Kauden 2018 talvitestit

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Vai vieläkö vaihdetaan osia? Mites tuon ohjauksen kanssa, kun toisella on lineaarinen ja toisella progressiivinen ohjaus.
Vettel lopetti ajamisen kahden aikaan. Eiköhän pari tuntia riitä Ferrarille osien vaihtoon ja kimille sopivien säätöjen asentamiseen?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Uusi pinnoite radassa. Lewiksen mukaan ei ole enää pomppuja ja paljon helpompi ajaa. Ja Erilaiset renkaat. Eli ei oikeastaan voi millään tavoin verrata. Mutta uskon toki, että uudet autot ova Halosta huolimatta huomattavasti nopeampia, on ne niin hiottuja virityksiä ja kauniita katsella.
Juu, kuten tekstin määrästä voi päätellä niin kyseessä ei ollut viiltävä syväanalyysi vaan ihan toteamus että aika kovaa mennään jos ajattelee että vielä on varmaan vauhtia käyttämättäkin.

Seoksiin en kyllä ole perehtynyt, onko niistä kerrottu millaisia ovat suhteessa viime vuoden renkaisiin?
 
Viimeksi muokattu:

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Onko?
Mistä tällänen tieto on peräisin, nyt rupes kinnostamaan asia.
Samoin. Hyvin kiintoisaa. Etenkin se Progressiivinen joka perusloogisesti tarkoittaisi, että ohjauskulma kasvaisi progressiivisesti normaalia enemmän rattia käännettäessä. Siinä siis täytyisi olla jonkinlainen sähköinen tai hydraulinen laitteisto tähän toimenpiteeseen verraten lineaariseen. Kuullostaa hieman hölynpölyltä ilman luotettavaa lähdettä. Ohjaustehostimet ja muut normijututhan ei tähän liity.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi lähti radalle. Kylläpä kesti! 1.5 tuntia aikaa hukkaan.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Samoin. Hyvin kiintoisaa. Etenkin se Progressiivinen joka perusloogisesti tarkoittaisi, että renkaiden ohjauskulma kasvaisi progressiivisesti normaalia enemmän rattia käännettäessä. Siinä siis täytyisi olla jonkinlainen sähköinen tai hydraulinen laitteisto tähän toimenpiteeseen verraten lineaariseen. Kuullostaa hieman hölynpölyltä ilman luotettavaa lähdettä. Ohjaustehostimet ja muut normijututhan ei tähän liity.
Lisäksi kyseessä olisi mielestäni tällöin ns. aktiivinen ohjaus, epäilen sellaisen laillisuutta. Kummallahan tämän pitäisi siis olla käytössä? Varsinainen uutisankka sanon minä. Sehän tekisi esim. rajuista korjausliikkeistä melkoista hazardia. Vai onko siinä niinsanottu "rajujen korjausliikkeiden" filtteröintiominaisuus? :rolleyes:
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Jossakin oli listattu erot Kimin ja Sebun autojen välillä. Kytkinläpykätkin on erilaiset.
"kytkinläpykätkin erilaiset" -oh my god! Jokaisellehan ne on kustomoitu täydellisiksi anatomian mukaan. Ei tässä mitään vakiosarjaa ajeta. Nyt alkaa hieman nyppimään.

ASTU ESIIN ja selitä tätä ohjausasiaa ja jos et muista niin koita edes puristaa kummalla on kumpi ohjaus Ferrarikuskeista!

Jos ei mitään irtoa, niin älä heittele jatkossa moisia uutisankkoja, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Samoin. Hyvin kiintoisaa. Etenkin se Progressiivinen joka perusloogisesti tarkoittaisi, että ohjauskulma kasvaisi progressiivisesti normaalia enemmän rattia käännettäessä. Siinä siis täytyisi olla jonkinlainen sähköinen tai hydraulinen laitteisto tähän toimenpiteeseen verraten lineaariseen. Kuullostaa hieman hölynpölyltä ilman luotettavaa lähdettä. Ohjaustehostimet ja muut normijututhan ei tähän liity.
Tämähän voidaan toteuttaa mekaanisesti ilman sen kummempia taikatemppuja, ei siihen tarvita mitään hydrauliikkaa yms.
Esm. VW on ainakin joskus ollut lisävarusteenaa progressiivinen ohjaus, täysin mekaanisena systeeminä sekin.
Henkilöautoissa on ainakin vaatimus että ohjaukssa tulee olla mekaaninen yhteys rattiin, eli täys hydraulisia systeemejä ei saa valmistaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Tämähän voidaan toteuttaa mekaanisesti ilman sen kummempia taikatemppuja, ei siihen tarvita mitään hydrauliikkaa yms.
Esm. VW on ainakin joskus ollut lisävarusteenaa progressiivinen ohjaus, täysin mekaanisena systeeminä sekin.
Henkilöautoissa on ainakin vaatimus että ohjaukssa tulee olla mekaaninen yhteys rattiin, eli täys hydraulisia systeemejä ei saa valmistaa.

Nämä nimeomaisesti on toteutettu hydraulisesti ohjaustehostimen öljyntilavuutta muuttamalla. Kun liike on suuri niin tilavuutta pienennetään ja ohjaus nopeampi ja vastaavasti pienillä liikkeillä tilavuus on suurempi ja nopeus pienenpi.

Sähköinen ohjaus on F1:ssä kielletty.

Power steering systems are allowed, but these must not be electronically controlled or powered.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Nämä nimeomaisesti on toteutettu hydraulisesti ohjaustehostimen öljyntilavuutta muuttamalla. Kun liike on suuri niin tilavuutta pienennetään ja ohjaus nopeampi ja vastaavasti pienillä liikkeillä tilavuus on suurempi ja nopeus pienenpi.

Sähköinen ohjaus on F1:ssä kielletty.
Silti yhteys ratista renkaisiin on mekaaninen. Renkaiden kääntökulma suhteessa rattiin voidaan muuttaa esim. hammastangon hammasjakoa muuttamalla. Tällainen on ollut jo 90-luvulla käytössä siviiliautoissa. Ohjaus on keskialueella hidas ja nopeampi suurilla kääntökulmilla. Tehostimella ei ole vaikutusta kääntökulman suuruuteen. Tehostimen tilavuutta muuttamalla vaikutetaan vain tehostukseen. Normi henkilöautoissa yleensä nopeuden mukaan eli ohjauksen tehostusta vähennetään suurilla nopeuksilla.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimille ei lisää ajoaikaa sairastelun vuoksi. Ahaa normisti perjantaina tänään ei. Kertookohan jotain kimin asemasta tallissa? Vai onko kyseessä et toipuu vielä ja siksi ei aja. Vähän jää toi maikkarilla uutinen arvoitukseksi https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-teki-paatoksen-raikkonen-toipuu-ei-lisaa
Kimi ajanut testikierroksia huikeat 129. Vettelin testikierrokset tähän mennessä 455!

Kimillä todella huonot lähtöasetelmat tulevaan kauteen tallikaveriinsa nähden. Näinhän se on mennyt Kimin osalta jo useampana aiempana kautena. Voi voi, harmitus iski!
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kubica ajaa torstaina ja perjantaina. Molempina päivinä puolenpäivän ajosessio. Peukut täältä Kubican ajosuorituksille :thumbup::thumbup:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2218
09:59 Some changes to the previously announced driver order today. Raikkonen will run all day instead of Vettel, and Stroll will drive the Williams this morning instead of Robert Kubica. Controversial!
Semmosia muutoksia. Parempihan se Kimi on pitää autossa kun kerran ajokunto on säilynyt. Ei tarvitse taas jumpata osia eestaas.

10:03 Williams now confirm that Kubica will be in the car this morning.
Joka päivä ollut muutoksia ennakkotietoihin. Pitäisi varmaan vasta kertoa kuka ajaa kun auto tulee ulos pilttuusta. :rolleyes:

***Tätä yritin pasteta tuohon ennen 10:03, mutta katos johonkin. Hyvin ne siellä autosportilla taas tietää,
10:02 So it would appear that the information we've been handed regarding the driver line-up is twaddle. Our apologies. *theatrically rips up worthless piece of paper*
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kyllä Vettel näyttäisi ajavan tänään? Ainakin F1 Todayn ja Autosportin kirjanpidon mukaan.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Torstaina ja perjantaina saamme nähdä mitä ilmeisemmin kisasimulaatioita. Jotain informaatiota tallien kilpailukyvyistä?
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Täytyy sanoa et kimin taival tulee olemaan hyvin takkuinen alkukaudesta ja kirveet lentää kaivoon hyvin nopeasti. Tää nyt näiden testien vähyyden takia. Tää on vaan omaa mutua sit. Vettel on tallin suosikki ja kimi näyttää tyytyvän tähän aseenkantajan rooliin. Sillä se tän vuoden on saanut. Tekee kaiken a vettelin eteen ja ei sananvaltaa mihinkään. Eiköhän tämä ole lähtökohta ollut neuvotteluissa. Turha sitä on muuksi ajatella.
 
Ylös