Kauden 2014 autot

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Viime kauden autot olivat monen vuoden kehityksen tulos, eli säännöistä oli aikalailla otettu kaikki irti. Tämän vuoden autot ovat päässeet Bahrainissa jo todella lähelle viime vuoden vauhtia, vaikka ovatki kehityskaarensa lähtökuopissa. Uskon, että näillä säänöillä varustetut autot menevät parin vuoden sisään huomattavasti kovempaa.
Ensi kaudella tulee olemaan kaksi eri maailmaa, aika-ajot ja kisat. tuo polttoiane rajoitus voi pistää pakan kisassa aivan uuteen valoon. Ainakin aika-ajo vauhdin ja kisa vauhdin ero tulee olemaan todella suuri. Ja en usko tämän rajoituksen myötä kovin suuriin kehityksellisiin steppeihin mitä näillä autoilla voitaisiin tehdä, kun pullonkaula on nyt autojen nopeudelle asetettu polttoaineen kulutukseen eli hyötysuhteeseen, jolloin huimat ajanparannukset ovat etenkin jäädytetyillä moottoreilla kovin hankala toteuttaa. Enää välttämättä ei kannata hakea sitä autoa jossa on eniten downforcea ja pitoa vaan kannattaa etsiä setuppia jossa down force tuotetaaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella sekin, eli pinimmällä mahdollisella ilmanvastus kertoimella. Tämä seikka taitaa olla asia joka nyt asettaa aika tiukat raamit autojen nopeuden kehittymiselle lähi vuosina.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Caterhamin hitaudestahan tässä oli kyse eikä GP2-auton nopeudesta. Caterhamin hitaus on heidän omaa ja mahdollisesti myös Renaultin syytä.
Kysyit pitäisikö Caterham potkia pois sarjasta jos ovat GP2:sia hitaampia. Vastasin ettei pidä, jos ovat 107% sisällä. Jos Caterham on 107% sisällä ja GP2:sta hitaampi, silloin ykkösten tekniset säännöt ovat liian rajoitettuja. Se ei ole Caterhamin vika. Heidän vikansa on ainoastaan hitaus verrattuna muihin ykköstiimeihin. Enemmän silti arvostaa Caterhamia kuin ostoautoilla kilpailevia GP2-talleja.
 
Viimeksi muokattu:

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
kannattaa etsiä setuppia jossa down force tuotetaaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella sekin, eli pinimmällä mahdollisella ilmanvastus kertoimella.
Ihan oikeastiko luulet, että tähän mennessä olisivat jotenkin muuten yrittäneet toimia?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
...myös ensi kaudella tuomaristo saattaa päästää 107:n prosentin ulkopuolelle jäävän kuljettajan erityisissä olosuhteissa mukaan kisaan.
Näin voi käydä esimerkiksi, jos aika-ajo ajetaan sadekelillä tai kuljettaja kokee teknisiä ongelmia...


http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/141258/107+saanto+ensi+vuonna+aikaajon+Q1vaiheeseen

No ei tuo 107 taida ihan kiveen hakattua olla, varmaan ei ole halua pudottaa kahta viimeistä tallia sarjasta...
Ei niitä kisaan päästetä jos ne vain ovat liian hitaita.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ihan oikeastiko luulet, että tähän mennessä olisivat jotenkin muuten yrittäneet toimia?
no sama perjaate eri painotus. Esimerkiksi Red bullin viime kauden autolla ei olisi pärjätty, jos bensaa olisi saanut tankkiin laittaa 130kg. Heillä selvästi raskain auto ilmanvastuksen suhteen, suoranopeudet heikkoja. Heillä mersun kanssa viime kaudella autot, joilla viimekaudenkaan bensa määrä ei tahtonut riittää.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
no sama perjaate eri painotus. Esimerkiksi Red bullin viime kauden autolla ei olisi pärjätty, jos bensaa olisi saanut tankkiin laittaa 130kg. Heillä selvästi raskain auto ilmanvastuksen suhteen, suoranopeudet heikkoja. Heillä mersun kanssa viime kaudella autot, joilla viimekaudenkaan bensa määrä ei tahtonut riittää.
Eikös RB ollu viime kaudella kokoajan kärkipäässä nopeiden ratojen speed trapeissa, kuten myös ajoissa?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Eikös RB ollu viime kaudella kokoajan kärkipäässä nopeiden ratojen speed trapeissa, kuten myös ajoissa?
Jep, suorahitaus oli sitä aiempina vuosina enempi ongelma mutta Newey kehitti vehjettä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Jep, suorahitaus oli sitä aiempina vuosina enempi ongelma mutta Newey kehitti vehjettä.
Oli varmaan pinttnyt toi mielikuva kun näin väärin muistelin, että viimakudellakin olisivat olleet hitaita nopeuksissa. Siellä on kyllä ollut viime kaudella sitten todella ylivoimanen aero paketti, kun downforcea on ollut ja nopeutta myöskin suorille.

Ja tosiaan tuo minun komentti että aeron hyötysuhde on merkittävä, niin tarkoitti lähinnä että ilmanvastuksen merkitys korostuu nyt aiempaa enemmän. En tarkoittanut, että sillä aikaisempina vuosina ei olisi ollut mitään merkitystä.
 

Flexu

Member
Liittynyt
11.3.2013
Viestit
12
Taas nokkauutisia Saksasta. Tiedot Force Indialta ja kuiskuttelut muualta kertovat, että erilaisia nokkaratkaisuja testataan taukoamatta. Kuulemma jokainen tutkii jokaista mahdollisuutta, ja hyvin villejä uusia ideoitakin on noussut esiin. AMuS puhuu esimerkiksi sellaisesta keulasta, jossa "muurahaiskarhun kärsä" kasvaisi rungon sivusta. Ylipäänsä Lotuksen innovoima asymmetria kiinnostaa monia, vaikka esteenä onkin sen vaatima muutos koko autossa. Esteitä uusille viritykselle asettavat lisäksi kolaritestimääräykset sekä etusiiven rasitustesti.

Mersulla kuulemma on jo tämän viikon testeihin tulossa uusi, hieman matalampi keula. Lisäksi u:n muotoinen hevosenkenkäosio siirtyisi ilmeisesti entistä taaemmaksi, jolloin yhä vähemmän keulaa olisi etusiiven päällä. Uudistuksen pitäisi AMuSin tietojen mukaan vähentää keulan aiheuttamia virtaushäiriöitä etusiiven toiminnassa ja tehdä täten auton balanssin hausta helpompaa. Lotuksen osalta tiedettiin kertoa, että Espanjaan olisi luvassa päivitetyt syöksyhampaat, joiden yhteydessä auton varsinainen runko loppuisi keskilinjan kohdalla jo hieman ennen etuakselia. Tämänkin uudistuksen kohdalla kolaritesti aiheuttaa haasteita.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/neue-f1-nasen-in-arbeit-es-kommt-noch-schlimmer-8087994.html
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Joissain autoissa näkyykin viitteitä nokan ja monokokin liitoskohdassa, kuinka niihin on jätetty mahdollisuus erilaisiin nokkaratkaisuihin.

Sauber, Marussia ja Lotus ovat ainakin varautuneet vaihtamaan jyrkkään (Ferrari, Mersu) tai kyhmynokkaan (Caterham). Lotuksesta en löytänyt selvää kuvaa tähän hätään, mutta alla olevassa kuvassa kyhmyn peittävän paneelin sauma näkyy jousitustangon yläpään kohdalla, se on vastaava kuin Sauberissa.





 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joissain autoissa näkyykin viitteitä nokan ja monokokin liitoskohdassa, kuinka niihin on jätetty mahdollisuus erilaisiin nokkaratkaisuihin.

Sauber, Marussia ja Lotus ovat ainakin varautuneet vaihtamaan jyrkkään (Ferrari, Mersu) tai kyhmynokkaan (Caterham). Lotuksesta en löytänyt selvää kuvaa tähän hätään, mutta alla olevassa kuvassa kyhmyn peittävän paneelin sauma näkyy jousitustangon yläpään kohdalla, se on vastaava kuin Sauberissa.
Hieno löytö ja selkeät kuvat, tästä plussaa :thumbup:
Ompa mennyt täyin ohi nuo "rajat", ja osoittaa tosiaan sen että on jätetty optio muun mallisiinkin keuloihin....
MuttaMutta, mites Ferrarin kanssa? Niillähän keula jatkuu tosi korkeana tosipitkään, mahtaako niiden keulassa ole minkäänlaista mahdollisuutta tasaisemmin laskevalle keularatkaisulle?
(siis tarkoitan etei olisi tuollaista "kuoppaa" heti ripustusten jälkeen)
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Minä ainakin ihan tosissani odotan, että RedBullin auto osoittautuu koko sarjan hitaimmaksi. Pääsen sitten analysoimaan että se johtuu vaan ja ainoastaan siitä että Vettel on hidas ja lahjaton kuski. Koska F1:ssä olet juuri niin hyvä kuin oli viimeisin kisasi. Näin on opetettu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Onko tuossa nyt oikeasti kyse ennakoinnista auton muuttuvan aeron suhteen vai kuitenkin vain niistä viime kaudelta tutuista "vanity paneleista"? Säännöt sallivat ne edelleen ja myös Mersulla on sellainen käytössä. Keulojen korkeuttahan on rajoitettu säännöissä mutta nuo heikommasta materiaalista tehdyt peitepalat eivät kuulu mittausten piiriin.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Minä ainakin ihan tosissani odotan, että RedBullin auto osoittautuu koko sarjan hitaimmaksi. Pääsen sitten analysoimaan että se johtuu vaan ja ainoastaan siitä että Vettel on hidas ja lahjaton kuski. Koska F1:ssä olet juuri niin hyvä kuin oli viimeisin kisasi. Näin on opetettu.
Samapa tuo. Niin pitkään ku tallikaveri pysyy takana/tulokset ovat auton suorituskykyyn nähden hyviä, ei voida kuskia syyttää alisuorittamisesta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Minä ainakin ihan tosissani odotan, että RedBullin auto osoittautuu koko sarjan hitaimmaksi. Pääsen sitten analysoimaan että se johtuu vaan ja ainoastaan siitä että Vettel on hidas ja lahjaton kuski. Koska F1:ssä olet juuri niin hyvä kuin oli viimeisin kisasi. Näin on opetettu.
Jep, viittaat varmaan Alonsoon johon tätä kaavaa sovelletaan joka kausi tai jopa joka kisa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Niin pitkään ku tallikaveri pysyy takana/tulokset ovat auton suorituskykyyn nähden hyviä, ei voida kuskia syyttää alisuorittamisesta.
Niin pitkään kuin muut Renaultilla ajavat pysyy takana, ei voida tallia syyttää alisuorittamisesta. Eiköhän RedBull ja Vettel ole kuitenkin iskussa tälläkin kaudella ennemmin tai myöhemmin. :)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Niin pitkään kuin muut Renaultilla ajavat pysyy takana, ei voida tallia syyttää alisuorittamisesta. Eiköhän RedBull ja Vettel ole kuitenkin iskussa tälläkin kaudella ennemmin tai myöhemmin. :)
Viimeistään sitten kun kesken kauden muutetaan esimerkiksi keulojen sääntöä niin, että RB onkin yht´äkkiä täysin ylivoimainen auto. :doubtful:
 
Ylös