Kauden 2008 ennakko

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Oma veikkaus:
-Ferrarista tulee kauden tylsin talli.Räikkönen ja Massa napsivat palkintopallisijoja tylsän tasaisesti.

-Honda ja Toyota yllättää kaikki.Kaudella tullaan näkemään ensimmäinen Toyotan voitto ja Hondakuski nähdään muutaman kerran palkintopallilla.

-McLaren notkahtaa perinteisesti joka toinen vuosi ja niin käy nytkin.Ei kunnon moottoririkkoja kaudella 2007 joten kaudella 2008 niitä tulee senkin edestä.Veikkaan että kuitenkin loppupisteissä kolmas.

-BMW notkahtaa taaksepäin.

-Renaultilla vähän parannusta,loppukausi riippuu ajaako tallissa Alonso.Luotettavuuden ansiosta kuitenkin loppupisteissä toinen.

-Coulthard voittaa mestaruuden.
 

serial

Active member
Liittynyt
11.9.2005
Viestit
36
Ratman sanoi:
-McLaren notkahtaa perinteisesti joka toinen vuosi ja niin käy nytkin.Ei kunnon moottoririkkoja kaudella 2007 joten kaudella 2008 niitä tulee senkin edestä.Veikkaan että kuitenkin loppupisteissä kolmas.

Sori, pakko puuttua tähän. Miten Mclarenille tulisi yhtäkkiä ensikaudella moottoririkkoja kun moottorien kehitys on pistetty jäihin? eiköhän ne moottoririkot ala ikävä kyllä olemaan historiaa formuloissa :dunno:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
serial sanoi:
Sori, pakko puuttua tähän. Miten Mclarenille tulisi yhtäkkiä ensikaudella moottoririkkoja kun moottorien kehitys on pistetty jäihin? eiköhän ne moottoririkot ala ikävä kyllä olemaan historiaa formuloissa :dunno:
Kyllähän siihen voi vaikuttaa monet moottorista riippumattomatkin tekijät. Esimerkiksi Williamsille oli viime kaudella todella paljon murheita siitä, kun moottorin lämpö joko sulatti joistain piuhoista kuparit näkyviin ja sitten saatiin oikosulkuja, tai että otettiin liian suuri riski jäähdytyksen suhteen, asennettiin olosuhteisiin nähden liian tiiviit katteet ja sitten moottori ei tykännyt yhtään.

Jos ensi kauden auton aerodynamiikka suunnitellaan jo lähtökohtaisesti niin ettei siinä huomioida jäähdytyksen tarpeita riittävästi, niin McLarenin kehityshistoria huomioiden en ihmettelisi että siellä nähtäisiin juuri jotain tuollaisia ongelmia.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
- Ferrari vie, eikä tule samanlaista notkahdusta kuin Melbournen jälkeen, kun talli on tuttu Kimille.
- Renault nousee toiseksi Alonson voimin.
- McLaren kolmanneksi, Kovalainen pistää kampoihin ykköskuski-Hamiltonille.
- BMW jää neljänneksi, kun Renaultilla ei toista kautta putkeen varmaan mene heikosti.
- Williams nousee lähemmäksi kärkeä ja Rosberg napsii ensimmäiset palkintopallipaikkansa.
- Red Bull, Toyota ja Honda taistelevat jämäpisteistä ja kauden päätteeksi jompi kumpi japsitalleista ilmoittaa vetäytyvänsä tai tiputtavansa paljon tiimien budjetteja.
- Toro Rosso vaikuttaa tässä vaiheessa vahvimmalta peräpään tiimeistä.
- Force India ja Super Aguri taistelevat lähinnä toisiaan vastaan.

Vaarallista tässä vaiheessa moisia ennakoida:eek: No sitten 11 kuukauden päästä näille voi sitten naureskella:p
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Tyhmänä täytyy kysyä, että oliko tällä kaudella ykkösissä lukkiutumattomat jarrut käytössä, entä mikä on tilanne ensi kaudella?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
kana-fin sanoi:
Tyhmänä täytyy kysyä, että oliko tällä kaudella ykkösissä lukkiutumattomat jarrut käytössä, entä mikä on tilanne ensi kaudella?
Ainakin useilla kuskeilla renkaat lukkiutui jarrutuksissa kun katsoo tarkkaan (sellaistahan ykkösissä on aina ollut).
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Jason Voorhees sanoi:
Ainakin useilla kuskeilla renkaat lukkiutui jarrutuksissa kun katsoo tarkkaan (sellaistahan ykkösissä on aina ollut).
Joo niin lukkiutuu, mutta yhden henkilön kanssa väittelin tästä asiasta ja haluaisin tietää miten on. :tongue:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
kana-fin sanoi:
Tyhmänä täytyy kysyä, että oliko tällä kaudella ykkösissä lukkiutumattomat jarrut käytössä, entä mikä on tilanne ensi kaudella?
ABS-jarrut ovat olleet ykkösissä kiellettyjä jo vuosikaudet. Joku asiasta enemmän tietävä osaa varmaan kertoa myös sen, minä vuonna kyseinen innovaatio ykkösistä kiellettiin.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Karua faktaa "next siisonist":

- Alkukausi on todella tasainen, BMW ja Ferrari napsivat kilpaa palkintopallisijoja

- Massa ei anna Kimille hengähdystilaa

- Alonson paluu Renaultille on floppi, Kovalainen pisteissä edellä Fernandoa Renaultilla

- Toyota kusee, ja pahasti

- MäKillä ei kulje, Hamiltonilla paljon teknisiä ongelmia
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No yhdestä asiasta olen AIVAN VARMA:

-Honda tulee petraamaan kaudesta 2007 selvästi. Muistaakseni talli on juuri rekrynnyt BMW:n aerodynamiikasta vastanneen insinöörin, joten eiköhän hän saa poistettua muutamat pahimmat virheet tän kauden Hondasta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ja sitten mutua:

- Ferrarin ja Mclarenin välinen tiukka vääntö jatkuu.
- Kimi nousee selvimmin esiin mm-taistosta, jossa mukana ovat myös Hamilton ja Massa
- Alonso jatkaa whinetystään, ihmetellen, miten hän ei tuonutkaan "omalla panoksellaan" sitä sekuntia lisää Renaultiin. Alonso riitautuu Briatoren kanssa, pahasti.
- Renault kuitenkin nostaa tasoaan lähtökohtaisesti paremmin suunnitellun autonsa ansiosta. Tämä huomataan heti ensi testeissä kohentuneen vauhdin ansiosta molempien kuljettajien ajamana
- Toyota lyö päätä seinään, tippuu Hondan taakse
- Williamsilla sama meno jatkuu.
- Red Bull taistelee Toyon kanssa, vetäen useimmiten pidemmän korren nopeudellaan, tosin luotettavuus ratkaisee pisteet Toyolle.
- Toro Rosso ei loista
- Super Aguri haisee
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
formulastara sanoi:
No yhdestä asiasta olen AIVAN VARMA:

-Honda tulee petraamaan kaudesta 2007 selvästi. Muistaakseni talli on juuri rekrynnyt BMW:n aerodynamiikasta vastanneen insinöörin, joten eiköhän hän saa poistettua muutamat pahimmat virheet tän kauden Hondasta.
nyt myös ilmoitettiin että Ross Broon siirty Hontan uudeksi tallipäälliköksi
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
formulastara sanoi:
No yhdestä asiasta olen AIVAN VARMA:

-Honda tulee petraamaan kaudesta 2007 selvästi. Muistaakseni talli on juuri rekrynnyt BMW:n aerodynamiikasta vastanneen insinöörin, joten eiköhän hän saa poistettua muutamat pahimmat virheet tän kauden Hondasta.
Parantaminen menneen kauden tuloksiin lieneekin Hondalla melkoisen helppo tehtävä kun tuota huonommin kaudesta ei oikein olisikaan enää mahdollista suoriutua.

Mutta pystyykö talli silti nousemaan suosta muutaman hyvän rekryn ansiosta ja ennenkaikkea tarpeeksi nopeasti? Uusi auto lienee jo pitkälle valmiina, joten pääseekö uudet kaverit vaikuttamaan ainakaan kauden alkuun riittävästi?

Testit näyttävät sitten.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Minusta nyt vähän tuntuu, että tallipäällikön merkitystä ehkä liioitellaan. Onhan hän tärkeä hengen luoja ja asioiden koossapitäjä, mutta autoa ei hän rakenna. Jos insinöörit eivät osaa ja tuulitunneli on rakennettu väärinpäin, ei sitä oikein niin vain korjata. Sitä paitsi luulen, että Brawnilla menee vähintään se kausi tutustua talliin ja sen työtapoihin. Toki on tietenkin mahdollista, että Brawn haluaa tehdä kertainventaarion ja päästä eroon japanilaisten johtajis- ja työtavoista, mutta siinäkin menee aikaa. Sitten ei tietenkään pidä unohtaa Japanin päätä, jossa ei ehkä sulateta Brawnin uudistuksia. Jos itse pitäisi veikata, niin ensi kaudella Honda on varmasti parempi ilman Brawniakin, mutta mitään hyppyä huipputalliksi tuskin tapahtuu. En myöskään ihmettelisi jos Brawn lähtisi ovet paukkuen parin kauden sisällä kun Japanilaiset eivät halua muuttaa "hyviksi havaittuja" työtapoja, tai Brawn kyllästyy päätöksenteon hitauteen, mistä japseja ollaan kritisoitukin. Joka tapauksessa kosolti onnea vaan hänelle, ja ehkä Honda on kuitenkin helpompi ympäristö, kuin surkuhupaisa Toyota.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllähän se on niin, että ihan sama minkä tason superinssejä hyörii ympyrää ja yrittää saada jotain aikaan, kuten Ferrarilla ennen Todtia, niin tulosta ei synny ennenkuin johto on sitä tasoa, että langat on hallussa!

Kun Briatore lähti Benettonilta pois ja talliin johtoon tuli joku höpöhöpö vaatemogulin poju tai mikä lie, niin eipä juuri hommat toiminu! Jne, näistä on esimerkkejä vaikka kuinka!

Johdon täytyy toimia kuten muunkin, missään ei saa olla sitä heikkoa lenkkiä! McLarenilla oli selkeästi suomalaisten siellä ajaessa tuotanto puolella jonkin tason heikkoja lenkkejä! Mutta oliko kyse juuri siitä, että sillä osastolla ei johto toiminut? Taisipa olla, yleensä hommat korjaantuu kun johto laitetaan vaihtoon!

Ei tosin aina ja on aivan eriasia onko Brawnista hyväksi johtajaksi?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
kana-fin sanoi:
Minusta nyt vähän tuntuu, että tallipäällikön merkitystä ehkä liioitellaan. Onhan hän tärkeä hengen luoja ja asioiden koossapitäjä, mutta autoa ei hän rakenna. Jos insinöörit eivät osaa ja tuulitunneli on rakennettu väärinpäin, ei sitä oikein niin vain korjata. Sitä paitsi luulen, että Brawnilla menee vähintään se kausi tutustua talliin ja sen työtapoihin. Toki on tietenkin mahdollista, että Brawn haluaa tehdä kertainventaarion ja päästä eroon japanilaisten johtajis- ja työtavoista, mutta siinäkin menee aikaa. Sitten ei tietenkään pidä unohtaa Japanin päätä, jossa ei ehkä sulateta Brawnin uudistuksia. Jos itse pitäisi veikata, niin ensi kaudella Honda on varmasti parempi ilman Brawniakin, mutta mitään hyppyä huipputalliksi tuskin tapahtuu. En myöskään ihmettelisi jos Brawn lähtisi ovet paukkuen parin kauden sisällä kun Japanilaiset eivät halua muuttaa "hyviksi havaittuja" työtapoja, tai Brawn kyllästyy päätöksenteon hitauteen, mistä japseja ollaan kritisoitukin. Joka tapauksessa kosolti onnea vaan hänelle, ja ehkä Honda on kuitenkin helpompi ympäristö, kuin surkuhupaisa Toyota.
Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä.

Uskon että tallipäällikkö tekee todella paljon sitä näkymätöntä työtä, joka usein jää täysin vaille palkintoa. Insinöörit suunnittelevat autot ja heitä kiitetään siitä, kuljettajat ajavat hyvät autot kärkisijoille ja heitä kiitetään siitä. Mutta tallipäällikkö saa koko sen pumpun puhaltamaan yhteen hiileen niin, että tuloksia syntyy ihan oikeasti.

Otetaan vaikka tapaus Briatore. Kaveri on tehnyt todella vakuuttavaa jälkeä ottaen huomioon että tuli moottoriurheiluun aivan puskista. Ei varmasti ole tallinsa "ammattitaitoisin" työntekijä, mutta osaa selkeästi johtaa organisaatiossa kuin organisaatiossa. Brawn tulee varmasti auttamaan Hondan kehityksessä - olkoon Hondan työntekijät kuinka tahansa "Japaniin kallellaan", niin aivan varmasti jokaista kiinnostaa mitä tämän vuosituhannen menestyneimmällä teknisellä johtajalla on sanottavanaan.

Se on ihan varmaa ettei tuloksia luultavasti synny heti kättelyssä, mutta jos Brawn pääsee organisaatioon sisään haluamallaan tavalla, niin eiköhän siellä ole ensi kaudella edes perusteet kunnossa. Varmaan myös kehitysresursseja ja tallin yleistä toimintaa organisoidaan pikku hiljaa sellaiseen suuntaan, jolla on saavutettu tuloksia myös Ferrarilla.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Misa1 sanoi:
Kun Briatore lähti Benettonilta pois ja talliin johtoon tuli joku höpöhöpö vaatemogulin poju tai mikä lie, niin eipä juuri hommat toiminu! Jne, näistä on esimerkkejä vaikka kuinka!
Se "vaatemogulin poju" oli David Richards. :p

Jolla taisi itseasiassa olla ralliautoilutausta. Sen sijaan Briatorella oli Benetton-tausta jo ennen kuin firma perusti formulatallinsa...
 
Ylös