Kesärenkaiden vaihtoilmoitukset

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Vaihtotyö suoritettu.
Hain toisen toikin innoittamana Biltemasta pulttikoneen (49e), mutta se oli pettymys.
Ei jaksanut hakata auki pultteja vaan ne piti yksitellen kääntää ensimmäisen puolikierrosta avaimella että jaksoi avata.
Loppukiristyskin piti hoitaa käsipelissä (n. ½ kierrosta).

Heikko on Bilteman pulttikone. :nope:
Painetta oli kuitenkin käytössä 8,5 bar ja kompura on sellanen, ettei pitäisi jäädä ainakaan siitä kiinni.

Biltema on biltema.
 

Örfil

Guest
PuoliPöhkö sanoi:
Vaihtotyö suoritettu.
Hain toisen toikin innoittamana Biltemasta pulttikoneen (49e), mutta se oli pettymys.
Ei jaksanut hakata auki pultteja vaan ne piti yksitellen kääntää ensimmäisen puolikierrosta avaimella että jaksoi avata.
Loppukiristyskin piti hoitaa käsipelissä (n. ½ kierrosta).

Heikko on Bilteman pulttikone. :nope:
Painetta oli kuitenkin käytössä 8,5 bar ja kompura on sellanen, ettei pitäisi jäädä ainakaan siitä kiinni.

Biltema on biltema.
Onhan se säädettävä pulttikone? Mun Motonetistä ostetussa 29.90e:n koneessa on 4-asentoinen momentti siellä kahvan juuressa. 4-asennossa aukee pultit ja 3-asennossa ruuvan alustavasti kiinni. Ja loput oikeaoppisesti momenttiavaimella pienen testiajon jälkeen.

Edit: nuoli kuvassa osoittaa säätimen paikan:



Kuulostaa hämärältä ettei kone jaksanut vääntää auki? Ettet vaan hitsannut niitä pultteja kiinni viime syksynä? :rolleyes: Meikäläisen halpiskone ja halpiskompura pätkytti pultit auki kuin autokumikorjaamossa konsanaan - oli ihan ammattimaiset äänet pihalla ;)


Renkaat vaihdettu omaan ja siipan autoon eilen ja toissapäivänä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko jussilla pihallaan/tallissa myös autonosturi, ettei tarvii tunkilla veivata?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No toi sun konees on näköjään just sama kun mulla.
Ai se nupikka oli momenttisäädin :D
Ei oo tapana lueskella noin yksinkertasten laitteiden käyttöohjeita. :rolleyes:

Näytti tosin olevan kolmosella.
Kokeilin nelostakin, mutta mielestäni muutosta ei ollut havaittavissa ja käänsin takas kolmoselle.

Bilteman salkussa oli lisäksi 10 hylsyä, öljyputeli ja jatkovarsi.

Yritin mennä ensin Motonettiin, mutta se oli muuttanut johonkin muualle ja paikassa oli nykyään itella. Kaarsin siitä suoraan biltemaan josta toi salkku siis löyty.

Ettet vaan hitsannut niitä pultteja kiinni viime syksynä?
Ei kyllä mä öljysin ne (niinkuin aina) ja kiersin ristikkoavaimella "käsimomenttiin".
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Viikonloppuna voisi vaihdella. Apuvälineinä olen ruukannut käyttää VW:n rengasavainta sekä tunkkia :D :


Kyseinen mutkamallinen rengasavain on osottautunut hyväksi irrottamaan tiukemmankin pultin, kun asettaa sopivaan kulmaan ja polkaisee varren päästä. Kiristys semmoseen sopivaan tatsiin (peltivanne) ja tarvittaessa vielä jälkikiristys pienen ajolenkin jälkeen. Joskus olen koittanut faijan pilipalipulttikoneella turata, mutta aika lailla yhtä tyhjän kanssa kun laskee renkaanvaihtoaikaan vielä kompuran ja pulttikoneen varastosta kaivamisen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mä hommasin sellasen ns. "rallitunkin" kun kyllästyin räpeltämään noilla auton omilla peltitunkeilla.
Se oli todella hyvä ostos. Auto on ylhäällä neljän painalluksen jälkeen.
Eli nostoon tuhraantuu aikaa about 5 sekuntia. Ääriasennot 100 - 450 mm.
Vapautus vartta kiertämällä - laskee äkäsesti yläasennosta kuormittamattomanakin.
Varren kierrolla helppo säätää auton laskemisnopeus. Se ei toimi kaikissa halppiksissa ihan "portaattomasti"

Biltemassa näky olleen vastaava 159 egeä.

 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä ajelen kitkoilla niin kauan että karhea asvaltti vähän tasoittuu.;)

Eipä ole sitten:

a) niin kova rengasmelu.
b) ei kulu rengas.

On muuten aika loikka äänen suhteen vaihtaa kitkoista kesärenkaisiin. Kauheen kova ääni tuntuu niissä olevan.

Taitaa olla toistepäin piikkirengaskuskeilla?:D
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
PuoliPöhkö sanoi:
Mä hommasin sellasen ns. "rallitunkin" kun kyllästyin räpeltämään noilla auton omilla peltitunkeilla.
Se oli todella hyvä ostos. Auto on ylhäällä neljän painalluksen jälkeen.
Eli nostoon tuhraantuu aikaa about 5 sekuntia. Ääriasennot 100 - 450 mm.
Vapautus vartta kiertämällä - laskee äkäsesti yläasennosta kuormittamattomanakin.
Varren kierrolla helppo säätää auton laskemisnopeus. Se ei toimi kaikissa halppiksissa ihan "portaattomasti"

Biltemassa näky olleen vastaava 159 egeä.

Maksoin vastaavasta toissakesänä Saupartissa 19 euroa. Ainakin siinä on portaaton tuo vaihe kun lasketaan alas. Sellainen ero tuohon, että ei laske varresta kiertämällä, vaan siinä on erillinen venttiili johon varsi laitetaan siinä vaiheessa kun lasketaan alas.
 

Örfil

Guest
Zaikom sanoi:
Onko jussilla pihallaan/tallissa myös autonosturi, ettei tarvii tunkilla veivata?
Sellainen toss ylläkin mainittu halpishydraulitunkki. Tais maksaa 10e. Parilla pumppauksella auto on yläilmoissa. Vähän levyä tunkin alle niin se ei uppoa pihahiekkaan.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
PuoliPöhkö sanoi:
Vaihtotyö suoritettu.
Hain toisen toikin innoittamana Biltemasta pulttikoneen (49e), mutta se oli pettymys.
Ei jaksanut hakata auki pultteja vaan ne piti yksitellen kääntää ensimmäisen puolikierrosta avaimella että jaksoi avata.
Loppukiristyskin piti hoitaa käsipelissä (n. ½ kierrosta).

Heikko on Bilteman pulttikone. :nope:
Painetta oli kuitenkin käytössä 8,5 bar ja kompura on sellanen, ettei pitäisi jäädä ainakaan siitä kiinni.

Biltema on biltema.
No, ainakin sinua tuli varoitettua noiden halvimpien vempeleiden osalta ennen ostosta :(.



Edit: itsehän ajelen noilla heikkopitoisilla (todennäköisesti useamman vuoden ikäisillä) kitkoilla kesän ja ostan nastarenkaat syksyllä.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Katsoa sääennusteita jos viikonloppuna vaihtaisi nakit alle. Katsoa ensin noitten kunto, että pistänkö lihasvoimin renkaat alle vai käynkö Vianorilta uudet nakit.. Näyttäis vielä yöpakkasia olevan ja ei tiedä tuleeko silloin ajeltua, niin taidan ensi viikkoon jättää.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
PuoliPöhkö sanoi:
Mä hommasin sellasen ns. "rallitunkin" kun kyllästyin räpeltämään noilla auton omilla peltitunkeilla.
Se oli todella hyvä ostos. Auto on ylhäällä neljän painalluksen jälkeen.
Eli nostoon tuhraantuu aikaa about 5 sekuntia. Ääriasennot 100 - 450 mm.
Vapautus vartta kiertämällä - laskee äkäsesti yläasennosta kuormittamattomanakin.
Varren kierrolla helppo säätää auton laskemisnopeus. Se ei toimi kaikissa halppiksissa ihan "portaattomasti"
Joku tollanen on mullakin, näppärä peli ja Citikkan nyt on muutenkin helpompi vaihtaa noi renkaat. Ainoo huono puoli tossa tunkissa on että on tosi vittumainen vetää sepelipihalla...
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
PuoliPöhkö sanoi:
Ei oo tapana lueskella noin yksinkertasten laitteiden käyttöohjeita. :rolleyes:
Tämä mies on parasta A- ryhmää. Tosimies ei lue käyttöohjeita. Sitten voidaan vähän selata, kun laitteen käyttövoimana ollut savu on poistunut.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Wilpuri sanoi:
N
Edit: itsehän ajelen noilla heikkopitoisilla (todennäköisesti useamman vuoden ikäisillä) kitkoilla kesän ja ostan nastarenkaat syksyllä.
Älä aja niillä kitkoilla kesää. Ne ovat kesärenkaana todella huonot. Runko on pehmeämpi kuin kesärenkaan, tämä heikentää ajo-ominaisuuksia jo paljon. Mutta ennenkaikkea pito on yllättävän heikko.

Asiaa on todennettu esim. TM:n rengastesteissä. Myös itsellä on kokemusta toissa kesältä. Kuivalla asfaltilla liki olemattomassa (30 km/h) nopeudessa piti hiljentää yllättävästi kadunkulmassa. ABSi napsutti, mustaa vanaa asfalttiin, mutta vauhti ei vaan hidastu. Kolme happipaikkaa oli, mutta onneksi ei rytissyt.

Olin tyhmä, älä Sinä ole. Jopa halpiskesärenkaat ovat kesällä kitkoja paremmat.
 

Örfil

Guest
Wilpuri sanoi:
No, ainakin sinua tuli varoitettua noiden halvimpien vempeleiden osalta ennen ostosta :(.
Mä vähän epäilen että se on nyt käyttäjästä kiinni. Joku säätö on nyt pielessä, koska kuten olen jo tossa yllä hokenut, mun halpispelit toimii ihan moitteetta. Mutta olenhan sentään insinööri :thumbup: :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tolerantti sanoi:
Älä aja niillä kitkoilla kesää. Ne ovat kesärenkaana todella huonot. Runko on pehmeämpi kuin kesärenkaan, tämä heikentää ajo-ominaisuuksia jo paljon. Mutta ennenkaikkea pito on yllättävän heikko.

Asiaa on todennettu esim. TM:n rengastesteissä. Myös itsellä on kokemusta toissa kesältä. Kuivalla asfaltilla liki olemattomassa (30 km/h) nopeudessa piti hiljentää yllättävästi kadunkulmassa. ABSi napsutti, mustaa vanaa asfalttiin, mutta vauhti ei vaan hidastu. Kolme happipaikkaa oli, mutta onneksi ei rytissyt.

Olin tyhmä, älä Sinä ole. Jopa halpiskesärenkaat ovat kesällä kitkoja paremmat.
Mulla on myös huonoja kokemuksia vanhoista talvirenkaista kesäkäytöllä. Nastojen nyppimisen jälkeen ei pahemmin pinta enää kulunut kun kumi oli täysin kovettunut. Sateella pito oli huonompaa kuin normaalisti talvirenkailla lumella :nope:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tolerantti sanoi:
Älä aja niillä kitkoilla kesää. Ne ovat kesärenkaana todella huonot. Runko on pehmeämpi kuin kesärenkaan, tämä heikentää ajo-ominaisuuksia jo paljon. Mutta ennenkaikkea pito on yllättävän heikko.

Asiaa on todennettu esim. TM:n rengastesteissä. Myös itsellä on kokemusta toissa kesältä. Kuivalla asfaltilla liki olemattomassa (30 km/h) nopeudessa piti hiljentää yllättävästi kadunkulmassa. ABSi napsutti, mustaa vanaa asfalttiin, mutta vauhti ei vaan hidastu. Kolme happipaikkaa oli, mutta onneksi ei rytissyt.

Olin tyhmä, älä Sinä ole. Jopa halpiskesärenkaat ovat kesällä kitkoja paremmat.
Radiossa yks päivä joku rengasasiantuntija varoitteli samaa ja sanoi että eritoten talvirenkaiden märkäpito lämpimässä säässä on niin huono että voidaan käyttää sanaa hengenvaarallinen.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Jussi sanoi:
Mä vähän epäilen että se on nyt käyttäjästä kiinni. Joku säätö on nyt pielessä, koska kuten olen jo tossa yllä hokenut, mun halpispelit toimii ihan moitteetta. Mutta olenhan sentään insinööri :thumbup: :D
Kyllä mä sun hokemiset huomasin mutta ajatteiln että sulla homma toimii kun olet kaikessa niin helvetin hyvä :).

Saattaa vaikuttaa hieman kohteena oleva kotterokin ja se että mihin jamaan pultit ovat jämähtäneet jne. Et sinäkään tuolla välttämättä yhtä riemulla esim. kuorma-autoista pultteja auki ruuvailisi.

Edit: Tuollainen samanlainen on ollut itselläkin käytössä lainassa ja tuntui se lämpötilakin vaikuttavan. Lämpimällä kelillä vääntää selkeästi paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jussi sanoi:
Sellainen toss ylläkin mainittu halpishydraulitunkki. Tais maksaa 10e. Parilla pumppauksella auto on yläilmoissa. Vähän levyä tunkin alle niin se ei uppoa pihahiekkaan.
Sama... tosin maksoi 14€. Paljon kätevämpi kuin se auton oma saksitunkki jolla jaksaa vaihtaa korkeintaan sen yhden pyörän jos on ihan pakko.

Ajattelin että löytyy 'nelipistenosturi' kun pulttipyssylläkin ammut.
 
Ylös