Keksi oma pisteidenlaskujärjestelmä

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Joskus on tullut itsekin ihmeteltyä mm. IndyCarin tapaa suoltaa pisteitä jokaiselle paikalle vaivautuvalle, mutta tarkemmin kun asiaa miettii, niin ainoa oikea ratkaisuhan se on. Pisteitä vain n:lle parhaalle jaettaessa heikompien sijojen välille muodostuvat käytännössä äärettömän suuret erot. Kaksi kakkossijaa ovat yhtä voittoa arvokkaammat, mutta mikään määrä viidensiätoista sijoja ei vastaa yhtä neljättätoista sijaa, mikä on kieltämättä melko typerää.

Siispä kaikille pisteitä ja myös keskeyttäneille sijoitukset.

Allaolevassa ehdotelmassa kilpailun 25:s saa 101% 26:nneksi sijoittuneen pisteistä, 24:s 102% 25:nnen sijan pisteistä, 23:s 103% 24:stä ja niin edelleen, voittajalle siis lopulta 125% pistepotti kakkoseksi sijoittuneen pisteistä. Voiton ja kakkossijan ero on siis sama kuin edellisessä 10-8-6...-järjestelmässä.

Koodi:
1.   2013
2.   1610
3.   1298
4.   1055
5.    865
6.    715
7.    596
8.    501
9.    431
10.   368
11.   317
12.   276
13.   242
14.   214
15.   191
16.   172
17.   156
18.   143
19.   132
20.   123
21.   116
22.   110
23.   106
24.   103
25.   101
26.   100
Tältä näyttäisi tämän hetkinen pistetilanne:

Koodi:
1.   Alonso		6813
2.   Vettel		6575
3.   Webber		6550
4.   Hamilton	        5761
5.   Rosberg		5602
6.   Räikkönen	        5014
7.   Button		4583
8.   Grosjean        	3390
9.   Perez		3185
10.  Maldonado	        3100
11.  di Resta	        2765
12.  Kobayashi	        2412
13.  Senna		2067
14.  Massa		1926
15.  Hülkenberg	        1877
16.  Vergne		1756
17.  Ricciardo	        1452
18.  Schumacher	        1197
19.  Glock		991
20.  Kovalainen	        962
21.  Petrov		898
22.  Pic		799
23.  Karthikeyan	637
24.  de la Rosa	        597
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ei siellä ajeta raskailla autoilla.

Evvk, mutta joka tapauksessa tämä samoilla renkailla kilpailuun lähteminen ym spedeily on syvältä. Puolet poppoosta jättää vikoissa aika-ajoissa ajamatta ja kaikilla lopuilla alla parhaiten itse kilpailuun sopivat nakit alla, eikä sääntöjen vuoksi kukaan panosta aika-ajoon 100%!

Aika-ajojen tympivyyden ja äliömäiisyyden takia jäänyt suurin osa katsomatta kokonaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Minun pistelaskujärjestelmä olisi muuten sama kuin nykyään, mutta pisteitä saisi myös paalupaikasta ja kilpailun nopeimmasta kierroksesta joista kummastakin saisi 5 pistettä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Minun pistelaskujärjestelmä olisi muuten sama kuin nykyään, mutta pisteitä saisi myös paalupaikasta ja kilpailun nopeimmasta kierroksesta joista kummastakin saisi 5 pistettä.
Valitettavasti nykysäännöillä pisteet nopeimmista kierroksista ja paalupaikoista voisivat johtaa todella teennäisiin tilanteisiin. Lopussa tullaan varikolle vaihtamaan renkaat, jotta saadaan kevyellä autolla nopein kierros nimiin. Samoin paalupaikkoja voidaan lähteä hakemaan ns. aika-ajosäädöillä, jolloin paaluauto onkin kisassa kuin vastaantulija.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Valitettavasti nykysäännöillä pisteet nopeimmista kierroksista ja paalupaikoista voisivat johtaa todella teennäisiin tilanteisiin. Lopussa tullaan varikolle vaihtamaan renkaat, jotta saadaan kevyellä autolla nopein kierros nimiin. Samoin paalupaikkoja voidaan lähteä hakemaan ns. aika-ajosäädöillä, jolloin paaluauto onkin kisassa kuin vastaantulija.
Nopeimpaan kierrokseen pitäisi ottaa sama sääntö kuin GP2- ja GP3-luokissa, että pitää olla top-10:ssä saadakseen nopeimman kierroksen. Tällöin porukan viimeiset eivät voi kikkailla renkaiden kanssa.

Mutta mielestäni paalun hakeminen aika-ajosäädöillä olisi vain hyvä asia. Vaikka renkaat tänäpäivänä ovat tuoneet oman mausteensa, toivoisin lisää taktikointia pysähdysten määrällä ynnä muilla. Paalun hakeminen ja kisavauhdissa tasoituksen antaminen toisi mielestäni vain lisää mielenkiintoa kisaan, etteivät kaikki lähde samanlaisilla taktiikoilla.

Silti itse asiasta, olen tyytyväinen nykyiseen pistesysteemiin. Ei tarvetta muutokselle.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
1. 30
2. 20
3. 15
4. 10
5. 8
6. 6
7. 4
8. 3
9. 2
10. 1
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nopeimpaan kierrokseen pitäisi ottaa sama sääntö kuin GP2- ja GP3-luokissa, että pitää olla top-10:ssä saadakseen nopeimman kierroksen. Tällöin porukan viimeiset eivät voi kikkailla renkaiden kanssa.
Tällä säännöllä, kuten aika-ajon kärjenkin palkitsemisella vain suurennetaan piste-eroja. Samat hemmothan ne pisteet kisassakin vie. Tuollainen on vain kärjen triplapalkitsemista.

Melkein mieluummin näkisin niiden porukan viimeisten kikkailevan. Nopeimmalta kierrokselta menee tavallaan pointti jos palkinto jaetaan sellaisille, jotka sitä ei edes yritä (voittoa se kärkipää kuitenkin ensisijaisesti tavoittelee).

-Edit- Vähintäänkin aika-ajopisteiden vuoksi pitäisi sitten lähtöjärjestystä käänteistää, ettei paalun tai muun hyvän lähtöpaikan muodossa tule vielä "neljättä palkintoa".

Itsehän kuitenkin olen sitä mieltä, että pisteitä tulisi antaa vain kisasijoituksista. Se on koko homman tarkoitus.
 
Viimeksi muokattu:

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Uudistettu oma:
Aika-ajo:
1:10
2:5
3:1

Kisa:
1:25
2:22
3:20
4:17
5:15
6:10
7:7
8:5
9:3
10:1
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Tällä säännöllä, kuten aika-ajon kärjenkin palkitsemisella vain suurennetaan piste-eroja. Samat hemmothan ne pisteet kisassakin vie. Tuollainen on vain kärjen triplapalkitsemista.

Melkein mieluummin näkisin niiden porukan viimeisten kikkailevan. Nopeimmalta kierrokselta menee tavallaan pointti jos palkinto jaetaan sellaisille, jotka sitä ei edes yritä (voittoa se kärkipää kuitenkin ensisijaisesti tavoittelee).

-Edit- Vähintäänkin aika-ajopisteiden vuoksi pitäisi sitten lähtöjärjestystä käänteistää, ettei paalun tai muun hyvän lähtöpaikan muodossa tule vielä "neljättä palkintoa".

Itsehän kuitenkin olen sitä mieltä, että pisteitä tuli antaa vain kisasijotuksista. Se on koko homman tarkoitus.
Itse en näkisi lajille hyvänä ideana, että viimeisen 7-8 kierroksen aikana pistemahdollisuutensa menettäneet alkaisivat hakea uusia renkaita varikolta niin paljon kuin niitä riittää.

Tietysti onkin jo laajempi kysymys, mikä on pistelaskujärjestelmän tarkoitus? Onko sen tarkoitus pitää peli väkisinkin tasaisena, vai palkita aidosti hyvistä suorituksista?

Aika-ajosta pisteiden saamisen pointti voisi olla nimenomaan se, että paalua haetaan kilpailun kustannuksella, jolloin vauhtierot kisassa olisivat erilaiset, eikä paalu enää olisi yhtä selkeä etulyöntiasema kilpailua ajatellen, vaan takaa voidaan tulla paremmilla taktiikoilla ohi.

Kuitenkin, kuten jo aiemmin sanoin, mielestäni nykyisellä systeemillä pitäisi jatkaa. Eli täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että pisteet jaetaan vain kisasta.

E: Se pitää sanoa, että yllättävän moni olisi laskemassa voiton arvoa. Mielestäni systeemin muuttuessa voiton arvoa ei ainakaan saisi laskea.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse en näkisi lajille hyvänä ideana, että viimeisen 7-8 kierroksen aikana pistemahdollisuutensa menettäneet alkaisivat hakea uusia renkaita varikolta niin paljon kuin niitä riittää.
Mutta näet hyvänä sen, että käytännössä Top10:n viimeisenä rengasvaihdon tehnyt saa automaattisesti nopein kierros-pisteet? Sillehän se menee, jos vain latu edessä on tyhjä. Tai että sen vie joku, joka sattumoisin sai kahdesti maalisuoran DRS-edun?
Tietysti onkin jo laajempi kysymys, mikä on pistelaskujärjestelmän tarkoitus? Onko sen tarkoitus pitää peli väkisinkin tasaisena, vai palkita aidosti hyvistä suorituksista?
No ainakaan sen tarkoitus ei ole palkita sattumanvaraisesti. Idea sen kikkailun palkitsemisessa olisi juuri se, että sitä nopeinta tosissaan yritetään ja juuri pisteiden ulkopuolella olevilla on suurin motiivi yrittää itselleen pistettä.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Mutta näet hyvänä sen, että käytännössä Top10:n viimeisenä rengasvaihdon tehnyt saa automaattisesti nopein kierros-pisteet? Sillehän se menee, jos vain latu edessä on tyhjä. Tai että sen vie joku, joka sattumoisin sai kahdesti maalisuoran DRS-edun?

No ainakaan sen tarkoitus ei ole palkita sattumanvaraisesti. Idea sen kikkailun palkitsemisessa olisi juuri se, että sitä nopeinta tosissaan yritetään ja juuri pisteiden ulkopuolella olevilla on suurin motiivi yrittää itselleen pistettä.
En näe sitäkään hyvänä, mutta mielummin niin, kuin rengasruletti. DRS-apu toki olisi ongelmallinen, mutta ei viimeisenä pysähtynyt mitenkään automaationa saisi nopeinta kierrosta. Mutta näiden ongelmien takia en haluakaan nopeimman kierroksen antamia pisteitä mukaan. Mutta jos näistä kahdesta pitäisi valita, niin ehdottomasti haluan välttää rengasruletin. Siinä menisivät katsojat sekä television äärellä, mutta erityisesti paikan päällä sekaisin tilanteesta. Ja mielestäni systeemin pitää kannattaa aina mahdollisimaan hyvään loppusijoitukseen, eikä niin että mielummin jäät viimeiseksi jos siitä saa pisteen nopeimmasta kierroksesta.
 

f1-fani95

Well-known member
Liittynyt
4.7.2010
Viestit
55
Sijainti
Suomi
Eli, viisi kisan parasta saisi pisteet 5p-4p-3p-2p-1p, paalupaikasta 2 pinnaa ja nopeimmasta kiekasta sen 1 pinnan
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jokaisesta DRS-ohituksesta voisi vähentää yhden pisteen. :idea:
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Pisteet by me

Yksinkertaisesti, puolelle osanottajista pisteitä, ei paalusta pisteitä koska se on jo oma etunsa itsessään. Kierrosajasta voisi antaa pisteen, mutta vain top-kympin ulkopuolelle sijoittuneista.

1. 45
2. 33
3. 25
4. 19
5. 15
6. 12
7. 9
8. 7
9. 5
10. 3
11. 2
12. 1
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kaikille pisteitä, jämätallit ja kuskit on rankattava kunnolla myös.

1. 10
2. 8
3. 6
4. 5
5. 4
6. 3
7. 2.5
8. 2
9. 1.5
10. 1.2
11. 1
12. 0.8
13. 0.6
14. 0.5
15. 0.4
16. 0.3
17. 0.25
18. 0.2
19. 0.15
20. 0.12
21. 0.1
22. 0.08
23. 0.06
24. 0.05
25. 0.04
26. 0.03
27. 0.025
28. 0.02
29. 0.015
30. 0.012
jne...
jne...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös