Kauden 2008 ennakko

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mielestäni on selvää, ettei sutimisia juuri nähdä ensi vuonnakaan. Käytössä on V8-koneet, ja niiden esim. niiden mappingia rukkaamalla niistä saataneen hyvinkin helpohkosti ajettavat myllyt. Lisäksi tallien omat "piilo"elektroniikat varmasti tasoittelevat kuljettajien mahdollisia kaasun yliannosteluja. Toivottavasti kuitenkin luistoneston kieltäminen toisi hieman enemmän kuljettajien eroja esiin.
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Kauden 2008 ennakko:

-Kimi Räikkönen voittaa maailmanmestaruuden :)

-Hamilton ei voita maailmanmestaruutta :)

-Alonso ajaa Red Bullilla :nope:

-Rosberg ajaa Mclarenilla :)
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
formulastara sanoi:
Mielestäni on selvää, ettei sutimisia juuri nähdä ensi vuonnakaan. Käytössä on V8-koneet, ja niiden esim. niiden mappingia rukkaamalla niistä saataneen hyvinkin helpohkosti ajettavat myllyt. Lisäksi tallien omat "piilo"elektroniikat varmasti tasoittelevat kuljettajien mahdollisia kaasun yliannosteluja. Toivottavasti kuitenkin luistoneston kieltäminen toisi hieman enemmän kuljettajien eroja esiin.
Mitäköhän "piilo"elektroniikkaa hän mahdollisesti tarkoittaa, jos käytössä ovat standardi ecut ei vissiin moottorinohjaukseen jää paljon vaikutettavaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mossi Superstar sanoi:
Mitäköhän "piilo"elektroniikkaa hän mahdollisesti tarkoittaa, jos käytössä ovat standardi ecut ei vissiin moottorinohjaukseen jää paljon vaikutettavaa.
No vaikka ihan maalaisjärjellä suunniteltu kapine kaasupolkimen ja tämän ECUn väliin: Mekaaninen momentinmuunnin, eli kaasutusliikkeen syvyyttä nopeusakselilla kompressoi (öljy)vaimennettu teleskooppivaimennin. Koska tämä laite toimii todennäköisesti parhaiten portaattomasti säädettävällä ilmajousella - niin alas kuin ylöspäinkin - niin syytä olisi säätää hydraylitasot kuntoon*. Tadaa... jne.

() = muitakin vaihtoehtoja on.

edit. * Tässä kohtaa on syytä käyttää hyvin kehittynyttä "älykästä" elektroniikkaa.

Kiitokset muuten puhuttelusta kolmannessa persoonassa -vain symbaalien isku puuttuu :)
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Mossi Superstar sanoi:
Mitäköhän "piilo"elektroniikkaa hän mahdollisesti tarkoittaa, jos käytössä ovat standardi ecut ei vissiin moottorinohjaukseen jää paljon vaikutettavaa.
Kyllähän tiettyjä asioita saa ja pitää saada säätää edelleen eli moottorin suorituskykyyn voidaan vaikuttaa edelleen. Moottorijarrutuksen kieltäminen tuo varmasti muutoksia ajamiseen myös, mutta tarkoittaako tuo, että moottorijarrutuksen ohjaaminen eculla on kielltteyä vai jotain muuta:confused:


MTV3 sanoi:
Keskitymme ensi kauden elektroniikkaan, eli ajamme muun muassa ilman luistonestoa ja moottorijarrutusta, Kovalainen sanoi.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Rip3 sanoi:
Kyllähän tiettyjä asioita saa ja pitää saada säätää edelleen eli moottorin suorituskykyyn voidaan vaikuttaa edelleen. Moottorijarrutuksen kieltäminen tuo varmasti muutoksia ajamiseen myös, mutta tarkoittaako tuo, että moottorijarrutuksen ohjaaminen eculla on kielltteyä vai jotain muuta:confused:
En tiedä mitä tarkoitetaan moottorijarrutuksen kieltämisellä, ainakin maalikosta tuntuu oudolta tehdä tuollainen sääntö. Moottorihan jarruttaa automaattisesti kun sinne ei syötetä tarpeeksi polttoainetta suhteessa moottorin pyörimisnopeuteen. Liekkö tässä tullut taas Mtv3:lla käännöskukkanen, kun ovat tulkinneet Heikin haastattelua huonolla Lontoon taidolla. Mene ja tiedä.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
formulastara sanoi:
No vaikka ihan maalaisjärjellä suunniteltu kapine kaasupolkimen ja tämän ECUn väliin: Mekaaninen momentinmuunnin, eli kaasutusliikkeen syvyyttä nopeusakselilla kompressoi (öljy)vaimennettu teleskooppivaimennin. Koska tämä laite toimii todennäköisesti parhaiten portaattomasti säädettävällä ilmajousella - niin alas kuin ylöspäinkin - niin syytä olisi säätää hydraylitasot kuntoon*. Tadaa... jne.

() = muitakin vaihtoehtoja on.

edit. * Tässä kohtaa on syytä käyttää hyvin kehittynyttä "älykästä" elektroniikkaa.

Kiitokset muuten puhuttelusta kolmannessa persoonassa -vain symbaalien isku puuttuu :)
Hän on kyllä aivan oikeassa, tietysti autossa on muutakin elektroniikkaa kuin pelkkä moottorinohjaus. Onko se nytten sitten kätkettyä tai muuten "avoinna" olevaa.

Itse en ole tutustunut ensikauden sääntöihin sen enempää kuin lukemalla muutaman hullun jutun jostakin kuppaisesta verkkojulkaisusta. Elikkä mitä tämä ns. standardi ecut sisältää? Käsitetäänkö moottorinohjauksella tässä tapauksessa, kaasupolkimen ja koneen välinen liikennekkin. Kuten olen itse ymmärtänyt. Jos näin ei säännöt ovat helposti kierrettävissä, vaikka muuttamalla kaasupolkimen herkkyyttä vaikka joka mutkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tallit eivät saa rakentaa luistonestoa myöskään ECU:n ohi (tai läpi). Tämä luistonestokielto siis tulee ihan ECU:sta riippumatta.

9.3 Traction control
No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive throttle demand by the driver.
Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.

5.5 Engine throttles
5.5.1 The only means by which the driver may control the engine throttle positions is via a single chassis mounted foot pedal.
5.5.2 Designs which allow specific points along the pedal travel range to be identified by the driver or assist him to hold a position are not permitted.
5.5.3 The minimum and maximum throttle pedal travel positions must correspond to the engine throttle minimum (nominal idle) and maximum open positions.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jollakin ihme-mystisellä keinolla ne tallit kuitenkin onnistunevat tekemään autoista sellaisia, ettei vanhoja kunnon luistoja kuitenkaan nähdä. :(

Mutta parin kuukauden päästä alkaa koko sirkuksen mielenkiintoisin jakso: tallien uutuusautojen esittely monivärikuvissa! Jo legendaariset viiltävät analyysini antavat vieläkin odottaa itseään. :)

Muutama ennakkopähkinä:

- Joko Ferrari luopuu sikarikeulastaan?
- Nähdäänkö ensi kaudella jo 3-tasoetusiipiä?
- Jatkaako Toyota vuoden 2002-konseptillaan?
- Keksiikö Adrian Newey vieläkään mitään uutta?
- Onnistuuko Renault esittelemään entistäkin rumemman värityksen?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
Muutama ennakkopähkinä:

- Joko Ferrari luopuu sikarikeulastaan?
- Nähdäänkö ensi kaudella jo 3-tasoetusiipiä?
- Jatkaako Toyota vuoden 2002-konseptillaan?
- Keksiikö Adrian Newey vieläkään mitään uutta?
- Onnistuuko Renault esittelemään entistäkin rumemman värityksen?
Harmi sinällään, että suurimmat muutokset mitä autoihin tulee aerodynamiikan osalta ovat esittelyssä vielä piilossa. Eli kukaan tuskin lanseeraa 3 taso siipeä, vaikka sen ottaisivat kisoihin. Toyota jatkaa 2002 kehityksellä, Newey jatkaa omaa kehitystään.

Yksinkertaisesti pelkään, ettei tallit tarjoa suurta aero ihmettä. Tämä arvaus siksi, että talleilla on luultavasti (niillä joilla on) hyvä aero paketti ja moottori ja erot saadaan luistonestosta ym alustasta kuten jousitus jne. Eli erot maallikon silmiin ovat luultavasti hyvin pienet. Jopa Renault keskittyy jousitukseen ja alustaan. Toivottavasti aero puoli tarjoaa väritysten lisäksi jotain katsomisen arvoista.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
- Joko Ferrari luopuu sikarikeulastaan?
Ensi kauden Ferrari taitaa olla akseliväliltään hieman tämän vuotista lyhyempi. Osittain sen takia että tämän vuoden auton konseptissa keskeisen tärkeää oli pitkä pohjalevy, josta saavutettu hyöty vesittyi Australian jälkeen kun pohjalevyn suunnittelu täytyi muuttaa sääntömuutosten takia. Ja toinen hyvä syy auton lyhentämiseen on se, että siitä saataisiin lähtökohtaisesti yliohjaavampi - eli lähtökohtaisesti paremmin Räikköselle sopiva.

Voisi siis olettaa että muutkin mittasuhteet menevät McLarenin tämän vuoden auton suuntaan. Tai sitten siellä uhkutaan niin vahvaa itseluottamusta tämän vuotisten mestaruuksin jälkeen, että ei lähdetä korjaamaan mitään missä ei ole varsinaista vikaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin mäkin:thumbup:

Minusta sellainen olisi siisti ja toimiva ratkaisu, että yhdistettäisiin Williamsin keula ja siivet Ferrarin ponttooneihin/takasosaan. Miltähän moinen näyttäisi. Jos joku kehtais Fotoshopata, koko auto tietty Ferrarinpunaisena :ahem:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
formulastara sanoi:
Jollakin ihme-mystisellä keinolla ne tallit kuitenkin onnistunevat tekemään autoista sellaisia, ettei vanhoja kunnon luistoja kuitenkaan nähdä. :(
Totta mikään ei ole niin viisas kuin insinööri. On ne perkele kummia nuo ammattilaiset ne vaikka suunnittelee aerodynamiikan ratakiskon pätkään. tai sitten elektroniikan 47x100 lankun pätkään.

Että olen samaa mieltä, luistoja ei tulla näkemään... Kone tehot ovat suunnilleen samalla tasolla kuin jumalan (mika häkkisen) aikana vääntö tosin on pienentynyt oleellisesti. Ja eihän Mikakaan tullut hirveessä luistossa kurkiin.


Ps: Joskun kun kirjoittaisin selvinpäin saisin varmaan asiani selväksi muillekkin...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mossi Superstar sanoi:
En tiedä mitä tarkoitetaan moottorijarrutuksen kieltämisellä, ainakin maalikosta tuntuu oudolta tehdä tuollainen sääntö. Moottorihan jarruttaa automaattisesti kun sinne ei syötetä tarpeeksi polttoainetta suhteessa moottorin pyörimisnopeuteen. Liekkö tässä tullut taas Mtv3:lla käännöskukkanen, kun ovat tulkinneet Heikin haastattelua huonolla Lontoon taidolla. Mene ja tiedä.
Eiköhän sillä viitata siihen, että tähän asti moottorijarrutuksen voimakkuutta on säädelty ECU:n välityksellä kuskin kaasujalan sijaan. Muistelen, että kuskeilla olisi tämänkin säätämiseen ollut namiska autossa.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Bobakki sanoi:
Eiköhän sillä viitata siihen, että tähän asti moottorijarrutuksen voimakkuutta on säädelty ECU:n välityksellä kuskin kaasujalan sijaan. Muistelen, että kuskeilla olisi tämänkin säätämiseen ollut namiska autossa.
No niin minäkin luulen, mutta maikkarin laatu sivustoilta saa hinan eri kuvan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1352
Minustakin tuntuu mahdottomalta, että nyt, kun pyritään vähentämään elektroniikkaa, niin autoihin lisättäisiin järjestelmä joka katkaisee vedon aina kun kaasu nostetaan pois. Eli olen sitä mieltä että MTV3 on vähän vetänyt mutkia suoraksi uutisoinnissaan.
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
Eikö sen moottorijarrutuksen pystyny säätämään aiemmin joka mutkaan halutunlaiseksi. Tämä voimakkuuden säätö yms kielletään. moottori tulee siis jarruttamaan aina "samalla" teholla.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Moni tuntuu odottavan, että kausi 2008 on "Forza Ferraria" -täynnä. Ennakkoasetelmat odottavatkin, että kausi on Jäämiehen juhlaa ja bissen vetoa. Mutta mutta.. eipä sitä koskaan tiedä! Aina ne on ennen kautta kirkossa kuulutettu, mutta kuis kävikään..? ;)

Villi veikkaus: Bemari on kova sana ensi kaudella. Tämän voi sitten lainata tarpeen mukaan next siisonilla. :ahem:
 
Ylös