Kenet ottaisit Renault'lle?

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Jos olisit Renault-pomo, joka saa päättää tallin ensi kauden toisen kuskin (siis Kubican tallikaverin), kenet tästä kolmikosta valitsisit ja miksi:

  • Nick Heidfeld
  • Heikki Kovalainen
  • Timo Glock

Suomi-lasit sitten nurkkaan, pliis.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18207
Kovalaisen. Edellisen kerran kun mies oli Renautilla tulokset olivat varsin kohtuullisia. Eipä nuo toisetkaan kyllä huonoja vaihtoehtoja ole.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Heidfeldin ilman muuta. Pärjännyt koko uransa ajan hyvin tallikavereitaan vastaan nopeudessa ja parantaa hyvin sijoitusta lähitaistelutilanteissa. Ilman muuta näytöt noista kolmesta parhaat. Suomi-lasien läpi katsottuna toivon ilman muuta, että Kovalainen saa paikan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Heittäisin noppaa, kaikilla mielestäni potentiaalia olla aika hyväkin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Renault-johtohahmona olisin alunperinkin palkannut Heidin ylihypetetyn Kubican sijasta. Tosin voihan yhä olla, että joulukuussa Ranskasta kaikuu automerkin ikäviä vetäytymisvirsiä fykkösistä...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Alesin ja Bergerin perinteitä mukaillen olisi mielenkiintoista nähdä BMW-Sauber -duo saman auton ohjaimissa myös Rellulla. Tällöin varmasti ratkaistaisiin miesten lopullinen keskinäinen paremmuus, Heidi kun on valitellut olleensa parempi BMW-kausina mutta Kubican kausi 08 vei kaiken huomion (tilastojen valossa Heidfeld parempi 06, 07 & 09).

Timo Glock on ilmoitellut jostain yllätyksestä, mitä vähän epäilen. Hänen miinuksenaan on epätasaisuus, välillä tulee näitä yllätyspodiumeja kuten Unkari 08 ja Singapore 09, mutta sitten taas kummallisia ulosajoja a la Japani.

Kovalainen olisi osalle tallista tuttu ja miellyttävä työtoveri. Kubicassa on vähän sitä slaavilaista jäyhyyttä mitä ranskalaistallissa ei välttämättä olla opittu käsittelemään latinalaiskuskien ollessa remmissä. Kovalainen olisi paitsi varma työjuhta niin varmasti valaisisi positiivisuudellaan pohjamudissa kyntävää tallia. Kovalaisen CV on kaikesta loasta huolimatta kilpailukykyinen.

Tällä analyysillä päätyisin Heidfeldiin, ihan vain mielenkiinnosta Kubin ja Heidin väliseen kaksintaisteluun.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Glockin ottaisin. Heidi olisi kyllä luultavasti varmempi valinta, mutta Glockissa näen valoisan mahdollisuuden.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Heidi on todella tasainen kuski eikä romuttele autoaan ja varmasti kokemuksellaan pystyisi auttamaan Rellua uuteen nousuun. Ei Heikkikään huono vaihtoehto olisi tuntee tallin entuudestaan jne...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vaikea kysymys, mutta mielenkiintoinen. Heidfeld jos joku on tällä hetkellä "mainettaan parempi" kuljettaja, mutta toisaalta kuinka suuri miehen kehityspotentiaali todella on?

Jos ajatellaan, että Renault onnistuisi tekemään ensi kaudelle redbullit, ja rakentamaan todella kilpailukykyisen auton, niin kuinka todennäköistä on, että Heidfeld ajaisi todella mestaruudesta. Kubican uskoisin ajavan tuossa tilanteessa sellaisen vettelmäisen kauden, eli taistelua, hienoja suorituksia ja virheitä. Lienee perusteltua olettaa, että Heidfeld ajaisi tasaisemmin kuin Webber ajoi, mutta pystyisikö hän löytämään itsestää sen ylimääräisen vaihteen, vai onko suoristusten tasaisuuden kääntöpuolena myös huippusuoritusten puuttuminen?

Glock on tavallaan Heidfeldin vastakohta. Ei ole koskaan ollut aivan tasaisimpia kuljettajia, mutta Toyotan vaihteleva suorituskyky saattaa vääristää Glockista saatua kuvaa. Glockin huippusuoritukset ovat monesti tulleet onnistuneen taktiikankin avittamina, mutta niinhän se nykyään tahtoo olla, silloin kun perältä noustaan.

Kovalaisen ura on tavallaan oudon kaksijakoinen, sillä Renaultilla hän oli ennen kaikkea tasaisen varma suorittaja. McLarenilla häneltä on nähty ajoittain väläyksia, ja Barcelonan onnettomuuteen asti (eli pestin alussa) hän näytti haastavan Hamiltonin tosissaan. Nopeutta löytyy aika-ajoissa, aivan Hamiltonin tasolle, joten tuntuu, että Kovista vaivaa epäsopivan kaluston aiheuttama henkinen takalukko. Tai sitten tämän kauden surkea suoritustaso johtuu jostain muusta. Niin tai näin, uransa ensimmäisen eräpallon Heikki on hävinnyt, tuleeko toista koskaan, jää nähtäväksi.

Näkisin, että kovin potentiaali ko. kolmikosta on kuitenkin Kovalaisella, mutta toisaalta hänen kohdallaan riski on myös suurin. Heidfeldin palkkaamalla Renaulta saa varmimmin sitä, mitä tilaa. Koska Kubica on palkattu ilmeisimmin talliin ykköskuljettajaksi, ottaisin Renault:n asemassa Hedfeldin, koska Kubica-Heidfeld on varmemmin kilpailukykyinen kaksikko kuin Kubica-Kovalainen. Glock on tavallaan Kovalaisen ja Heidfeldin välistä, ilman samaa potentiaalia tai varmuutta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kovalainen

Näkisin, että kovin potentiaali ko. kolmikosta on kuitenkin Kovalaisella, mutta toisaalta hänen kohdallaan riski on myös suurin. Heidfeldin palkkaamalla Renaulta saa varmimmin sitä, mitä tilaa. Koska Kubica on palkattu ilmeisimmin talliin ykköskuljettajaksi, ottaisin Renault:n asemassa Hedfeldin, koska Kubica-Heidfeld on varmemmin kilpailukykyinen kaksikko kuin Kubica-Kovalainen. Glock on tavallaan Kovalaisen ja Heidfeldin välistä, ilman samaa potentiaalia tai varmuutta.
Tähän minä yhdyn.

Eli mikäli Kubica on otettu ykköskuskin asemaan, on valinta Heidfeld. Syyhän on yksinkertainen, pärjännee autolla kuin autolla.

Mikäli Kubican rinnalle halutaan mahdollisimman kova suorittaja, niin päätyisin Heikkiin. Heikin aika-ajosuoritukset tulisivat kaiketi olemaan arvokkaita ja uskoisin (Rellun auto, tuskin samat ongelmat kuin Larenilla) että kisa suorituksetkin olisivat tasaisempia.

Glockilla lienee vaihtelevuutta ominaisuuksien puolesta, mutta näyttää olevan perusnopeus kuitenkin hyvää. Timon potentiaalia en näe Heikin vastaavaksi. Riskin Heikin suhteen arvioisin samalle tasolle kuin Glockilla.

Eli Heidfeld tai Kovalainen riippuen onko Kubica ykköskuski vai ei.


Jos itse päättäisin senkin asian, niin ottaisin Kovalaisen. Itse suosisin tässä vaiheessa (Rellun tilanne) mieluummin pientä riskiä kuin taattua perustavaraa.
Eli Kovalainen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Onko pakko valita noista kolmesta? Missä Villeneuve ja JJ?
Olettaen, että Kubica on palkattu talliin selkeäksi ykkösnyrkiksi, liekkö ainakaan Heidi sinne suostuu menemään? Kovalaisellehan ei vaikuta olevan mikään ongelma olla aseenkantaja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Ilman muuta Heikki Kovalainen tuntee tiimin henkilöstöä ja tapoja entuudestaan Renault vuosilta ja hän sopisi parhaita Kubican kaveriksikin vaikka ei toka vaihtoehto Nick Heidfeldikään huono olisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaikilla on puolensa, joten paljon riippuisi siitä mitä johtokunta sanoo ja mitä haetaan.

Otetaan aloittajan järjestyksessä:

Nick Heidfeld
Todistetusti suoritusvarma kuljettaja. Renault on jo tunnustanut, ettei ensi vuonna tapella mestaruuksista, joten jos tarkoitus on vain maksimoida (rahallinen) tulos, niin Nick lienee paras vaihtoehto varmaan pisteidenhankintaan. Toisaalta jos Kubica on valittu ykköstykiksi, niin saksalaista ei välttämättä kiinnosta olla se jämäpisteitä tuova kakkonen.

Heikki Kovalainen
Talli on tuttu, mikä nostaa osakkeita, ja Heikkihän ajoi ihan kelvollisesti Rellulla. Auto osattaisiin ehkä tehdä haluttaessa paremmin Heikille sopivaksi kuin kahdelle muulle ehdokkaalle, koska yhteisiä kilometrejä on takana paljon. Mutta jos auto tehdään Kubicalle... ongelma voi olla sama kuin McLarenilla. Aika-ajonopeus puoltaisi valintaa.

Timo Glock
Hassua sinänsä, kerran jo F1 rejectiksi päätynyt kuski on tapellut tiensä takaisin, ja on suoriutunut ihan kelvollisesti, vaikka virheitäkin on tullut. Parhaimmillaan kahden muun ehdokkaan luokkaa, mutta suoritusvarmuus ei ole ihan samalla tasolla. Parhaimmillaan nostaa Rellun otsikoihin, koska Glockin menestys on edelleen jonkinlainen yllätys.

Vaikea sanoa. En usko, että Nickin kanssa edes neuvotellaan vakavasti, mutta voisin ottaa yksinkertaisesti halvimman. Ensi kaudelta ei haeta mitään erikoista, joten kaikki kelpaisivat.
 
Viimeksi muokattu:

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Timo Glock. Tuntuu noista vaihtoehdoista jotenkin aliarvostetuimmalta, ja sitä kautta todennäköisesti myöskin edulliselta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
En missään nimessä ainakaan Quick-Nickiä. Näkyi selkeästi Bemarilla miten heille Kubican kans sopii täysin erilaiset autot ja kun heillä jo Kubica on niin ei siis ole enää Heidfeltille tilaa.

Kovalainen - Glock. Siinäpä hankala valinta?

Kovalaisella olisi kokemusta hieman enemmän huipputiimin toiminnasta sekä huimasti kokemusta Renaultin toiminnasta. Lisäksi Heikki on osoittanut olevansa suhteellisen lojaali tallin valitsemalle tielle, vaikka itse siitä kärsiikin. Joten siinä mielessä Heikki olisi parempi valinta, olisi kuuliainen, osaava, ja tarvittaessa myös nopea kuski. Joka kykenisi tukemaan ykkösässää tai tarvittaessa nousemaan itsekkin sille sijalle.

Glockia ei varsinaisesti puolla mikään Heikin edelle muuta kuin se pieni tosi asia, että pidän häntä hieman nopeampana mutta olisiko Clock yhtä kuulianen roolissaan kuin Heikki?

Mitä tulee ajotyyleihin, niin Heikki ei valitettavasti ole osannut sopeutua kovinkaan hyvin Lewisin tyyliin. Olisko sitten Heikin helpompi sopeutua Kubican ajotyyliin, kuin Glockin?

Mielestäni Glockin ajotyyli on lähempänä Kubican ajotyyliä, joten siltä osin laittaisin Glockin Heikin edelle.

Noita kun puntaroi ajatellessa miesten olevan suurinpiirtein saman hintaisia, niin valitettavasti Glock menee Heikin edelle.

Mut ei se haittaa. Heikin kannalta voisi olla parempi mennä Sauberille. Heikin ja Nickin ajotyylit luultavasti sopivat hyvin yhteen :ahem:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Heidillä on tuosta triosta eniten kokemusta ja sitä myöten uskoisin palautteenantokyvyn olevan parsain kehitystyötä ajatellen. Kilometrejä ja maaliintuloja jos päällimmäisenä haetaan niin Heidi on perusvarma, joskaan ei huimaavan nopea kuski.

Ysimillinen on kohtalaisen tasainen myös, mutta edelleen vähän semmoinen sikasäkissä-ostos. Kokemuspisteiden perusteella häviää kisan Heidille.

Heikin heikkoutena näillä vaatimuksilla on ailahtelevat suoritukset. Hyvänä päivänä pieksää Heidin nopeudessa mennen tullen, mutta huonona päivänä katselee kisan loppuun rengasvallin takaa..
Lisäksi kokemuspisteet menevät taaskin Heidille.

Ajotyylipointti tasaa väliä akselilla Heidi-9mm, joten ei olisi helppo.. ehkä kuitenkin Heidi.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Heikki.

Varma valinta, ei mitään riskiä ja hyvä kakkonen Kubicalle.
Heidi ei tuohon rooliin halua ja Glock on liian epävarma ollakseen "hyvä kakkonen".

Glockin siinä mieluiten kuitenki näkisin.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Kubica-Kovalainen olisi aika kova kaksikko renulle, mutta tallin täytyy kehittää autoa selvästi paremmaksi ja siinä Heidfeld olisi ehkä paras. Tosin olen jostain kuullut että Glock olisi jo "lähes varma"..:dunno:
Mutta jos olisin tallipomo Rellulla, niin ottaisin Heikin ja sitten auto jollain ilveellä vielä kuntoon:doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valitsisin Glockin. Kisoissa todella hyvä ja uskon, että aika-ajovauhdille on jotain tehtävissä etenkin, kun tiimi vaihtuu. Heikille Renault- eli Briatore-menneisyys on pikemminkin rasite kuin etu.
 
Ylös