Kauden 2014 autot

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Kyllä se muu osaaminen on tärkeämpää (Newey ollut jo useamman tallin avainhenkilö vuosikymmenten saatossa), kuin riittävän iso vs rajaton budjetti. Alonsoa kun esimerkkinä käytetty, ajoi hän mestaruutensa ei-isoimman budjetin tallissa.
Arvaahan paljonko Adrian Neweyn palveluksista palkkaa? Sen palkkaaminen on ihan budejttikysymys, kymmeniä miljoonia vuodessa. Vasta ihan viime vuosina Newey ei ole enää ollut kiinnostunut rahasta vaan tekee siellä hommia missä viihtyy, kun rahalla ei enää ole väliä. Silti Neweyhin ei olisi kovin monella tiimillä edes varaa.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Arvaahan paljonko Adrian Neweyn palveluksista palkkaa? Sen palkkaaminen on ihan budejttikysymys, kymmeniä miljoonia vuodessa. Vasta ihan viime vuosina Newey ei ole enää ollut kiinnostunut rahasta vaan tekee siellä hommia missä viihtyy, kun rahalla ei enää ole väliä. Silti Neweyhin ei olisi kovin monella tiimillä edes varaa.
Vois ihan mielenkiinnon vuoksi Bernie maksaa Neweyn johonki pikku talliin. Tuntuis ihan kivalta ajatukselta ettei häntäpäätä olisi vaan pelkästään kärki ja keskikasti. Ainahan joku joutuu olemaan hitain, mutta olisi paljon mielekkäämpää kun kärjen takana loput taistelisi suhtkot tasaisesti jämäpisteistä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vois ihan mielenkiinnon vuoksi Bernie maksaa Neweyn johonki pikku talliin. Tuntuis ihan kivalta ajatukselta ettei häntäpäätä olisi vaan pelkästään kärki ja keskikasti. Ainahan joku joutuu olemaan hitain, mutta olisi paljon mielekkäämpää kun kärjen takana loput taistelisi suhtkot tasaisesti jämäpisteistä.
Meinaat että Newey yksinään saisi jotain merkittävää muutosta Caterhamin tai Marussian suorituksiin? Tuskin. Neweyn menestys on ensimmäistä Marchia lukuunottamatta perustunut aina suuriin resursseihin. Esim. Marussian työntekijämäärä on alle kolmasosan Red Bullista (ja ehkä puolet keskikastin talleista), ja pelkkien suunnittelijoiden suhteen ero lienee vieläkin suurempi. Tämä liittyy suoraan auton suunnitteluun käytettävien työtuntien määrään, ja sitä kautta myös lopputulokseen. Ei siinä yksi suunnittelija kesää tee.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Ferrarikin yritti saada taannoin Adrian Neweyn, kuten on varmaan yrittänyt monta kertaa. Jossakin kerrottiin että tarjottu palkka oli sitä luokkaa että ei ole ikinä maksettu yhdellekään kuskille. Ja kyllähän Neweyn näytöt puhuu puolestaan. Kyllä hän varmasti nostaisi pienenkin budjetin tallia ylöspäin. Se että jos gäppi seuraavaan talliin on sekuntiluokkaa per kierros niin on sitten toinen juttu näkyisikö se tuloksissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Toyota oli juuri pääsemässä huipulle kunnes pistivät stopin touhulle. Aivan kuten Honda, typerykset...
Niin siis tarkoitat, että Toyota oli käyttänyt massiivisen kasan rahaa kauden 2010 autoon, kuten Honda oli tehnyt edellisen kauden autonsa kanssa. Ei se vielä tarkoita, että sillä noustaisiin pysyvästi kärkitalliksi. Eihän Mersukaan saanut Hondan työn pohjalta jalostettuja autojaan enää kulkemaan riittävän kovaa koko kuluneen neljän vuoden aikana.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Ei se Toyota sen takia ajanut ykkösissä, että kilpa-autoilu olisi niiden mielestä makeeta ja on kiva voittaa ja saada pokaaleja. F1 on markkinointia ja bisnestä. Ainoa syy Toyotallekin oli olla mukana siksi, että se markkinoi sillä tavalla automerkkiänsä. Sitten kun läskipääporras tuli siihen tulokseen että F1 touhu ei enää palvele tarkoitustaan markkinointimielessä tai on hyötyihinsä nähden liian kallista, niin pillit vaan pussiin.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Ei se Toyota sen takia ajanut ykkösissä, että kilpa-autoilu olisi niiden mielestä makeeta ja on kiva voittaa ja saada pokaaleja. F1 on markkinointia ja bisnestä. Ainoa syy Toyotallekin oli olla mukana siksi, että se markkinoi sillä tavalla automerkkiänsä. Sitten kun läskipääporras tuli siihen tulokseen että F1 touhu ei enää palvele tarkoitustaan markkinointimielessä tai on hyötyihinsä nähden liian kallista, niin pillit vaan pussiin.
Miten olisi asiat toisin jos olisikin niitä voittoja tullut?
Varmaan olisi kilvanajo ollut makeeta ja pokaalit kivoja ja touhu olisi palvellut tarkoitustaa läskiportaankin mielestä. Vaan kun ei merkittäviä saavutuksia tullut niin homma oli kannattamatonta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ensi kaudella tulee olemaan kaksi eri maailmaa, aika-ajot ja kisat. tuo polttoiane rajoitus voi pistää pakan kisassa aivan uuteen valoon. Ainakin aika-ajo vauhdin ja kisa vauhdin ero tulee olemaan todella suuri. Ja en usko tämän rajoituksen myötä kovin suuriin kehityksellisiin steppeihin mitä näillä autoilla voitaisiin tehdä, kun pullonkaula on nyt autojen nopeudelle asetettu polttoaineen kulutukseen eli hyötysuhteeseen, jolloin huimat ajanparannukset ovat etenkin jäädytetyillä moottoreilla kovin hankala toteuttaa. Enää välttämättä ei kannata hakea sitä autoa jossa on eniten downforcea ja pitoa vaan kannattaa etsiä setuppia jossa down force tuotetaaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella sekin, eli pinimmällä mahdollisella ilmanvastus kertoimella. Tämä seikka taitaa olla asia joka nyt asettaa aika tiukat raamit autojen nopeuden kehittymiselle lähi vuosina.
Oli ne V8-koneetkin jäädytetty ja silti autot vain nopeutu vuodesta toiseen.

Ja sitähän tuolla moottoreiden hyötysuhteen korostuksella halutaan, että joku keksis tavan parantaa sitä. Tai jos ei moottorin, niin voimansiirron, turbon tai uuden HERS-KERS kytkennän...

Ja vaikka kisoissa välillä mentäisiin suhteessa rauhallisestikin, niin ei siinäkään mitään uutta ole. "Aina" niin on ollut, että osan kisaa mennään rauhassa ja osa täysillä. Autojen "absoluuttinen" nopeus katsotaan kuitenkin vain aika-ajoissa ja mahdollisesti kisan nopeimpien kierrosten listasta. Niiden kahden suhteen uskon itsekin, että jo tänä vuonna saavutetaan, vähintään joissain kisoissa, viime vuoden vauhti. Tämä siitäkin huolimatta, että bensaa on vähemmän, aeroa on vähemmän, autot ovat painavampia ja renkaatkin ovat hitaammat. :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
...myös ensi kaudella tuomaristo saattaa päästää 107:n prosentin ulkopuolelle jäävän kuljettajan erityisissä olosuhteissa mukaan kisaan.
Näin voi käydä esimerkiksi, jos aika-ajo ajetaan sadekelillä tai kuljettaja kokee teknisiä ongelmia...


http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/141258/107+saanto+ensi+vuonna+aikaajon+Q1vaiheeseen

No ei tuo 107 taida ihan kiveen hakattua olla, varmaan ei ole halua pudottaa kahta viimeistä tallia sarjasta...
Ainakin viime vuonna jos aika-ajo meni metsään syystä tai toisesta, se piti perustella tuomaristolle ja sen lisäksi piti olla harjoituksista riittävän hyvä aika osoitukseksi, että 107 % sisään olisi rahkeita.

Eli kuten Aziz totesi edellä, ei sinne vain pyytämällä pääse nykyisinkään vaikka sääntöä on höllennetty aikalailla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hieno löytö ja selkeät kuvat, tästä plussaa :thumbup:
Ompa mennyt täyin ohi nuo "rajat", ja osoittaa tosiaan sen että on jätetty optio muun mallisiinkin keuloihin....
MuttaMutta, mites Ferrarin kanssa? Niillähän keula jatkuu tosi korkeana tosipitkään, mahtaako niiden keulassa ole minkäänlaista mahdollisuutta tasaisemmin laskevalle keularatkaisulle?
(siis tarkoitan etei olisi tuollaista "kuoppaa" heti ripustusten jälkeen)
Totta. Upeat kuvat oli selityksen tueksi. :thumbup:

Pitäisikö sinusta Ferrarilla olla mahdollisuus keulan muuttamiseen?
Olen itse siinä ymmärryksessä, että nykykeulojen optimi lienee jossain akselilla Ferrari-Mersu. Voin olla ihan metsässäkin, mutta Ferrarilla lienee eniten ilmaa etuakselin alla, ominaisuus jota on viimeiset vuodet haettu keinolla millä hyvänsä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Olen itse siinä ymmärryksessä, että nykykeulojen optimi lienee jossain akselilla Ferrari-Mersu. Voin olla ihan metsässäkin, mutta Ferrarilla lienee eniten ilmaa etuakselin alla...
Mistä näin päättelet / muodostat mielipiteesi?

Sehän se pointti kokolailla oli. :)
Jaa, sain sen kuvan, että viittasi puheisiin moottorista ja tarkoitit, että moottorit tehostuu vaikka rajoitetaan.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Miten olisi asiat toisin jos olisikin niitä voittoja tullut?
Varmaan olisi kilvanajo ollut makeeta ja pokaalit kivoja ja touhu olisi palvellut tarkoitustaa läskiportaankin mielestä. Vaan kun ei merkittäviä saavutuksia tullut niin homma oli kannattamatonta.
Vaikea sanoa, kun autotehtaalle F1 toiminta lähtee eri lähtökohdista kuin kilpatallille joka on perustettu sen itsensä vuoksi. Niin menestyvää F1 tallia ei olekaan että sen taloudellinen voitto voisi olla mitään muuta kuin pähkinöitä Toyotan kaltaisen konsernin budjetissa. Siis varmaan promilleista puhutaan.
Kyllä niiden tarkoitus oli ihan vaan myydä Avensiksia Toyota F1 lippiksellä imarrelluille perheenisille. Että ne isit saa edes hetken unelmoida olevansa melkein kilpa-autoilijoita valitessaan juuri Toyotan eikä vaikkapa Volkkaria.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vaikea sanoa, kun autotehtaalle F1 toiminta lähtee eri lähtökohdista kuin kilpatallille joka on perustettu sen itsensä vuoksi. Niin menestyvää F1 tallia ei olekaan että sen taloudellinen voitto voisi olla mitään muuta kuin pähkinöitä Toyotan kaltaisen konsernin budjetissa. Siis varmaan promilleista puhutaan.
Kyllä niiden tarkoitus oli ihan vaan myydä Avensiksia Toyota F1 lippiksellä imarrelluille perheenisille. Että ne isit saa edes hetken unelmoida olevansa melkein kilpa-autoilijoita valitessaan juuri Toyotan eikä vaikkapa Volkkaria.
Ihan turhaan yrität vähätellä menestymisen merkitystä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Miten olisi asiat toisin jos olisikin niitä voittoja tullut?
Varmaan olisi kilvanajo ollut makeeta ja pokaalit kivoja ja touhu olisi palvellut tarkoitustaa läskiportaankin mielestä. Vaan kun ei merkittäviä saavutuksia tullut niin homma oli kannattamatonta.
No mietitään nyt vaikka Hondaa 80-90-lukujen taitteessa ja Renaultia 90-luvun lopussa. Honda dominoi formuloita Williamsin ja McLarenin kanssa mutta mielenkiinto lajia kohtaan loppui ja McLaren hylättiin aika tylysti. Tämän jälkeen valtikkaan tarttui Renault mutta sekin hylkäsi tallinsa ja vetäytyi. Ja nyt kyse oli vain moottoreiden toimittamisesta - osa talleista jopa maksoi niistä - kun oman tallin pyörittäminen on varmasti monella tapaa monimutkaisempi ja kalliimpi kokonaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
No mietitään nyt vaikka Hondaa 80-90-lukujen taitteessa ja Renaultia 90-luvun lopussa. Honda dominoi formuloita Williamsin ja McLarenin kanssa mutta mielenkiinto lajia kohtaan loppui ja McLaren hylättiin aika tylysti.
Hondalla on vissiin ollut tapana hylätä formuloissa nämä asiakkaansa aika tylysti? -80 luvun puolivälissä, kun Frank Williams halvaantui, niin Honda lopetti yhteistyön aika nopeasti. Luin jostain f1 blogista(suomalaiselta sellaiselta), että huhujen mukaan Hondan kavereita häiritsi suunnattomasti Williamsin hieman rajoittunut liikuntakyky.

Mitä sen McLarenin kanssa kävi? Hondahan ei ollut enään kauden -91 aikana mikään kovin tehokas moottori enää ja Williams meni aika nopeasti ohi ja -92 menivät sitten menojaan.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Autojen nopeudet

Ferrari

Todella hidas ja epäonnistunut auto. Kimi antoi jo kaasua, mutta pääsi vain vaivoin kärkeen eilen. Tänään ero tuli selväksi kun Button hieman nostatti kierroksia niin 1,7 sekuntia oli ero. Valitettavasti näin.

Mercedes

Nopeutta ja potentiaalia enemmän kuin Ferrarissa.

McLaren

Auto on onnistunut. Button hieman kiusasi ja kello tykkäsi. Pieni varaus tähän sillä McLaren on sponsorijahdissa.

RedBull

Vaikeaa vaikeaa. Auto lienee hyvä, mutta Renaultin kone aiheuttaa ongelmia. Autoa ei päästä tällä viikolla testaamaan laisinkaan. Red Bullilla on kädet ristissä että Renault saa ongelmat selvitettyä ja he pääsevät ajamaan ensi testeissä. Auto voi olla hyvinkin nopea mutta kukaan ei sitä nyt pääse näkemään. Lisäksi auton muu luotettavuus jää arvoitukseksi, kun koneen puuttuminen estää testauksen (vieläkö jossain laatikon phjalla olisi vanha vee8 jonka kanssa pääsisi ottamaan selkoa autosta muuten...)

Williams

Auto on heti nopea. Williamsilla myhäillään.
Vedin hatusta testien aluksi, jotain mistä lähteä arvioimaan ja korjaamaan. Nyt on reipas kuukausi mennyt. Mikä on muuttunut?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vedin hatusta testien aluksi, jotain mistä lähteä arvioimaan ja korjaamaan. Nyt on reipas kuukausi mennyt. Mikä on muuttunut?
Kohtuullisesti vedetty.

Ferraria korjaisin ylöspäin, luultavasti/toivottavasti roimastikin.
Ja Mäkkäriä taas alaspäin. Eivät taidakaan olla ihan sitä mitä alku näytti, kuten kovin usein talvitesteissä käy.

Mersu
Ferrari
Williams
Mäkkäri
FI
Sauber?
...loput
 
Ylös