempana, että "latua vaan kun tuleva mestari tulee"... muiden homma on väistellä.
No varmasti kyllä, mutta hulluksi menee jos siinä tilanteessa, missä Montoya oli, pitäisi ruveta peilejään tarkistelemaan. Tuossa tilanteessa mielestäni tiimin ja lippumiesten tehtävä on varoittaa, jos joku lähestyy nopeammin takaa.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Se on M. Skumi!

Moe Szyslak sanoi:
Nyt on pakko kysyä Obsulta miksi listalla on M.Squmi mutta olet säästänyt Barrichellon? Autohan on renkaineen ihan paska, mutta kyllä Barrichello on ollut aivan hukassa tällä kaudella. Skumi on ajanut pari ihan hyvääkin kisaa ajatellen auton potentiaalia. Esimerkiksi Imolassa oli 'kentän' nopein jätkä kun Kimi lähti vetureita hitsailemaan. :ahem:
M. Schumacher on romahtanut ja Ferrari hänen myötään.

Mieshän suunnittelee sekä auton että moottorin Ferrarille.

Kun hän kerran nosti Ferrarin suosta (lähes) yksin, niin on hän nyt myös dumpannut sen.

:D
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Moe Szyslak sanoi:
Helpompi olis luetella ne jotka EIVÄT ole munineet (pahasti) tällä kaudella.

- Alonso
- Räikkönen
- Schumacher M.
- Monteiro
- Massa

Tallit on kaikki munineet enämpi tai vähempi.

Michelin munas yhden kisan pahasti, Bridgestone taas on ollut ulapalla koko kauden.
Eli päivänselvä ajovirhe Kanadassa, jonka seurauksena kauden ainoa keskeytys, ei ollut "munaus"?

Kyllä minä Mersua äänestän. Hondalla oli järjettömästi luotettavuusongelmia kauden alussa, mutta sen jälkeen ei ole vissiin tullut kuin pari konerikkoa (en muista varmaksi, siksi siis luulen niin), mutta Mersut (= Kimi) on ollu ongelmissa varsin tasaiseen tahtiin paria ensimmäistä kisaa lukuunottamatta. Tai no, kenties mun laskujani vääristää ne venttiilit ja mutterit, en tiedä...
 
Viimeksi muokattu:

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
roenick97 sanoi:
Toi moottoririkot o aina yhtä hupaisa...
Olix niit nyt sit 3 konetta mitkä pamahti heti alussa?
alkukauden moottoririkot

Sanotaanko sitten tekniset murheet, maaliinhan autot pääsivät vasta Imolan kilpailussa. Australiassa keskeytyksessä tosin taisi olla poliittista luonnetta. Surkea kauden aloitus jokatapauksessa. Moottoreita muuten mossahteli harjoituksissa ja testeissäkin.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Nro.1 FIA

Mietitäänpä tilannetta.
FIA:n järjettömät "säästö" toimenpiteet ovat aiheuttaneet mitä järjettömimpiä seurauksia. Oman uskomukseni mukaan Ferrari tipahti kärjestä "säästö" toimenpiteiden takia, sillä FIA halusi kustannuksia karsia ja samalla hidastaa autoja. Ferrarin "vanha" paketti vuosilta 2000-2004 on erinomainen. Kaudelle 2005 jouduttiin tekemään radikaaleja muutoksia autoon aerodynamiikan osalta, johon Ferrari ei yllättävä kyllä pystynyt vastaamaan tarpeeksi hyvin. Ehkäpä syynä tähän on Mclarenin kaappama aerodynamiikka spesialistin puuttuminen Ferrarilta.
Itse olisin mieluummin halunnut nähdä taisteluparin M.Schumacher ja Räikkönen enemmin kuin Alonso ja Räikkönen. Sillä suuren mestarin lyöminen olisi näiden vuosien aikana ollut suuri teko ja Kimi olisi noussut legendaksi, päihittäessään kaksinkamppailussa F1-historian yhden suurimmista legendoista M.Schumacherin. Nyt tähän legendan saappaisiin pääsee käsittämättömän helposti Hannu Hanhi eli Asturian röllipeikko Fernando Alonso.

Eli mitä pahaa FIA on saanut aikaan?

-Typerän "säästö" paketin, jossa tallien mielipidettä tai ehdotusta ei hyväksytty

- Moottorisääntö, tämäkin sääntö luotsii pahasti vastaan "säästö" pakettia. Valmistajat joutuvat sijoittamaan entistä enemmän rahaa moottorin iän kehitykseen. Toki tarkoituksena on ollut säästää moottorien valmistusmäärää, sillä ei F1-moottorin valmistaminen ole ilmaista, mutta sekin raha menee hukkaan valmistajien kehityskuluissa moninkertaisesti. Ilman tätäkin Kimin saldona voisi olla enemmän voittoja tältä kaudelta ja hieman parempi tilanne mestaruustaistelussa.

-FIA:n jääräpäisyys USA:n GP:ssä, joka aiheutti pahanmoisen floppi kisan. Toki syyllinen tähän oli Michelin, joka ei saanut toimivaa rengassarjaa Indianapolikseen, mutta Michelin tarjosi kuitenkin pelastusta tähän tilanteeseen.
FIA kuitenkin hylkäsi päätöksen, vaikka kyseessä olikin melkein "force majueure" tilanne. Floppi kisan takia Michelinille ja suurelle osalle talleista aiheutui suurenmoisia lisäkuluja. Tämäkin ylimääräinen kulumeno USA:ssa sorsii aika pahasti FIA:n ajamaa "säästö" pakettia, jolla pyrittiin pienentämään kuluja. Toki korvaukset eivät tallien ja Michelinin jakama kuulosta pahalta, mutta kyllä se vähintään yksikin miljoona dollaria tuntuu jokaisen tallin budjetissa pahalta, jopa Toyotalla, jolla on yli 400 miljoonan dollarin budjetti.
Tämäkin kulumeno olisi ollut vältettävissä FIA:n toimesta ja tarjoamalla samalla amerikkalaisille- ja kansainvälisille katsojille viihteellinen kisa.

-FIA:n rengassääntö. Aikalailla hyvin samaa asiaa kuin edellisessä jutussa. Renkaanvaihto kiellolla pyrittiin ajamaan F1-autojen nopeuksia alas. Siinä hieman onnistuttiin alkukaudesta, mutta loppukaudesta F1-autot ovat ohittaneet jo viime kauden nopeudet ja samalla ajaneet ohi normaalien rengaskehityskustannuksien ohi uuden rengassäännön takia. Tämäkin on taasen kerran on ristiriidassa FIA:n "säästö" ohjelman kanssa.

- V8-moottorit. Tämä on toki hieman +-0 juttu.
Plussaa: V8-moottorit voivat olla F1:siin piristävä uudistus, samalla alentaen autojen nopeuksia ja järjestelläkseen uudelleen korttipakkaa.

Miinusta: Moottorin suunnitteleminen ja rakentaminen ei ole edelleenkään ilmaista, vaikka tehdas olisikin takana, sillä testaaminen maksaa aina! En edes vaivaudu enää sanomaan minkä asian kanssa ristiriita vaivaa.

Mitäs hyvää FIA on saanut aikaan ?

-Ferrari ei enää hallitse kärjessä, joka voi meistä Suomalaisista kuulostaa oikein mukavalta, mutta katsojatilastoja verraten kansainvälisesti se ei näytä hyvältä. Italiassa Ferrarin laimean kauden takia katsojamäärät ovat romahtaneet. Italialaiset eivät ole ainoita ketkä kannattavat Ferraria, joten Italia ei ole katsojatilaston tappiossa ainoa.
Kuten mainitsin aiemmin olisin mieluummin halunut nähdä Räikkönen ja M.Schumacher taistelun enemmin kuin Alonso ja Räikkönen taistelun.
FIA onnistuikin tässä aivan vahingossa.

-.......... Keksikää, minulta loppui ideat!


Edit: Pahoittelen tekstissä esiintyviä kirjoitusvirheitä, sillä tekstin kirjoittamiseen meni hieman aikaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuossapa nuo Alonson ja Fisicon autoja tänä vuonna kisassa vaivanneet tekniset viat noin pikavilkaisun perusteella. Kyseessä siis vain kilpailun aikana ilmenneet viat, myös vauhtia hidastaneet eivätkä pelkästään keskeytyksiin johtaneet. Renkaiden kulumista en ottanut mukaan kuten en myöskään Fisicon kahta auton varikolle sammumista, joiden syytä ei ole julkisuuteen ilmeisesti tihkunut. Myös varikkohenkilöstön toilailut ovat tarkastelun ulkopuolella (Fisico "johtaa" tilastoa 2-0 (Ranska, Turkki), jollen vallan väärin muista.
Koodi:
			Alonso				Fisichella
Australia		-				-
Malesia			-				aerodynamiikka viottui 1. varikkokäynnillä
Bahrain			-				moottori
San Marino		moottori			sutimisenesto? (Symonds: vika autossa)
Espanja			-				pohja
Monaco			-				-
Nürburgring		-				auto sammui lähtöruudukkoon (tekniikka)
Kanada			Elektroniikkavika 		vaihteisto
Ranska			-				pohja
Silverstone		-				-
Unkari			Auto vioittui starttikolarissa	polttoaineensyöttöhäiriö
Turkki			-				-
Italia			-				-
Belgia			-				-
-
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Bobakki sanoi:
Koodi:
			Alonso				Fisichella
Australia		-				-
Malesia			-				aerodynamiikka viottui 1. varikkokäynnillä
Bahrain			-				moottori
San Marino		-				sutimisenesto? (Symonds: vika autossa)
Espanja			-				pohja
Monaco			-				-
Nürburgring		-				auto sammui lähtöruudukkoon
Kanada			Elektroniikkavika 		vaihteisto
Ranska			-				pohja
Silverstone		-				-
Unkari			Auto vioittui starttikolarissa	polttoaineensyöttöhäiriö
Turkki			-				-
Italia			-				-
Belgia			-				-
-

Tuota laskeskellessa Alonsolla on ollut ongelmia tai joutunut keskeyttämään joka 4.kisa. San Marinossa vaivasi moottorihuoli, mutta kesti lopulta maaliin. Siitä 4 kisaa ja Kanadassa joutui keskeyttämään omaan virheeseen. Unkarissa auto viottui ja ongelmia oli. Näin lasketessa seuraavia ongelmia pitäisi olla Brasiliassa, eli seuraavassa kisassa. Jos tilaston mukana elettäisiin, niin Alonso ei ehkä vielä varmista mestaruutta Brasiliassa :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
San Marinossa vaivasi moottorihuoli, mutta kesti lopulta maaliin.
Käsittääkseni tuo ei kuitenkaan vaikuttanut vauhtiin itse kisassa kuin korkeintaan välillisesti (todella vähän kierroksia viikonlopun aikana), Schumin saavuttaessa ongelmana olivat renkaat.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Bobakki sanoi:
Käsittääkseni tuo ei kuitenkaan vaikuttanut vauhtiin itse kisassa kuin korkeintaan välillisesti (todella vähän kierroksia viikonlopun aikana), Schumin saavuttaessa ongelmana olivat renkaat.
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2005/04/363578

Uutisessa mainitaan toki rengas ongelma, mutta Alonso myöntää suoranaisesti moottoriongelman vaivanneen koko viikonlopun ja aiheuttaneen sen että moottorille säädettiin alhaisemmat kierrokset.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
MTV 3. lopettaisivat sen plus-palvelun asiakkaiden nuoleskelun ja näyttäisivät aika-ajot suorana pääkanavalla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Onko tuo Alonsolle Kanadaan merkitty elektroniikkavika jotain bobakkimaista huumoria? :doubtful:
 

Niksi

Niksittäjä
Liittynyt
4.3.2005
Viestit
457
Sijainti
Vaasa
Mity sanoi:
MTV 3. lopettaisivat sen plus-palvelun asiakkaiden nuoleskelun ja näyttäisivät aika-ajot suorana pääkanavalla.
No mutta hei! Maikkari näyttää nyt loppukauden aika-ajot suorana. ;) Sekin johtuu siitä, kun F1 eivät aja enää tällä kaudella Euroopassa.
 
Ylös