Kauden 2023 autojen esittelyt, spekulaatiot ja kaikki

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Siitä oli myös videota julkaistu ja ainakin kuskia kuvaavassa kohdassa oli jälleen pompotusta. Kumpi lie, auto vai rata syynä.
Taitaa kyllä olla ihan sääntöjen sanelema pakko, että auton peräosassa on oltava törmäyksissä suojelevat tukirakenteet.
Vai tarkoitettiinkohan tuossa sitä ponttoonista pohjalevyyn menevää laihaa vaijeria? Eiköhän niitä nähdä muissakin autoissa -kuten viime vuonnakin. Sillä piuhalla nyt ei ole mitään tekemistä tukirakententeiden kanssa mitä törmäämiseen tulee.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1972
Sijainti
Vyborg
Viime vuonna ei muuttunut juurikaan vaikka vertais auton esittelykuvia ja vuoden viimeisessä kisassa ollutta autoa. Toki siivet oli eri kulmissa per kisa, ja esim. takarenkaiden sisäpuolella olevat aeroläpyskät kokivat suuriakin muutoksia. Toivottavasti kehitystyön puute, ei jälleen osottaudu Fergusonin ongelmaksi.
Muistan itsekin lukeneeni muilla foorumeilla noista siipien ja auton osien kokemista muutoksista viime vuonna.
Ferrari oli kauden avauskisoissa niskan päällä Red Bullista jolloin auton painon ja luotettavuus ongelmien kanssa paininnut talli oli jopa pulassa mestaruustaiston kanssa ja alkoi jopa ylivoimainen mestaruus olla tarjolla Australian kisan jälkeen. Mutta kun Red Bullin insinööri osasto sai ratkaistua läksynsä niin muuttui äkkiä voimasuhteet punaisten härkien eduksi Eurooppaan tultaessa ja Ferrari putosi harmillisesti kelkasta mestaruustaistelusta 2022.
Itse odotan eniten miten Mercedes tulee pärjäämään tänä vuonna, joka yritti viime vuonna zero side pod konseptilla menestyä radoilla laihoin tuloksin.
Itse veikkaan Red Bullin vievän mestaruudet tänä vuonna jolla pitäisi olla loogisesti ajateltuna olla etumatka muihin, kuten Mercedeksellä oli aikoinaan.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Muistan itsekin lukeneeni muilla foorumeilla noista siipien ja auton osien kokemista muutoksista viime vuonna.
Ferrari oli kauden avauskisoissa niskan päällä Red Bullista jolloin auton painon ja luotettavuus ongelmien kanssa paininnut talli oli jopa pulassa mestaruustaiston kanssa ja alkoi jopa ylivoimainen mestaruus olla tarjolla Australian kisan jälkeen. Mutta kun Red Bullin insinööri osasto sai ratkaistua läksynsä niin muuttui äkkiä voimasuhteet punaisten härkien eduksi Eurooppaan tultaessa ja Ferrari putosi harmillisesti kelkasta mestaruustaistelusta 2022.
Itse odotan eniten miten Mercedes tulee pärjäämään tänä vuonna, joka yritti viime vuonna zero side pod konseptilla menestyä radoilla laihoin tuloksin.
Itse veikkaan Red Bullin vievän mestaruudet tänä vuonna jolla pitäisi olla loogisesti ajateltuna olla etumatka muihin, kuten Mercedeksellä oli aikoinaan.
Myönnän -odottelen RB:n auton "lopullista" versiota hieman pelonsekaisin tuntein. Se ei paljon auta, että on hyvä kutina tuosta Ferrarin autosta. Kun katsoo myös ponttoonin etuosaa, niin sinne on tullut mukavasti tilaa ilman-ottoaukon alle. on tosi hoikat omalla tavallaan Fergun podit.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Itse odotan eniten miten Mercedes tulee pärjäämään tänä vuonna, joka yritti viime vuonna zero side pod konseptilla menestyä radoilla laihoin tuloksin.
Johtuiko laihat tuloket sitten zero sidepodista vai jostain muusta? Loppukaudesta tulokset nimittäin eivät olleet erityisen laihoja vaikka konsepti ponttoonien suhteen oli sama. Eivät he sentään niin typeriä Mersullakaan ole, että väkisin yrittävät puskea läpi jotain omaa ideaa, vaikka se olisi todettu toimimattomaksi edelliskaudella.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5149
Johtuiko laihat tuloket sitten zero sidepodista vai jostain muusta? Loppukaudesta tulokset nimittäin eivät olleet erityisen laihoja vaikka konsepti ponttoonien suhteen oli sama. Eivät he sentään niin typeriä Mersullakaan ole, että väkisin yrittävät puskea läpi jotain omaa ideaa, vaikka se olisi todettu toimimattomaksi edelliskaudella.
Onko Mersu sivuponttoonittoman designin kanssa liian syvällä ettei uskalleta lähteä kääntämään laivaa? Hyvältä se homma näytti kuitenkin loppukaudesta että siinä mielessä suunta näyttäisi olevan oikea. Jotenkin jäi sellanen muistikuva ja vaikutelma että Mersu olisi jotenkin hylännyt tuon konseptin jo viime kaudella, mutta se taisi olla vain omia kuvitelmia.

Jos he saavat tuon konseptin rokkaamaan selvästi paremmin kuin muut niin sittenhän he ovat edelläkävijöitä ja parhaassa tapauksessa pitkällä edellä muita.

https://www.silverarrows.net/news/toto-wolff-explains-why-mercedes-kept-the-zero-sidepod-concept/

“Like [Technical Director] Mike [Elliott] said in the launch, if you want to change a concept completely, then you’re making not one step back, but probably two or three.

“And that’s why we stayed where we are,” Wolff concluded.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
On tuo Mersu kyllä tyylikäs kapistus myös. Toivottavasti kulkee myös hyvin.

Olishan se makea nähdä Ferrari ja Mercedes kärjessä. Tyylikkäimmät ulkoasut. Red Bull voisi kyllä panostaa autonsa ulkonäköön. Tuo sama tylsä väritys ollut vuosia sama.

Aikaisemmin mainitsin jo niin tämän kauden autot näyttää "teknillisemmiltä" ja enemmän yksityiskohtia näyttäisi olevan joka autossa ja agressiivisemman näköisiä. Viime kauden autot oli semmosia ihme laskettelupulkkia ja jotenkin lelun näkösiä. Selkeesti jokainen tiimi ottanut askelta eteenpäin ja löydetty lisää ratkaisua. Noj jätetään williams pois laskuista. Se on ainakin vielä aika mitään sanomattoman näköinen ja odotettavissa taistelu sijasta 17.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Onko Mersu sivuponttoonittoman designin kanssa liian syvällä ettei uskalleta lähteä kääntämään laivaa? Hyvältä se homma näytti kuitenkin loppukaudesta että siinä mielessä suunta näyttäisi olevan oikea. Jotenkin jäi sellanen muistikuva ja vaikutelma että Mersu olisi jotenkin hylännyt tuon konseptin jo viime kaudella, mutta se taisi olla vain omia kuvitelmia.

Jos he saavat tuon konseptin rokkaamaan selvästi paremmin kuin muut niin sittenhän he ovat edelläkävijöitä ja parhaassa tapauksessa pitkällä edellä muita.
Todennäköisesti nyt ollaan vielä tilanteessa, että useammalla eri konseptilla päästään samaan lopputulokseen. Tästä kun kehitys menee eteenpäin, niin jossain vaiheessa joku näistä konsepteista osoittautuu muita paremmaksi ja/tai toisten konseptien kohdalla mitta on tullut täyteen ja kehitystä ei pääse enää tapahtumaan. Sen jälkeen autot alkavat taas muistuttaa toisiansa.

Olkaamme siis onnellisia, että saamme elää tätä aikakautta, kun erilaisilla autoilla voitetaan kilpailuja. (y)
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Mese saa luultavasti etua rungon ilmanvastukssa sekä tilaa takaosan ilmavirtojen ohjaamiseen, kun siellä on enemmän tilaa niille, mutta ei pysty myöskään ohjaamaan ilmavirtoja takarenkaiden ohi/yli samalla tavalla kuin ponttooneilla saisi. Aiheuttanee oman hankaluutensa renkaiden ilmanvastuksen muodossa, mutta mielestään on silti kannattavaa jatkaa näillä zeroilla. Saas nähdä, että mikä näistä tosiaan yleistyy aikanaan. Luultavasti tämä on aika hankala kopioida ja saada toimivaksi, muuten joku olisi varmasti tehnyt jo oman version.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Mese saa luultavasti etua rungon ilmanvastukssa sekä tilaa takaosan ilmavirtojen ohjaamiseen, kun siellä on enemmän tilaa niille, mutta ei pysty myöskään ohjaamaan ilmavirtoja takarenkaiden ohi/yli samalla tavalla kuin ponttooneilla saisi. Aiheuttanee oman hankaluutensa renkaiden ilmanvastuksen muodossa, mutta mielestään on silti kannattavaa jatkaa näillä zeroilla. Saas nähdä, että mikä näistä tosiaan yleistyy aikanaan. Luultavasti tämä on aika hankala kopioida ja saada toimivaksi, muuten joku olisi varmasti tehnyt jo oman version.
Niinpä. Toki varmasti ajan saatossa kaikki alkaa näyttämään enemmä tai vähemmän samoilta. Itse en usko että kopiointi on se ongelma. Tuntuu että tuossa Mersun konseptissa on jotain mistä muut ajattelee ettei kannata kopioida. Aston Martin olisi tehnyt sen jo ihan varmasti mikäli se olis yleisesti jotenkin uniikki. Aston kopio Red bullin ponttoonit sen sijaan.
Jotain omaa linjaa Mersu tässä hakee ja uskoo siihen ja muut ei. Olisi kiva tietää tarkat syyt, mutta niitä tuskin koskaan kerrotaan.

Toivottavasti tiimit ei ala hoksaamaan asioita miten saa seuraamisen vaikeaksi takana olevalle ettei tämä uusi konsepti mene hukkaan täysin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5665
On tuo Mersu kyllä tyylikäs kapistus myös. Toivottavasti kulkee myös hyvin.

Olishan se makea nähdä Ferrari ja Mercedes kärjessä. Tyylikkäimmät ulkoasut. Red Bull voisi kyllä panostaa autonsa ulkonäköön. Tuo sama tylsä väritys ollut vuosia sama.
Ferrari on ollut punainen kohta sata vuotta ja minusta kaikki yritykset lisätä muita värejä sekaan ovat aina olleet – valkeaa lukuun ottamatta – pettymyksiä. Näin on myös tämän nykyisen mustan korostusvärin kanssa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Viime kauden Monzan väritys oli hyvä. Hieman keltaista sopii verrariin ihan hyvin.
Ferrari teksti takasiivessä keltaisella olisi mukava pieni historiaan viittaava yksityiskohta, toisaalta itselle nyt on ihan sama mikä auton väritys, koska se ei vaikuta mitenkään siihen onko auto teknisesti hyvä.
Ärsyttää vaan kun useampi sivusto arvostelee autot / laittaa ne paremmuus järjestykseen pelkän värityksen perusteella
Ehkä itsellä liian tekninen lähestyminen lajiin
 
Viimeksi muokattu:

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Vaikea toki arvailla mitä mersu hakee tuolla ponttoonijutulla.
Yksi mitä hakevat on pienempi otsapinta-ala kuin normiponttooneissa ja sitä kautta pienempi ilmanvastus. Tietenkään asia ei ole pelkästään otsapinta-alasta kiinni, etenkin kun Ferrari oli keksinyt ilmavirran sakkauksen ponttoonien päällä joka vähentää myös tehokkaasti dragia. Joka tuli Monzassa esiin sillä lailla, että yllättävän lujaa se auto kulki. Lec paalulle jne. Toki RB:n auto oli sitten ylivoimainen -muttei ihan niin paljon kuin ehkä odotettiin.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Niinpä. Toki varmasti ajan saatossa kaikki alkaa näyttämään enemmä tai vähemmän samoilta. Itse en usko että kopiointi on se ongelma. Tuntuu että tuossa Mersun konseptissa on jotain mistä muut ajattelee ettei kannata kopioida. Aston Martin olisi tehnyt sen jo ihan varmasti mikäli se olis yleisesti jotenkin uniikki. Aston kopio Red bullin ponttoonit sen sijaan.
Jotain omaa linjaa Mersu tässä hakee ja uskoo siihen ja muut ei. Olisi kiva tietää tarkat syyt, mutta niitä tuskin koskaan kerrotaan.

Toivottavasti tiimit ei ala hoksaamaan asioita miten saa seuraamisen vaikeaksi takana olevalle ettei tämä uusi konsepti mene hukkaan täysin.
Tän kauden Astonissa kokeillaan RB:n ja Ferrarin filosofioita yhtä aikaa. Eli ponttoonit on muuten kuin RB, mut siellä on se Ferrari-kuoppa myöskin ponttoonin sivun ja moottorikatteen välissä. Aika mielenkiintoista nähdä miten se toimii.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Ferrari teksti takasiivessä keltaisella olisi mukava pieni historiaan viittaava yksityiskohta, toisaalta itselle nyt on ihan sama mikä auton väritys, koska se ei vaikuta mitenkään siihen onko auto teknisesti hyvä.
Ärsyttää vaan kun useampi sivusto arvostelee autot / laittaa ne paremmuus järjestykseen pelkän värityksen perusteella
Ehkä itsellä liian tekninen lähestyminen lajiin
Ei kun sulla on just oikea lähestyminen lajiin. Ne jotka arvostelee autojen hyvyyttä taikka potentiaalia väritysten perusteella joutaisivat pysyä niillä sisustus/muotisivustoilla.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
907
Ei kun sulla on just oikea lähestyminen lajiin. Ne jotka arvostelee autojen hyvyyttä taikka potentiaalia väritysten perusteella joutaisivat pysyä niillä sisustus/muotisivustoilla.
No, niin, no. Melkoista arvailua se on autojen nopeuden päätteleminen pelkkien kuvien perusteella ennen ensimmäisiäkään vertailukelpoisia testejä sama mikä on kriteerinä.

Kyllä nähdäkseni näillekin sivuille mahtuu pohdintaa autoista myös esteettisistä näkökulmista. Tokihan se on pöljää väittää, että auto A on nopea, koska siinä on pinnassa väri Y, mutta ei kai noin kukaan ole täällä nähdäkseni väittänytkään.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Ei kun sulla on just oikea lähestyminen lajiin. Ne jotka arvostelee autojen hyvyyttä taikka potentiaalia väritysten perusteella joutaisivat pysyä niillä sisustus/muotisivustoilla.
Jaa-a. En ole itse törmännyt, että arvioitaisiin värien perusteella mikä on paska tai mikä ei. Lähinnä kahdesta eri näkökulmasta itse kattelen.

Eka on tietenkin miltä se nyt näyttää ulkoisesti ja teknillisesti. Jokainen varmasti tietää, että kaikki on arvailua ja spekulaatiota ennen testejä. Lähinnä spekuloida voidaan että mitä kukin tiimi oletettavasti hakee. Konseptien toimivuus on toki eri asia ja sen näkee vasta ensimmäisissä aika-ajoissa.

Toinen kulma on puhtaasti visuaalinen mitä katson ja senkin jokainen tajuaa ettei liity auton hyvyyteen.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
No, niin, no. Melkoista arvailua se on autojen nopeuden päätteleminen pelkkien kuvien perusteella ennen ensimmäisiäkään vertailukelpoisia testejä sama mikä on kriteerinä.

Kyllä nähdäkseni näillekin sivuille mahtuu pohdintaa autoista myös esteettisistä näkökulmista. Tokihan se on pöljää väittää, että auto A on nopea, koska siinä on pinnassa väri Y, mutta ei kai noin kukaan ole täällä nähdäkseni väittänytkään.
Sori jos en sanonut asiaa tarpeeksi selkeästi. Tarkoitan, että mua ainakin kiinnostaa enemmän autojen muutokset muotojen osalta -kuin värien. On hienoa nähdä todellisia ja radiaalejakin muutoksia autoissa -mutta en ole ottanut kantaa niiden vaikutuksesta "nopeuteen". Tykkään toki arvioida ja spekuloida muutosten mahdollisia vaikutuksia mitä ilmavirtoihin tulee, se on pre-seasonin parhautta.
 
Ylös