Kestääkö Kimi paineet

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Kimi Räikkösen eteneminen huipputalliin, ja nyt myös huippupalkoille, on ollut melkoinen tuhkimotarina. Kimi on tähän asti saanut ajaa melko paineettomasti. Kukaan ei ole odottanut kokemattomalta kuljettajalta suuriakaan ja Kimillä on tähän asti ollut kaikki voitettavanaan, ei mitään hävittävänään.

Nyt Kimi on huipputallissa ja ainakin tämän hetkisten ennusmerkkien mukaan tallilla on ensi vuonna käytössä kilpailukykyinen auto. Kimi on tehnyt tallin kanssa rahakkaan sopimuksen joka nostanee hänet kaudella 2005 sirkuksen toiseksi kovapalkkaisimmaksi kuljettajaksi heti Schumin (mikäli hän tuolloin jatkaa) jälkeen.

Nyt on jo aivan avoimesti alettu puhua Kimin mestaruudesta kaudella 2004. Odotukset tuntuvat kasautuvan hetki hetkeltä niin, että kauden alkuun mennessä ei mikään muu enää tunnu kelpaavan kuin mestaruus. Tämä asettaa Kimin uuden tilanteen eteen. Kimiltä odotetaan ensi kaudella voittoja ja tiukkaa otetta MM-titteliin heti alkukaudesta lähtien. Kestääkö Kimi nämä paineet kylmän eleettömästi, niin kuin hän on tähän asti kaikki paineet kestänyt?
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Ai, että kestääkö Kimi paineet?? ;) Tottakai kestää jos on tähänkin asti kestänyt. Minusta Kimi on loistava paineensietokyvyltään toisin kuin Schumi. Räikkönen hyppäs tuosta vaan Sauberiin ja ajoi heti ekasta testistä alkaen varmasti ja nopeesti.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Schumilla on ollut niin monta tiukkaa paikkaa, että on jäänyt hyvin mieleen ne mokat. Esim Suzuka 98.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ilmari sanoi:
Hei, ette pettäneet odotuksiani taaskaan. Se tuli sieltä heti ensimmäisessä kommentissa:D :D
Kimi ei kestä paineita, toisin kun Schumi, jonka paineensietokyvyn osoituksena on 6 maailmanmestaruutta!
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jr- sanoi:
Ai, että kestääkö Kimi paineet?? ;) Tottakai kestää jos on tähänkin asti kestänyt. Minusta Kimi on loistava paineensietokyvyltään toisin kuin Schumi. Räikkönen hyppäs tuosta vaan Sauberiin ja ajoi heti ekasta testistä alkaen varmasti ja nopeesti.
Paineensietokykyyn vaikuttaa kuskin persoonallisuus, mutta myös muuttuvia tekijöitä on paljon. Suhde tallin henkilökuntaan ja tallikaveriin, suhde tyttöystävään, kauden aikaisemmat onnistumiset tai epäonnistumiset, lehtien kirjoittelu ja muut samankaltaiset seikat lyövät leimojaan kuskin tajuntaan ja vaikuttavat myös suorituksiin. On helppoa olla nopea ja ylivoimainen silloin kun on ylivoimainen, mutta todistetusti stressi ja paineet heikentävät suorituskykyä.

Kimille näyttää olevan tärkeää ennen kaikkea voittaminen. Se on hyvä piirre formulakuljettajalle, mutta mestaruuteen tarvitaan muitakin ominaisuuksia. Täytyy pystyä laskelmoimaan, malttaa mielensä ja uskoa pitkäjänteisesti omaan tekemiseen. Kun Kimi lipsautteli aika-ajoissa nurmikon puolelle, tuli minulle sellainen olo, että hän yrittää paikata edellistä epäonnistumistaan loistosuorituksella ja yliyrittäminen kostautui. En tiedä olenko oikeassa.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Vaikka siirtyessään Mclarenin leipiin 2002 Ron Dennis sanoi, että ei haittaa vaikka romutetaan autoja ja opetellaan ajoa, niin Kimi oli ihan varmasti ladannut paineita itselleen enemmän kuin mitä ympäristö hänelle loi.

Ollakseen huipputallin arvonen, Räikkösen oli pestävä David viime vuonna tai ainakin oltava hyvin lähellä Davidin tasoja ja muutamassa kisassa jopa paremmin. Ne paineet oli varmasti jo viime kaudella.

Kimillä näyttäisi olevan hyvät hermot, mutta viime kaudesta on petrattavaa tällä saralla. Muutama ulosajo aika-ajoista ja kisoista pois niin taistellaan mestaruudesta ihan varmasti vaikka auto ei olisikaan kaikkivoipa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
ml sanoi:
Kimi ei kestä paineita, toisin kun Schumi, jonka paineensietokyvyn osoituksena on 6 maailmanmestaruutta!
Hei, ette pettäneet odotuksia :D Odotin tätä tosin jo ensimmäiseen vastaukseen :D Ja eri jäseneltä :D
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Henk koht uskon, että Kimi kestää paineet hyvin, mutta kieltämättä parannettavaakin on (aika-ajoissa pääasiassa). Tosin voihan viime kauden perusteella sanoa, että Kimi paranteli kyllä kauden edetessä selkeästi otteitaan aika-ajoissa - totaalimokat jäi kokonaan pois ja hommaan tuli varmuutta. Näin maallikon näkökulmasta.

Viime kauden Suzukan kisaa on myös mielenkiintoista pohtia: Voisi sanoa, että Kimillä oli edessään "miltei mahdoton" tehtävä yrittäessään voittaa mestaruutta - vain voitto olisi riittänyt, ja kuten tiedossa on, Schumaikkelin piti olla vähintään 8s. Ja miten kävi? Kimi ajoi vähintäänkin hienosti, ilman virheitä - vaikka varmasti paineita voisi kuvitella olleen kovasti. Tietysti Kimin tilanne oli siinä kisassa se, että ei ollut oikeastaan mitään hävittävää, oli vain voitettavaa - mutta siltikin ... hyvä osoitus kisahermoista se kisa oli. Entäpä Schumi sen sijaan? Useita räikeitä virheitä, tilanteissa joissa (jälleen kerran: näin maallikon näkökulmasta) ei ollut mitenkään hirveää painetta päällä, olisi riittänyt että olisi vain ajanut omaa ajoaan, virheettä. Sen sijaan törmäilee toisiin ja onnistuu lopulta täpärästi ajamaan juuri sille sijalle mitä vaadittiin. Kimi ollessaan toinen - kuinka lähellä se olikaan, ettei jo viime kaudella napsahtanut mestaruus, vaikka ei pitänyt alunperin edes tosissaan mestaruudesta vielä viime kaudella taistella! Kertoo se jotakin, eikö? Selittänee (ainakin minun mielestäni) myös sitä, miksi palkkakin on kovassa nousussa - jos viime kausi ei osoittanut Kimin potentiaalia, niin en tiedä mitä se sitten osoitti :p

Lievästi ilmaistuna onkin "mielenkiintoista" nähdä, mihin Kimi ensi kaudella pystyy. Kestääkö hermot vai ei - se jää nähtäväksi, mutta epäilenpä ettei Iceman ihan joka kelillä sula ;)
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kimi kestää paineet. On sitä jo nähty monessakin kisassa esimerkkiä siitä, kuinka Kimi kestää paineet. Toki on Kimille tullut virheitä paineiden alla, hyvässä muistissa on tämän vuoden muutamat aika-ajot. Hermot on punnittu Kimilläkin jo sen verran kovasti, että tuskin mitään suurempaa "romahtamista" tulee. Kimin olemuksestakin on aisittavissa sitä, ettei mies kovin herkästä hetkahda. Tyypillinen vaaka.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No Räikkönenhän sortui viimekaudellakin useisiin virheisiin juuri silloin kun niitä ei olisi saanut tulla. Nuo virheet maksoivat kenties mestaruudenkin. Eli kyllä tekee virheitä silloin kun on tiukkaa. Ei voi mitään.

Ja nuo mestaruuspuheet. Ho hoi ho hoi. Samanlaista alkua kuin viime kaudella on turha odottaa. Sellaista etumatkaa Räikkönen ei toista kertaa saa urallaan tuhlattavaksi.

Ja mitä paineisiin tulee niin esim. Schumiin verattuna Kimi poju ei edes tiedä mitä ne oikeat paineet on. Schumilla oli Ferrarin vaikeina aikoina sellaiset oltavat että ei kateeksi käynyt. Säälitti lähinnä. Paineet asetti mikäpä muukaan kuin Italian kansa ja puoli maailmaa.
 

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Shumi on kaikessa kaikkia muita parempi ja kovempi. :D Eihän muut kuskit oo sumiin verrattuna mitään. joopa joo.

Tietenkin Kimi kestää paineet mutta tietysti välillä sattuu mokia niinkusta urheilussa yleensäkin.

Kyllä Ferrari fanit ovat ensi kaudella ihmeissään kun McLaren, Kimi sekä David menevät menojaan. Ferrari on tallien MM taistossa kolmas, Williams toinen ja McLaren ensinmäinen. Kiva kuulla sitten ylimielisiltä Ferrari faneilta selityksiä että mikä meni vikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hurmurisija sanoi:
Kimille näyttää olevan tärkeää ennen kaikkea voittaminen. Se on hyvä piirre formulakuljettajalle, mutta mestaruuteen tarvitaan muitakin ominaisuuksia. Täytyy pystyä laskelmoimaan, malttaa mielensä ja uskoa pitkäjänteisesti omaan tekemiseen. Kun Kimi lipsautteli aika-ajoissa nurmikon puolelle, tuli minulle sellainen olo, että hän yrittää paikata edellistä epäonnistumistaan loistosuorituksella ja yliyrittäminen kostautui. En tiedä olenko oikeassa.
Jos 2003 mitään osoitti, niin nimenomaan Kimin laskelmoivuuden. Tästä kertovat juuri niin monet 2. sijat. Kauden alusta asti mies ajoi mestaruus mielessä kun piti saada MP4-18 myöhemmin käyttöön. Sitä ei sitten saatu, mutta sitä ei voinut tietää alussa. Lisäksi Kimi joutui repimään MP4-17D:stä sellaisia kierrosaikoja mitä sillä autolla ei "luonnollisesti" pitäisi pystyä ajamaan. Esim. Montrealin aika-ajoissa, katsopa minkä ajan David oli kellottanut ennen Kimin kierrosta. Mäkin kilpailukyvyttömyyden tietäen Kimin piti yrittää repiä enemmän kuin mitä autolla oli antaa. Tämän hetkisistä kuljettajista nimenomaan Kimi on kaikkein laskelmoivin. Mielestäni on suorastaan huvittavaa että se ei ole kaikille ilmiselvää. Jos luet lehtiä (ulkomaisia) tai keskustelupalstoja, niin törmäät nimenomaan kommentteihin siitä kuinka Kimi "kruisaili" pitkin kautta eikä yrittänyt aina väkisin voittaa. (Never mind että ei sillä autolla olisi voinutkaan realistisesti voittaa, Kimblekin sanoi jo kauden alussa että MP4-18:lla sitten taistellaan voitoista.)

Ja sitten tuosta sinun "tunteestasi" että aika-ajovirheet olivat sen seurausta että yritti paikata aiempaa epäonnistumista. Ensimmäinen oli Melbournessa, mutta mikä epäonnistuminen siellä muka oli alla? Ei mikään. Toinen aika-ajovirhe oli Barcelonassa, mutta aiemmassa kisassahan Kimi oli lyönyt ylivoimaisen Ferrari (1kpl) ja Williamsit (2kpl). Ei voida puhua mistään epäonnistumisesta edellisessä kilpailussa. Samaten Montrealissa oli alla Monacon 2. sija autolla joka kuului 7. sijalle (MP4-17D oli neljästä huippuautosta huonoiten soveltuva Monacoon).

Sen sijaan että mietit että yrittikö Kimi paikata aiempia epäonnistumisia voisit huomata että Kimi pystyi nollaamaan tilanteen loistavasti virheen jälkeen. Barcelonassa tuli virhe, ja heti seuraavassa aika-ajossa Itävallassa mies ajoi parin sadasosan päähän paalusta autolla jolla ei pitäisi olla mitään asiaa eturiviin sellaisella radalla. Samaten Montrealin jälkeen tuli Nyrre ja paalu, jälleen lyöden ylivoimaiset Ferrarit ja Williamsit. Vastaavaan tilanteen nollaukseen ei tällä hetkellä pysty kukaan muu kuljettaja, ei ainakaan historian valossa. Muistuuko mieleen vaikkapa kausi 2000 jolloin Michael alkoi ajamaan konservatiivisesti (ja heikosti) heti kun vastoinkäymisiä tuli kauden keskitienoilla? Michael tosin teki melkein Kimimäisen tempun voittaessa Monzassa 2003, joskin se nyt ei ollut niin kovin vaikeaa sillä autolla sellaisella radalla, eikä vaatinut mitään erityistä venymistä, enemmänkin paluuta sille tasolle että autosta otetaan sen luonnollinen potentiaali irti sen sijaan että körötelläään 8. sijalle Unkarissa.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
MaranelloRed sanoi:
No Räikkönenhän sortui viimekaudellakin useisiin virheisiin juuri silloin kun niitä ei olisi saanut tulla. Nuo virheet maksoivat kenties mestaruudenkin. Eli kyllä tekee virheitä silloin kun on tiukkaa. Ei voi mitään.
Toki, mutta jälleen kerran voi todeta: Ikäero. Oliko Schumi täysin virheetön & kylmähermoinen kuski vastaavassa vaiheessa uraansa, samanikäisenä, jne? (toki itekin ylempänä vertailin Kimiä ja Schumia, mutta siinä missä uskon että Kimittäjällä on kehittymisen varaa vielä monella tasolla, hermoista ajamiseen - niin voiko samaa sanoa enää Schumista? Voin rehellisesti sanoa että enpä usko).

Ja kyllähän se Schumikin niitä virheitä paukutteli viime kaudella. Tällä kertaa oli tipalla ettei virheistä maksettu mestaruuden veroista hintaa ;)

Ja nuo mestaruuspuheet. Ho hoi ho hoi. Samanlaista alkua kuin viime kaudella on turha odottaa. Sellaista etumatkaa Räikkönen ei toista kertaa saa urallaan tuhlattavaksi.
Tämäkin on sellainen asia, että enpä lähtisi heittämään veikkauksia suuntaan tai toiseen. Voi toki olla, että joku Schumi paukuttaa voitosta voittoon (vaikkapa Halffi) - mutta voi käydä päinvastoinkin, aivan yhtä hyvin. M Schumin viime kauden jälkipuoliskon ajamisen & tulosten valossa en usko, että Schumi olisi ainakaan se, joka revittää etumatkaa muihin 2004 alkukaudesta. Elleivät nyt aivan uskomatonta autoa onnistu luomaan sitten ... joka jää nähtäväksi :)

Ja mitä paineisiin tulee niin esim. Schumiin verattuna Kimi poju ei edes tiedä mitä ne oikeat paineet on. Schumilla oli Ferrarin vaikeina aikoina sellaiset oltavat että ei kateeksi käynyt. Säälitti lähinnä. Paineet asetti mikäpä muukaan kuin Italian kansa ja puoli maailmaa.
Tuo nyt tietysti on totta, paineet Italiasta on kovat Ferkkukuskeille. Toisaalta, eiköhän jokainen formulakuski joka on Ferrarilla joskus ajanut (tai ajaa nyt / aikoo ajaa tulevaisuudessa) ... tiedosta kyseisen tosiasian. Schumi tuskin ottaa kovinkaan hirveästi asiasta painetta, olettaisi hänen tasoisensa kuskilla itsetunnon olevan sen verran hyvää luokkaa, ettei joka kisassa hampaat kalisten odota lynkkaustuomiota Italiasta ;) ...

Toki - varmasti paineet on Ferrarin tallissa pykälää kovemmat, näin ainakin voisi kuvitella - mutta ei sitä asiaa liioittelemaan kannata ryhtyä. Eiköhän sitä kenkää tule mistä tahansa tallista, jos esitykset ovat ja pysyvät huonoina; sanotaan nyt vaikka kokonaisen kauden ajan - tai lyhyemmänkin, kuten on nähty.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Eiköhän Kimi ole jo osoittanut kestävänsä paineita:
- Päästessään F1:siin.
- Hyvä rookiekausi
- Päästessään huipputalliin
- Pärjätessään kokeneelle tallikaverilleen erinomaisesti
- Hivuttautuessaan ennen viimeistä GP:tä mestaruustaistoon
- Hyvä suoritus viimeisessä GP:ssä - pieni teoreettinen mahdollisuus oli...

Minusta on siis turha epäillä kestääkö Kimi paineita. Virheitä tekevät kaikki - mukaanlukien Schummeli. :)

Se kestääkö Kimi mestaruuspaineita riippuu ensinnäkin siitä millaisen paketin McLaren on saanut kasaan. Jos auto/talli ovat kilpailukykyisiä ja etenkin luotettavia, niin menestyminen on kiinni kuljettajasta.

Minulla on ainakin harvinaisen vähän epäilyksiä Kimin paineensietokyvyn suhteen.

Ilmari:
Hei, ette pettäneet odotuksiani taaskaan. Se tuli sieltä heti ensimmäisessä kommentissa
Voi kun olisit antanut uudenvuoden kunniaksi lupauksen olla provosoimatta. Jo tämän toikin ensimmäinen kommentti johdatteli kommentoijia tietyn tyyppisiin kommentteihin - myönnä pois. Lainattu kommenttisi aliarvoi "meidän älykkyyttämme"... :D miksi ihmeessä sinun pitää päteä "odotuksiesi kanssa".
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmarille ja muille Schumin puolustelijoille voitaneen todeta, että kyllä jo kv (tai enkku) lehdistökin pitää Schumin akileenkantapäänä paineensietoa. Että ei se vain meidän idea ole.
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
williams sanoi:
Ja meni :eek!:
Tuli ja meni. Muttei ollut Kimistä kiinni. :)

Mies teki mitä voi tuossa tilanteessa. Kähmelömpi kuski olisi saattanut jäädä pisteiden ulkopuolelle kokonaan. ;)
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Täällä ne eivät ole jutut muuttuneet moneen vuoteen. Ainoastaan Häkkinen on korvattu sanalla Räikkönen.

Kestääkö Räikkönen paineet - saa nähdä, toivottavasti.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jaska sanoi:
Ilmarille ja muille Schumin puolustelijoille voitaneen todeta, että kyllä jo kv (tai enkku) lehdistökin pitää Schumin akileenkantapäänä paineensietoa. Että ei se vain meidän idea ole.
Ett silleen!!!!!!!!!
En käsittäkseni ole tässä topiikissa Schumia "puolustellut" enkä Kimiä tai hänen paineensietokykyään moittinut. Halusin herättää keskustelua nimenomaan Kimistä, en Schumista.

Ihmetyttää ihmisluonteessa sellainen piirre ettei se riitä että kannustaa ja kehuu omaa suosikkiaan. Tämän lisäksi on painettava joitain muita kuljettajia alas.

Nimitit minua Schumin puolustelijaksi. En ota siihen kantaa, mutta kerroppa koska olen mollannut esim. Kimiä tai ylipäätään ketään muutakaan kuljettajaa?
 
Ylös