Ensi kaudella tulee olemaan kaksi eri maailmaa, aika-ajot ja kisat. tuo polttoiane rajoitus voi pistää pakan kisassa aivan uuteen valoon. Ainakin aika-ajo vauhdin ja kisa vauhdin ero tulee olemaan todella suuri. Ja en usko tämän rajoituksen myötä kovin suuriin kehityksellisiin steppeihin mitä näillä autoilla voitaisiin tehdä, kun pullonkaula on nyt autojen nopeudelle asetettu polttoaineen kulutukseen eli hyötysuhteeseen, jolloin huimat ajanparannukset ovat etenkin jäädytetyillä moottoreilla kovin hankala toteuttaa. Enää välttämättä ei kannata hakea sitä autoa jossa on eniten downforcea ja pitoa vaan kannattaa etsiä setuppia jossa down force tuotetaaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella sekin, eli pinimmällä mahdollisella ilmanvastus kertoimella. Tämä seikka taitaa olla asia joka nyt asettaa aika tiukat raamit autojen nopeuden kehittymiselle lähi vuosina.
Oli ne V8-koneetkin jäädytetty ja silti autot vain nopeutu vuodesta toiseen.
Ja sitähän tuolla moottoreiden hyötysuhteen korostuksella halutaan, että joku keksis tavan parantaa sitä. Tai jos ei moottorin, niin voimansiirron, turbon tai uuden HERS-KERS kytkennän...
Ja vaikka kisoissa välillä mentäisiin suhteessa rauhallisestikin, niin ei siinäkään mitään uutta ole. "Aina" niin on ollut, että osan kisaa mennään rauhassa ja osa täysillä. Autojen "absoluuttinen" nopeus katsotaan kuitenkin vain aika-ajoissa ja mahdollisesti kisan nopeimpien kierrosten listasta. Niiden kahden suhteen uskon itsekin, että jo tänä vuonna saavutetaan, vähintään joissain kisoissa, viime vuoden vauhti. Tämä siitäkin huolimatta, että bensaa on vähemmän, aeroa on vähemmän, autot ovat painavampia ja renkaatkin ovat hitaammat. :thumbup: