Keijo "Keke" Rosberg

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tosta haastattelusta paljastuu, että Keke on ollut sikäli visionääri rengasseosten suhteen, että yleisön kiinnostusta lisäisi, jos kuskilla käytössä oleva kovuus näkyisi selkeästi värikoodattuna.
Keke sanoi:
"I've had an idea for some time now that different types of tyre should have different colours. Rubber doesn't have to be black, after all. You could have white for qualifiers, red for soft race tyres, black for hard race tyres and so on. Think how good that would be for the public's understanding of what was going on.

"They would know that so-and-so was leading by 10s, but that was on soft tyres, and that the guy behind might be in better shape later in the race. I think it would help enormously, provided you could get everyone not to cheat, of course. The public would love it - and it's the public we're there for, after all."
Nykyäänhän toi on totta omalla tavallaan toteutettuna. Mitä siihen meni, jotain reilu 30 vuotta?
 

Shangrila

Re:member
Liittynyt
25.10.2018
Viestit
43
Sijainti
Far Away
Tosta haastattelusta paljastuu, että Keke on ollut sikäli visionääri rengasseosten suhteen, että yleisön kiinnostusta lisäisi, jos kuskilla käytössä oleva kovuus näkyisi selkeästi värikoodattuna.
Nykyäänhän toi on totta omalla tavallaan toteutettuna. Mitä siihen meni, jotain reilu 30 vuotta?
Jep. Ja toinen asia mitä Keke aikoinaan yritti ajaa läpi oli varikon nopeusrajoitus, mutta silloin sille vaan naureskeltiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13708
Jep. Ja toinen asia mitä Keke aikoinaan yritti ajaa läpi oli varikon nopeusrajoitus, mutta silloin sille vaan naureskeltiin.
Taisi puhua tuosta Imola ´94ssäkin kun Minardista (Alboreto muistaakseni) lähti varikkotiellä rengas osuen Benettonin tai Ferrarin mekaanikoihin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ferrarin mekaanikkoon taisi osua. Kuolikos jopa? Eikös tuon tapauksen jälkeen nopeusrajoitukset viimein saatu varikkosuoralle?

Edit: kahteen ferkku- ja kahteen lotusmekaanikkoon osui. Tarvitsivat sairaalahoitoa. Eivät siihen ainakaan kuolleet.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9158
Nopeusrajoitukset otettiin sitten käyttöön Monacossa eli Imolaa seuranneessa kisassa. Toinen muutos, minkä tuo varikko-onnettomuus sai aikaiseksi oli se, että mekaanikkojen piti poistua varikkotieltä poislukien aika juuri ennen ja jälkeen pysähdyksen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14172
Jep. Ja toinen asia mitä Keke aikoinaan yritti ajaa läpi oli varikon nopeusrajoitus, mutta silloin sille vaan naureskeltiin.
Tosta haastattelusta paljastuu, että Keke on ollut sikäli visionääri rengasseosten suhteen, että yleisön kiinnostusta lisäisi, jos kuskilla käytössä oleva kovuus näkyisi selkeästi värikoodattuna.
Nykyäänhän toi on totta omalla tavallaan toteutettuna. Mitä siihen meni, jotain reilu 30 vuotta?
Shangrilalle:

Itse asiassa Rosbergin Keke ja Stewartin Jackie saivat kyllä läpi nopeusrajoitukset pakotettuna lajiin vuosien 1989-1991 keskustelujen ja silloisen nk. Suositusvarikkonopeuden jälkeen vuonna 1991, mutta FIA Max Mosley etunenässä ei halunnut kuitenkaan pakottaa niitä käyttöön ennen kuin vasta vuonna 1992 pitäen nk. Suositusvarikkonopeuden aluksi ennallaan pakottavuuden lopulta tullessa vuodeksi 1993 ja silloinkin vain muihin viikonlopun tapahtumiin kuin itse kilpailuun.

Kyalamista 1993 aina Imolan 1994 tragediaan asti näin tehtiin eli itse kisassa ei ollut nopeusrajoituksia paitsi tietenkin jo vuoden 1989 Rio de Janeirosta lähtien ollut nk. Suositusnopeus jolla tosin ei ollut paljoakaan väliä ennen Imolan 1994 jälkeistä lopullista pakotusta.

SergioCrestolle:

Itse asiassa Benettonin vuoden 1986 automallin osalta Pirelli kokeili eri seoksille niiden ilmoitettavuuden kannalta värillisiäkin renkaita.

Eli ei mennyt 30 vuotta siihen, mutta noin sen 21 vuotta meni kun alettiin käyttää noita väriviivoja useammin.

PS: Ensimmäistä kertaa muuten koko forumistiaikana vihdoin ja viimein toimi tuo useammallekin nimimerkille kertaluokan vastaus samaan viestiin kun yleisesti ottaen se ei ole näinä vuosina toiminut jostain syystä. Mene ja tiedä, että miksi näin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14172
Taisi puhua tuosta Imola ´94ssäkin kun Minardista (Alboreto muistaakseni) lähti varikkotiellä rengas osuen Benettonin tai Ferrarin mekaanikoihin.
Ferrarin mekaanikkoon taisi osua. Kuolikos jopa? Eikös tuon tapauksen jälkeen nopeusrajoitukset viimein saatu varikkosuoralle?

Edit: kahteen ferkku- ja kahteen lotusmekaanikkoon osui. Tarvitsivat sairaalahoitoa. Eivät siihen ainakaan kuolleet.
Cmoney:lle:

Keke puhui tosiaan asiasta ihan MTV3:n lähetyksessä ja kyllä Michele Alboreton autosta rengas osui Ferrarin ja Lotuksen mekaanikkoihin kuten myös lievästi yhteen Tyrrellin ja Minardin mekaanikkoon.

Freakille:

Kunnolla osui tosiaan noihin neljään mainitsemaasi ja lisäksi lievemmin yhteen Tyrrellin ja Minardin mekaanikkoon, mutta he eivät sellaisenaan tarvinneet erityisempää sairaalahoitoa joskin ilman muuta tarkastuksen muun lievemmän hoidon yhteydessä eli kaikkiaan kuudelle tuli joitakin vammoja ja kukaan ei onneksi menehtynyt.

PS. Tuntuu tuo tuplavastaus toimivan yllättävänkin hyvin. Varmaankin softauudistuksen ansiota? Kun vanhassa tai aiemmassa ei vain koskaan toiminut tuo tuplavastaus oikeastaan lainkaan.

PPS. Varmaankin vähentää ainakin tämän tilanteen myötä joskus puheitani liian pitkien viestien osalta kun sitä voi helpommin nyt jakaa pienempiin osuuksiin kullekin käyttäjälle sopivammin myös kysymyksissä tai muissa asiayhteyksissä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Keke puhui tosiaan asiasta ihan MTV3:n lähetyksessä ja kyllä Michele Alboreton autosta rengas osui Ferrarin ja Lotuksen mekaanikkoihin kuten myös lievästi yhteen Tyrrellin ja Minardin mekaanikkoon.
Näin minäkin muistelin ja itse asiassa sopivasti muistin tueksi youtubesta löytyi tuo onnettomuus juuri mtv:n lähetyksestä otetussa leikeestä. Siinä Keke kommentoi Kyllöselle, miten oli aktiivisesti ajamassa nopeusrajoitusta varikkosuoralle.

Keskustelu lähetyksessä meni näin:
Keke sanoi:
Kolme vuotta sitten kirjoitin henkilökohtaisesti kirjeen FISA*:lle siitä, että varikkotielle tulee laittaa nopeusrajoitus, jotta autot ei pääse ajamaan varikkotiellä sellaisella nopeudella läpi. Sitä ei vieläkään ole tehty. Toivottavasti tämä ei oo nopeuden seuraus. Varikkotie on erittäin kapea ja kun lasketaan, niin kuin itse eilen sitä laskin FISA:n miehille, että vuoden aikana ajetaan noin 800 kertaa varikon läpi kilpailuissa suurella nopeudella.
Matti Kyllönen sanoi:
Ja tosiaan, Keke on varikkonopeuksista tehnyt kirjelmän ja Max Mosley Ruutulipun haastattelussa kertoi - FIA:n presidentti - että nopeusrajoituksia ei tule varikkoalueelle. En tiedä tuleeko tämän jälkeen.

(*Keke puhuu vanhasta tottumuksesta vielä FISA:sta, joka oli FIA:n autourheilusta vastaava osasto. FIA oli lakkauttanut FISA:n ja ottanut sen toiminnot suoraan itselleen muistaakseni vain vuosi aiemmin.)
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4834
Sijainti
Vantaa
Keken paras kausi oli kyllä 1985. Sillä kaudella hänelle kertyi johtokierroksia 232 kappaletta. MM-kaudella 1982 kertyi johtokierroksia vain 80 eikä 1983 siitä paljon parantunut, vain yksi enemmän. 1984 kaudella vaivaiset 33 johtokierrosta eikä kaudella 1986 tullut kuin 86 kierrosta johdossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14172
Onnea 74-vuotiaalle Kekelle!

Pitäähän sitä onnitella kun vielä elossa on.

Kaikki ei ole kuten ei Niki Lauda tai tuoreempana tapauksena Herr Laudan ikätoveri Patrick Tambay.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1304
Jep. Ja toinen asia mitä Keke aikoinaan yritti ajaa läpi oli varikon nopeusrajoitus, mutta silloin sille vaan naureskeltiin.
Ja kolmas asia, Keke oli ehdottanut Williamssille kaksipaikkaisen F1 auton rakentamista pr-tarkoitukseen....niitähän sitten yhteen väliin moni rakensi, tosin se buumi on mennyt jo ohi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4423
Ja kolmas asia, Keke oli ehdottanut Williamssille kaksipaikkaisen F1 auton rakentamista pr-tarkoitukseen....niitähän sitten yhteen väliin moni rakensi, tosin se buumi on mennyt jo ohi.
On sillä Force Indialla ajeltu ainakin Monzassa. Tosin siinä on kolme paikkaa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4834
Sijainti
Vantaa
1985 kaudella Keke keskeytti kolme kertaa johtopaikalta tekniseen vikaan (Brasilia, Hollanti sekä Monza). Ilman noita keskeytyksiä Keke olisi ajanut tasaväkisesti Prostin kanssa mestaruudesta. Noissa kolmessa kisassa Prost oli kerran toinen ja kaksi kertaa ykkönen. Kekelle lisää 27 pistettä ja Prostille vähemmän 8 pistettä. Tiukoille olisi mennyt. Tallimestaruus olisi mennyt Williamsille.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4834
Sijainti
Vantaa
Lisätään vielä, että kyseisellä kaudella tuli myös Itävallassa keskeytys teknisten ongelmien takia sijalta 2. Todella hyvin ajoi tuona kautena ja se oli Keken paras kausi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14172
Onnea kiitos eilisillan omituisen kirjautumisvaikeusvian muuten kai tiettävästi toimineelle forumille päivänsankarille myöhästyneesti!

75 vuotta on pitkä ikä Kekelle kuten tietysti monelle muullekin ja hyvähän se on olla syntynyt Itsenäisyyspäiväksi!

Onnittelut!
 
Ylös