Kenestä ferrarin tähtikuljettaja

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Meniköhän tuossa jollakkin puurot ja vellit sekaisin tehdessään selvää isojen autonvalmistajien omistussuhteista?

No tokkopa se romahdus ihan ensi vuonna tulee. Jos vuoden 2004 uusi auto nyt on ns. susi niin eiköhän ne voi jatkaa melkoisen surutta 2003-GA:lla ja pärjätä ihan kohtuullisesti. Tietysti jos ajatellaan, että Williams on vasta tällä kaudella noussut keskikastista pois, niin sillä asteikolla romahtaminen on toki mahdollista. Williams voitti kaudella 2001 neljä kisaa ja 2002 sijoittui MM-sarjassa kakkoseksi. Ihan hyvin keskikastin tiimiltä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Siispä olemme samaa mieltä? Suosittelen, että luet koko viestiketjun. En suinkaan väitä että Ferkkarin putoaminen keskikastiin olisi todennäköistä, vaan pointtinihan oli se että koko porukan yhtäaikaisella lopettamisella olisi arvaamattomia vaikutuksia.

Formula-1 sirkus kehittyi yhdeksi maailman seuratuimmaksi urheiluksi vuosien 1990 ja 2000 välillä. Ferrarin panos tuossa nousussa ei voinut olla ratkaisevan tärkeä.
Tuohon mainitsemaasi lähteeseen perustuen vuonna 2002 tv-katsojien lukumäärä putosi 8% verrattuna vuoteen 2001. Katsojamäärät juuri tällä hetkellä ovat vuoden 2000 tasolla.

Nämä luvut eivät tue sitä käsitystä että Ferrarin menestys 2000-luvulla olisi tuonut lisää tv-katsojia. Historia ei myöskään tue näkemystä että Ferrarin notkahdus romahduttaisi katsojaluvut. Lajin kolme suurta tallia ovat aikojen saatossa dominoineet lajia. Tallien menestys on ollut jatkuvaa aaltoliikettä. Se, että kannattamasi talli putoaa muutamaksi vuodeksi terävimmästä kärjestä, ei tarkoita sitä että hylkäisit suosikkisi.

Sitä paitsi menestys seuraa voittajan miekkaa. Siinä vaiheessa kun Williams tai McLaren nousevat karismaattisten kuljettajien siivittämänä uuteen menestykseen, löytyy näille talleille miljoonia uusia kannattajia. Silloin kuin Senna ja Prost dominoivat McLarenilla, löytyi heidän takaansa ylivoimaisesti suurimmat kannattajajoukot.

Asioita kannattaa tarkastella hieman pidemmällä perspektiivillä. Mikään ei tällä hetkellä viittaa siihen että jokaista formulakilpailua seuraavat sadat miljoonat tv-katsojat olisivat hylkäämässä lajia sen takia, että nyt muutamia vuosia jopa täysin ylivoimaisesti kisoja dominoinut talli putoaisi joksikin aikaa mestaruuksien tieltä.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Bernie ainakin yritti puhua Villeneuvella paikkaa jo ensi vuodeksi, mutta ei sopinut näemmä F1-historian parhaimman kuskin pirtaan.

“I did everything possible to talk teams into giving Jacques a drive for next season but the truth is no one wants him,” Ecclestone told The Sun. “I still regard him as a great racer but he needs a team that would give him extra motivation.”

“I even suggested he should go to Ferrari and drive alongside Michael Schumacher for free. But it didn’t come off because Michael insists on No 1 status, which shows he must still consider Jacques a threat.”
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Ilmari:

Formula-1 sirkus kehittyi yhdeksi maailman seuratuimmaksi urheiluksi vuosien 1990 ja 2000 välillä. Ferrarin panos tuossa nousussa ei voinut olla ratkaisevan tärkeä.
Tuohon mainitsemaasi lähteeseen perustuen vuonna 2002 tv-katsojien lukumäärä putosi 8% verrattuna vuoteen 2001. Katsojamäärät juuri tällä hetkellä ovat vuoden 2000 tasolla.

Nämä luvut eivät tue sitä käsitystä että Ferrarin menestys 2000-luvulla olisi tuonut lisää tv-katsojia. Historia ei myöskään tue näkemystä että Ferrarin notkahdus romahduttaisi katsojaluvut. Lajin kolme suurta tallia ovat aikojen saatossa dominoineet lajia. Tallien menestys on ollut jatkuvaa aaltoliikettä. Se, että kannattamasi talli putoaa muutamaksi vuodeksi terävimmästä kärjestä, ei tarkoita sitä että hylkäisit suosikkisi.

Sitä paitsi menestys seuraa voittajan miekkaa. Siinä vaiheessa kun Williams tai McLaren nousevat karismaattisten kuljettajien siivittämänä uuteen menestykseen, löytyy näille talleille miljoonia uusia kannattajia. Silloin kuin Senna ja Prost dominoivat McLarenilla, löytyi heidän takaansa ylivoimaisesti suurimmat kannattajajoukot.

Asioita kannattaa tarkastella hieman pidemmällä perspektiivillä. Mikään ei tällä hetkellä viittaa siihen että jokaista formulakilpailua seuraavat sadat miljoonat tv-katsojat olisivat hylkäämässä lajia sen takia, että nyt muutamia vuosia jopa täysin ylivoimaisesti kisoja dominoinut talli putoaisi joksikin aikaa mestaruuksien tieltä.
Kuten sanottu, arvaamattomia vaikutuksia... Kärjistetään: Mitä tapahtuisi Suomessa formuloiden katsojaluvuille, jos kisaamassa ei olisi yhtään suomalaista? Tai vaikkapa Kimi joutuisi Jaguarin polkuautoon taistelemaan sijoista 10-15? Minäpä kerron: massat kääntäisivät kanavan saippualle.

<small>[ 08-10-2003, 11:02: Message edited by: MaxiV ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
MaxiV:
Ilmari:

Formula-1 sirkus kehittyi yhdeksi maailman seuratuimmaksi urheiluksi vuosien 1990 ja 2000 välillä. Ferrarin panos tuossa nousussa ei voinut olla ratkaisevan tärkeä.
Tuohon mainitsemaasi lähteeseen perustuen vuonna 2002 tv-katsojien lukumäärä putosi 8% verrattuna vuoteen 2001. Katsojamäärät juuri tällä hetkellä ovat vuoden 2000 tasolla.

Nämä luvut eivät tue sitä käsitystä että Ferrarin menestys 2000-luvulla olisi tuonut lisää tv-katsojia. Historia ei myöskään tue näkemystä että Ferrarin notkahdus romahduttaisi katsojaluvut. Lajin kolme suurta tallia ovat aikojen saatossa dominoineet lajia. Tallien menestys on ollut jatkuvaa aaltoliikettä. Se, että kannattamasi talli putoaa muutamaksi vuodeksi terävimmästä kärjestä, ei tarkoita sitä että hylkäisit suosikkisi.

Sitä paitsi menestys seuraa voittajan miekkaa. Siinä vaiheessa kun Williams tai McLaren nousevat karismaattisten kuljettajien siivittämänä uuteen menestykseen, löytyy näille talleille miljoonia uusia kannattajia. Silloin kuin Senna ja Prost dominoivat McLarenilla, löytyi heidän takaansa ylivoimaisesti suurimmat kannattajajoukot.

Asioita kannattaa tarkastella hieman pidemmällä perspektiivillä. Mikään ei tällä hetkellä viittaa siihen että jokaista formulakilpailua seuraavat sadat miljoonat tv-katsojat olisivat hylkäämässä lajia sen takia, että nyt muutamia vuosia jopa täysin ylivoimaisesti kisoja dominoinut talli putoaisi joksikin aikaa mestaruuksien tieltä.
Kuten sanottu, arvaamattomia vaikutuksia... Kärjistetään: Mitä tapahtuisi Suomessa formuloiden katsojaluvuille, jos kisaamassa ei olisi yhtään suomalaista? Tai vaikkapa Kimi joutuisi Jaguarin polkuautoon taistelemaan sijoista 10-15? Minäpä kerron: massat kääntäisivät kanavan saippualle.
Odotin kärjistyksen sijaan vastakommentteja useisiin kirjoituksessani esittämiini asioihin. Niitä ei ikävä kyllä tullut.

Tottakai on selvää että suurilta markkina-alueilta pitää olla kuljettajia sarjassa. Näin on aina ollut, näin on nytkin ja näin tulee jatkossakin olemaan.

Kärjistykseesi voisin vastata vaikka näinkin asiaankuulumattomasti:

Formuloiden suosion kannalta on herttaisen yhdentekevää katsooko suomessa kukaan F1-lähetyksiä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
AMS82:
Maranelloman:
Miten Ford on kytköksissä Fiat-konserniin, voisitko hieman valottaa?
Niin tarkkaan ottaen GM omistaa siivun Fiat konsernista ja GM on Fordin omistaja ja Ford edustaa Jaguarin kautta viime kädessä GM:n kilpailutoimintaa, kuten Ferrari Fiatin kilpailutoimintaa.
käsittääkseni GM ei omista Fordista palaakaan! Ainakaan mitään mainittavaa! :confused:

Eikös Ford ja GM ole todella kovat kilpailijat USA:n markkinoilla? GM omistaa Opelin ja Saabin osake-enemmistöt ja palasen Fiattiakin, mutta Fordissa sillä ei taida olla omistuksia.... :confused:
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Ilmari:
Odotin kärjistyksen sijaan vastakommentteja useisiin kirjoituksessani esittämiini asioihin. Niitä ei ikävä kyllä tullut.

Tottakai on selvää että suurilta markkina-alueilta pitää olla kuljettajia sarjassa. Näin on aina ollut, näin on nytkin ja näin tulee jatkossakin olemaan.

Kärjistykseesi voisin vastata vaikka näinkin asiaankuulumattomasti:

Formuloiden suosion kannalta on herttaisen yhdentekevää katsooko suomessa kukaan F1-lähetyksiä.
Olenko väittänyt ettei Ferrari olisi ollut ennen syvässä suossa? En.

Olenko väittänyt, että nuo suossarämpimiset olisivat vaikuttaneet merkittävästi formuloiden katsojalukuihin? En. Mahdotonta sanoa, kun esimerkiksi vuoden 1980 katsojalukuja on hankala hankkia. Lisäksi formuloiden (ja tv:n katselun ylipäätään) suosio on jatkuvasti noussut.

Olenko väittänyt, että katsojia ei aiemmin olisi riittänyt Ferrarin menestyksestä riippumatta? En.

Olenko väittänyt, että viime kauden dominointi olisi lisännyt katsojien kiinnostusta lajiin? En.

Olenko väittänyt, ettei tiukempi kärkitaistelu olisi parempi kaikkien kannalta? En.

Olenko väittänyt, että Berniellä ei olisi enemmän kuin tarpeeksi rahaa? En.

Olenko väittänyt, etteikö Berniellä olisi ollut näppejä pelissä formulasuosion kasvuun tai että se ei olisi tapahtunut pääosin 90-luvulla. En.

Olenko väittänyt, että Ferrarin vuoksi formulat ovat suosittu laji. En.

Olenko väittänyt, että 90-luvulla ei olisi katsojamäärät jne. lisääntyneet? En.

Olenko väittänyt, että Ferrari ei olisi ollut lamassa 90-luvun alussa? En.

Olenko väittänyt, että tämän kauden tasaisuus ei olisi nostanut lajin suosiota. En.

Olenko väittänyt, etteivät Sauber, BAR ja Jaguar olisi "keskikstin" autoja tai että Ferrari putoaisi todennäköisesti niiden alapuolelle lähivuosina? En.

Olenko väittänyt, että formulat eivät olisi kehittyneet yhdeksi maailman seuratuimmista urheilulajeista 90-luvulla. En.

Olenko väittänyt, että katsojamäärät eivät olisi pudonneet viime vuonna. En.

Olenko väittänyt, että Ferrarin 2000-luvun menestys olisi tuonut lisää katsojia? En.

Olenko väittänyt, että historian valossa voisi sanoa Ferrarin notkahduksen romahduttavan katsojaluvut. En.

Olenko väittänyt, että tallien menestys ei olisi aaltoliikettä. En.

Olenko väittänyt, että Sennalla ja Prostilla ei olisi ollut aikanaan suurimmat kannattajajoukot? En.

Olenko väittänyt, että jokin viittaisi siihen että "sadat miljoonat tv-katsojat olisivat hylkäämässä lajia sen takia, että nyt muutamia vuosia jopa täysin ylivoimaisesti kisoja dominoinut talli putoaisi joksikin aikaa mestaruuksien tieltä". En.

Olenko väittänyt, että Suomen f1-seuraajilla olisi hyttysenpaskaa enempää merkitystä formuloiden maailmanlaajuiseen suosioon? En.

Olenko väittänyt, että Ferrarin tippumisella keskikastiin tai sen alle olisi arvaamattomia vaikutuksia. Olen. Olen myös esittänyt arveluja vaikutuksesta: katsojalukujen vähenemisen ja sitä myötä tv-tulojen, oheistuotteiden myynnin jne. vähenemisen. Nämä arvelut olen perustanut siihen, että Ferrarin suosio maailmalla on paljon suurempi mitä täältä Suomesta käsin uskookaan, sekä siihen että kaikki eivät ole joko fanaatikkoja tai takinkääntäjiä. Suuret kannattajamassat liikkuvat arvaamattomasti.

Jäikö vielä jokin mieltäsi askarruttava asia vastausta vaille? I'll be more than happy to answer. :)

Päätän vastaukseni toiseen "asiaankuulumattomaan" kärjistykseen: Yksikään saksalaiskuljettaja ei aja ensi kaudella formulaa. Tipahtaako Saksan katsojaluvut?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä Fordilla ja GM:llä ei ole mitään tekemistä keskenään? Voin toki olla väärässä? doubtful

General motors on tietääkseni sotkeutunut näihin automerkkeihin:

Buick
Cadillac
Chevrolet
GMC
Hummer
Pontiac
Saab
Saturn
Opel/Vauxhall(Brittiläisten Opel, on ne omituisia)
Fiat

Sit japanilaiset:
Isuzu
Subaru
Suzuki
Ja viimeisimpänä "ostoksena" on Daewoo

Sitä en tiiä minkä verran GM on sotkeunut mihinkin mutta Fordilla on ihan omat kuviot! :p

<small>[ 08-10-2003, 14:57: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
pmv:
Tietysti jos ajatellaan, että Williams on vasta tällä kaudella noussut keskikastista pois, niin sillä asteikolla romahtaminen on toki mahdollista. Williams voitti kaudella 2001 neljä kisaa ja 2002 sijoittui MM-sarjassa kakkoseksi. Ihan hyvin keskikastin tiimiltä.
Unohda perinteinen kolmijako: top4-keskikasti-muut.
Ajattele (vertauskuvallisesti) suota, jossa Williams on rämpinyt Villaneuleen jälkeen. Pahimmillaan talli oli kainaloitaan myöden liejussa. Viime kaudella, ja vielä tämän kauden alussakin, oli vielä havaittavissa että popot olivat vielä märät suoliejusta. Elikkäs propleemaa oli jos jonkinlaista. Toki suollakin on siellä täällä mättäitä joista pääsee ajoittain ponnistamaan ilmaan (ne mainitsemasi muutamat voitot), mutta kuiville pääsee vasta kun saavuttaa suon reunan ja pystyy pinkomaan tukevaa maata eteenpäin (tämän kauden loppupuoli).
McLaren on ollut myös suossa. Kuivaa maata on jo näkyvissä, mutta näkisin asian niin että tämä surullisenkuuluisaksi käynyt MP4-18 sekoilu on pitänyt Mäkin popot vielä märkinä. Ensi kaudella uskon että Mäkkikin saavuttaa tukevan maan ja mestaruustaistosta tulee tuima.
Mitä viime kauden loppusijoituksiin tulee, niin täytyy muistaa että Mäkki oli yhtälailla suossa, hieman syvemmällä jopa. Näin ollen Williams, vaikkakin popot märkinä, pystyi saavuttamaan kakkostilan. Ainoa tiimi joka juoksi koko kauden kuivalla maalla oli Ferrari.

Oliko tarpeeksi epäselvästi ilmaistu..? :confused:

EDIT: typo

<small>[ 08-10-2003, 16:13: Message edited by: Ylen Sankia Priha ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itse en kyllä laittaisi aivan noin tiukkoja kriteerejä. Kyllähän Williamsin otteissa oli aivan hukaiseva ero jo vuonna 2001 aikasempaan kolmeen kauteen 98-99-2000. Vaikka esim. kaudella 98 Williams saavutti MM-sarjassa kolmannen tilan samoin kuin kaudella 2001, oli nämä kaudet kuin yö ja päivä. 2001 Williams oli kiistatta kilpailukykyinen tiimi.

Kun puhutaan huipputiimien rämpimisestä suossa, niin sillä tarkoitetaan kautta, jolloin tiimi ei kykene taistelemaan voitoista edes aika-ajoin. Minkään kolmen kärkitiimin osalta tämä ei nyt näytä lähitulevaisudessa kovinkaan realistiselta.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
MaxiV:
Ilmari:
Odotin kärjistyksen sijaan vastakommentteja useisiin kirjoituksessani esittämiini asioihin. Niitä ei ikävä kyllä tullut.

Tottakai on selvää että suurilta markkina-alueilta pitää olla kuljettajia sarjassa. Näin on aina ollut, näin on nytkin ja näin tulee jatkossakin olemaan.

Kärjistykseesi voisin vastata vaikka näinkin asiaankuulumattomasti:

Formuloiden suosion kannalta on herttaisen yhdentekevää katsooko suomessa kukaan F1-lähetyksiä.
Olenko väittänyt ettei Ferrari olisi ollut ennen syvässä suossa? En.

Olenko väittänyt, että nuo suossarämpimiset olisivat vaikuttaneet merkittävästi formuloiden katsojalukuihin? En. Mahdotonta sanoa, kun esimerkiksi vuoden 1980 katsojalukuja on hankala hankkia. Lisäksi formuloiden (ja tv:n katselun ylipäätään) suosio on jatkuvasti noussut.

Olenko väittänyt, että katsojia ei aiemmin olisi riittänyt Ferrarin menestyksestä riippumatta? En.

Olenko väittänyt, että viime kauden dominointi olisi lisännyt katsojien kiinnostusta lajiin? En.

Olenko väittänyt, ettei tiukempi kärkitaistelu olisi parempi kaikkien kannalta? En.

Olenko väittänyt, että Berniellä ei olisi enemmän kuin tarpeeksi rahaa? En.

Olenko väittänyt, etteikö Berniellä olisi ollut näppejä pelissä formulasuosion kasvuun tai että se ei olisi tapahtunut pääosin 90-luvulla. En.

Olenko väittänyt, että Ferrarin vuoksi formulat ovat suosittu laji. En.

Olenko väittänyt, että 90-luvulla ei olisi katsojamäärät jne. lisääntyneet? En.

Olenko väittänyt, että Ferrari ei olisi ollut lamassa 90-luvun alussa? En.

Olenko väittänyt, että tämän kauden tasaisuus ei olisi nostanut lajin suosiota. En.

Olenko väittänyt, etteivät Sauber, BAR ja Jaguar olisi "keskikstin" autoja tai että Ferrari putoaisi todennäköisesti niiden alapuolelle lähivuosina? En.

Olenko väittänyt, että formulat eivät olisi kehittyneet yhdeksi maailman seuratuimmista urheilulajeista 90-luvulla. En.

Olenko väittänyt, että katsojamäärät eivät olisi pudonneet viime vuonna. En.

Olenko väittänyt, että Ferrarin 2000-luvun menestys olisi tuonut lisää katsojia? En.

Olenko väittänyt, että historian valossa voisi sanoa Ferrarin notkahduksen romahduttavan katsojaluvut. En.

Olenko väittänyt, että tallien menestys ei olisi aaltoliikettä. En.

Olenko väittänyt, että Sennalla ja Prostilla ei olisi ollut aikanaan suurimmat kannattajajoukot? En.

Olenko väittänyt, että jokin viittaisi siihen että "sadat miljoonat tv-katsojat olisivat hylkäämässä lajia sen takia, että nyt muutamia vuosia jopa täysin ylivoimaisesti kisoja dominoinut talli putoaisi joksikin aikaa mestaruuksien tieltä". En.

Olenko väittänyt, että Suomen f1-seuraajilla olisi hyttysenpaskaa enempää merkitystä formuloiden maailmanlaajuiseen suosioon? En.

Olenko väittänyt, että Ferrarin tippumisella keskikastiin tai sen alle olisi arvaamattomia vaikutuksia. Olen. Olen myös esittänyt arveluja vaikutuksesta: katsojalukujen vähenemisen ja sitä myötä tv-tulojen, oheistuotteiden myynnin jne. vähenemisen. Nämä arvelut olen perustanut siihen, että Ferrarin suosio maailmalla on paljon suurempi mitä täältä Suomesta käsin uskookaan, sekä siihen että kaikki eivät ole joko fanaatikkoja tai takinkääntäjiä. Suuret kannattajamassat liikkuvat arvaamattomasti.

Jäikö vielä jokin mieltäsi askarruttava asia vastausta vaille? I'll be more than happy to answer. :)

Päätän vastaukseni toiseen "asiaankuulumattomaan" kärjistykseen: Yksikään saksalaiskuljettaja ei aja ensi kaudella formulaa. Tipahtaako Saksan katsojaluvut?
Olipas vuodatus. Ei asioita noin henkilökohtaisesti kannata ottaa.

Jos olet noin monesta esittämästäni asiasta samaa mieltä, niin mennään sitten suoraan tuohon ydinkysymykseen:

Olemme molemmat sitä mieltä että suurten tallien menestys on ollut aaltoliikettä. Lajin katsokamääriin tuo aaltoliike ei ole ikinä dramaattisesti heijastunut, vaikka suosikkeja -sekä kuljettajia että talleja- on ennenkin ollut.

Ydinkysymys:

Globaalit katsojaluvut eivät ole Ferrarin menestyksen myötä nousseet dramaattisesti (tämänhän me myönsimme). Miksi ne Ferrarin laskukaudella romahtaisivat?

Miksi laji oli esim 1999 käytännössä yhtä suosittu kuin nyt, vaikkei Ferrarin hurjasta menestyksestä ollut tietoakaan?

No kinastelu lienee turhaa. Aika tulee näyttämään. Itse luulen että uusi mestari (sekä kuljettaja että talli) on piristysruiske lajille.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ferrarin suosio maailmalla on paljon suurempi mitä täältä Suomesta käsin uskookaan

Olet aivan oikeassa. Ferrari on maailmalla poskettoman suosittu. Tuo suosio ei kuitenkaan perustu siihen että F1-mestaruuksia on nyt tullut kasapäin. Ferrari oli suosittu myös silloin kun se paini formuloiden keskikastissa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ferrarin suosio maailmalla on paljon suurempi mitä täältä Suomesta käsin uskookaan


Sori unohtui tuo epäasiallinen kärjistys lopusta:

OLENKO MINÄ VÄITTÄNYT ETTEI FERRARI OLE MAAILMALLA SUOSITTU!!!!!!! OLENKO????
:D
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Kimi Räikkösen pitäisi olla Ferrarin seuraava tähtikuljettaja.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Ilmari:
Ferrarin suosio maailmalla on paljon suurempi mitä täältä Suomesta käsin uskookaan


Sori unohtui tuo epäasiallinen kärjistys lopusta:

OLENKO MINÄ VÄITTÄNYT ETTEI FERRARI OLE MAAILMALLA SUOSITTU!!!!!!! OLENKO????
:D
Tuohon piti vastata itse että et. :p ( Enkä minäkään ole väittänyt, että olisit väittänyt että ei olisi. Tai jotain... ) doubtful :p

Ilmari:
Globaalit katsojaluvut eivät ole Ferrarin menestyksen myötä nousseet dramaattisesti (tämänhän me myönsimme). Miksi ne Ferrarin laskukaudella romahtaisivat?

Miksi laji oli esim 1999 käytännössä yhtä suosittu kuin nyt, vaikkei Ferrarin hurjasta menestyksestä ollut tietoakaan?
Noh, kerran vielä. Perustan oletukseni katsojamäärien laskusta siihen, että noista valtavista määristä Ferrarikannattajia suuri osa ei jaksaisi tuijottaa tv:tä yhtä intensiivisesti kuin aiemmin - jos lainkaan - saati sitten "ostaa lippalakkeja" jos suosikkitalli pörräisi häntäpäässä. Telkku kääntynee helpommin saippualle kuin takki toisinpäin. Samaan tapaan kuin Suomen katsojaluvut tipahtaisivat Kimin huonon menestyksen vuoksi. ( Tietenkään ei voi olettaa, että kaikki kannattaisivat ainoastaan jotakin tallia - ei vaikkapa tiettyä kuljettajaa, mutta jotenkin tuntuu, että Ferrarin kohdalla juuri merkki on se mikä ratkaisee. Luonnollisesti myös MS:n lopettaessa melkoinen lauma "henkilönpalvojia" joutuisi tuuliajolle... )

1999 Ferrarin hurjasta menestyksestä ollut tietoakaan? Tarkoitatko vuotta 1998? 1999 Ferrari taisi kuitenkin viedä tallien MM-tittelin joten oli menestyksestä nyt jotain tietoa... Ferrarin noususuhdanne 90-luvun lopulla, mestaruustaistelut ja tallin legendaarisuus teki Ferrarista "helpon valinnan" varsinkin uusien katsojamassojen kannatuksen kohteeksi. Mutta formuloiden katsojalukujen nousu 90-luvulla johtui niin monesta seikasta, että siitä tuskin voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannattajien käyttäytymiseen tulevaisuudessa.

Ja blaa-blaa, jittuaks tässä vatvomaan. Kuten sanoit, aika tulee näyttämään. Ja tulee näyttämään todennäköisesti sen, että mitään dramaattista ei tapahdu - siihenhän varmasti esimerkiksi herra Käpy ja Ferkkarin "dream-team" pyrkivät miettiessään omia tekemisiään ja vetäytymispäätöksiään. Ja tuskin siis tekevät hätiköityjä ratkaisuja, joilla voisi olla näitä maalailemiani "arvaamattomia seurauksia".

<small>[ 09-10-2003, 11:16: Message edited by: MaxiV ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
1999 Ferrarin hurjasta menestyksestä ollut tietoakaan? Tarkoitatko vuotta 1998? 1999 Ferrari taisi kuitenkin viedä tallien MM-tittelin joten oli menestyksestä nyt jotain tietoa... Ferrarin noususuhdanne 90-luvun lopulla, mestaruustaistelut ja tallin legendaarisuus teki Ferrarista "helpon valinnan" varsinkin uusien katsojamassojen kannatuksen kohteeksi. Mutta formuloiden katsojalukujen nousu 90-luvulla johtui niin monesta seikasta, että siitä tuskin voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannattajien käyttäytymiseen tulevaisuudessa.

Ja blaa-blaa, jittuaks tässä vatvomaan. Kuten sanoit, aika tulee näyttämään. Ja tulee näyttämään todennäköisesti sen, että mitään dramaattista ei tapahdu - siihenhän varmasti esimerkiksi herra Käpy ja Ferkkarin "dream-team" pyrkivät miettiessään omia tekemisiään ja vetäytymispäätöksiään. Ja tuskin siis tekevät hätiköityjä ratkaisuja, joilla voisi olla näitä maalailemiani "arvaamattomia seurauksia".


Vielä tuosta Ferrarin suosiosta. Ferrari on brändinä niin kova ettei sen asema horju helposti. Se on vähän sama kuin puolueeton testi/tutkijaryhmä antaisi puolueettoman lausunnon että on löytynyt CocaColaa huomattavasti parempi virvoitusjuoma. CocaColan markkina-asema ei tuosta hetkahtaisi mihinkään.

Ferrarilla on vähän sama. Jos joinain vuotena löytyy vaikkapa useitakin nopeampia talleja, ei legendan suosio paljoa heilahtele. Ferrarifanit "elävät" tästä nyt saavutetusta menestyksestä seuraavat 10 vuotta.

Mutta niinkuin totesimme ei kinastella turhaan, annetaan ajan näyttää.

Kiitoksia mielenkiintoisesta ja välillä vähän räiskyvästkin keskustelusta :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Niin siis kannattaa todellakin erotella tifosit ja sitten Sumin remmin mukana messiin tullet schufosit jotka varsinkin Saksan kisoissa värjäävät katsomot punaisiksi. Kun Sumi lopettaa niin nämä gloryhunterit siirtyvät ties minne.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaa´a, onneksi meillä Suomessa tämä formuloiden(tahi minkään muu lajin seuraaminen) seuraaminen ei perustu ollenkaan tuohon gloryhunter-ilmiöön. Kyllähän formulat ja rata-autoilu on olleet aina lähellä suomalaisten sydämiä jo Juan-Manuel Fangion ajoista lähtien.
 

Go_Go_Mika

Active member
Liittynyt
2.5.2002
Viestit
26
Sijainti
Helsinki
Nyt voidaan etsintä lopettaa
Uusi stara on Valentino Rossi
Ferrari president Luca Di Montezemolo on Monday invited motorcycling champion Valentino Rossi to take a test drive with the triumphant Italian Formula One team.
.....
Montezemolo said. "It's always been difficult to go from two wheels to four and these days it is even harder but Valentino is a great champion and a symbol of motor sport"
 
Ylös