Keijo "Keke" Rosberg

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2660
Autosport on julkaissut ilmaislukuna Keke Rosbergin pitkän haastattelun joulukuulta 1982.

 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
404
Tosta haastattelusta paljastuu, että Keke on ollut sikäli visionääri rengasseosten suhteen, että yleisön kiinnostusta lisäisi, jos kuskilla käytössä oleva kovuus näkyisi selkeästi värikoodattuna.
Keke sanoi:
"I've had an idea for some time now that different types of tyre should have different colours. Rubber doesn't have to be black, after all. You could have white for qualifiers, red for soft race tyres, black for hard race tyres and so on. Think how good that would be for the public's understanding of what was going on.

"They would know that so-and-so was leading by 10s, but that was on soft tyres, and that the guy behind might be in better shape later in the race. I think it would help enormously, provided you could get everyone not to cheat, of course. The public would love it - and it's the public we're there for, after all."
Nykyäänhän toi on totta omalla tavallaan toteutettuna. Mitä siihen meni, jotain reilu 30 vuotta?
 

Shangrila

Re:member
Liittynyt
25.10.2018
Viestit
33
Sijainti
Far Away
Tosta haastattelusta paljastuu, että Keke on ollut sikäli visionääri rengasseosten suhteen, että yleisön kiinnostusta lisäisi, jos kuskilla käytössä oleva kovuus näkyisi selkeästi värikoodattuna.
Nykyäänhän toi on totta omalla tavallaan toteutettuna. Mitä siihen meni, jotain reilu 30 vuotta?
Jep. Ja toinen asia mitä Keke aikoinaan yritti ajaa läpi oli varikon nopeusrajoitus, mutta silloin sille vaan naureskeltiin.
 

Cmoney

Well-known member
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13285
Jep. Ja toinen asia mitä Keke aikoinaan yritti ajaa läpi oli varikon nopeusrajoitus, mutta silloin sille vaan naureskeltiin.
Taisi puhua tuosta Imola ´94ssäkin kun Minardista (Alboreto muistaakseni) lähti varikkotiellä rengas osuen Benettonin tai Ferrarin mekaanikoihin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
423
Sijainti
EP
Ferrarin mekaanikkoon taisi osua. Kuolikos jopa? Eikös tuon tapauksen jälkeen nopeusrajoitukset viimein saatu varikkosuoralle?

Edit: kahteen ferkku- ja kahteen lotusmekaanikkoon osui. Tarvitsivat sairaalahoitoa. Eivät siihen ainakaan kuolleet.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8552
Nopeusrajoitukset otettiin sitten käyttöön Monacossa eli Imolaa seuranneessa kisassa. Toinen muutos, minkä tuo varikko-onnettomuus sai aikaiseksi oli se, että mekaanikkojen piti poistua varikkotieltä poislukien aika juuri ennen ja jälkeen pysähdyksen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13167
Jep. Ja toinen asia mitä Keke aikoinaan yritti ajaa läpi oli varikon nopeusrajoitus, mutta silloin sille vaan naureskeltiin.
Tosta haastattelusta paljastuu, että Keke on ollut sikäli visionääri rengasseosten suhteen, että yleisön kiinnostusta lisäisi, jos kuskilla käytössä oleva kovuus näkyisi selkeästi värikoodattuna.
Nykyäänhän toi on totta omalla tavallaan toteutettuna. Mitä siihen meni, jotain reilu 30 vuotta?
Shangrilalle:

Itse asiassa Rosbergin Keke ja Stewartin Jackie saivat kyllä läpi nopeusrajoitukset pakotettuna lajiin vuosien 1989-1991 keskustelujen ja silloisen nk. Suositusvarikkonopeuden jälkeen vuonna 1991, mutta FIA Max Mosley etunenässä ei halunnut kuitenkaan pakottaa niitä käyttöön ennen kuin vasta vuonna 1992 pitäen nk. Suositusvarikkonopeuden aluksi ennallaan pakottavuuden lopulta tullessa vuodeksi 1993 ja silloinkin vain muihin viikonlopun tapahtumiin kuin itse kilpailuun.

Kyalamista 1993 aina Imolan 1994 tragediaan asti näin tehtiin eli itse kisassa ei ollut nopeusrajoituksia paitsi tietenkin jo vuoden 1989 Rio de Janeirosta lähtien ollut nk. Suositusnopeus jolla tosin ei ollut paljoakaan väliä ennen Imolan 1994 jälkeistä lopullista pakotusta.

SergioCrestolle:

Itse asiassa Benettonin vuoden 1986 automallin osalta Pirelli kokeili eri seoksille niiden ilmoitettavuuden kannalta värillisiäkin renkaita.

Eli ei mennyt 30 vuotta siihen, mutta noin sen 21 vuotta meni kun alettiin käyttää noita väriviivoja useammin.

PS: Ensimmäistä kertaa muuten koko forumistiaikana vihdoin ja viimein toimi tuo useammallekin nimimerkille kertaluokan vastaus samaan viestiin kun yleisesti ottaen se ei ole näinä vuosina toiminut jostain syystä. Mene ja tiedä, että miksi näin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13167
Taisi puhua tuosta Imola ´94ssäkin kun Minardista (Alboreto muistaakseni) lähti varikkotiellä rengas osuen Benettonin tai Ferrarin mekaanikoihin.
Ferrarin mekaanikkoon taisi osua. Kuolikos jopa? Eikös tuon tapauksen jälkeen nopeusrajoitukset viimein saatu varikkosuoralle?

Edit: kahteen ferkku- ja kahteen lotusmekaanikkoon osui. Tarvitsivat sairaalahoitoa. Eivät siihen ainakaan kuolleet.
Cmoney:lle:

Keke puhui tosiaan asiasta ihan MTV3:n lähetyksessä ja kyllä Michele Alboreton autosta rengas osui Ferrarin ja Lotuksen mekaanikkoihin kuten myös lievästi yhteen Tyrrellin ja Minardin mekaanikkoon.

Freakille:

Kunnolla osui tosiaan noihin neljään mainitsemaasi ja lisäksi lievemmin yhteen Tyrrellin ja Minardin mekaanikkoon, mutta he eivät sellaisenaan tarvinneet erityisempää sairaalahoitoa joskin ilman muuta tarkastuksen muun lievemmän hoidon yhteydessä eli kaikkiaan kuudelle tuli joitakin vammoja ja kukaan ei onneksi menehtynyt.

PS. Tuntuu tuo tuplavastaus toimivan yllättävänkin hyvin. Varmaankin softauudistuksen ansiota? Kun vanhassa tai aiemmassa ei vain koskaan toiminut tuo tuplavastaus oikeastaan lainkaan.

PPS. Varmaankin vähentää ainakin tämän tilanteen myötä joskus puheitani liian pitkien viestien osalta kun sitä voi helpommin nyt jakaa pienempiin osuuksiin kullekin käyttäjälle sopivammin myös kysymyksissä tai muissa asiayhteyksissä.
 
Ylös