Kauppojen sunnuntaiaukiolo

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jps sanoi:
Itse en ole käynyt sunnuntaisin kaupoissa juuri koskaan olivat ne auki tai eivät. En kuitenkaan ymmärrä miksi ne eivät voisi olla auki, mikäli kauppias haluaa. Monelle työntekijällekin sunnuntaityö voi olla ihan sopivaa, tuplaliksa ja joissakin tilanteissa raha on tärkeämpää kuin vapaa-aika.

Nämä sunnuntaiaukiolon vastustajat kuuluvat helposti kunnon fundamentalistiporukkaan, kun mä en halua ja vastustan, niin ei muidenkaan pidä haluta tai ainaskaan saada.
Aika harvassa on ne sunnuntaiduuniin haluavat. Ainakin sen mitä olen noitten myyjien kanssa jutellut. Jo pelkästään lauantaiduunit vituttaa niitä äärettömästi.

Varma tieto.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Moe Szyslak sanoi:
Aika harvassa on ne sunnuntaiduuniin haluavat. Ainakin sen mitä olen noitten myyjien kanssa jutellut. Jo pelkästään lauantaiduunit vituttaa niitä äärettömästi.

Varma tieto.
Ainakin minä tunnen monia (nuoria ja/tai opiskelijoita) keitä taas nuo sunnuntaiduunit kiinnostaa.

Varma tieto.

Moe Szyslak sanoi:
Mutta kun ne kauppiaan perkeleet haluaa sinne sitten a) työväkeään ja b) vielä 'yhteistyökumppaneitaan' pilaamaan iltaansa.

Ihminen voi kuitenkin parhaiten kun on suht järkevään aikaan duunit. Vai kiinnostaisko sua olla illat ja viikonloput duunissa? :doubtful:

Turha sössöttää että oma on uranvalinta, kun se kuitenkin koskee tuhansia ihmisiä Suomessa. Ei tässä lopulta kuitenkaan eletä kuin kerran, ja monelle lapselle se kotona oleva isä/äiti on aika tärkeä juttu. Ja lapset on pieniä aika lyhyen ajan.
Tässä on taas kysymys, onko kaupat olemassa sitä varten, että siellä palvellaan ihmisiä. Vai sitä varten, että jotkut saa työtä.

Minusta kaupat on olemassa, jotta ihmiset saa ostettua tavaraa, jolloin kaupan on syytä olla auki, kun ihmiset sinne haluaa mennä.

Olen ollut illat ja viikonloput duunissa, valittamatta. Toki ei ole lapsia etc. ja tilanne voi silloin olla toinen. Mutta edelleenkään en ymmärrä, miksi sitten tämä ei ole ongelma tarjoilijoille, kiskanmyyjille, pienten kauppojen myyjille etc.

Moe Szyslak sanoi:
Millä perusteella uskallat väittää ettei sunnuntaiaukiolo ole ongelma monelle naapurimaassa? :doubtful:

Vähänkään sitä kansakuntaa tuntien väitän että se on iso ongelma. Ja sen näkee esim. siitä miten sinua siellä 'palvellaan'. Eipä juuri kiinnosta pätkänkään vertaa asiakas. :ahem:
No kiinnostaako Suomessa yhtään enempi? Kummasti esim. Lontoossa oli kaupoissa sunnuntaina porukkaa ja myyjiä joita tuo homma kiinnosti. Ei se sielläkään näytä olevan ongelma.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Moe Szyslak sanoi:
Siinäpä olisi oiva tilaisuus antaa opiskelijoille mahdollisuus tienata hieman voita leivän päälle!

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Moe Szyslak sanoi:

Varma tieto.
Tottakai löytyy ihmisiä joita vituttaa. Myös sellaisia löytyy, joita vituttaa äärettömästi maanantai- , tiistai-, keskiviikko-, torstai- ja perjantaityöt.

Myös vuorotyöt harmittaa useita. Työ nyt on usein valintakysymys ammatin ja työaikojen osalta, kuitenkin työnteolla suurin osa elättää itsensä ja perheensä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jps sanoi:
Tottakai löytyy ihmisiä joita vituttaa. Myös sellaisia löytyy, joita vituttaa äärettömästi maanantai- , tiistai-, keskiviikko-, torstai- ja perjantaityöt.

Myös vuorotyöt harmittaa useita. Työ nyt on usein valintakysymys ammatin ja työaikojen osalta, kuitenkin työnteolla suurin osa elättää itsensä ja perheensä.
Niinpä, mutta vituttaa se silti. Ja varsinkin viikonloppuduunit.

Ja kun ne lisäntyy niin vituttaa vaan enämpi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Juhis sanoi:
Siinäpä olisi oiva tilaisuus antaa opiskelijoille mahdollisuus tienata hieman voita leivän päälle!
Eipä ne siellä kaupoissa kysele kuka HALUAA olla viikonlopun duunissa. Työvuorolista napsahtaa seinälle ja sen kanssa elät.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
voi voi mahtaa sairaanhoitajia, poliiseja, baarimikkoja, bussikuskeja, postinjakajia vituttaa viikoloppuduunit :nope: Miksiköhän kaupan tätejä pitäisi suojella erityisesti?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mutku sanoi:
voi voi mahtaa sairaanhoitajia, poliiseja, baarimikkoja, bussikuskeja, postinjakajia vituttaa viikoloppuduunit :nope: Miksiköhän kaupan tätejä pitäisi suojella erityisesti?
Koska Moe ja Black Leopard eivät halua käydä kaupassa sunnuntaina.

Baariin tai terveyskeskukseen voi tulla silloin asiaa. Lisäksi lehteä on sunnuntaina mukava lukea. Eikä varmuutta tietenkään ole siitä etteikö poliisia tarvitsisi.

Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Mutku sanoi:
Poliisit, sairaanhoitajat on tietenkin erityisryhmiä, mutta kiskanmyyjät, tarjoilijat, pikkukauppojen myyjät etc. Näistä ei kukaan ole huolissaan :nope:

Moe Szyslak sanoi:
Eipä ne siellä kaupoissa kysele kuka HALUAA olla viikonlopun duunissa. Työvuorolista napsahtaa seinälle ja sen kanssa elät.
Jossain paikoissa sunnuntaiduuneista suorastaan tapellaan - varma tieto.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mutku sanoi:
Koska jotkut joutuvat ammattinsa puolesta olemaan paskoihin aikoihin töissä, niin olkoon näin sitten kaikilla? :doubtful: :ahem:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jps sanoi:
Koska Moe ja Black Leopard eivät halua käydä kaupassa sunnuntaina.

Baariin tai terveyskeskukseen voi tulla silloin asiaa. Lisäksi lehteä on sunnuntaina mukava lukea. Eikä varmuutta tietenkään ole siitä etteikö poliisia tarvitsisi.
Niin, nythän sitten kaikki ymmärtää väärin sitä mitä itse hain takaa. Joskin se nyt EI OLE YLLÄTTÄVÄ TIETO. :D

Olin ja olen sitä mieltä, että kun liikkeet ovat vähemmän aikaa auki, niin se henkilökuntamäärä aukiolohetkillä, jolloin on myös enämpi asiakkaita, on suurempi, niin mahdollisuus saada palvelua on parempi.

Nykysysteemissä on niin, että kun sitä työvoimaa pitää ripotella melkein vuorokauden ympäri, niin siellä paikalla on todellisuudessa vain yksi myyjä kolmea palkattua myyjää kohden. 2 muuta on joko ansaitulla vapaalla/lomalla tai sairaslomalla. Näin se ikävä kyllä on.

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Koska jotkut joutuvat ammattinsa puolesta olemaan paskoihin aikoihin töissä, niin olkoon näin sitten kaikilla? :doubtful: :ahem:
Sinä ikään kuin kiteytät kaikkien sunnuntaiaukiolon vastustajien käsittämättömyyden. Yritetään vielä viimeisen kerran tuoda valoa ymmärtämättömyyden pimeään yöhön:

- Nyt puhutaan vain KAUPPOJEN sunnuntaiaukiolosta (ei koko työelämästä).
- Kaikki kaupat eivät mahdollisen lakimuutoksenkaan jälkeen tule olemaan auki, vaan SUUREMPI OSA pysyy todennäköisesti edelleen kiinni

Olen skeptikko, enkä usko että tämäö meni vieläkään perille. Mutta nyt oon kuitenkin lähes kaiken voitavani tehnyt :p

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Loppujen lopuksi vähittäiskaupassa aika harva haluaa todellisuudessa palvelua muten kuin poikkeusilanteissa. Kunhan nyt saa hoidettua mahdollisimman nopeasti ja edullisesti asiansa. Erikoisliikkeet joista palvelua halutaan ovat sitten kalliimpia ja niissä asioidaan todellisen tarpeen mukaan.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Loppujen lopuksi vähittäiskaupassa aika harva haluaa todellisuudessa palvelua muten kuin poikkeusilanteissa. Kunhan nyt saa hoidettua mahdollisimman nopeasti ja edullisesti asiansa. Erikoisliikkeet joista palvelua halutaan ovat sitten kalliimpia ja niissä asioidaan todellisen tarpeen mukaan.
Älä valehtelee! Onhan suomessakin esim. lihatiskit lähes kaikissa kaupoissa!

...eiku!

Törni

Well-known member
Antakaa aukiolon vastustajat edes joku pieni signaali siitä, että tiedätte mistä puhutaan. Kertaan sen vielä lyhyesti. Aiheena on siis KAUPPOJEN SUNNUNTAIAUKIOLO. Eli puhutaan tilanteesta jossa kauppiaat voivat halutessaan pitää kauppaansa sunnuntaina auki.

Aiheena EI OLE koko sunnuntain muuttaminen samanlaiseksi arkipäiväksi kuin esimerkiksi maananatai.

Jälkimmäisestä aiheesta voidaan keskustella myös, jos haluja piisaa. Ja vaikuttaa vähän siltä että osalla ainakin piisaisi. Mutta avatkaa siitä OMA TOPIIKKI, ettei asiat mene sekaisin. Keskustelusta tulee hirveää jos kaksi ryhmää puhuu samassa topiikissa kahdesta eri asiasta.

:alppu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Moe Szyslak sanoi:
Nykysysteemissä on niin, että kun sitä työvoimaa pitää ripotella melkein vuorokauden ympäri, niin siellä paikalla on todellisuudessa vain yksi myyjä kolmea palkattua myyjää kohden. 2 muuta on joko ansaitulla vapaalla/lomalla tai sairaslomalla. Näin se ikävä kyllä on.
Kyllä yritykset pyrkivät mitoittamaan henkilökunnan määrän asiakasvirtojen ja kysynnän mukaan, siihen jopa käytetään aikaa suhteellisen paljon. Samoin liikkeen aukioloajat ovat yksi kilpailutekijä. Ei mikään yritys pidä kauppaa auki lystikseen tai vähennä/lisää henkilökuntaa ihan perusteetta. Mikäli asiakkaat haluavat palvelua ja ovat valmiita siitä maksamaan kyllä sitä palvelua löytyy ja saa. Suomalaiset ovat kehnoja maksamaan palvelusta, mikä vaikuttaa myös tarjontaan ja työllisyyteen.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Eikös ole, veljet, aika kinkkinen juttu.

Mun omat kokemukset on enämpi juuri erikoisliikkeiden puolelta kuin tavallisista marketeista.

Eli siellähän marketissa 'myyjän' titteli vois yhtä hyvin olla 'hyllyttäjä'. Ei ne mitään myy, vaan pistävät makkarapaketteja roikkumaan piikkiin ja piirakoita kylmäaltaaseen.

Mutta siis tuolla erikoisliikkeiden puolella toi aukiolojen venyminen vähentää sitä palvelun saamisen mahdollisuutta.

Barco:[

Well-known member
Sellainen juttu mua vaan ihmetyttää että mikä siinä suurempien kauppojen ympärivuotisessa sunnuntaiaukiolossa on niin upeaa ja mahtavaa, että se on joillekin täällä niin hirveän tärkeää. Mitä minä olen nähnyt niin perustelut ovat olleet lähinnä:"miksi kauppias ei saa pitää kauppaa auki kun haluaa?" ja tietysti infernaalisen tyhmä "muutkin joutuu silloin töihin".

Pelkkä "miksi ei?" on tietysti ihan hyvä lähtökohta sille jos haluaa voittaa riidan, koska silloin ei tarvitse millään tavalla perustella omia vaatimuksiaan, voi vain keskittyä toisten perusteluiden alasampumiseen.

Ehkä minä olen sitten tässä asiassa vanhanaikainen, mutta näen länsimaisessa perinteessä kristillisten arvojen mukaan pyhittää se seitsemäs päivä jotain arvokasta. Se on minun perusteluni olla kannattamatta, onko mitään vastaan? Totta kai koko perinne voidaan unohtaa tai osa siitä voidaan unohtaa. Ei siitä ole kysymys etteikö se olisi mahdollista, kyse on vain siitä että mitä sillä saavutetaan. Onko kyse vain siitä, että on itseisarvo luoda kauppiaalle mahdollisimman vapaat kädet?

Kaikkein typerin perustelu sunnuntaiaukiolojen puolesta on se että "muutkin joutuvat silloin töihin". No niin joutuu, mutta alat ovat erilaisia ja joitain aloja tarvitaan 24 h/d 7 d a week ja sunnuntaityö on välttämättömyys. Sunnuntaina aukiolevat kaupat eivät ole välttämättömyys, jokainen varmasti pystyy järjestelemään elämänsä ilmankin.