Kauden 2005 Munaaja

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juzo sanoi:
Bridgestonen uskottiin olevan ylivoimainen tällä kaudella, koska heidän renkaansa olivat aina toimineet paremmin pidemmällä matkalla kuin Michelinit.
Mistähän tämä uskomus on repäisty? Varsin laajasti kyllä muistan uskotun pikemminkin siihen, että Michelin jyrää kun testidataa tulee niin huomattavasti enemmän.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Bridgestone joutui selvään altavastaajan asemaan kun renkaiden piti olla kestäviä JA kilpailukykyisiä pidemmällä matkalla. Tuskin moni uskoi siihen, että Michelin ei olisi hyötynyt kyseisestä sääntömuutoksesta.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Bobakki sanoi:
Mistähän tämä uskomus on repäisty? Varsin laajasti kyllä muistan uskotun pikemminkin siihen, että Michelin jyrää kun testidataa tulee niin huomattavasti enemmän.
Esimerkiksi Dennis puhui että säännöt ovat kuin mittatilausta Ferrarille, jonka Bridgestone-renkaat ovat osoittautuneet toimiviksi pidemmillä matkoilla. Myöskin monet muut kyseenalaistivat Michelinien toimivuuden pidemmällä matkalla, johon Dupasquier vastasi jotain että he ovat pystyneet kehittämään muissakin sarjoissa renkaat, jotka kestävät vastaavan matkan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ferrari 4ever sanoi:
Bridgestone joutui selvään altavastaajan asemaan kun renkaiden piti olla kestäviä JA kilpailukykyisiä pidemmällä matkalla. Tuskin moni uskoi siihen, että Michelin ei olisi hyötynyt kyseisestä sääntömuutoksesta.
Niin se mieli vaihtuu... Muistan ihan selvästi kuinka eräät täällä vielä vuosi, kaksi sitten haukkuivat Michelinejä "yhden kierroksen liimarenkaiksi". :rolleyes: :D :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Karpow sanoi:
Niin se mieli vaihtuu... Muistan ihan selvästi kuinka eräät täällä vielä vuosi, kaksi sitten haukkuivat Michelinejä "yhden kierroksen liimarenkaiksi". :rolleyes: :D :thumbup:
Totta. Viimekauden lopullakin yleinen ilmapiiri oli että muutos suosii Birdgestoneja. Niin mäkin luulin .
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ferrari 4ever sanoi:
Mestaruus oli varma asia vaikka Räikkönen onnistui uuden systeemin avituksella viemään ratkaisun viimeiseen kilpailuun?

FIA yritti estää Ferrareita karkaamasta jokaisella radalla horisonttiin ennen ensimmäisiä varikkopysähdyksiä. Mielenkiinto piti palauttaa yksittäisiin kilpailuihin, kotisohville, katsomoihin. Toisaalta punaisten valta kabineteissa on varsin suuri kannustetuimpana ja yleisesti ottaen ainoana (elin)tärkeänä tallina lajille, joten tasapainottelu ei ollut Mosley´co:lle kovinkaan helpoa.
Ja vanhallahan systeemillä Schumi olisi varmistanut mestaruuden tasan YHDEN kisan aikaisemmin ja loppujen lopuksi Kimi olisi tainnut hävitä 6 pistettä, joten ero ei olisi ollut iso silloinkaan. Kertoo kaiken Schumin kaudesta: täydellistä ylä ja alamäkeä vuoron perään ja virheitä tuli. 5-1 voittosuhteesta huolimatta onnistui miltei munimaan mestaruuden. Miltei Hillimäinen kausi Schumilta. :D

Voitoista ei enää saa sellaista riemua, kuin aikaisemmin, koska voittajan ja toiseksi tulleen ero on vain 2 pistettä. Tämä on surkeaa. Vaikka esim. Kimi voittaakin, niin ensimmäisenä on ruutulipun jälkeen mielessä, että "Joo'o. Vain kaksi pistettä sai kiinni." Aikaisemmin voitoista riemuittiin kunnolla, koska pistepotti oli suhteessa suurempi. Samoin häviäminen tuntui pahemmalta. NÄIN sen pitäisi olla!

Olen kaudesta 2003 asti kironnut uutta pistejärjestelmää ja mieleni ei ole edelleenkään muuttunut miksikään. Se on PERSEESTÄ ja syvältä... :yuck:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
mn97 sanoi:
Kyllä se Alonso olisi voittanut sillä vanhallakin systeemillä. Aika harvoinhan niitä pisteitä annetaan kuljettajalle, joka aina jää radanvarteen oli se kuljettaja kuinka nopea tahansa.
Todennäköisesti näin, mutta ainakin Kimillä olisi vielä matemaattisesti huomattavasti paremmat mahdollisuudet mestaruuden voittoon. Eli, jännitystä vielä riittäisi ihan eri tavalla... Saas nähdä mitä ihmiset sanovat, jos Kimillä on kauden lopussa 8-9 voittoa Alonson kuutta vastastaan ja silti Alonso vie mestaruden... :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
Todennäköisesti näin, mutta ainakin Kimillä olisi vielä matemaattisesti huomattavasti paremmat mahdollisuudet mestaruuden voittoon. Eli, jännitystä vielä riittäisi ihan eri tavalla...
No jaa, mikä sitten on kenenkin mielestä "huomattavasti". Eroa olisi vanhalla pistesysteemillä 20 pistettä, eli aika marginaaliset ne mahdollisuudet silti olisivat.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
WebSlave sanoi:
No jaa, mikä sitten on kenenkin mielestä "huomattavasti". Eroa olisi vanhalla pistesysteemillä 20 pistettä, eli aika marginaaliset ne mahdollisuudet silti olisivat.
No 4 pistettä on kuitenkin 50% enemmän kuin 2 pistettä. Alonsokin joutuisi ajamaan kilpaakin mahdollisesti vielä, eikä vain varmistelemaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
No 4 pistettä on kuitenkin 50% enemmän kuin 2 pistettä. Alonsokin joutuisi ajamaan kilpaakin mahdollisesti vielä, eikä vain varmistelemaan.
Itse asiassa 4 on 100% enemmän kuin 2.

Alonso siis tarvitsisi 10 pistettä varmistaakseen takuuvarmasti mestaruuden. Vanhalla pistesysteemillä se tarkoittaa toista ja kolmatta sijaa. Kun Alonso "varmistelemallakin" on sijoittunut yleensä noille sijoille, niin miten tämä vanha pistelaskusysteemi parantaisi asiaa?
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Näyttää siltä että vuonna 03 pistejärjestelmä oli Kimin puolella mutta nyt se on häntä vastaan. Näin se joskus menee...

Itsehän olen sitä mieltä että on oikein palkita 8 ensimmäistä kuljettajaa pisteillä, mutta ensimmäisen ja toisen ero pitäisi olla enemmä kuin se 2 pistettä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Karpow sanoi:
Voitoista ei enää saa sellaista riemua, kuin aikaisemmin, koska voittajan ja toiseksi tulleen ero on vain 2 pistettä. Tämä on surkeaa. Vaikka esim. Kimi voittaakin, niin ensimmäisenä on ruutulipun jälkeen mielessä, että "Joo'o. Vain kaksi pistettä sai kiinni." Aikaisemmin voitoista riemuittiin kunnolla, koska pistepotti oli suhteessa suurempi. Samoin häviäminen tuntui pahemmalta. NÄIN sen pitäisi olla!

Olen kaudesta 2003 asti kironnut uutta pistejärjestelmää ja mieleni ei ole edelleenkään muuttunut miksikään. Se on PERSEESTÄ ja syvältä... :yuck:
Kauden 2003 jälkeen Max Mosley kertoi huokaisseensa helpotuksesta, kun Kimi ei voittanut mestaruutta. Hän sanoi, että tilanne olisi ollut katastrofaalinen, jos mestaruuden olisi vienyt 1 kilpailun voittanut mies. Näin on. Mutta miten se Kekellä menikään? Äijät kuolivat edestä pois. Nyt Max on ruuvannut sääntöuudistuksen, joka on varma askel kohti Ykkösten kuolemaa. Olisi kuunnellut, mitä tokaisi Kimistä, ollut hetken vaiti ja sitten kaikessa hiljaisuudessa kutsunut hallituksen koolle ja myöntänyt virheensä.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Että nyt se on sitten pistejärjestelmän vika, jos Kimi ei voita mestaruutta. Se järjestelmä on kuitenkin Alonsollekin sama.

Olen samaa mieltä siitä, että voiton arvo on ehkä hieman liian alhainen. Minusta se voisi olla vaikka 12 pisteen arvoinen, jos nyt kahdeksan ensimmäisen tarvitsee yleensä pisteitä saada. Vanhassa järjestelmässäkään ei ole mitään vikaa.

Kuitenkin, jos McLaren olisi tehnyt työnsä kunnolla, tilanne olisi toinen. Minusta tässä pistelaskujärjestelmässä on siinä mielessä järkeä, että kaikkien täytyy olla alusta alkaen täysillä mukana. Ja jos konseptin saa toimimaan myöhemmin, ei peli siltikään ole menetetty, koska pisteitä on kuitenkin tullut voittoa alemmista sijoista (ehkä enemmän kuin aiemmalla järjestelmällä olisi tullut). Harmi vaan, että se McLarenin konsepti ei vieläkään toimi.
 
Ylös