Kaudenalustestit 2017

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Lähtökohtaisesti kaikki moottorit värisevät. Tässä ei ilmene, että miten paljon tai poikkeaako se muista dramaattisesti. Ongelmahan voi olla siinäkin, että heikkoa moottoria yritetään kompensoida auton keveydellä, jolloin osat ovat heikompia kestävyydeltään (sietävät huonosti värinää).
Mielenkiintoinen teoria tämäkin. Mutta olisivatkohan sittenkään tehneet liian hepposista osista.. ja mitä nämä voisivat olla?
Pitäähän auton mm. kestää melko vaativat(?) törmäystestit.. Säästynyt paino pitää sitten sijoittaa lisäpainoina jonnekin?
Vaiko tehdään raskaampi pohjalevy?

Vastaa joku jos jaksaa. :)
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Kieltämättä todella positiivinen yllätys Ferrarin suorituskyky testeissä. Toivottavasti kärki olisi tulevalla kaudella tosiaan tasaisempi. Pahoin kuitenkin pelkään, että Australiassa 2 vapaiden harjoitusten lopussa Mersut käyvät lyömässä taululle 1,5 sekunnin eron muihin ja kuva leikataan Arrivabeneen jonka naama on mutrussa tyyliin "lähdenkö nyt heti, vai vasta kisan jälkeen" :rolleyes:
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Mielenkiintoinen teoria tämäkin. Mutta olisivatkohan sittenkään tehneet liian hepposista osista.. ja mitä nämä voisivat olla?
Pitäähän auton mm. kestää melko vaativat(?) törmäystestit.. Säästynyt paino pitää sitten sijoittaa lisäpainoina jonnekin?
Vaiko tehdään raskaampi pohjalevy?

Vastaa joku jos jaksaa. :)
Tuossa uutisessa puhuttiin, että moottorin aiheuttama värinä aiheuttaa auton elektroniikkaosien irtoamista. Eli liitokset eivät pysy momentissaan, joka taas on seurausta liian heikoista osista. Liitoksia vahvistamalla voidaan parantaa elektroniikkaosien kestävyyttä, mutta koska nuo autot ovat tiiviisti pakattuja, niin uusien vahvempien osien laittaminen ei ole aivan yksinkertainen juttu.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kysymys on ilmeisesti koko auton värinöistä joita ei testipenkissä voi havaita kun penkissä apulaitteet on "kiinteästi" penkin ympärillä eikä niillä ole muuta kontaktia moottoriin kuin kaapelit.
Eikö runkoa ja moottoria laiteta yhdessä sellaiseen tärinäpenkkiin?! Ajetaanko moottoria tosiaan vain erillisessä testipenkissä eikä tuollaisessa joka simuloi olemassaolevien ratojen tärinät?! Sivuttais ja pitkittäis G-voimia on toki mahdotonta simuloida penkissä.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Ferrari completed both the tests with the same engine.And can use its electrical power(160bhp) for a maximum of 50 seconds.

English: Now the synergy between ERS and MGU-H is increased by lowering the maximum pressure value to 3.5 bars. This enables them to benefit from the 160 horsepower for 50 seconds every lap. Next upgrade is the Shell fuel with new anti-detonation elements which gave Ferrari the reliability it needs. These two key elements allowed Ferrari to run the two pre-season test with one single engine.

http://www.sportfair.it/2017/03/motore-che-spinge-e-benzina-magica-alla-scoperta-dei-segreti-della-nuova-ferrari/511271/
Linkki italiaksi, mutta Redditin käännös liitettynä tuohon, jossa ne tärkeimmät.

Jos totta, niin aikamoista. Se on choo-choo ja Ferrarin hype-juna kulkee :thumbup:
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Tuo on vain pelkkä epäily, jonka Red Bull nosti esiin. Ei se öljy itsessään ole mitään rakettipolttoainetta. Onko sitten ollut jotain lisäainetta seassa. Mersuhan yritti saada lisättyä 5 litralla öljymäärää tälle kaudelle. Aika paksua ainetta, jos lisätään 5% öljyä lisää polttoaineen sekaan.
Niin kerroppas lisää itsestään selvyyksiä :rolleyes: varmaan siellä on tehty melkoista työtä jotta tuohon käyttötarkoitukseen sopiva öljy joka myös palaa tehokkaasti on saatu kehitettyä. Tyo kyllä selittäisi osaltaan miksi mersu saa yhdelle tai muutamalle kierrokselle puristettua niin paljon lisää vauhtia.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin kerroppas lisää itsestään selvyyksiä :rolleyes: varmaan siellä on tehty melkoista työtä jotta tuohon käyttötarkoitukseen sopiva öljy joka myös palaa tehokkaasti on saatu kehitettyä. Tyo kyllä selittäisi osaltaan miksi mersu saa yhdelle tai muutamalle kierrokselle puristettua niin paljon lisää vauhtia.
Jossain oli kertomusta, että saavat muita paremmin käytettyä lyhytaikaisesti ERSsiä hyväkseen. Mutta tosiaan vain muutaman kiekan voi käyttää aika-ajossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Eikö runkoa ja moottoria laiteta yhdessä sellaiseen tärinäpenkkiin?! Ajetaanko moottoria tosiaan vain erillisessä testipenkissä eikä tuollaisessa joka simuloi olemassaolevien ratojen tärinät?! Sivuttais ja pitkittäis G-voimia on toki mahdotonta simuloida penkissä.
Muistaakseni tämä testaaminen on säännöissä kielletty.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Hondan inssin kommentit F1Technicalin foorumilta: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=18874&start=6420

It amazes me how much effort people take to try and discredit or put down other people on the Internet. To actually email the HR department at Sakura to figure out who I am, to that person, you need to find another hobby. So to all of those who think I’m a fraud or fake, just believe that I’m the head janitor at Sakura and my nephew is a part-time musubi-maker in the cafeteria. You might as well also stop reading here.

To the rest of you, I appreciate your kind words and this forum as I have mentioned is a form of entertainment and diversion for myself. I don’t think I will be posting for a while but will lurk from time to time. The internet has made the world so much smaller. This forum has allowed me to make a few close contacts and even meet one individual in person. Amazing! My contract with HRD ends this month and I am not going to continue. As I approach 70, I realize life is short and some of you know that my daughter has battled cancer twice and I plan on spending more time with her and the grandkids. I also have my personal automotive projects that have been neglected and need attending to. Enough about me.
I’ve always been known as a 反逆者 at Honda so I’m going post my opinion about this year’s PU and HRD in general. I was asked by a Honda enthusiast and journalist about this year’s PU and overall direction and here was my response from March 6th.

F1 has also changed immensely. Mostly the technology has become so complex that I don’t see how this translates to cost cutting. I suppose that eventually some of this technology might find its way into passenger cars but at what price? Can $150,000 ES devices be brought down to a level where it can be used in a $35,000 passenger car? I don’t see it even with economies of scale. At the end of day, everything is still petrol based. How does this translate to alternative fuels, etc.?

The current PU overall I think is very good and I am excited about it. But, lack of actual track testing it makes it difficult. Honda has not used test mules because mainly we don’t know when to stop. That is a fault. HRD is constantly trying to make improvements until the last moment and I struggle at times with this mentality. I was this way in the ‘80’s but I have changed. There comes a point where you need to concentrate on improving what you have built rather than constantly trying to build new versions. This between you and me is Honda’s biggest weakness at this point IMO. This IMO leads to lack of testing time for each upgrade. What is better, 5,000 hours of testing on 10 different versions or 10,000 hours of testing on 5 different versions? Arai-san especially thought the former. Then when I think okay this is good enough for now, some interpret that as quitting. So in this aspect, I get frustrated. My contract ends in 30 days and I will not renew. I am done with F1 as a consultant/engineer. It’s not fun anymore.

So I hope this PU can be exploited to its full potential. The power is there, the efficiency is there and as usual, reliability is the big question mark because mainly of what I have mentioned before. This of course has caused friction between us and McLaren and it is a very, very difficult partnership. I don’t know what the future lies but I know we have put tremendous effort into this PU. Almost everything is new. This is what IMO we should have built for 2015. Things will break. The latest failure was a valve-train issue stemming from an electrical problem. This is a problem that is being addressed currently and I think should be resolved before Melbourne.
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Muistaakseni tämä testaaminen on säännöissä kielletty.
Vaikka sivuaakin lainausta vain hieman niin lainaan silti. Pitäisin testirajoituksia suurimpana syynä sille, ettei McLarenin ja Hondan yhteistyö tuota onnistumisia.

Jos McLaren voisi testata viikoittain autoa radalla uuden moottorin kanssa, niin eiköhän takamatka kärkeen kuroutuisi umpeen. Esim. vuosi 2004, jolloin epäluotettavasta ja hitaasta McLarenin MP4-19:sta tuli kauden aikana tehdyn kehitystyön ansiosta kärkivauhtiin kykenevä auto. Toki Räikkösen ajotaidoillekin pitää antaa kiitosta.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Vaikka sivuaakin lainausta vain hieman niin lainaan silti. Pitäisin testirajoituksia suurimpana syynä sille, ettei McLarenin ja Hondan yhteistyö tuota onnistumisia.

Jos McLaren voisi testata viikoittain autoa radalla uuden moottorin kanssa, niin eiköhän takamatka kärkeen kuroutuisi umpeen. Esim. vuosi 2004, jolloin epäluotettavasta ja hitaasta McLarenin MP4-19:sta tuli kauden aikana tehdyn kehitystyön ansiosta kärkivauhtiin kykenevä auto. Toki Räikkösen ajotaidoillekin pitää antaa kiitosta.
Myös 2009 talli onnistui nousemaan kuopasta aggressiivisen kehitystyön ansiosta, vaikka testaaminen tuolloin jo huomattavasti rajoitetumpaa olikin. Sen verran se antoi kuitenkin mahdollisuuksia, että osaava talli pystyi kääntämään hukkateille ajautuneen laivan suunnan oikeaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos voitoista ajaa 2-3 tallia yhden tiimin dominoinnin sijaan, niin ei tarvita keinotekoisesti renkailla luotua jännitystä. Mutta varmasti seoksia kehitetään, kun nähdään kuinka renkaat oikeasti käyttäytyvät. Ei Pirelli vain voi ottaa riskiä ja tuoda aivan liian heikkoja renkaita heti alkuun.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Pirellillä on kokolailla viime kauden seoksia vastaavat versiot uusista renkaista myös odottamassa, jos uudet seokset on ihan liian kestäviä eli kuormitus odotettua pienempää.

Ongelmaan olisi kaksi mielestäni hyvinkin helppoa ratkaisua:
1) nopeasti kuluvat renkaat + välitankkaus
2) kestävät renkaat + optio-rengas selvästi pehmeämmäksi kuin prime-seos

Molemmissa yksi keksitty este: turvallisuus. FIA pelkää ensimmäistä ja Pirelli toista.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
http://en.f1i.com/news/261796-teams-fear-fuel-consumption-dramas-2017-2.html

Huonoja uutisia kaikkille nii, jotka odottavat että joko tänä vuonna ajetaan lämäpohjassa koko kisa, niin ei nyt aivan. Nimittäin bensankulutus on osottautunut testeissä isommaksi mitä aikaisemmin arviotiin. Saatetaan nähdä aika massiivistakin bensan säästöä Bahrainin ja Melbournen kaltaisilla radoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tulee varmaan hurjan jännittävää kun renkaat kestävät muutenkin hyvin.

Autot olisivat voineet olla vähemmänkin nopeampia ja annettu +10kg polttoainetta...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Viime kauden testitoikkiin kirjoitettujen juttujen tapaan laitan tähän otsikosta sinänsä piittaamatta ja tavallaan siitä piitaten myös tämän kauden kilpailukauden aikana ajettavien testien taustajuttuja tilanteen mukaan.

Eilen ja tänään ollaan toistaiseksi ajettu ensimmäisiä kauden aikaisia testejä ensin Bahrainin radalla Sakhirissa ja myöhemmin kaudella ajetaan vielä Unkarin Hungaroringillä.

Lisäksi Pirelli on ilmeisesti neuvotellut nimenomaan tälle vuodelle tapahtuneen rengasuudistuksen takia ainakin vielä tätä kautta koskevat erilliset renkaiden lisätestit jotka viime vuoden päätösten pohjalta voitiin vielä ainakin tämän kauden ajaksi perustella hyvillä syin koska leveämmillä renkailla ajaminen on vieläkin varsin uusi tilanne 25 vuoden jälkeen lajissa. Viime vuonna lupa tietenkin myönnettiin lisätesteille koska kapeilla renkailla ajaminen lopetettiin vuoden päätteeksi.

Ensi vuodeksi tai ensi vuonnakin vielä lisätestien perustelut saattaisivat ehkä vielä mennä läpi, mutta sekin jää vielä nähtäväksi ja perustelut eivät välttämättä enää riitä siihen toisin kuin vielä tänä vuonna asian ollessa edelleen tietenkin melko uusi. Kerron noista renkaiden lisätesteistä lisää sille sopivamman toikin alueella.

Tässä testissä alustavasti kaikki paitsi Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Max Verstappen ja Jolyon Palmer ovat saaneet kisakuskeista puhuttaessa testata aina vähintään tai suurin piirtein puolikkaan päivän ajan testiä.

Tässä ovat kuljettajat jotka ovat toistaiseksi ajaneet:

18.4.2017

Ferrari: Antonio Giovinazzi (Sikäli hyvä asia, mutta tapahtuu Kimin ongelmien kustannuksella mikä ei ole hyvä asia sinänsä...)

Mercedes: Lewis Hamilton

Red Bull: Daniel Ricciardo

Force India: Alfonso Celis Junior

Williams: Lance Stroll ja Felipe Massa vuorotellen

Toro Rosso: Sean Gelael

Haas: Romain Grosjean

Renault: Nico Hülkenberg

Sauber: Marcus Ericsson

McLaren: Oliver Turvey (Mielestäni Jenson Buttonin tulevan ja tällä kertaa melkein varmasti todennäköisen uran viimeisen kilpailun ollessa kyseessä Monacossa ennen pitkää Buttonille olisi ollut hyvä antaa testiä koska Button ei ajanut/saanut talvikaudella testata lainkaan.)

19.4.2017

Ferrari: Sebastian Vettel

Mercedes: Valtteri Bottas

Red Bull: Pierre Gasly

Force India: Sergio Perez ja Esteban Ocon vuorotellen

Williams: Gary Paffett (Melkoinen yllätys tämäkin joskin mikä ettei tämäkin on hyvästä veteraanitestaajalle joka kylläkin keskimäärin on testiuransa perusteella henkilöitynyt enemmän McLarenin suuntaan kuin Williamsin.)

Toro Rosso: Carlos Sainz Junior ja Daniil Kvjat vuorotellen

Haas: Kevin Magnussen

Renault: Sergei Sirotkin

Sauber: Pascal Wehrlein

McLaren: Stoffel Vandoorne

Unkarin testiviikonlopusta ennen pitkää puhuttaessa alustavasti kaikki paitsi Mercedes, Haas ja Sauber ovat luvanneet kisakuljettajilleen vähintään yhden päivän testiä ja lisäksi alustavasti näitä kolmea mainittua tallia huomioimatta kaikki tallit ovat sitoutuneet yhtä alustavasti ajattamaan 1-2 päivän ajan omia testikuljettajiaan tai Nuorten Kuljettajien Ohjelmaan kuuluvia kuljettajia.

Nuorten Kuljettajien Ohjelmaan voivat kuulua myös vanhemmat testikuljettajat tai semmoisetkin aktiivikuljettajat tai sellaisiksi katsottavat kuljettajat joilla on vähemmän kuin kolme hyväksyttävää Grand Prix-starttia tai viikonloppua takanaan kilpakuljettajana.

Näissä testeissä Bahrainissa Ferrari on jo toteuttanut oman osansa Pirellin saamista lisätesteistä osana kauden muutakin testimäärää mikä olisi Pirellille ja Ferrarille myönnetty jo muutenkin ilman erillisiä lisäpyyntötestejäkin. Muista lisätesteistä käyn asiaa läpi enemmän Pirellin omassa rengastoikissa. Lisäksi Haasin ja Sauberin osalta on ollut liikkeellä ikäviä huhuja testin mahdollisesta pois jättämisestäkin.

Puhun siis Unkarin kilpailusta ja sen jälkeisestä testistä ja Sauberin kannalta ne ovat ikävämpiä ja todennäköisempiä joskin annan vielä toistaiseksi ajan näyttää asian paremmin ennen kuin alan isommin spekuloimaan vielä pinnan alla porisevaa asiaa liikaa.

Sauberilla tosin on ollut viime vuosina välillä erittäinkin pahoja talousvaikeuksia ja Manorin luhistuttua täysin lopullisesti myös teoriassakin (Manorin tyhjäksi jättämää kilpailulupaa ei lunastanut kukaan kolmeen ensimmäiseen kilpailuun mennessä joten Manor luhistui lopullisesti aivan täysin ja mahdollinenkin korvaaja ei voi enää sääntöjen mukaankaan enää tulla sen paikalle luvallisesti kilpailemaan.) Sauberia uhkaa huonoimman tallin asema lajissa täydellisesti.

Näissä testeissä Ferrari on käyttänyt ilmeisesti Sebastian Vettelin autossa Pirellin prototyyppirenkaita jolloin Vettel on tuloksiin merkitty Pirellin autoa ajavana miehenä vaikkakin talvikauden testeistä poiketen auto on tämän vuoden auto jossa tosin vain on Pirellin prototyyppirenkaita, Testirenkaita tai normaaleja tämän vuoden renkaita normaalisti ilman kuitenkin normaalia muuta merkintää.

Normaalisti näinä vuosina Pirellin määräämä auto on ollut edellisvuosien selvästi vanhempi automalli eri talleilta jota on muokattu enemmän tai vähemmän parhaan mukaan vastaamaan kunkin vuoden osalta parasta nykypäivän autoa ja rengasmallia.

Laitan tähän toistaiseksi ajat ja ajetut kierrokset eiliseltä päivältä Bahrainin kauden aikaisista testeistä:

1. Lewis Hamilton Mercedes 1.31.358 97 kierrosta

2. Antonio Giovinazzi Ferrari 1.31.984 93 kierrosta

3. Daniel Ricciardo Red Bull 1.32.349 45 kierrosta

4. Romain Grosjean Haas 1.32.452 85 kierrosta

5. Felipe Massa Williams 1.32.509 54 kierrosta

6. Nico Hülkenberg Renault 1.33.624 72 kierrosta

7. Lance Stroll Williams 1.33.729 35 kierrosta

8. Sean Gelael Toro Rosso 1.33.885 78 kierrosta

9. Sebastian Vettel Pirelli 1.33.894 130 kierrosta (Vettelin autossa ilmeisesti käytettiin Pirellin prototyyppirenkaita tai Pirellin Testirenkaita jotka olisivat olleet laadultaan tämän vuoden Pehmeää tai Superpehmeää rengasta vastaavia laatuja. Vettel ajoi tiettävästi kaksi sarjaa ensin Pehmeillä ja sitten Superpehmeillä renkailla yhden sarjan niitä.)

10. Alfonso Celis Junior Force India 1.33.939 71 kierrosta

11. Marcus Ericsson Sauber 1.34.550 105 kierrosta

12. Oliver Turvey McLaren 1.35.011 16 kierrosta

Tämän päivän testeistä tulee varmaankin asioitavaa päivän päätteeksi ennen pitkää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Tässä tämän päivän testien tulokset Bahrainista 19.4.2017 ajetun testipäivän jälkeen:

1. Valtteri Bottas Mercedes 1.31.280 143 kierrosta

2. Sebastian Vettel Ferrari 1.31.574 64 kierrosta

3. Carlos Sainz Junior Toro Rosso 1.31.884 68 kierrosta

4. Stoffel Vandoorne McLaren 1.32.108 81 kierrosta

5. Kevin Magnussen Haas 1.32.120 88 kierrosta

6. Esteban Ocon Force India 1.32.142 60 kierrosta

7. Daniil Kvjat Toro Rosso 1.32.213 61 kierrosta

8. Gary Paffett Williams 1.32.253 126 kierrosta

9. Sergei Sirotkin Renault 1.32.287 90 kierrosta

10. Pierre Gasly Red Bull 1.32.568 65 kierrosta

11. Pascal Wehrlein Sauber 1.34.462 91 kierrosta

12. Sergio Perez Force India 1.35.015 70 kierrosta

Seuraavan kerran F1-tallit testaavat Unkarin Hungaroringin viikonlopun jälkeen joten vaikuttaisi tulevan pitkä tauko testaamiseen joskin tallit tietenkin saavat rengastestejä kauden mittaan joista puhun lisää myöhemmin Pirellin rengastoikin puolella.

Unkarin Hungaroringin testien osalta liikkuu tällä hetkellä huhu, että Mercedes saattaa siellä käyttää yhden testipäivistään Ferrarin tämän testin tapaan nimenomaan Pirellin omiin rengastesteihin. Nähtäväksi jää sitten sen huhun paikkansa pitävyys. Lisäksi Mersua koskee sama epävarmuus kuljettajapuolella kuin mitä Haasia ja Sauberiakin eli ne eivät ole vielä edes alustavankan sitoutuneita muiden tallien tapaan Nuorten Kuljettajien Ohjelmaan eivätkä mihinkään muuhunkaan liialliseen oheistoimintaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Näillä näkymin mikäli vain olen ymmärtänyt oikein niin huomenna taitaa käynnistyä nuo kauden viimeiset suuremmat kauden aikaiset testit kun aikaisemmin kaudella testattiin suuressa mittakaavassa Bahrainissa. Totta kai tätä tulevaa testiä ennen on kuitenkin ajettu paljon rengastestejä tänä vuonna vieläkin kun Pirelli niihin on tietenkin lupansa hankkinut ja saanut ainakin vielä tälle kaudelle ja ehkä vielä ensi kaudellekin saa, mutta se on sen ajan murhe sitten se.

Testien eli siis näiden kauden aikaisten suuremman luokan yhteistestien kenties odotetuin vieras lienee Puolan Robert Kubica jolle varmastikin jännitys tavallaan on yhtä suuri kuin kerran nuorena miehenä silloiselle BMW-Sauberille eikä Kubica tuolloinkaan ollut enää aivan ihan nuori kuin mitä kaikkein nuorimmat kaverit nykyformuloissa ovat viime aikoina olleet.

Nuori kuitenkin silloin mies oli ja ilman vakavaa käsionnettomuuttaan Kubica olisi voinut saavuttaa lajissa vaikka mitä ja kenties onnistua tekemään puolalaisista innokastakin F1-kansaa vähän samaan tapaan kuin mitä Kekekin suomalaisista onnistui tekemään tai jos ei tekemään niin ainakin edes herättämään kiinnostuksen sitä varsinaista F1-kansan tekemistä varten joka jäikin sitten Mikojen ja JJ:n tehtäväksi.

Ja onhan Kubica edelleen toki siltikin nuorempi kuin esimerkiksi Fernando Alonso tai Kimi Räikkönen, mutta tietenkin paluun järkevän kilpailukykyisesti ainakin toistaiseksi olisi pitänyt tapahtua jo sen pari-kolme vuotta sitten viimeistään.

Nyt tulevien testien tarkoitus ei ainakaan näillä näkymin ole vielä tuoda Kubicaa rattiin kisoihin kesätauon jälkeen, mutta ensi vuotta varten mahdollisesti kyllä mikäli vain voittaa myös muun muassa paljon Renaultin kisapaikkaa kärkkyneet Sergei Sirotkinin ja Nicolas Latifin joista varsinkin viime mainittu on viime aikoina saanut ajaa paljon eri rengastestejä ja saanut paljon muun muassa Jolyon Palmerille kuulunutta ajoaikaa itselleen.

Mikä ei tietenkään ole myöskään helpottanut Palmerin todella, todella hankalaa ja huonoa kautta vaikka aivan viime aikoina Palmer on kuin ihmeen kaupalla ollut jopa aika-ajoissakin piinallisen lähellä kolmatta osiota sinne ilmeisesti kuitenkaan pääsemättä mikä on sentään ollut hieman lupaavampaa kun yleisesti ottaen aika-ajot ovat olleet miehen se todella huono osa-alue.

Palmerin puolesta voisi puhua myöhemmin Unkarin kisakatsauksen puolella ennen pitkää.

Ilmeisesti kaikki muut perinteiset kisakuljettajat ajavat näissä testeissä melko lailla normaalin tavan mukaan ellei ihmeitä tapahdu joskin Felipe Massan huonovointisuus vei häneltä sunnuntain kisan ja koko viikonlopun eikä ilmeisesti hän myöskään tule ajamaan näihin testeihin. Näillä näkymin Paul di Resta jatkanee ajamista Williamsin puikoissa ja jos ei muuten niin varmaankin Gary Paffett otettaneen ajamaan näihin testeihin kenties.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Ilmeisesti kaikki muut perinteiset kisakuljettajat ajavat näissä testeissä melko lailla normaalin tavan mukaan ellei ihmeitä tapahdu joskin Felipe Massan huonovointisuus vei häneltä sunnuntain kisan ja koko viikonlopun eikä ilmeisesti hän myöskään tule ajamaan näihin testeihin. Näillä näkymin Paul di Resta jatkanee ajamista Williamsin puikoissa ja jos ei muuten niin varmaankin Gary Paffett otettaneen ajamaan näihin testeihin kenties.
Ei päässyt di Resta eikä myöskään Paffett tuuraamaan Massaa testeihin, vaan Williamssin valinta Massan tuuraajaksi on Luca Ghiotto.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9355
Ghiotton ajaminen oli kyllä selvää jo ennen Massan sairastumista. Bahrainissa Massa ja Stroll ajoivat puoliksi yhden päivän ja Paffett oli toisena päivänä ratissa. Eli yksi päivä oli tarjolla kokeneelle kuskille ja sen hoitaa nyt Stroll yksinään.
 
Ylös