Totta. Ihan oikeasti, tuollainen riski on olemassa, varsinkin juuri nyt kun Kimble tod. näk. on tajunnut olevansa sarjan paras kuljettaja, vieläpä selvästi, joka näkyy nyt jopa tilipussissa. 20 miljoonaa 2005 kaudesta, ja tällä menolla saattaa mennä Summelin yhden kauden tienestiennätykset rikki tulevaisuudessa, enää reilut 10 milliä lisää vuosipalkkaan ja se on siinä. Juuri nyt riski on suurin. Toisaalta onneksi ei ole näkynyt mitään Button-efektiä, ei ole ostellut jahteja tai luksuskämppiä (F1-mittapuiden mukaan) jne. eli ehkä raha ei ole sokaissut. Miten lienee egon laita sitten, se jää nähtäväksi. Toivottavasti pitää pään kylmänä niin kuin Mika.MacGyver sanoi:Kimin itseluottamus on varmaan sillä tasolla, että isompi riski taitaa olla keltaisen nesteen nousu päähän.
Viime keväänä kolmen kisan jälkeen Schumilla oli koossa alle 10 pistettä, eli huonompi kauden alku kuin koskaan. Sitten menetti äitinsä San Marinon kisan alla. Kaikesta huolimatta Schumi voitti tuon kisan. Jos ei tuo ole osoitus kyvystä voittaa vaikeudet niin mikä on? Äidin kuolema ei ole mikään pikkujuttu.pmv sanoi:Kyllä nuo on ollut sellaisia paikkoja, missä paineensietokykyä on testattu äärimmilleen. Virheisiin ei kerta kaikkiaan ollut varaa. Että ei ne kovat paineet ole pelkästään siellä kauden päätöksessä.
Äidin joka ei ollut veljeksille läheinen. Huomaa myös että Ralf pärjäsi Imolassa keskimääräistä suoritustaan paremmin. Toinen kysymys onkin sitten se, mistä jo ylempänä mainitsin, että miksi Sumilla kesti Imolaan asti koota itsensä? Samoin pmv:n mainitsema Monza 2000, sitä ennen oli monta monituista kisaa jossa mies ajoi alle autonsa suorituskyvyn. Monzan kisasta on tehty numeroa, mutta tosiasiassa siellä Michael teki sen minkä Monzassa 2003: palasi ajamaan auton normaalille suoritustasolle, mitään erityisvenymistä ei ollut kyseessä. Mutta miksi hän ei ole kyennyt nostamaan tasoaan heti, eikä 3. tai 4. kisa sen jälkeen kun ongelmat ovat alkaneet? Monzaa 2000 ennen oli Spa, Unkari, Hockenheim ja Itävalta joissa mies ei saanut parhaasta autosta lähellekään kaikkea irti. Huomionarvoista on myös se, että Itävallan ja Hockenheimin jälkeen Irvine jo kommentoi että Unkari on Ferrarille ja Michealille näytön paikka. No, Sumi epäonnistui Unkarissa, ainakin siinä mielessä että menetti MM-johtonsa vaikka alla oli paras auto. Miksi siis Monzasta tehdään Sumin sankaritarinaa vaikka näytönpaikka oli jo kaksi kisaa aiemmin? Niinpä niin... Monzaa 2003 ennen oli Unkari, Hockenheim ja Silverstone joissa myös ajoi selvästi alle auton suorituskyvyn. Ja otetaan nyt sitten vielä tuo pmv:n mainitsema Suzuka 1997, sitäkin ennen oli siis kolme kisaa jotka olivat menneet penkin alle. Miksi sumi ei kokoa itseään nopeammin?Mera sanoi:Viime keväänä kolmen kisan jälkeen Schumilla oli koossa alle 10 pistettä, eli huonompi kauden alku kuin koskaan. Sitten menetti äitinsä San Marinon kisan alla. Kaikesta huolimatta Schumi voitti tuon kisan. Jos ei tuo ole osoitus kyvystä voittaa vaikeudet niin mikä on? Äidin kuolema ei ole mikään pikkujuttu.
Auto.pmv sanoi:Viimeisen neljän kauden tilastot osoittavat, että Schumin voittoprosentti on noin 50 ja jokaisella kaudella on voitettu molemmat mestaruudet. Jos sitten tätä vertaa muihin viime vuosikymmenten huippuihin, niin nämä ovat parhaimmillaan pystyneet yhden kauden aikana vastaaviin suorituksiin. Heti ei tule mieleen ketään, joka olisi kyennyt voittamaan kahden perättäisen kauden aikana suhteutettuna yhtä paljon kuin Schumi neljän kauden aikana.
Paitsi Kimin aika-ajoepäonnistumiset eivät johtuneet hermoista vaan yliyrittämisestä. Ei koittanut tehdä perusvarmaa suoritusta vaan painoi kokoajan 110% lasissa ja epäonnistui sitten. Ainakin Kanadassa ajoi yksinkertaisesti aivan liian kovaa ekoihin mutkiin..Ylen Sankia Priha sanoi:Onhan Schumilla kylmät hermot. Kylmähermoisesti hän kilkkasi aikoinaan Damon Hillin kylkeen ja voitti maailmanmestaruuden. Kylmähermoisesti hän sammutti autonsa kauden 98 ratkaisukisan paalulle. Kylmähermoisesti hän kosautti sateella Cuution persiiseen ja kylmähermoisesti syytti skottia murhayrityksestä.
Niin ja kaudet 2001-02.. nehän ne vasta jääkylmiä hermoja vaativatkin.. kertakaikkiaan..
Niin ja kylmähermoisesti hän pisti viime kaudenkin ratkaisun tiukaksi "jättäytyen" kahdeksanneksi..
Juupa jaapa.
Kimi on kestänyt ihmeen hyvin kilpaluokan ja tallin vaihdokset. Tulo ykkösiin oli varmasti shokki F-Rellujen menoon tottuneelle, ja juuri kun ehti tottua Sauberin menoon niin eikun huipputiimiin taistelemaan pallipaikoista ja voitoista, kokenutta tallikaveria vastaan..
Viime kauden alun aika-ajokämmäilyt olivat nähdäkseni ainoa hermojen hallintaan liittynyt negatiivinen oire. Loppukaudesta oli kuitenkin jo nähtävillä että mies oppi läksynsä ja hermot pitivät aika-ajoissakin.
Minulle on syntynyt kuva että Kimi on parhaimmillaan paineen alla. Vähän kuin Mika aikanaan.. Mikallekin sattui virheitä 30 sekunnin johdossa, mutta sitten kun Schleuka kärkkyi takaloosterissa niin auto kulki kuin raiteilla nopeuden siitä kärsimättä. Uskon että Kimi on samantyylinen kuski..
Haahahahahaa! Ei millään pahalla, mutta ulkopuolisena lienee aika vaikea arvioida, miten Schumit äitinsä kuoleman kokivat. Myöskään itse ajosuorituksesta tuskin voi päätellä, miten kuolema kosketti.Äidin joka ei ollut veljeksille läheinen. Huomaa myös että Ralf pärjäsi Imolassa keskimääräistä suoritustaan paremmin.
Ehkä Schumi ei ole supermies vaan ihan ihminen niin kuin kaikki kuljettajat. Miksi Kimi hävisi Sauberilla tallikaverilleen?Toinen kysymys onkin sitten se, mistä jo ylempänä mainitsin, että miksi Sumilla kesti Imolaan asti koota itsensä?
Olen kyllä sitä mieltä että välttämättä yksittäinen aika-ajovirhe ei kerro vielä mitään hermojen pettämisestä tai niiden heikkoudesta. Aika-ajokierros pitää ajaa (varsinkin nykymallissa) 107% vauhdilla, ja siinä on otettava paljon riskejäkin. Yksittäinen ajovirhe ei vielä kerro hermojen toiminnnasta juuri mitään.Ylen Sankia Priha sanoi:....Viime kauden alun aika-ajokämmäilyt olivat nähdäkseni ainoa hermojen hallintaan liittynyt negatiivinen oire. Loppukaudesta oli kuitenkin jo nähtävillä että mies oppi läksynsä ja hermot pitivät aika-ajoissakin.
Nooh. Toikin pääaihe oli kuitenkin Kimin hermot, eikä Schummelin. Siksi en jälkimmäisen paineensietokykyä omassa postauksessani yrittänytkään arvioida.Hurmurisija sanoi:Huvittaa tämä Kimistä ja Schumista ja muistakin kuljettajista käytävä keskustelu tällä foorumilla. Tuntuu että ei olemassa kuin kaksi ääripäätä. Joko Kimi/Schumi on äärettömän hyvä tai sitten aivan yliarvostettu. Minkäänlaista harmaata ei näytä väliin mahtuvan.