Kauppojen sunnuntaiaukiolo

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Barco:[ sanoi:
Ravintoloiden aukiolon ensimmäinen ja ainoa syy on myynnin lisääminen, jolle on valtion siunaus, koska ala on erittäin työllistävä. Kauppojen sunnuntaiaukiolo sen sijaan ei mainittavasti myyntiä lisäisi, joten sitä ei työvoimapoliittisesti voi perustella.

En henkilökohtaisesti itkisi surusta jos ravintolat sulkisivat ovensa lauantaista maanantaihin, mutta elämä on kompromisseja, joiden tekemiseen ei itse yleensä osallistu.
Eli kun työllistetään tarpeeksi, niin henkilökunnan vapaapäivillä tms. ei ole niin väliä.

Edelleenkin minusta tärkein syy kauppojen sunnuntaiaukiololle on palvelu, jotta ruokaa voi ostaa kun sitä tarvitsee, ei silloin kun lainlaatija sen hyväksyy.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
jaska sanoi:
Edelleenkin minusta tärkein syy kauppojen sunnuntaiaukiololle on palvelu, jotta ruokaa voi ostaa kun sitä tarvitsee, ei silloin kun lainlaatija sen hyväksyy.
Eli nälkä iskee samantien jos kauppa ei ole 24/7 auki?

Onkohan hedonismilla enää mitään rajoja?

Vaadin täten että Alko on auki ympäri vuoden kaikkina 365 päivänä 8-21

Ja jos tämä ei onnistu niin nostan valtiota vastaan kanteen ihmisoikeuksien loukkaamisesta koska en saa alkoholia silloin kun sitä haluan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Mun mielestä taas olis tärkeämpää että kun suurin osa ihmisistä on liikkeellä on niitä asiakaspalvelijoitakin tarjolla.

Nykyään on vähän niin, että kun on noita pitkiä aukioloja, niin vapaiden yms. takia liikkeessä on liian vähän henkilökuntaa paikalla töissä.

Itsekin olen sen sata kertaa sanonut että turhaa mä siellä lauantaina klo 14 jälkeen rautakaupassa seison 'esittelemässä' kun ihmiset on joko ulkona, syömässä tai katsomassa formuloiden aika-ajoa. Mielummin tulee sitten vaikka klo 9 jo sinne paikalle kun on asiakkaita, kun väkisin pidentää noita aukioloaikoja ja seistä melkein tyhjässä kaupassa palvelemassa joitakin harvoja jaskoja ja jaanoja.

Ja senkin olemme firmassamme moneen kertaan todenneet että asiallisella ilmoittelulla jossa selkeesti tulee esille paikallaoloaika, niin ne 'tosiasiakkaat' tulee vaikka nielurisojen varassa paikalle jos palvelua haluavat.

'Haahuilijat' ja 'hiihtäjät' eivät juuri rahaa tuhlaa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Black Leopard sanoi:

Onkohan hedonismilla enää mitään rajoja?

Ja jos tämä ei onnistu niin nostan valtiota vastaan kanteen ihmisoikeuksien loukkaamisesta koska en saa alkoholia silloin kun sitä haluan.
Tuosta huolimatta osa porukasta on niin malttamattomia, että käyvät ostamassa keppanaa kello 7 aukeavasta kaupasta :thumbup: Varma tieto. Noita näkee varsinkin kesäisin työmatkalla paljon :nope:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Sam sanoi:
Tuosta huolimatta osa porukasta on niin malttamattomia, että käyvät ostamassa keppanaa kello 7 aukeavasta kaupasta :thumbup: Varma tieto. Noita näkee varsinkin kesäisin työmatkalla paljon :nope:
Totta. Oluenhimoista ei pidättele mikään.

Mutta hassu juttu sikäli tuli oluesta mieleeni että mikä on syynä että kioskit eivät myy mallasta enää iltayhdeksän jälkeen?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Black Leopard sanoi:
Totta. Oluenhimoista ei pidättele mikään.

Mutta hassu juttu sikäli tuli oluesta mieleeni että mikä on syynä että kioskit eivät myy mallasta enää iltayhdeksän jälkeen?
Laki rajaa ulosmyynnin 7-21 väliselle ajalle.
Vai saiko aamulla anniskella vähittäismyyntiin jo kello 6 :confused:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Black Leopard sanoi:
Mä olen kanssa ihmetellyt tätä. Me käydään maanantaisin ja perjantaisin ruokakaupassa ostamassa 4 kärsän ruoat. Ei oo vaikeeta ja meille riittäis kun kauppa olis 2 päivänä viikossa auki. :D

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Jotta balanssi säilyy, niin mä vaadin, että kaikki kaupat suljetaan lopullisesti. Valtio jakakoon kaikille kansalaisille elintarvikkeita ja muita kulutushyödykkeitä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Törni sanoi:
Jotta balanssi säilyy, niin mä vaadin, että kaikki kaupat suljetaan lopullisesti. Valtio jakakoon kaikille kansalaisille elintarvikkeita ja muita kulutushyödykkeitä.
Seitsemänä päivänä viikossa :confused:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Täällä ei ilmeisesti vieläkään kaikki käsitä, että ei nyt olla säätämässä lakia, jossa kauppojen ois pakko olla auki. Nyt ollaan säätämässä laki, jossa kaupat saa olla auki, jos kauppias niin haluaa.

Onhan se kauppiaaltakin tyhmää pitää kauppaa jatkuvasti auki, jos ei asiakkaita ole.

.. on se niin kummaa, ettei tämä ole ongelma esim. naapurimassa, jossa kaupat saa jo sunnuntaisin olla auki.

Törni

Well-known member
Sam sanoi:
Seitsemänä päivänä viikossa :confused:
Ei tietenkään. Kyllähän elintarvikkeiden jakajille pitää kunnon lepo sallia. Sanotaanko ainakin kolme päivää viikosta :D

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Löytyihän se työväen taistelija AY-aktiivi lopulta sinustakin Törni
No perkele. Ei siitä ihmisestä kaikkia mehuja voi puristaa :alppu:

(Se on rankkaa puuhaa jakaa keittoa kansalle)

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Moe Szyslak sanoi:
Mä olen kanssa ihmetellyt tätä. Me käydään maanantaisin ja perjantaisin ruokakaupassa ostamassa 4 kärsän ruoat. Ei oo vaikeeta ja meille riittäis kun kauppa olis 2 päivänä viikossa auki. :D
argh! Mua ei saa perjantaina kauppaa kuin totaalinen pakko! Maanantaita välttelen myös ruuhkien takia. Ah, kun sunnuntaina saa rauhassa käydä kiireettä kaupassa ilman valtavia ruuhkia :thumbup: Myöskin 2-3 krt/vko riittää mulle (ja siinäkin puolet liikaa, koska kaupassakäynti on tuskaa...)

abc

DNF
Kuinkahan lihavia meistä suomalaisista tulis, jos ruokaa joutuis ostamaan vuoden jokaisena päivänä. No, oispahan kauppiaat tyytyväisiä, kun myynti lisääntyis toistakytä prosenttia.

Ace17

Acenteella
Mielestäni kauppojen aukioloaikaa pitäisi siirtää alkavaksi vasta puolenpäivän jälkeen, sillä minulla ei ole juuri koskaan tarvetta käydä kaupassa aamupäivällä. Ja muutenkin kaupat voisivat olla auki vain joka toinen päivä, sillä ei kenenkään tarvitse päästä kauppaan joka päivä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ace17 sanoi:
Mielestäni kauppojen aukioloaikaa pitäisi siirtää alkavaksi vasta puolenpäivän jälkeen, sillä minulla ei ole juuri koskaan tarvetta käydä kaupassa aamupäivällä. Ja muutenkin kaupat voisivat olla auki vain joka toinen päivä, sillä ei kenenkään tarvitse päästä kauppaan joka päivä.
Jääkaappi on keksitty, kaksi kertaa viikossa riiittää. Vastasuudessa kaupat olkoot auki tiistaisin klo 13-19 ja perjantaisin 12-18.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Itse en ole käynyt sunnuntaisin kaupoissa juuri koskaan olivat ne auki tai eivät. En kuitenkaan ymmärrä miksi ne eivät voisi olla auki, mikäli kauppias haluaa. Monelle työntekijällekin sunnuntaityö voi olla ihan sopivaa, tuplaliksa ja joissakin tilanteissa raha on tärkeämpää kuin vapaa-aika.

Nämä sunnuntaiaukiolon vastustajat kuuluvat helposti kunnon fundamentalistiporukkaan, kun mä en halua ja vastustan, niin ei muidenkaan pidä haluta tai ainaskaan saada.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Täällä ei ilmeisesti vieläkään kaikki käsitä, että ei nyt olla säätämässä lakia, jossa kauppojen ois pakko olla auki. Nyt ollaan säätämässä laki, jossa kaupat saa olla auki, jos kauppias niin haluaa.

Onhan se kauppiaaltakin tyhmää pitää kauppaa jatkuvasti auki, jos ei asiakkaita ole.

.. on se niin kummaa, ettei tämä ole ongelma esim. naapurimassa, jossa kaupat saa jo sunnuntaisin olla auki.
Mutta kun ne kauppiaan perkeleet haluaa sinne sitten a) työväkeään ja b) vielä 'yhteistyökumppaneitaan' pilaamaan iltaansa.

Ihminen voi kuitenkin parhaiten kun on suht järkevään aikaan duunit. Vai kiinnostaisko sua olla illat ja viikonloput duunissa? :doubtful:

Turha sössöttää että oma on uranvalinta, kun se kuitenkin koskee tuhansia ihmisiä Suomessa. Ei tässä lopulta kuitenkaan eletä kuin kerran, ja monelle lapselle se kotona oleva isä/äiti on aika tärkeä juttu. Ja lapset on pieniä aika lyhyen ajan.

Millä perusteella uskallat väittää ettei sunnuntaiaukiolo ole ongelma monelle naapurimaassa? :doubtful:

Vähänkään sitä kansakuntaa tuntien väitän että se on iso ongelma. Ja sen näkee esim. siitä miten sinua siellä 'palvellaan'. Eipä juuri kiinnosta pätkänkään vertaa asiakas. :ahem: