Edelleenkään mun päähän ei mahdu, että miksi tuollaisia keinotekoisia rajoituksia pitää kehitellä.
Avaustoikissa luettelemani perusteet pitävät edelleen (lisäilin tuonne vähän ja korjailin pari ajatuserhettä):
Henkilökunta:
Ei paperitehtaatkaan ole enää kiinni juhannuksena, miksi kauppojenkaan pitäisi olla kiinni sunnuntaina? Jos puhutaan samasta palkkaluokasta, tai "tärkeysluokasta" niin miksi kioskit, ravintolat, tai jopa pienet kaupat saa olla sunnuntaisin auki, miksi ison kaupan myyjän sunnuntai on tärkeämpi kuin pienen?
Pienten kauppojen puolustaminen:
Tarvitaanko kyläkauppoja? Varmasti? Mutta miksi tässäkin meitä pitää holhota? Miksi me emme saa vapaasti valita, elätämmekö kyläkauppaa vai emme. Nyt valtio pakottaa meidät asioimaan pienemmässä kaupassa, jossa hintataso on kovempi. Melkein voisi puhua lisäverosta.
Minulla on oma esimerkki, asunnostani itään ja länteen on KK-marketit, eli teoriassa "vastaavat" kaupat. Toiseen on matkaa ~500m, toiseen ~700m. Toinen saa olla myös talvisunnuntait auki, toinen ei. Kummasti vain kauppa, joka ei saa olla auki talvisunnutaisin, on huomattavasti parempi. Miksi ihmeessä minun pitää käyttää tätä huonompaa. Mitä ihmettä siinä on, että ~100m päässä oleva pienempi kauppa on niin tärkeä, jotta minun pitää valtion hallintopäätöksen takia tukea sitä?
Yleensähän nämä pikkukauppojen puolustajat on näitä, ketkä ostaa ruoka-ostokset jättimarketeista mutta hakee sitten maidon lähikaupasta ...
Lisämyynti
Usein myös sanotaan, että kaupoilla ei ole varaa olla auki. Tämä on mielestäni kaikkein ontuvin selitys:
- Ei kukaan ole kauppiasta pakottamaan vapaaseen aukioloon
- Kun kiinteät kulut jakautuisivat tasaisemmin, niin voi jopa olla, että laskennallisesti tappiollinen sunnuntai kannattaa, koska samalla muiden päivien voitto nousee (niillä on vähemmän vuokraa "kannettavanaan")
- Myynti kyllä lisääntyisi, sillä pidemmät aukiolot lisäisi jonkin verran rahan kiertämistä, uusien työntekijöiden ja heidän palkkatulon muodossa. Eikä ole ollenkaan selvää, että myynti tulee kokonaan muilta päiviltä. Mikä sanoo, että tuo myynti ei ole esim. ravintoloilta pois.