Tosiaan tänään ja vielä huomenna ajetaan tämän kauden toista ja viimeistä suurempaa kaudenaikaista testiä vaikkakin ilman muuta rengastestit vielä jatkuvat kuten ovat jatkuneet tähän astikin.
Tänään ja huomenna ajetaan tai on ajettu klo 9-18 välisenä aikana tietenkin pois lukien ruokataukoa keskellä päivää.
Testeihin osallistuvat tai jo osallistuneet kuljettajat laitan tähän seuraavaksi ja yllättävän moni kuljettaja ei vakituisesta porukasta ole mukana, osa testaajista vaikuttaa olevan normaaleja ja jo kauan sitten suunniteltuja nuoria kuljettajia tai alle 3 kisastartin kokemuksella olevia varttuneempiakin kuljettajia, osa vaikuttaa olevan maksutestaajia ja osa vaikuttaa sellaisilta vanhojen aikojen nk. Tilaustestaajilta jotka vain ovat mukana testissä vailla sen enempää suhdetta talleihinsa tai näin ainakin käytöstavoiltaan ja ajotavoiltaan sellaisesti voisi odottaa ja joilla ei välttämättä ajamiinsa talleihin ole sellaista ensi kauden paikkaspekulaatiosuhdettakaan:
Mercedes: Valtteri Bottas ja George Russell (Russell on ilmeisesti Mercedeksen muutoin valitsema nuori kuljettaja vailla sellaista mitään kummempaa statusta talliin toisin kuin miten muutama vuosi sitten vaikkapa Sam Birdin kanssa jolloin Bird oikeastikin oli Mercedeksen testikuljettaja. Lewis Hamilton kun näillä näkymin otti sitten itselleen kunnon kesäloman, mutta niinhän se aikanaan Mansellkin teki toisinaan...
)
Ferrari: Sebastian Vettel ja Charles Leclerc (Jälleen Kimi Räikkösen kustannuksella ainakin jossain määrin ja ellei jo paljonkin ajatetaan tulevaisuuden nimiä hänen paikallaan. Tiedä sitten, että osoittautuuko lopulta ennen pitkää jopa turhaksi kun eihän ne nuoret kuskit välttämättä ikinä urallaan Ferrarille edes pääse tai mene... Sittenhän senkin näkee. Ikävä kyllä, että tapahtuu sitten suomalaisten kustannuksella sekin asia näin juuri näinä päivinä.:frank
Red Bull: Max Verstappen ja Pierre Gasly (Gaslyn tilalla periaatteessa olisi jälleen voinut testata vaikka joku muu tutumpi Red Bull tai Toro Rosso-tallin testaaja mikäli Daniel Ricciardo ei olisikaan halunnut testata, mutta esimerkiksi Sebastien Buemin tapaan Gasly on kuitenkin hyvä myös testaajana ja ehkä myös toivottavasti ennen pitkää kuljettajanakin.)
Force India: Nikita Mazepin ja Lucas Auer (Raha puhuu nähtävästi jälleen Force Indialla joskin tällä kertaa eivät ajattaneet tavallista maksutestaajaansa eli Alfonso Celis Junioria joskin Celis Junior on saanut tämän kauden aikanakin ajoja harjoituksissa joten vaihto lienee toteutettu tämänkin perusteella. Auer vaikuttaa mahdollisesti mielenkiintoiselta tapaukselta, mutta odotellaan vielä hieman miehen suhteen.)
Williams: Lance Stroll ja Luca Ghiotto (Ghiotton osalta lienee paikasta neuvoteltu ja sovittu tosiaan jo aiemmin mikä oli melkoinen yllätys koska pidin miestä sopivampana enemmän Ferrari/Haas/Renault/Sauber-puolen kuljettajaksi kuin Williamsille joskin tosiaan Paul di Resta ja Gary Paffett ovat jo vuoronsa ajaneet ja di Resta peräti pitkästä aikaa itse kilpailussakin kun Felipe Massa oli poissa eikä tietenkään mukana näissäkään testeissä.)
Toro Rosso: Sean Gelael ja Carlos Sainz Junior ja Daniil Kvjat (Gelaelin ajatus suhteellisen yllättävää kun olisivat voineet ajattaa vaikka rengastestaajaansa Sebastien Buemia tai jotain muutakin tuttua Red Bull/Toro Rossolle yhteistestaavaa ajajaa jotka nykyään hoitavat ajot näille talleille tai toiselle näistä ainakin melko usein Pirellin rengastesteissä tai sitten vaikka Sergio Sette Camaraa. Sainz Junior ja Kvjat nähtävästi vuorottelevat auton osalta näissä testeissä. Nämäkin kolarisankarit ja keskikastin koheltajat jaksavat joskus ihmetyttää joskin Sainz Junior osaa ajaa myös näyttävästi silloin tällöin.
)
Haas: Santino Ferrucci (Mielenkiintoisesti Haas ei nähtävän ilmeisesti halua ajattaa toista kisakuljettajaansa tai jotain muuta nuorta tai varttuneempaa testaajaa. Odotin aluksi tähän testiin Haasille juurikin Leclerciä ja Ferruccia, mutta toisin nähtävästi kävi.)
Renault: Nicolas Latifi ja Robert Kubica (Ensimainittu nuori kaveri osin rahan takia ja osin ainakin alustavien ja kelvollisen lupaavien kykyjensä johdosta on tehnyt aiemmin rengastestejä ja suoriutunut niistä hyvin, mutta on ollut vielä ehkä hieman liian hidas ottamaan vaikka tätä Jolyon Palmerin paikkaa ja vaikka kelpaisi ottamaan Palmerin paikan niin kaverille olisi kyllä pakko antaa työrauha koska Palmerin kaltainen hiillostus välittömästi tai melkein välittömästi samaan tyyliin olisi kyllä Latifin kaltaiselle kaverille liikaa heti alkuun ja jälkimainittu on näissä testeissä tosiaan mukana erikoisstatuksensa takia vaikka jo ymmärrettävästi aikapäiviä sitten on Kubican kolmen kisan kokemusraja tullut täyteen.
Toisaalta Kubicalla on mielenkiintoisesti mahdollisuus saada vielä myöhemmin kaudella ainakin yhdet testit mikäli kerta kaikkiaan Renault vielä aivan ihan välttämättä suurimmassa mahdollisessa epätoivossaan haluaisi Kubicaa radoille takaisin jo nyt eikä ensi vuonna jota varten Renault ja Kubica yrittävät näissä testeissä ja ehkä vielä mahdollisesti tulevissa rengastesteissä tähdätä.
Häviäjät näissä testeissä ovat entistäkin valtavamman paineen ja mahdollisesti jo ehkä äärimmillään potkut saava Palmer ja Sergei Sirotkin jonka osuus näyttää olevan tallissa vain rahan ja ajan menetys tätä menoa kun ei saa edes kunnolla testata tai pääse kilpailemaan. Olivier Rowland oli myös ehdolla ajamaan näissä testeissä, mutta ilmeisen tiettävästi Latifi maksoi näihin testeihin enemmän rahaa tai sitten Renault vain halusi hänet aiemman ajokokemuksen perusteella.
Toisaalta Renault-tallissa on umpiluudat ja tuuliviirit hallinneet tallia...
No sitten niistä päivistä asti enemmän tai vähemmän kun Kubica loukkaantui ja Vitali Petrov ja Bruno Senna saivat kokea syyllistämistä ja muita hirvittävyyksiä tallin päättäjien tahdolta jotka eivät laantuneet. Ei edes Kiminkään aikana siinä tallissa oltu mielin kielin loputtomiin vaan kulisseissa ja lopulta oikeastikin syyllistettiin suomalaistakin kuskia enemmän tai vähemmän vanhojen perinteiden mukaisesti kaikesta kuten muitakin.:mad_old
McLaren: Stoffel Vandoorne ja Lando Norris (Fernando Alonso ei halunnut ajaa tai sitten McLaren käytti mahdollisuuden antamalla Nuorten Kuljettajien Ohjelmassa olevalle Norrikselle tilaisuuden ajaa näissä testeissä. Norris onkin vielä kovin nuori kaveri. Jenson Button tietysti on jo työnsä ja tuurausajonsa tehnyt ja huonon maun kyllä ikävästi jätti Monacon kolari ja joskus järkevämpää olisi ollut jo pysyä lopettaneena tai sitten ajaa vielä yksi kokonainen normaali kausi ihan normaalisti koko kautta koskien.
Toisaalta taas Button ei saanut ennen Monacoa ajaa Talvitesteissä eikä edes aiemmassa Bahraininkaan testeissä joten sikäli kisaruoste ja huonous oli ymmärrettävää, mutta vain Monacon rata pelasti esityksen radalla olemasta silti tavallaan vielä karmeampi kuin mitä se oli ja tämä huomio tulee myös ihan Buttonin ajoista aina tavallaan joitakin satunnaisia kohelluksia tai muita perseilyjä huomioimatta aina hänestä pitäneeltä kannattajalta.
Erikoisesti kyllä Monacon muu viikonloppu sujui Buttonilta olosuhteisiin nähden hyvin ennen kisaa ja parempi lähtöpaikka olisi auttanut enemmän kisasuorituksen osalta. Tai ehkä sitten ei kun rata oli Monaco. Buttonin mukana joka tapauksessa sulkeutuu näillä näkymin formuloiden 1990-luku myös testimuodossa kun kaikki ovat jo eläkkeellä...)
Sauber: Gustav Malja ja Nobuharu Matsushita (Raha puhuu Sauberilla joskin Maljan tilalla olisi voinut olla myös Antonio Giovinazzi joka tosin viime aikojen kolareillaan ja mediakuvan kriittisyyden takia on alkanut vaarantaa omaa uraansa tai siltä se ainakin jossain mielessä näyttää. Toki vuosia on kaverilla vielä jäljellä. Malja on melko tasaisen oloinen joskin välillä hieman huonohko ja jopa huonokin, mutta voihan kaluston muuttuminen antaa miehelle mahdollisuuksia parempaankin.
Matsushita joutui yhden perseilijän aiheuttaman joukkokolarin oikeusmurhan uhriksi viime vuonna kilpailukiellollaan joka taisi kylläkin osin myös johtua siitä kun niitä muita ja sillä kertaa ihan Matsushitan aiheuttamia muita kohelluksia oli liikaa yhteen kilpailuun muuten luomassa tuomiota vaikkakin itse kilpailukielto olisi ollut ja oli liian jyrkkä tuomio varsinkin kun lopullinen syyllinen oli toinen kuljettaja kuin Matsushita.
Toisaalta Matsushitalla oli myös selviä ongelmia tämän turva-auton aikaisen turvavälin noudattamisessa joskin kyllä keskikastissa ja varsinkin peräpäässä pakkauduttiin myös ihan liikaa siihen toisen konttiin kiinni ja siinäkin on asiassa on tullut päitä pyöriteltyä niin alemmissa luokissa kuin itse myös formuloissakin. Lisäksi kilpailukieltotuomion jälkeen Matsushita ei tietyllä tapaa ole melkein ikinä tuntunut olevan enää entinen itsensä kuin mikä oli ennen kilpailukieltoa mikä yleensä on hänen kaltaisille energisille kuljettajille usein huono asia.:frown: Tosin on välillä kyllä väläytellyt kykyjään, mutta epätasaisuus on tuntunut vaivaavan Japanin uusimpiakin formulatoivoja ja ihmetellä täytyy kyllä Kamui Kobayashinkin poissaoloa kun miehellä olisi ollut parhaimmillaan edessä vaikka mitä urallaan näin hieman asian vierestä lausuttuna...)
Muutokset kuljettajien osalta toisaalta ovat mahdollisia.