Kenestä ferrarin tähtikuljettaja

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever:
Räikkönen ja Montoya olisi allekirjoittaneen "want to see" vaihtoehtojen joukossa. Mitenköhän forum suhtautuisi kyseiseen tilanteeseen. Se olisi jo syy itsessään nähdä kyseinen tilanne wink
Eipä siinä mitään! Kyllä tuo mulle käy! Silloin myös nykyinen roisto porukka on häipynyt, joten ongelmia ei pitäisi olla!
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Aeuk:
MaxiV:
Koko sirkuksen kannalta olisi arvaamattomia vaikutuksia, mikäli MS ja koko Miihkalia pystyssä pitävä poppoo päättäisivät tämän kauden jälkeen lopettaa koko touhun. Ferrari painuisi todennäköisesti syvälle suohon, katsojaluvut laskisivat jne...
Onhan tuo Ferrari ollut ennenkin syvällä suossa (kuten tässäkin ketjussa muutamat maininneet) - mutta ovatko nuo suossarämpimiset vaikuttaneet merkittävästi formuloiden katsojalukuihin tms? Eivät ole. Kyllä katsojia & seuraajia on aina riittänyt - ja riittää - olipa kärkikamppailussa mikä talli tahansa. Ja / tai olipa Ferrari millaisessa vedossa tahansa.

Viime kaudella, kun Ferrari oli aivan omaa luokkaansa ja murskasi kaikki - nostiko se kiinnostusta, lisäsikö katsojia? Veikkaisin, että päinvastoin. Tiukempi kärkitaistelu (ja se, että taistelua yleensä on) = parempi juttu, kaikkien kannalta.
Ferrarin kannattajamäärät ovat nousseet huimasti menestyksen ansiosta verrattuna vaikkapa 90-luvun alkupuoliskoon. Ferraria kannattaa maailmalla varmaan saman verran poppoota kuin muita talleja yhteensä. Jos punaiset taistelevat Skumin jälkeisessä F1-maailmassa nippanappa pistesijoista, ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko arvatakseen mitä Bernien kukkaronkilinälle tapahtuu.

Fanaatikot jaksavat kyllä kannustaa omiaan, mutta kuka ostaa marketista lippiksen, jossa lukee: "Luca Badoer - mestariainesta - mutta tänä vuonna seitsemäs"?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ferrarin kannattajamäärät ovat nousseet huimasti menestyksen ansiosta verrattuna vaikkapa 90-luvun alkupuoliskoon. Ferraria kannattaa maailmalla varmaan saman verran poppoota kuin muita talleja yhteensä. Jos punaiset taistelevat Skumin jälkeisessä F1-maailmassa nippanappa pistesijoista, ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko arvatakseen mitä Bernien kukkaronkilinälle tapahtuu.

Tässä tulikin lähes kaikki klisheet samassa sanomassa. Bernien kukkaronkilinästä sen verran että hänellä on jo enemmän kuin riittävästi rahaa.

Bernie Ecclestone nosti Formulat siihen suosioon jota ne tänään nauttivat. Tuo nousu tapahtui pääosin 90-luvun aikana. Tästä hyötyivät kaikki mukana olleet tahot taloudellisesti.

Ferrarin osuus tuossa suosion nousussa ei voinut olla merkittävä. Jos vertaa katsojämääriä, rahaa tai lajin suosiota, äärettömän jyrkkä nousu tapahtui vuosion 1990 ja 2000 välisenä aikana. Ferrarin syvin lama osui tuolle vuosikymmennelle.

Nyt vasta sääntöuudistusten ja tasaisemman kilpailun myötä tuo suosio on jälleen lähtenyt uuteen nousuun.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Ilmari:
...Ferrarin osuus tuossa suosion nousussa ei voinut olla merkittävä...
En nyt muista mistä luin, mutta olikohan 59% niistä Fykkösten seuraajista jotka kannattavat jotakin tiimiä, kannattavat Ferraria. En ota kantaa siihen oliko ensin muna vai kana - nousiko Ferrarin suosio formulasuosion vuoksi vai päinvastoin, mutta jos joku väittäisi ettei Ferrarin tipahtaminen muutamassa vuodessa keskikastiin tai jopa sen alle vaikuttaisi formuloiden katsojamääriin, pitäisin tätä sekopäänä.

Ei sillä eikä millään, ettäkö tipahtaminen vaikuttaisi minun seuraamiseeni millään tavalla - korkeintaan naureskelisin omahyväisesti räpiköinnille.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
mutta jos joku väittäisi ettei Ferrarin tipahtaminen muutamassa vuodessa keskikastiin tai jopa sen alle vaikuttaisi formuloiden katsojamääriin, pitäisin tätä sekopäänä.

Sauber, BAR ja Jaguar ovat pisteissä tällä hetkellä keskikastin talleja. Ferrarin putoaminen niiden alapuolelle lähivuosina ei ole todennäköistä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Maranelloman:
mikæl:
Observer
[qb]Ei Kimi vielä parin vuoden päästä McLarenilta minnekkään siirry...

Nimittäin koko korttitalo romahtaa kauden 2006 jälkeen kun Todt, Byrne ja Brawn lopettavat samalla kertaa. Montezemolokin haikailee jo politiikan perään.
Näin juuri. Kimi pysyy pitkään McLarenilla. Ja seuraavaa huippukuskia ei Ferrarille tulekaan vuosikausiin avainhenkilöiden lähtiessä Schumin mukana. Samaa pudotusta syventää Fiatin leikkaukset ja kontaktien menetys em henkilöiden myötä FIAn "keittiöön".
Pidät siis kyseisiä tyyppejä täysin korvaamattomina? Kas kun nyt arvostatkin Ferrarin henkilökunnan noin korkealle tasolle. Ja luuletko, ettei talli ole jo vuosia kouluttanut uusia henkilöitä siltä varalta, kun em. tyypit joskus lopettavat?
QB]
Itse ainakin arvostan koko Ferrarin johtoportaan korkealle... tosin samaan hengenvetoon on todettava että jos/jahka/kun Brawn/Byrne/Schumacher/Todt(?) lähtee "eläkkeelle", niin Ferrarilla on edessään jokseenkin samanmoinen pudotus kuin oli aikanaan Benettonilla... tosin Ferrarin tapauksessa "lama" tuskin on niin pitkä kuin Benellä, mutta varmasti ongelmia tulee vastaavassa mittakaavassa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
Räikköstä on vaikea ajatella tällä hetkellä, koska mies ajaa "siellä". Kuitenkin, jos mies kasvattaa hieman media-arvoaan ja pitää kykynsä samalla tasolla niin ottaisin miehen ilomielin Ferrarille - Schumacherin jälkeen. Räikkönen ja Montoya olisi allekirjoittaneen "want to see" vaihtoehtojen joukossa. Mitenköhän forum suhtautuisi kyseiseen tilanteeseen. Se olisi jo syy itsessään nähdä kyseinen tilanne wink
No mä ainakin haluaisin nähdä jonain päivänä suomalaisen ferrarin ratissa... aivan sama kuka... toisaalta, tossa sunkin skenaariossa onpari mutkaa matkassa...:

a)JOS räikkönen joskus menee Ferrarille niin se tapahtuu MSc:n jälkeen
(en usko et se haluais summelin kakkoskuskiks)

b)perinteisesti McLaren tekee "hyvien" kuskiensa kanssa pitkät sopparit, mm. DC, Häkä, Senna jnejnejne, joten luulisin siitäkin syystä Kimmelin jäävän mäcille...

c) miten niin lisää media arvoa? mm. Saloa pidettiin onnettomana "media-arvonsa" suhteen, mut silti se pärjäs lyhyellä Ferari urallaan tifosien keskuudessa paremmin kuin MSc :D
samaa veikkaan Kimistä, jos tuloksia tulisi niin vamastikin tifosit hyväksyisivät sen samantien...

noita tuli itselle mieleen... mutmut, ei vedetä herneit nenuun, pilke silmäkulmas skriivattuja taas wink

PS. varmastikin olet tuossa oikeassa että kun MSc lopettaa, niin samalla päättyy Rubinhon ura ferrarilla... en usko et siitä koskaan tulee Ferrarin nr 1 kuskia...

PPS. oma veikkaus ferrarin tulevaksi "tähdeksi" saattaisi olla Montoya tahi Alonso... muttamutta, onko kukaan miettinyt että JOS MSc lopettaa tämän kauden jälkeen, niin saattaisiko ensi kaudella olla ykkösissä jälleen yhdessä Ferrari & Villeneuve kaksikko? :)
(jospa tää onkin se Williamsin tarkoittama suuri yllätys?!) :D

<small>[ 06-10-2003, 17:33: Message edited by: FO110K ]</small>
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Maranelloman:
Miten Ford on kytköksissä Fiat-konserniin, voisitko hieman valottaa?
Niin tarkkaan ottaen GM omistaa siivun Fiat konsernista ja GM on Fordin omistaja ja Ford edustaa Jaguarin kautta viime kädessä GM:n kilpailutoimintaa, kuten Ferrari Fiatin kilpailutoimintaa.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Kun tämä Schumin lopettaminen tulee ajankohtaiseksi, niin veikkaan Ferrarilla käyvän sellasen tuuletuksen (kaikki lähtee/lopettaa), että tässä vaiheessa on aivan mahdotonta pähkäillä heidän tulevia kuskejaan. Kaikki voi heittää niin pahasti häränpyllyä, että siellä todellakin voidaan nähdä jopa italialainen kuski :D Veikkaan joka tapauksessa Ferrarin siirtyvän tasavertaisten kuskien politiikkaan, kun Schumista "aika jättää".
 

paco

Member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
23
Ferrari missasi Kimin,Valle Mäkelällä kuitataan erehdys!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82:
Maranelloman:
Miten Ford on kytköksissä Fiat-konserniin, voisitko hieman valottaa?
Niin tarkkaan ottaen GM omistaa siivun Fiat konsernista ja GM on Fordin omistaja ja Ford edustaa Jaguarin kautta viime kädessä GM:n kilpailutoimintaa, kuten Ferrari Fiatin kilpailutoimintaa.
GM omistaa 20% Fiat Autosta, joka pitää sisällään Alfan, Fiatin ja Lancian.

Fiat on yhtiöitetty siten että Fiat Spa pitää sisällään mm Ferrari, Maserati(ja muita kuten Iveco, yms. Tähän siivuun GM:llä ei ole omistusosuutta.

Sen sijaan Fiat omistaa 5,9% GM:n osakkeista ja on toiseksi suurin osakkeenomistaja...........

doubtful
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
FO110K
muttamutta, onko kukaan miettinyt että JOS MSc lopettaa tämän kauden jälkeen, niin saattaisiko ensi kaudella olla ykkösissä jälleen yhdessä Ferrari & Villeneuve kaksikko?[/QB]
On käynyt mielessä.. Sopivaa "uutta tähtikuljettajaa" ei taida juuri nyt olla markkinoilla, Villeneuve voisi kauden-pari ajella. Gillesin pojalla Ferrarin ratissa olisi uskoakseni tuota ns. media-arvoakin ihan riittämiin. Ehkä Villeneuve pärjäisi hyvin, jos ei, niin ainakin Barrichello pääsisi kokeilemaan (tai siis Ferrari pääsisi kokeilemaan Barrichelloa) ykköskuljettajan paikalla. Noh, kenties tämä kuuluisi vapaan puolelle, ei Schumi käsittääkseni ihan heti ole lopettamassa, toisaalta Villeneuve luultavasti on..

Mitä tulee vakavammin Ferrarin uuteen tähtikuljettajaan, voisiko olla niin, että Ferrari odottaa (ja Schumi jatkaa) kunnes henkilökohtainen mestaruus lipsahtaa muualle, ja sitten kaapataan tämä maailmanmestari (ehkä todennäköisimmin Montoya tahi Räikkönen), jos "Schumin taustavoimat" lopettavat, myös muuta henkilöstöä ko. uuden ykköskuskin tallista, ja lähdetään 1996-tyyliin rakentamaan uutta menestystarinaa osaamisensa jo todistaneella jengillä numero 1 valmiiksi keulassa (media-arvoa, heh heh)?
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Ilmari:
En nyt muista mistä luin
Koita muistaa!

wink
www.sportsmarketingsurveys.com

"Weekly Fast Fact:

Ferrari is the most popular team in Formula One. 59% of F1 fans who support
a team supported the Maranello outfit."

Ilmari:
mutta jos joku väittäisi ettei Ferrarin tipahtaminen muutamassa vuodessa keskikastiin tai jopa sen alle vaikuttaisi formuloiden katsojamääriin, pitäisin tätä sekopäänä.
Sauber, BAR ja Jaguar ovat pisteissä tällä hetkellä keskikastin talleja. Ferrarin putoaminen niiden alapuolelle lähivuosina ei ole todennäköistä.
Siispä olemme samaa mieltä? Suosittelen, että luet koko viestiketjun. En suinkaan väitä että Ferkkarin putoaminen keskikastiin olisi todennäköistä, vaan pointtinihan oli se että koko porukan yhtäaikaisella lopettamisella olisi arvaamattomia vaikutuksia.

BTW, mitä tapahtui Benettonille kun em. nelikko häippäsi Ferrarille? Mitä tapahtui Williamsille kun Newey & co siirtyivät McLarenille? Taisivat niinsanotusti tipahtaa keskikastiin... :p Siispä ei liene kaukaa haettua, että Ferrari ( + Ecclestone jne... )haluaa pitää miehet rivissä niin kauan kuin suinkin jotta "korvaajat" löytyisivät ennen edessä olevaa suota...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Siispä olemme samaa mieltä? Suosittelen, että luet koko viestiketjun.

Jos tarkoitat tätä ko topiikkia, olen lukenut sen.

Mistä olemme samaa mieltä???
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ilmari:
mutta jos joku väittäisi ettei Ferrarin tipahtaminen muutamassa vuodessa keskikastiin tai jopa sen alle vaikuttaisi formuloiden katsojamääriin, pitäisin tätä sekopäänä.

Sauber, BAR ja Jaguar ovat pisteissä tällä hetkellä keskikastin talleja. Ferrarin putoaminen niiden alapuolelle lähivuosina ei ole todennäköistä.
Romahduksia tapahtuu hyvinkin nopeasti. Williams putosi Villaneuleen jälkeen sitkeään suohon, josta on vasta tällä kaudella päässyt kuiville. McLaren upposi suonsilmään 2001, ja on siellä osittain vieläkin.. ainakin nilkkoja myöten.

En tosiaan pitäisi mahdottomana jos Schurrari astuisi miinaan vaikka jo ensi kaudella.
Varsinkin Ferkun tapaisella monen vuoden ajan samalla runkomiehityksellä voitosta voittoon ajaneella tiimillä on riski romahtaa henkisesti jos pitkäaikainen menestys äkisti lakkaisi. Ja sehän lakkaa sitten kun F-200(?):een suunnittelussa tulee tehtyä pilkkuvirhe jonkin ratkaisevan osan kohdalla.
Tällaisen romahduksen jälkeen runkomiehitystä aletaan vaihtaa. Näin ollen tiimi joudutaan kasaamaan ja virittämään huippuiskuun uudelleen, ja sehän saattaa pahimmassa (=parhaimmassa) tapauksessa kestää toiset 20 vuotta..
 
Ylös