Kauppojen sunnuntaiaukiolo

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Eihän noissa aukioloajoissa ole paljonkaan järkeä muutoinkaan. Esim. pankit ovat pitkälti auki samaan aikaan kun ihmiset ovat töissä. Eli pitää ottaa vapaata että voi käydä asioilla. :nope:

Mä lasken kaupanihmiset samaan kastiin baari-ihmisten kanssa, eli palveluammatissa tulisi olla duunissa silloin kun (suurimmalle osalle) asiakkaista sopii.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Barco:[ sanoi:
Sunnuntaina aukiolevat kaupat eivät ole välttämättömyys, jokainen varmasti pystyy järjestelemään elämänsä ilmankin.
Bensaakin voitaisiin myydä vain keskiviikkoisin - järjestelykysymys...
Viinaa myytäisiin vain perjantaisin, rautakauppa-asiat saa järjestettyä alkuviikoksi, vaatteitahan ei tarvitse ostaa kuin kuukauden ekana torstaina. jne. jne.

Barco:[

Well-known member
Niin järjestelykysymyksiäkin on sitten tietysti eri asteisia. Jos lähtee siitä ettei kykene millään tavalla suunnittelemaan elämäänsä etukäteen niin kyllä ne sunnuntai aukiolot sitten on tietysti elämän ja kuoleman asia.

Olishan se tietysti melko vaikeasti järjestettävää jos täytyis vaikka rekkojen kulkea 6 päivää viikosta tankkiautojen kanssa, koska bensaa saa vaan keskiviikkosin, mutta täysin verrannollista siihen että pitää ostaa ruokaa myös huomiseksi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Olisko tossa siestassa jotakin ideaa?

Lyödään ukset kiinni 3 tunniksi päivällä ja ollaan pitempään auki illalla. :eek:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Niin järjestelykysymyksiäkin on sitten tietysti eri asteisia. Jos lähtee siitä ettei kykene millään tavalla suunnittelemaan elämäänsä etukäteen niin kyllä ne sunnuntai aukiolot sitten on tietysti elämän ja kuoleman asia.

Olishan se tietysti melko vaikeasti järjestettävää jos täytyis vaikka rekkojen kulkea 6 päivää viikosta tankkiautojen kanssa, koska bensaa saa vaan keskiviikkosin, mutta täysin verrannollista siihen että pitää ostaa ruokaa myös huomiseksi.
Ranskassa tärähtää kaupat kiinni 5 jälkeen paitti torstaisin on johonkin 7 asti kaupat auki.

DFiaA

I told you so
Sunnuntaina kauppatavaroihin pitäisi laittaa 20% sunnuntailisä, ettei hintoja turhaan tarvitse nostaa sunnuntain vuoksi.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Yhtään sen kummenpi asia ole kuin minkään muunkaan ammattiryhmän kohdalla.
Edelleen: MIKSI kaupantätiä pitäisi erikseen suojella!?
Sunnuntaina kaupassa käytikö osoittaa heikkoa kykyä suunnitella elämäänsä? :jaska:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
J.Heldenview sanoi:
Sunnuntaina kauppatavaroihin pitäisi laittaa 20% sunnuntailisä, ettei hintoja turhaan tarvitse nostaa sunnuntain vuoksi.
Bensa-asemilla oli ainakin joskus extrataksat yö aikaan...

Archie

Well-known member
Mutku sanoi:
Edelleen: MIKSI kaupantätiä pitäisi erikseen suojella!?
:jaska:
Niinpä. Miksi ei samalla avata pankkeja, vakuutuslaitoksia + kaikkia muita yrityksiä seitsemäksi päiväksi viikossa. Tosiaan, miksi ei? Kyllä se pitäisi tasapuolisuuden nimissä tehdä, ei ketään kannata tässä erikseen suojella. Viikonloppulomat historiaan!!

edit: itse olen konsultti, olen varma, että työntantajani tikahtuisi onnesta jos tekisin laskutettavaa duunia sunnuntaisinkin

Well-known member
"Sunnuntaina kaupassa käytikö osoittaa heikkoa kykyä suunnitella elämäänsä?"

Lähinnä se ettei pärjää ilman. Toivottavasti niin avutonta ihmistä ei ole, ettei pärjäisi ilman sunnuntaiaukioloa. Ilman suurempia vaikeuksia.

Eikä minusta ainakaan kaupantätejä tarvitse erikseen suojella, vaan ihan yleensäkkin kaikkia joiden työ sunnuntaina olisi/on turhaa. Minun mielestäni siis, tämähän ei toteudu esim. ravintoloiden kohdalla, kuten aikaisemmin on tullut ilmi.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Lähinnä se ettei pärjää ilman. Toivottavasti niin avutonta ihmistä ei ole, ettei pärjäisi ilman sunnuntaiaukioloa. Ilman suurempia vaikeuksia.
herra isä! Pärjätäänhän sitä parasta aikaakin ilman sunnuntaiaukioloja. Tietääkseni kukaan ei ole vielä kuollut sen puutteen takia?!
Mutta ehdottomasti sunnuntaiaukiolo tuo hyvän lisän ja tuo myös sitä mahdollisuutta suunnitella omaa ajankäyttöään ettei tarvitse rynniä esim. pe illan & la ruuhkiin kauppaan vaan voi käydä kiireettömästi sunnuntaina esim. vertailemassa vaikkapa suksia tai sovittelemassa vaatteita.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Willer sanoi:
Viikonloppulomat historiaan!!
Tästähän ei ole kyse. Luulisi sinunkin konsulttina olevan sen verta fiksu, että tietäisi että työntekijöiden suojelemiseksi on laadittu oikein lakipykäliä... että kyllä niitä vapaita piisaa.

Well-known member
"Pärjätäänhän sitä parasta aikaakin ilman sunnuntaiaukioloja. Tietääkseni kukaan ei ole vielä kuollut sen puutteen takia?!"

Jep, A-luokan huomio, joka on melko hyvä osoitus siitä että ilmankin pärjätään.

Tuosta "mä haluun myös sunnuntaina"-asenteestahan tässä on kysymys, eikä mistään oikeasta tarpeesta.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Mä kuluttaisin aivan varmasti enemmän rahaa jos kaupat olisivat aina sunnuntaisin auki. Juuri esim. vaatteiden, kenkien, elektroniikan yms. ostelu jää lähes tekemättä koska yksinkertaisesti perjantairuuhkien keskellä moisesta sovittelusta ei tule mitään. Mutta jääpähän rahaa säästöön :thumbup:

Törni

Well-known member
"Pärjätäänhän sitä parasta aikaakin ilman sunnuntaiaukioloja. Tietääkseni kukaan ei ole vielä kuollut sen puutteen takia?!"

Jep, A-luokan huomio, joka on melko hyvä osoitus siitä että ilmankin pärjätään.
Meinaatteko tosissanne että kansa alkaa kokea laajoja nälkäkuolemia jos kaupat pantaisiin lauantaiksi ja vaikka vielä perjantaiksikin kiinni? Tämä on taas oma keskustelunaiheensa. Hyvä otsikko sille voisi olla vaikka "Kuinka vähillä palveluilla ihminen selviää hengissä". :D

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mutku sanoi:
herra isä! Pärjätäänhän sitä parasta aikaakin ilman sunnuntaiaukioloja. Tietääkseni kukaan ei ole vielä kuollut sen puutteen takia?!
Mutta ehdottomasti sunnuntaiaukiolo tuo hyvän lisän ja tuo myös sitä mahdollisuutta suunnitella omaa ajankäyttöään ettei tarvitse rynniä esim. pe illan & la ruuhkiin kauppaan vaan voi käydä kiireettömästi sunnuntaina esim. vertailemassa vaikkapa suksia tai sovittelemassa vaatteita.
Perskele, kaikki paikat, virastot, koulut, leffat, IHAN KAIKKI paikat vaan auki 7/24. :ahem: :thumbup:

Mitäs Mutkukin dunaa? Viikonlopuksi vaan duuniin.

Well-known member
"Meinaatteko tosissanne että kansa alkaa kokea laajoja nälkäkuolemia jos kaupat pantaisiin lauantaiksi ja vaikka vielä perjantaiksikin kiinni?"

Voit ihan sinutella.

Kertokaas nyt joku suurten kauppojen ympäriviikkoisen ympärivuotisen aukioloaikojen kannattajat mitä saavutetaan sillä että kaupat olisivat auki? Nämä sunnuntai kiinniolojen vertaamiset siihen että bensa-asemat olisivat auki yhden päivän viikossa tai siihen että valtio jakaa kaikille ruuan ovat tietysti aivan hullunhauskoja, mutta eivät oikein edistä keskinäistä ymmärrystä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
:D :D :D

"miksi kauppias ei saa pitää kauppaa auki kun haluaa?" ja tietysti infernaalisen tyhmä "muutkin joutuu silloin töihin".
Ilmeisesti ensimmäinen perustelu ei sinusta ole viisas, kerrotko miksi ?

Toista perustelua en ole nähnyt täällä kenenkään toimesta, mutta faktojen vääristely on tehokasta väittelyä.

Pelkkä "miksi ei?" on tietysti ihan hyvä lähtökohta sille jos haluaa voittaa riidan, koska silloin ei tarvitse millään tavalla perustella omia vaatimuksiaan, voi vain keskittyä toisten perusteluiden alasampumiseen.
No täällähän on koitettu perustella, mutta ilm. et ole vaivautunut lukemaan.

Ehkä minä olen sitten tässä asiassa vanhanaikainen, mutta näen länsimaisessa perinteessä kristillisten arvojen mukaan pyhittää se seitsemäs päivä jotain arvokasta.
Mites sitä nykyään pyhitetään?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
J.Heldenview sanoi:
Ja sama iltoihin ja miksei päiviinkin. Joka hetki muuttuvat hinnat, miten sen hetken asiakasmäärä kattaa kulut.

.. tai sit ei.

Well-known member
Niin ja "mä haluun" ei ole mikään peruste. Tai on se erittäin huono peruste. Se johtaa vain siihen että mä haluun yhtä ja mä taas toista.