Sellainen juttu mua vaan ihmetyttää että mikä siinä suurempien kauppojen ympärivuotisessa sunnuntaiaukiolossa on niin upeaa ja mahtavaa, että se on joillekin täällä niin hirveän tärkeää. Mitä minä olen nähnyt niin perustelut ovat olleet lähinnä:"miksi kauppias ei saa pitää kauppaa auki kun haluaa?" ja tietysti infernaalisen tyhmä "muutkin joutuu silloin töihin".
Pelkkä "miksi ei?" on tietysti ihan hyvä lähtökohta sille jos haluaa voittaa riidan, koska silloin ei tarvitse millään tavalla perustella omia vaatimuksiaan, voi vain keskittyä toisten perusteluiden alasampumiseen.
Ehkä minä olen sitten tässä asiassa vanhanaikainen, mutta näen länsimaisessa perinteessä kristillisten arvojen mukaan pyhittää se seitsemäs päivä jotain arvokasta. Se on minun perusteluni olla kannattamatta, onko mitään vastaan? Totta kai koko perinne voidaan unohtaa tai osa siitä voidaan unohtaa. Ei siitä ole kysymys etteikö se olisi mahdollista, kyse on vain siitä että mitä sillä saavutetaan. Onko kyse vain siitä, että on itseisarvo luoda kauppiaalle mahdollisimman vapaat kädet?
Kaikkein typerin perustelu sunnuntaiaukiolojen puolesta on se että "muutkin joutuvat silloin töihin". No niin joutuu, mutta alat ovat erilaisia ja joitain aloja tarvitaan 24 h/d 7 d a week ja sunnuntaityö on välttämättömyys. Sunnuntaina aukiolevat kaupat eivät ole välttämättömyys, jokainen varmasti pystyy järjestelemään elämänsä ilmankin.