No niin, rapoillaan vähän ennen kuin kokonaan unohtuu:
Tiistai: Lavinto - Raket 120
Hahmojen PeePee ja Wilzku kanssa käytiin vähän ajelemassa. Pitotaso tuntui yllättäen jopa paremmalta (vai tasaisemmalta?) kuin heinäkuussa käydessäni, ja moottorikin tuntui laulavan ehkä hitusen paremmin. Omaksi autoksi valikoitui sama ykkönen kuin aiemminkin. Tällä kertaa hoksasin pyytää ajanottoa, joten tarkkoja aikojakin saatiin. Oma paras tuli ekan setin lopulla 36,5x s, pari satkua PeePeetä hitaampana. Muuten ajat pyöri siellä 36,5 ja 37 välillä aika tasaiseen. Heinäkuusta oli jäänyt ajatus takaraivoon kypsymään ja huomasin ajavani radan syheröllä osuudella PeePeetä nopsemmin, mutta ässät ennen pääsuoraa tuottivat tappiota. Melkolailla tasatahtia mentiin koko ajana kumminkin. Jonkin verran olisi tullut action-kuvaakin, kun joku harrastaja tehokkaamalla autollaan kuvitteli vissiin ihan heittopussiksi ja teki hivenen hasardin ohituksen ja spinnasi eteen. Siis olisi, jos olisin muistanut ladata kameran... :nope:
Kierros tuli roppakaupalla ja 40e kahdesta setistä ajanoton kanssa tuntui ihan reilulta kaupalta (normaalisti 20+15e). Varmaan kolmen setin kierrosmäärä kerettiin nimittäin ajamaan. :thumbup:
Turinoidessa saatiin myös tietää, että sinne metsän keskelle oltiin saatu rahoitus kuntoon ja "meluhaitta" poistetaan rakentamalla upouudet melumuurit, joten ajot jatkunee ensi kesänä (ehkäpä jopa rajoittamatta aukioloaikoja?). :ahem:
Hyvät fiilikset jäi ajokerrasta. Muutkin naamat näyttivät hymysuisilta, kun Hyvinkääläiset vielä kotiinsa koukkasin heittämään.
Ratayrittäjäkin kehaisi, jotta ihan hyvältä meidän meno näyttää ja että kiinnostusta KKWCS-kisan järjestämiseen olisi. Suhteet Hankoonkin ovat kuulemma todella hyvät, joten tässä olisi ehkä mahdollisuus lyödä kaksi kärpästä samalla iskulla. :idea:
Keskiviikko: Hyvinkää - ROK
Kelit pysyivät hyvinä, joten päätin kotimatkalla poiketa jo tutuksi tulleella Hyvinkään radalla ajamassa. Autoksi valkkasin numeron 20 molempiin setteihini. Molemmilla kerroilla aika 49,7 ja omissa seteissäni nopein mies radalla. Toka setti oli ehkä hivenen liukkaampi, mutta auto oli jo tuttu. Oli muuten Haapiksella yksi ihan uusi (2010) auto, jota joku heppu "ajoi sisään". Oli melko kuluneet kisarenkaat (pari seosta pehmeämmät) alla. Kierrosaika oli kuulemma 46,5 noilla. Auto kumminkin vedettiin normiharrastelijoilta vielä sivuun.
Tällä kertaa kamera unohtui lataukseen...
Torstai: Vihti - ROK
Kelit sen kuin jatkuu, joten päätin työpäivän päätteeksi kokeilemassa itselleni uutta paikkaa. Rata löytyi suht helposti, vaikka sijaitsikin nimettömän tien varressa. Lähdin radalle töistä ihan ex-tempore tiedustelematta mitään etukäteen ja toivoin pääseväni ajamaan.
Pari settiä ajoin autolla #3. Ajasta ei ole mitään hajua ja en vielä jaksanut kameraltakaan kellotella aikoja edes sinnepäin. Autoina oli Ninarin rungolla olevat ROK:it. Pitotaso oli yllättävän hyvä, sillä radalla oli koko ajan harrastajia ajamassa ja renkaat liimasivat aika hyvin heti pienen lämmityksen jälkeen. Eka setti meni vähän rataa opetellessa, tokassa sitten koitin jo vähän aikaakin ajaa, joskin ajanottoa en sitten koskaan saanut radalla ollessani. Autossa oli turhankin "pitkä välitys", eikä kaasulla saanut autoa läheskään niin herkästi lapasesta kuin Hyvinkäällä. Olivat kuulemma tarkoituksella laittaneet pienen takarattaan, ettei kokemattomat menetä auton hallintaa niin helposti. Tuntuma oli jotakuinkin Forssan Rakettien tapaista (kaukaa heitetty vertaus), joskin tehoja piisasi tietenkin reilusti enemmän.
Ratana tuo oli ihan "ok", lyhyemmällä välityksellä olisi ehkä riemua piisannut enemmänkin. Radan puolivälistä löytyi yksi huippupaikka: kaksi nopeaa mutkaa, joissa jouduin vähän nostamaan alussa noilla laitteilla. Kertaalleen sitten päätin kokeilla vähän kovempaa ja ajoi vauhdilla sepelille asti. Tsekkasin auton pikaisesti ja meno jatkui, kun enimmät kivet heittelin pois. Tuon jälkeen menikin sitten vähän ylivaroivaisesti tuo paikka. Autolla oli helppo jarruttaa, ja se oli muutenkin tasapainoinen: ei yli- eikä aliohjannut oikeastaan missään (tahtomatta). Hyvä ajettavuus lieni pitkälti hyvän pitotason ansiota. Harmitti kovasti, että pääsuoraa edeltävä mutka oli tiukka piikki, josta en ainakaan löytänyt sellaista linjaa etteikö vauhti olisi kuoleentunut lähes täysin ja auto vetoalueelta poissa. En ole varma pääsikö sillä rajoittimelle asti oikein missään vaiheessa, vaikka pääsuora todellä pitkä olikin. "Kaanaa-ilmiö" oli havaittavissa, eli pääsuoralla muna-asento tuntui auttavan parempaan vauhtiin. Ilman ajanottoa ei vaan jaksanut paljoa leikkiä.
Rata ja kalusto olivat siis ihan ookoo, mutta palvelun taso jätti niin paljon toivomisen varaa, etten taida ihan heti viitsiä lähteä uudestaan:
-Pääsisköhän täällä ajamaan?
-Emmä tiiä, tossa on jotain tilaisuuksia, mutta emmä tiiä...
[Vihdoin pääsin setin ajamaan.]
-Oliko jotain aikoja?
-Emmä tiiä olikohan se, voin käydä vilkasemassa. [...] ei ollu päällä.
-Ajattelin ajaa tossa toisen setin pienen huilin jälkeen, jos sitten sais aikaakin.
[Katselin hetken muiden ajoa.]
-Voiskohan nyt mennä ajamaan sen toisen setin?
-Emmä tiiä. Tossa on kait jonkin ajan päästä joku tilaisuus tulossa.
-No jos ennen sitä vielä käväsis?
-Emmä tiiä
[Varmaan 10min kuluu, kun kaveri haahuilee jossain.]
-No sieltä se porukka tuleekin, vieläkö tässä kerkeis ajaa ennen ku alottavat?
-Ai eksä vielä käyny toista ajamassa?
[Pääsin ajamaan sen toisen setin, ajanotto ei liennyt enää päällä, enkä jaksanut enää lappujakaan kysellä, kun ei niitä tornista tullessaan tuonut.]
-Niin, nää ajot voi maksaa siis sinne kauppaan (varaosakauppa radalla)?
-Joo, muttei siellä oo nyt ketään kun on tää tilaisuus.
[Venttailen vartin, teki jo mieli lähteä kävelemään maksamatta, kun homma oli tuollaista, varmaan joku olisi perään juossu sitte].
Sen verran jäi palvelusta paska maku, etten voi suositella kenellekään, kaikista vähiten sarjan kilpailuksi, vaikka puitteet noin muuten olisivat voineet hyvän kisan tarjotakin. Jos vuokra-autotoimintaa on ja sitä viitsitään mainostaa, niin vois siellä joku olla, joka sitä hommaa koittaa edes etäisesti hoitaa vaikka sen auton huoltamisen ohessa eikä vaan tokasta kaikkeen "emmä tiiä, mä oon vaan töissä täällä". Muutenkin kyllä radan ilmapiiri oli vähän semmonen, että jossei "kuulunut kalustukseen" niin katsottiin kuin halpaa makkaraa ("Kukas vittu tuo on ja mitä se tekee meidän radalla?")
Olin kuullut että olisivat vähän töykeitä tuolla, mutta ajattelin, että olisi vain "markkinamiehen puhetta". Jos palvelusta jotain hyvää haluaa hakea, niin radalla oli mahdollista maksaa pankkikortilla.