Kauppojen sunnuntaiaukiolo

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Niinpä. Miksi ei samalla avata pankkeja, vakuutuslaitoksia + kaikkia muita yrityksiä seitsemäksi päiväksi viikossa. Tosiaan, miksi ei? Kyllä se pitäisi tasapuolisuuden nimissä tehdä, ei ketään kannata tässä erikseen suojella. Viikonloppulomat historiaan!!
Saakos pankit olla nykyään sunnutaisin auki ? Jos ei, niin miksei saisi. Saisihan ne nykyäänkin olla laajemmin auki, muttei halua. Se on se pieni, mutta merkitsevä ero.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Barco:[ sanoi:
Niin ja "mä haluun" ei ole mikään peruste. Tai on se erittäin huono peruste. Se johtaa vain siihen että mä haluun yhtä ja mä taas toista.
Kukas tuommoista perustetta on käyttänyt - niin sinä "Mä en haluu"

Barco:[

Well-known member
"No täällähän on koitettu perustella, mutta ilm. et ole vaivautunut lukemaan."

Höpö höpö. Sinun valtava perustelusi tuolla alussa ei ota laisinkaan kantaa siihen miksi niiden pitäisi olla auki. Ainoastaan siihen että miksi se ei olisi niin paha, että ne ovat auki. Ainoa syy mitä olen täällä nähnyt on se että "toisesta kaupasta saa lämmintä chiapatta leipää ja toisesta ei", joka nyt tietysti on ihan kyyneleet silmille nostattavan epäitsekäs perustelu, mutta ei oikein vielä riitä.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
jaska sanoi:
Saakos pankit olla nykyään sunnutaisin auki ? Jos ei, niin miksei saisi. Saisihan ne nykyäänkin olla laajemmin auki, muttei halua. Se on se pieni, mutta merkitsevä ero.
Mistähän moinen "halu" muuten johtuu?
En muista että moisista olisi julkisuudessa edes keskusteltu. Ei kai ammattiliittoasiaa?
ok, pankissa asioidaan netitse...

Törni

Well-known member

Höpö höpö. Sinun valtava perustelusi tuolla alussa ei ota laisinkaan kantaa siihen miksi niiden pitäisi olla auki. Ainoastaan siihen että miksi se ei olisi niin paha, että ne ovat auki. Ainoa syy mitä olen täällä nähnyt on se että "toisesta kaupasta saa lämmintä chiapatta leipää ja toisesta ei", joka nyt tietysti on ihan kyyneleet silmille nostattavan epäitsekäs perustelu, mutta ei oikein vielä riitä.
Kun painat sellaisen viestin oikeassa reunassa olevaa QUOTE -näppäintä, jolle haluat vastata, tulee koko se viesti lainattuna tulevan vastauksesi yläosaan. Viesti on kahden hakasuluilla erotetun QUOTE:n alku ja loppumerkin välissä. Voit sitten editoida tuota merkkien välissä olevaa tekstiä ja kirjoittaa sen jälkeen vastineesi tuon QUOTE:n loppumerkin jälkeen.

Meinaan, ettei tarvitse harrastaa tuota lainausmerkkijuttua. Pysytään kaikki samassa formaatissa :thumbup:

Jos jo tiesit tämän, ja teet noin tarkoituksella, niin siinä tapauksessa esitän anteeksipyyntöni. Minä en ole moderaattori.

Archie

Well-known member
Itse vastustan koko viikonloppuaukioloja ihan periaatesyistä. Mielestäni ihmisten elämä pyörii jo nyt aivan liikaa työn ympärillä. Jos kauppojen aukioloja laajennetaan, niin se tarkoittaa, että perheelliset saavat etsiä sunnuntaisin lapsilleen hoitopaikan. Se tarkoittaa myös, että perheille jää vähemmän aikaa olla keskenään. Isä on töissä vaikka ma-pe ja äiti sitten ke-su väliset ajat. Ei tämä palvele ketään muita kuin kauppojen omistajia ja niitä ihmisiä, jotka eivät ehdi kuutena päivänä viikossa kaupassa käymään. Tässä on vähän kyse isommista asioista kuin vaikkapa kioskeista, joissa on yleensä omistaja tai joku opiskelija töissä. Mutta jokaisella on periaatteensa.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Kirjan kannet kiinni ja avaimet auringossa jne. jne.

Kiinni pysyy:
Valtioneuvosto ei aio vastoin odotuksia esittää kauppojen aukioloaikojen muuttamista. Asiasta annetaan vain selonteko eduskunnalle huhtikuussa, valtioneuvosto on sopinut iltakoulussaan

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Willer sanoi:
Itse vastustan koko viikonloppuaukioloja ihan periaatesyistä. Mielestäni ihmisten elämä pyörii jo nyt aivan liikaa työn ympärillä. Jos kauppojen aukioloja laajennetaan, niin se tarkoittaa, että perheelliset saavat etsiä sunnuntaisin lapsilleen hoitopaikan. Se tarkoittaa myös, että perheille jää vähemmän aikaa olla keskenään. Isä on töissä vaikka ma-pe ja äiti sitten ke-su väliset ajat. Ei tämä palvele ketään muita kuin kauppojen omistajia ja niitä ihmisiä, jotka eivät ehdi kuutena päivänä viikossa kaupassa käymään. Tässä on vähän kyse isommista asioista kuin vaikkapa kioskeista, joissa on yleensä omistaja tai joku opiskelija töissä. Mutta jokaisella on periaatteensa.
Vähän samoja fiiliksiä täälläkin. Tuntuu inhimilliset arvot olevan pelkkä vitsi nykyisessä yhteiskunnassamme. Perheillä on aivan liian vähän yhteistä aikaa ja tämä havaitaan yleensä vasta jälkikäteen :( Meillähän vaimo on 3-vuorotyössä ja vapaat viikonloput ovat aika harvassa. Eipä silloin kiinnosta lähteä yhtään mihinkään. Pyritään viettämään normaalia rauhallista vapaa-aikaa yhdessä ulkoillen ym. Myös tästä johtuen olen viimeisen puolen vuoden aikana käynyt vaimon kanssa yhdessä vanhempiemme luona yhden kerran. Olemme käyneet vuorotusten lasten kanssa silloin kun on tilaisuus tullut.

Nämäkin ovat vain sellaisia asioita joita ei tule ajatelleeksi, ellei itse joudu niiden kanssa elämään. Noh: mulle-tänne-kaikki-heti -aivoitukset ovat jatkuvassa kasvussa :(

Törni

Well-known member
Willer sanoi:
Varmasti aivan aiheellinen huoli. Asiaa tulisi kuitenkin lähestyä hieman analyyttisemmin ja kokonaisvaltaisemmin. Miten on kokonaisuus tässä asiassa hallittu? Minkälainen vaikutus kauppojen sunnuntaiaukiololla on ihmisten perhe-elämään? Montaako perhettä tämä todellisuudessa koskee? Miten on ylipäätään erilaisten ammattien vaikutusta perhe-elämään selvitetty? Miten tämä asia on otettu muiden kuin kaupan-alan ammattilaisten osalta huomioon?

Kaikkea kehitystä ja muutosta voidaan vastustaa kategorisesti samoilla perusteilla. Optimitilanteeseen ei koskaan päästä. Tärkeimmät ratkaisut tehdään kuitenkin perheiden sisällä.

Perusajatus lienee se, että työaikalainsäädäntöön ei esitetä muutoksia. Olisi ehkä syytä kuunnella myös kaupan työntekijöiden näkemyksiä asiasta. Onko nyt aivan varma että sunnuntaiaukiolo koetaan pääsääntöisesti negatiivisena asiana (totesin siis pääsääntöisesti, en kokonaisvaltaisesti). Viikonlopputyöt poikivat ikävän viikonlopputyön lisäksi lisäansioita ja vapaita. Eivät ne menetettyä vapaa-aikaa perheen kanssa tietenkään korvaa, mutta ei niin tapahdu missään muussakaan ammatissa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Willer sanoi:
Sama!

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt

Et sit ilm. ymmärrä pointtia, tuo toinen kauppa tarjoaa huonompaa palvelua. Mutta pysyy pystyssä osittain sunnuntaikaupan avulla - tätäkö me haluamme?

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
edelleen pyöritään siinä, että kaupan henkilökunnan pyhä olisi jotenkin pyhempi kuin niiden satojen tuhansien muiden sunnuntaina työtä tekevien... ja rikkoo kaupantyöntekijöiden perheet :(

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Myös kauppojen aukiolo antaa paineita muidenkin tahojen vapauttamiseen viikonloppuvapaista JA tietysti lisää monien viikonloppuaktiviteettia riennellä shoppailemassa. Aiemmin - siis opiskelijana - olin vapaiden aukiolojen kannalla, mutta nykyään osaan arvostaa pyhäpäiviä, jolloin tuntuu että kaikki on rauhallista ja seesteistä. Uskon näiden rauhallisten yhteisten hetkien olevan henkiselle hyvinvoinnille tärkeitä.

Noh, omituinenhan minä olen aina ollut :(

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
rauhallisuus & seesteisyys on ihan jees. Mulle mahdollisuus tehdä ostokset silloin tällöin sunnuntaina toisi juuri tuota - itse asiassa koko viikolle.

Knoukka

Well-known member
Ainakin minä tarvitsen elämään rytmiä, työn ja levon vuorottelua. Ja siinä sunnuntai hiljentymisineen on hyvin tarpeellista. Sunnuntaissa on aivan erityinen tuntu, kaupunki on hiljainen, ihmiset tapaavat toisiaan ja ihmisten kulkevatkin hiljaisempaan tahtiin kaupungilla kuin arkena- tai niinä sunnuntaina jolloin kaupat saavat ovensa auki pitää. Sunnuntaina ei tarvi olla tuottava tai kaupallinen.

Taloudelliselta kannalta sunnuntaiaukiolo voisikin olla hyvä asia, mutta ei missään tapauksessa niin merkittävä, että sen vuoksi pitäisi uhrata ihmisten yhteisöllinen kokemus hiljentymisestä, rauhoittumisesta ja yhä kiihtyvästä oravanpyörästä irti pääseminen.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Mutku sanoi:
rauhallisuus & seesteisyys on ihan jees. Mulle mahdollisuus tehdä ostokset silloin tällöin sunnuntaina toisi juuri tuota - itse asiassa koko viikolle.
Myönnän itsekin käyväni sunnuntaisin kaupassa, silloin kun ovat auki. Harvemmin toki, mutta kuitenkin. Kesällä mökillä ei tule päiviä mietittyä kovin tarkkaan. Samoin joulun alla tuntuu kiirettä olevan ihan liiaksi :jaska: :thumbdown

Toki tulisin hyvin toimeen ilman noitakin.

Zetor

Traktormiäs
Sijainti
Walko-Wenäjä
KnowHow sanoi:
Ainakin minä tarvitsen elämään rytmiä, työn ja levon vuorottelua. Ja siinä sunnuntai hiljentymisineen on hyvin tarpeellista. Sunnuntaissa on aivan erityinen tuntu, kaupunki on hiljainen, ihmiset tapaavat toisiaan ja ihmisten kulkevatkin hiljaisempaan tahtiin kaupungilla kuin arkena- tai niinä sunnuntaina jolloin kaupat saavat ovensa auki pitää. Sunnuntaina ei tarvi olla tuottava tai kaupallinen.

Taloudelliselta kannalta sunnuntaiaukiolo voisikin olla hyvä asia, mutta ei missään tapauksessa niin merkittävä, että sen vuoksi pitäisi uhrata ihmisten yhteisöllinen kokemus hiljentymisestä, rauhoittumisesta ja yhä kiihtyvästä oravanpyörästä irti pääseminen.
100 prosenttisesti knoukkarin kanssa samoilla linjoilla. Vaimon kanssa olimme viime sunnuntaina n. 20 kilometrin kävelylenkillä ja aivan helvetin kiva kävellä keskustassa, kun ihmisistä aistii sen kiireettömyyden ja rauhallisuuden - ei säntäilyä eikä hektisyyttä. Kyllä mielestäni yhden päivän voi rauhoittaa shoppailulta. :ahem:

Jotenkin myös lapsellista vetää palomiehet, paperimiehet, poliisit, sairaanhoitajat ym. Samaan kastiin myyjien kanssa. :thumbfh:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Zetor sanoi:
Jotenkin myös lapsellista vetää palomiehet, paperimiehet, poliisit, sairaanhoitajat ym. Samaan kastiin myyjien kanssa. :thumbfh:
Kukas tämmöstä on tehnyt ? Mielestäni täällä on korostettu nimenomaan sitä, että monissa "tavallisissakin" ammateissa (kiskan myyjät, tarjoilijat jne) ollaan sunnuntaina töissä.

Zetor

Traktormiäs
Sijainti
Walko-Wenäjä
jaska sanoi:
Kukas tämmöstä on tehnyt ? Mielestäni täällä on korostettu nimenomaan sitä, että monissa "tavallisissakin" ammateissa (kiskan myyjät, tarjoilijat jne) ollaan sunnuntaina töissä.
Hyvä jaska... sä et petä koskaan. :D Ihan hyvät perustelut... moon sanaton. :doubtful: