Juoksu tässä kelissä tappaa.
Tämä on aivan käsittämätön väite. On totta, että jos helteessä menee täysin valmistautumatta lenkille, niin se on raskasta, jopa vaarallista.
Omasta mielestäni helteessä juokseminen on parasta mahdollista treeniä. Sue_me sanoi ettei helteellä voisi pukeutumista enää säädellä. Se on totta, mutta pukeutuminen ei ole ainoa keino.
Ensinnäkin helteellä lenkille tulee juoda mineraalipitoista juomaa niin paljon ettei missään vaiheessa tule jano. Jo ennen lenkkiä kannattaa nauttia. Lisäksi suolatasapaino on erittäin tärkeää, jotta nesteet imeytyvät eivätkä tule läpi.
Jos sulla ei ole nestehukkaa, olotila ei ole tukala ja pystyt juoksemaan..
Itse hyödynnän kuumat kelit treenaamiseen, jos vaan suinkin mahdollista. Helteellä pyrin ajoittamaan lenkkini kuumimpaan ajankohtaan. Tämä on hyvä keino totuttaa kehoa lämpöön ja parantaa kuumuuden sietoa. Kilpailuissa ei voi valita keliä, joten on hyvä jos kuumuuteen on pystynyt totuttautumaan. Esim. Lanzaroten IM-kisan alla menin paikan päälle puolitoista viikkoa etuajassa vain ja ainoastaan siksi, että tottuisin paikalliseen ilmastoon. Pahimmillaan ennen kisaa siellä oli jopa 40 astetta lämmintä ja kävimme silloinkin parin tunnin pyörälenkillä. Itse kisassa oli vain ~30 astetta, eli saman verran kuin Suomessa nyt, mutta se tuntui itseasiassa ihan viileältä. Onnistuneen nesteytyksen ansiosta mulla ei myöskään ollut ongelmia nesteiden imeytymisen kanssa toisin kuin viime vuonna Itävallassa, jossa mokasin suolojen kanssa. Itävallassa oli "vain" vähän päälle 25 astetta, mutta tuulettoman kelin ja epäonnistuneen nesteytyksen (suolat) takia se tuntui 10 kertaa kuumemmalta kuin Lanzarote.
Ja ei, kyse ei ole siitä että joku olisi vaan sellainen ettei siedä kuumuutta. Kyse on siitä ettei ole totuttanut itseään siihen.
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka valittavat eri säästä jatkuvalla syötöllä. Talvella on liian kylmä, keväällä ja syksyllä on liian sateista ja kesällä liian kuuma. Mikään ei kelpaa, vaikka loppujen lopuksi kyse on vain omasta laiskuudesta ja kyvyttömyydestä sopeutua vallitseviin olosuhteisiin. Lisäksi asia on niin, että jos ei jotain keliä siedä niin sitten ei varmaan kannata asua Suomessa vaan sellaisessa maassa jossa on yksityyppinen keli, sellainen keli, josta itse pitää. Jos pidät kylmästä, muuta etelä-napamantereelle. Jos pidät kuumasta, muuta Afrikkaan. Jos pidät harmaasta kelistä, muuta Iso-Britanniaan.
Älä valita!
Omasta mielestäni Suomessa parasta on vaihtelevat vuodenajat. Jokaista säätyyppiä kestää maksimissaan muutaman kuukauden, joten mihinkään ei pääse tylsistymään. Okei, se tekee vaikeammaksi totuttaa kehoa ääriolosuhteisiin, koska ne kestävät yleensä vain lyhyitä aikoja (paukkupakkaset ja kuumat kelit), mutta toisaalta lyhyen ajan kestää aina.