Kauden 2008 ennakko

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
sarla sanoi:
RedBull, Kuutio finnaa ykkösenä jonkun hasardei omaavan kisan.
Renault, Lonso ottaa loppukaudest yhden voiton.
Biimari, Heidi vie yhden kisan jo kauden alkupuolel "huomaamatta" nimiinsä, jatkoa seuraa biimarille viel paris kisas kauden mittaan.
Honda parantaa koko ajan ja loppukaudesta ylettää hieman onnenkantamoisena GP voittoon.
Fiiat Skuderia Punto vie loput GeePeet, voittoi Kimille yks tai kaks enempi ku Massalle.
MäkMursu ei voita kaudella '08 yhtään GP:tä, Hessu voittaa kuitenkin Elwiksen loppupisteis aika selkeästi.
Muuten voisi toteutuakin mutta kyllä tuo Hondan voitto on jo vähän liian utopistista. Kukaan ei edes villeissä unissa näkisi Hondan voittavan kisaa 2007 kauden jälkeen ellei Brawn olisi saapunut tiimiin. Yhtäkkiä Honda nähtiinkin jopa Kovalaiselle hyvänä vaihtoehtona! Nyt vähän järkeä päähän; ei se yksi ukko kovin suuria ihmeitä voi tässä ajassa saada aikaan!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Revolt sanoi:
Muuten voisi toteutuakin mutta kyllä tuo Hondan voitto on jo vähän liian utopistista. Kukaan ei edes villeissä unissa näkisi Hondan voittavan kisaa 2007 kauden jälkeen ellei Brawn olisi saapunut tiimiin. Yhtäkkiä Honda nähtiinkin jopa Kovalaiselle hyvänä vaihtoehtona! Nyt vähän järkeä päähän; ei se yksi ukko kovin suuria ihmeitä voi tässä ajassa saada aikaan!
Kuka uskoi vuosi sitten, että McLaren kahden kuljettajan voimin taistelee maailmanmestaruudesta ja Renault saa yhden palkintopallisijan? Kuka uskoi 2004 kauden jälkeen, että Ferrari totaalisen dominoinnin jälkeen romahtaa? Jne jne..
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Revolt sanoi:
Muuten voisi toteutuakin mutta kyllä tuo Hondan voitto on jo vähän liian utopistista. Kukaan ei edes villeissä unissa näkisi Hondan voittavan kisaa 2007 kauden jälkeen ellei Brawn olisi saapunut tiimiin. Yhtäkkiä Honda nähtiinkin jopa Kovalaiselle hyvänä vaihtoehtona! Nyt vähän järkeä päähän; ei se yksi ukko kovin suuria ihmeitä voi tässä ajassa saada aikaan!
Ei se Brawnista johdu, mut ei Honda voi limbota yhtä pahasti toista kertaa peräjälkeen. Niil oli auto joka oli hyvä, sit ne teki menneelle kaudelle ihan skeidan, ei ne tee virhettä uusiks kaudelle '08. Niil on hyvä kone ja iso budjetti, kuskeissakaan mitään vikaa, kyl se siitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kouvotsvoni sanoi:
Kuka uskoi vuosi sitten, että McLaren kahden kuljettajan voimin taistelee maailmanmestaruudesta ja Renault saa yhden palkintopallisijan? Kuka uskoi 2004 kauden jälkeen, että Ferrari totaalisen dominoinnin jälkeen romahtaa? Jne jne..
McLarenin nousu takaisin voittokamppailuun oli vain ajan kysymys. Ja onhan se siellä tavallaan joka toinen vuosi ollutkin, joten sen ikään kuin "piti" olla taas kilpailukykyinen. Hamiltonin mestaruusmahdollisuuksiin en toki uskonut ennen kautta. Kauden 2007 ennustustopikissa ennustin Alonson nousevan mestaruuskamppailuun, mutta kärkikolmikon järjestystä en siinä halunnut sanoa.

Renaultin ja Ferrarin "romahtamisiin" en niinkään uskonut, mutten niitä kovin kummoisina romahtamisina pidäkään, vaan normaalina vaihteluna (Renaultin tippumisen mestaruustaistelusta ennustin kyllä). Hondan nousu noin pohjalta takaisin GP-voittajaksi on hieman suurempi muutos edelliskauteen kuin muutaman sijan tippuminen tallien MM-sarjassa. Jossain erikoisessa kisassa sekin toki on mahdollista, sillä tavallahan nyky-Hondan ensimmäinenkin voitto tuli.
 
Viimeksi muokattu:

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Jotenkin tuntuu ettei nykysäännöillä voi tapahtui niin suuria vaihteluita kuin ennen.

Hondahan myönsi viime kauden alussa, että kausi meni pieleen jo talven aikana ja mitään ei ollut enäää tehtävissä. Jos en aivan väärin muista niin Hondathan kulkivat kauden lopuksi ihan kohtuullisesti. Mikäli tuo suuntaus jatkuu ja Ross Brawn tuo siihe oman lisänsä on kaikki mahdollista.

Rellun uskon myös olevan vahvoilla ensi kaudella. Viime kaudella varmasti huomattiin ettei tämän kauden auto ollut voittaja auto ja näin ollen kehitystyötä on tehty tulevan kauden eteen paljon. Jotenkin tuntuu, että Alonson osaa ajaa parhaiten Rellua ja Rellu taas osaa tehdä Alonsolle auton.

McLarenin taas usko säilyttävän vauhtinsa. Kuitenkin herää kysymys, miten tämän kauden auton kehitystyöhön on vaikuttanut auton syynääminen?

Ferrarin uskon olevan entistä vahvempi ja Räikkösen kasvanut itseluottamus tuo varmasti hyvää tulosta.

Melkein tekisin seuraavanlaisen jaottelun kaudelle 2008.

1.ryhmä Ferrari ja McLaren
2.ryhmä BMW ja Rellu
3.ryhmä Honda, Red Bull Ja Williams
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
kouvotsvoni sanoi:
Kuka uskoi vuosi sitten, että McLaren kahden kuljettajan voimin taistelee maailmanmestaruudesta ja Renault saa yhden palkintopallisijan? Kuka uskoi 2004 kauden jälkeen, että Ferrari totaalisen dominoinnin jälkeen romahtaa? Jne jne..
En tiedä vuosi sitten, mutta tämän vuoden kausiennakossa MSa:n asiantuntijat (Surer, Danner ym, 6 hemmoa) veikkasivat Ferrarin ja McLarenin taistoa ja muistaakseni viisi kuudesta veikkasi mestariksi Alonsoa. Renault oli jo testikauden jälkeen pantu alemmas.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jupla sanoi:
En tiedä vuosi sitten, mutta tämän vuoden kausiennakossa MSa:n asiantuntijat (Surer, Danner ym, 6 hemmoa) veikkasivat Ferrarin ja McLarenin taistoa ja muistaakseni viisi kuudesta veikkasi mestariksi Alonsoa. Renault oli jo testikauden jälkeen pantu alemmas.
On vaan ihan eri asia tehdä rankkauksia testien perusteella kuin joulukuussa. Kuka vaan olisi osannut pistää Renault'n kärkiryhmän alapuolelle testien jälkeen.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
V12 sanoi:
Melkein tekisin seuraavanlaisen jaottelun kaudelle 2008.

1.ryhmä Ferrari ja McLaren
2.ryhmä BMW ja Rellu
3.ryhmä Honda ja Red Bull
Minä lisäisin vielä Williamsin tuohon 2. ryhmään. Sieltä löytyy aika paljon sitä samaa lunastamatonta potentiaalia jota Hondalla on jo ensi kaudella, ja erityisesti kaudella 2009.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobakki sanoi:
On vaan ihan eri asia tehdä rankkauksia testien perusteella kuin joulukuussa. Kuka vaan olisi osannut pistää Renault'n kärkiryhmän alapuolelle testien jälkeen.
:D Kova luotto forumilaisiin!?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
V12 sanoi:
Rellun uskon myös olevan vahvoilla ensi kaudella. Viime kaudella varmasti huomattiin ettei tämän kauden auto ollut voittaja auto ja näin ollen kehitystyötä on tehty tulevan kauden eteen paljon. Jotenkin tuntuu, että Alonson osaa ajaa parhaiten Rellua ja Rellu taas osaa tehdä Alonsolle auton.

McLarenin taas usko säilyttävän vauhtinsa. Kuitenkin herää kysymys, miten tämän kauden auton kehitystyöhön on vaikuttanut auton syynääminen?

Ferrarin uskon olevan entistä vahvempi ja Räikkösen kasvanut itseluottamus tuo varmasti hyvää tulosta.

Melkein tekisin seuraavanlaisen jaottelun kaudelle 2008.

1.ryhmä Ferrari ja McLaren
2.ryhmä BMW ja Rellu
3.ryhmä Honda ja Red Bull
Rellun ja Allun vauhti 2005-2006 tuli kuitenkin autolla joka oli Michelineille sopiva ja takapainoinen. Nyt on Bridgestonet käytössä ja Rellun painoa on siirretty siitä syystä eteenpäin. Ei välttämättä tule sopimaan Allun ajotyylille koskaan nämä systeemit. Riittävän ylivoimaisella autolla Allu toki pärjää.

McLarenilla panostettiin kaikki ja vähän enemmänkin (lainattiin muilta...) kauteen 2007. Kun 2006 auto oli enemmän tai vähemmän susi, pistettiin resurssit hyvissä ajoin seuraavalle kaudelle. Voi olla että 2008 ei pystytä enää samanlaiseen panostukseen ja joka tapauksessa 2007 tapahtumat vaikuttavat koko tallin henkilökunnan moraaliin ja siten todennäköisesti kilpailukykyyn epäsuorasti.

Rellu muuten teki saman nyt, eli kun 2007 ei kulkenut niin siirrettiin resurssit kohti 2008:a hyvissä ajoin, joka auttanee Alluakin.

Ferrari mielestäni ei 2007 ollut parhaimmillaan monestakin syystä (pohjalevyjupakka, tuulitunneliongelmat, Kimin sopeutumisjakso) ja he tulevat olemaan vahvempia 2008.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hmm, hassua, että nostatte suoraan Hondan lähes kärkeen ja tiputatte kokonaan Williamsin pois kuvioista?

Tallien järjestys menee mun veikkauksen mukaan seuraavasti:

Kärkikasti:
Ferrari, McLaren

- Ferrari ja McLaren jatkavat siitä mihin jäivät menneellä kaudella. Ehkä Kimi on alkukaudesta kovemmassa iskussa Massaan nähden mitä viimeksi. Heikki ei alkukaudesta pysy Lewisin kyydissä.

Heti kärjen takana:
Bemari, Renault, Williams

- Bemari saa haastajan sekä Williamsista Nicon voimin ja Renaultista Alonson voimin. Luultavasti Williams ja Bemari vievät tässä hommassa voiton, kuumakalle parin teloessa toisiaan sekä radalla ja sen ulkopuolella.

Keskikasti kärki:
Honda, RB

- Honda nousee loppukaudesta selkeästi, alku kuitenkin edelleen hankalaa. RB on juurikin perinyt sen McLarenin epäluotettavuuden ja sama meno jatkuu, niin kauan ku Newey on puikoissa.

Keskikastin loppupää:
Toyota, Toro Rosso

- Toyota jatkaa tuttua linjaa ja Toro Rosso pystyykin haastamaan kyseisen tallin suhteellisen helposti.

Häntäpää:
Force India, Super Aguri

- Kamikaze-Sato tuhoaa autoja ja kansakilpailijoiden kisoja. Fisico tuo pisteen tai pari Forcelle. Kauden jälkeen molemmat tallit ovat melko varmasti myytävänä.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Veikkaan, että Bemari nousee varsinkin alkukaudesta McLarenin vakavaksi vastustajaksi. Baijerilaisella otetaan eka voitto ensi kaudella.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Tässähän on nyt kaksi asiaa, jotka vaikuttaa ensikautta ajatellen: miten hyvin onnistutaan auton tekemisessä, joka paljastuu vähitellen vasta testien myötä ja kuinka kuskit sopeutuu ajamaan ilman luistonestoa. Väittäsin, että luistoneston häviäminen on isompi muutos kun tämä rengasmerkkihomma, joka sotki autoja ja kuskien ajamista viime kauden alussa. Lisäksi nyt ajetaan jo toista kautta tällä moottorisäännöllä jonka siis pitäisi pienentää moottoreiden merkitystä entisestään.

Ferrarin ja Kimin jutuista tuli sellainen käsitys, että tiedettiin mikä autossa tökki mutta sitä oli mahdoton korjata viime kauden autoon. Lähtökohdat on siis melko hyvät, ehkä kärkitalleista parhaat. Kimi on varmasti kovempi heti alusta kuin viime kaudella. Massa voipi olla virheherkempi kuin aikaisemmin.

Mclarenin osalta on mahdoton sanoa mitä nämä sohlaamiset vaikuttaa ensi kauden touhuihin. Autoa joudutaan nyt repimään auki aika paljon. Kuskikaksikko on kokematon vaikka varmasti ovatkin ajaneet yötä päivää simulaattorissa. Se vaan ei ole sama kuin radalla ajaminen tai kisat. Parhaassa tapauksessa pitävät viime vuoden tasonsa, mutta siis downside -potentiaali on kärkitalleista isompi kuin Ferrarilla, sen verran on pystytty palikoita sekoittamaan viimekauden avauksesta. Hauska nähdä miten Hamiltonin kausi lähtee käymään ja millaista painetta alkaa kasautua. Heikki voi ajella aika rauhassa koska kaikki odottavat hänen olevan Hamiltonia hitaampi..

Rellulla on parannettavaa. Jännä nähdä miten Alonson ajotyyli istuu luistonestottomaan autoon. Rellulla on aika iso cäppi kurottavaksi ja rahathan meni Fernandon sopimukseen, joten alkuasetelma ei ole paras mahdollinen. Odotan että Piquetilta nähdään sählärikisoja koko alkukausi joten aikalailla Alonson varassa ollaan siellä. Autoahan siellä on varmasti jo väsätty juhannuksesta asti mutta pienemmät on resutkin kuin Ferrarilla tai Mäcillä. Veikkaan että ainakin BMWltä tulee pataan, voi olla että Williamsiltakin.

BMWllä on pystytty nousemaan aika tasaisesti kohti kärkeä, nyt sitten nähdään miten viimeiset sijat pystytään puristamaan kärkikamppailuun. Odotan melko paljon näiltä. Kuskit on hyvät ja kahdella kuskilla pystytään napsimaan pisteitä joten jos Mclarenilla tai Ferrarilla taso tippuu vähänkin niin tiukkaa tulee kärjessä.

Williamsin pitänee alkaa lunastella odotuksia. Nico olisi syytä pystyä pitämään tallissa mikäli meinataan johonkin nousta. Ostomoottori on kuitenkin aina ostomoottori, olkoonkin että nyt autoa voidaan varmaan paremmin tehdä Toitsan koneen ympärille. Käytännössähän Williams on yhden kuskin talli, joten tallikisassa ei ole jakoja. Täysin ollaan sen varassa, minkälainen rattimies nuorempi Rosberg oikeasti on. (Isänsä vei aika kivasti Williamsia viikonlopun klassikkokisassa).

Muut sitten tulee perässä..

Hyvälle kaudelle on ainekset, sen verran on taas pakkaa sekoteltu. Toivottavasti Alonso ja Hamilton lähtee vierekkäin ekassa kisassa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
suomalaisittain tilanne on loppujen lopuksi hyvin samanlainen kuin viime kaudenkin alla, molemmat kuskit ovat lähtökohtaisesti kahdessa edelliskauden kärkitiimissä.
Lisäksi McLarenilla on tuo 100miljoonan sakko joka tulee nyt varmasti jonkin verran vaikuttamaan suorituskykyyn, eli yksi haittatekijä kuten viime kaudella Renaultinkin ongelmat.
Mahdollisuudet siihen että Heikin kausi jää samanlaiseksi kuin tämänkin kautinen ovat siis olemassa (muistetaan kaikenlisäksi vielä viime kausien McLarenin ns. kahden vuoden syklit.)
Totta kai tätä ei toivota, mutta kaikki pitää ottaa huomioon.

Itse uskon että Kimi ottaa ensi vuonna mestaruuden, siihen kampoja laittavat Massa ja Hamilton. Heikki ja Alonso seuraavat seuraavilla sijoilla. :)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kokematon kaksikko

Onko muuten kovin moni miettiny, että McLarenin kaksikko Hamilton-Kovalainen taitaa olla jopa historian kokemattomin McLaren kuljettajakaksikko?
Ainaski vuodesta 90 alkaen

v.1991 Ayrton Senna/Gerhard Berger (molemmat useita kausia ajaneita)
v.1992 edellinen kaksikko
v.1993 Senna/Michael Andretti (keltanokka)
Senna/Mikä Häkkinen (3. kausi)
v.1994 Häkkinen/Martin Brundle (molemmat kokeneita)
Philippe Alliot / Brundle (molemmat suht kokeneita)
v.1995 Häkkinen/Mark Blundell (molemmat kokeneita)
Häkkinen/Nigel Mansell (molemmat kokeneita, toinen jopa ehtoo puolella :) )
Blundell/ Jan Magnussen (1. F1-kilpailu)
v.1996 Häkkinen/David Coulthard (Kuutiolla toinen kokonainen kausi)
v.1997-2001 Edellinen kaksikko
v.2002-2004 Kimi Räikkönen (toinen kausi F1:ssä) / David Coulthard
v.2005 Räikkönen / Juan-Pablo Montoya (molemmat kokeneita)
Räikkönen / Alex Wurz (kokeneita)
v.2006 Räikkönen / Montoya
Raikkönen / Pedro de la Rosa (kokeneita)
v.2007 Alonso / Hamilton (keltanokka)
v.2008 Hamilton / Kovalainen (molemmilla 2. kausi F1:ssä!)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JML82 sanoi:
Onko muuten kovin moni miettiny, että McLarenin kaksikko Hamilton-Kovalainen taitaa olla jopa historian kokemattomin McLaren kuljettajakaksikko?
Dennisin ajan (Vuodesta 1981 eteenpäin) kokemattomin kaksikko tuo on ainakin. Tarkastamatta en lähde heittämään, olisiko koko tallin historian, mutta ainakaan eivät ole koskaan aloittaneet kautta yhtä kokemattomalla parivaljakolla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Semmoinen yksityiskohta vielä, että hirveän usein ei ole nähty sellaisia kuskikaksikoita, joissa molemmat kuskit ovat tehneet debyyttinsä samassa kisassa, tässä tapauksessa siis Australian GP 2007.

McLarenilla on ollut sama tilanne 2005-06 Kimin ja Montoyan toimesta, suurimman osan kautta 1995 ja yhden kisan 1994.

Muista talleista tulee mieleen Jordan ja Minardi 2005 (kaksi rookieta alkuun), Midland -06, Toyota 2005-07 ja Prost osan kautta 1997. No onhan noita kun miettii jonkun verran.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Dennisin ajan (Vuodesta 1981 eteenpäin) kokemattomin kaksikko tuo on ainakin. Tarkastamatta en lähde heittämään, olisiko koko tallin historian, mutta ainakaan eivät ole koskaan aloittaneet kautta yhtä kokemattomalla parivaljakolla.
Syy miksi Kovalaisen valinta vieläkin ihmetyttää. Tosin testasihan Heikki yhden kauden varsin intensiivisesti joten voisi sanoa että kokemusta löytyy sitten enempi kuin löytyisi vain yhden kauden ajaneena.

Testikuskipuolella löytyy sitten Mäccäriltä kokemusta. Mitenköhän tämä puoli oli tuossa 80-90 luvulla?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Toni_V sanoi:
Syy miksi Kovalaisen valinta vieläkin ihmetyttää. Tosin testasihan Heikki yhden kauden varsin intensiivisesti joten voisi sanoa että kokemusta löytyy sitten enempi kuin löytyisi vain yhden kauden ajaneena.
Tosiaan Kovalainen ei ole niin kokematon F1-ajaja kuin mitä GP:n lukumäärä osoittaa. Kilpailu ja testaus on vaan kaksi eri asiaa. Testeistä on tosi paljon kyllä hyötyä!
 
Ylös