Kestääkö Kimi paineet

MacGyver

Humppaliisa
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
4080
Sijainti
Pohjanmaa
Kimin itseluottamus on varmaan sillä tasolla, että isompi riski taitaa olla keltaisen nesteen nousu päähän. ;) ja totta kai se suurta saatanaa paremmin ne kestää, ja sehän riittää koska Montoya ei kestä ainakaan. :eek!:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
MacGyver sanoi:
Kimin itseluottamus on varmaan sillä tasolla, että isompi riski taitaa olla keltaisen nesteen nousu päähän. ;)
:D Totta. Ihan oikeasti, tuollainen riski on olemassa, varsinkin juuri nyt kun Kimble tod. näk. on tajunnut olevansa sarjan paras kuljettaja, vieläpä selvästi, joka näkyy nyt jopa tilipussissa. 20 miljoonaa 2005 kaudesta, ja tällä menolla saattaa mennä Summelin yhden kauden tienestiennätykset rikki tulevaisuudessa, enää reilut 10 milliä lisää vuosipalkkaan ja se on siinä. Juuri nyt riski on suurin. Toisaalta onneksi ei ole näkynyt mitään Button-efektiä, ei ole ostellut jahteja tai luksuskämppiä (F1-mittapuiden mukaan) jne. eli ehkä raha ei ole sokaissut. Miten lienee egon laita sitten, se jää nähtäväksi. Toivottavasti pitää pään kylmänä niin kuin Mika.

Tuli muuten vielä mieleen noista paineensitokyvyistä ja tilanteen nollauksesta: Sumi kauden 2003 alussa tarvitsi kolme kisaa kootakseen itsensä, vasta Imolassa ajoi sillä tasolla millä sillä autolla pitäisi ajaa jatkuvasti.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Schumin paineensietokyky on aika jännä asia. Se on totta, että muutaman kerran kauden päätöskisoissa on tullut aika ihmeellisiä temppuja tehtyä. Toisaalta kukaan muu kuski ei ole ollut niin monesti mestaruudesta taistelemassa kauden päätöksessä. Paineet saattaa olla kauden aikana joissain kisoissa paljon kovemmat kuin siellä finaalissa. Jos sitten katsoo sellaisia kisoja, jotka on ajettu kauden loppupuolella ja MM-tilanne on näyttänyt Schumacherin kohdalla äärimmäisen heikolta ja mies on ollut ns. pakkovoiton edessä, niin kyllä silloin on tullut kovaa tulosta. Esimerkkejä vaikkapa Espanja 95. Benetton oli ollut koko alkukauden altavastaajana Williamsiin ja jopa Ferrariin nähden. Espanjassa Schumi käänsi kelkan täysin ja ajoi suvereeniin voittoon. 97 Schumi ponnahti pinnalle Suzukassa, kun kolmesta edellisestä kisasta oli kertynyt yhteensä 3 pistettä Villeneuven ottaessa 21. 98 Unkarissa McLaren oli kerennyt pysäyttää Schumin ja Ferrarin hyökkäyksen ja kääntää pelin jo edukseen. Edellisessä kisassa Schumi oli vasta 5. Siinä tilanteessa oltiin todellisen pakkovoiton edessä. 2000 Monzan muistaa jo kaikki.

Kyllä nuo on ollut sellaisia paikkoja, missä paineensietokykyä on testattu äärimmilleen. Virheisiin ei kerta kaikkiaan ollut varaa. Että ei ne kovat paineet ole pelkästään siellä kauden päätöksessä. Kyllä tiukkoja paikkoja on monesti kauden aikanakin ja niiden selvittäminen vaatii yhtä lailla paineensietokykyä kuin kauden finaalissa pärjääminen. Todistettavasti Schumilla on siis ollut paineesietokykyä todella tiukoissa paikoissa, vaikka joskus se on selvästikkin pettänyt. Semmoista kuskia ei olekkaan, jolla ei joskus olisi pokka pettänyt tiukassa paikassa. Schumacherin kohdalla se vain näkyy ehkä selvemmin, koska mies on ajanut kärjessä jo 10 vuotta.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
pmv sanoi:
Kyllä nuo on ollut sellaisia paikkoja, missä paineensietokykyä on testattu äärimmilleen. Virheisiin ei kerta kaikkiaan ollut varaa. Että ei ne kovat paineet ole pelkästään siellä kauden päätöksessä.
Viime keväänä kolmen kisan jälkeen Schumilla oli koossa alle 10 pistettä, eli huonompi kauden alku kuin koskaan. Sitten menetti äitinsä San Marinon kisan alla. Kaikesta huolimatta Schumi voitti tuon kisan. Jos ei tuo ole osoitus kyvystä voittaa vaikeudet niin mikä on? Äidin kuolema ei ole mikään pikkujuttu.

Kimillä ei sikäli ole vielä ollut pahimpia paineita, että hänellä ei ole ollut hävittävää. Luulen, että vasta mestaruuden puolustaminen alkaa tuoda kunnon paineita kuskille kuin kuskille.

Schumin virheiden tekoa on painotettu vähän liikaakin. Kaikki huippu-urheilijat tekevät virheitä. Viimeksi mm. Palander, Miller ja Rocca pujottelussa.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kaiken nähnyt formula 1 -toimittajakonkari Roger Benoit ennustaa, että kolumbialaistähti Juan Pablo Montoya joutuu ojasta allikkoon vaihtaessaan Williamsilta McLarenille vuodeksi 2005.

- "Vasta ensi vuonna Montoya oppii tietämään, mitä paineet ovat. Kun Juan Pablo joutuu Kimi Räikkösen puristukseen, hän alkaa äkkiä kaivata takaisin aikoja Ralf Schumacherin tallikaverina, Benoit veikkaa". (IS 22.01.2004)

Että näin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mera sanoi:
Viime keväänä kolmen kisan jälkeen Schumilla oli koossa alle 10 pistettä, eli huonompi kauden alku kuin koskaan. Sitten menetti äitinsä San Marinon kisan alla. Kaikesta huolimatta Schumi voitti tuon kisan. Jos ei tuo ole osoitus kyvystä voittaa vaikeudet niin mikä on? Äidin kuolema ei ole mikään pikkujuttu.
Äidin joka ei ollut veljeksille läheinen. Huomaa myös että Ralf pärjäsi Imolassa keskimääräistä suoritustaan paremmin. Toinen kysymys onkin sitten se, mistä jo ylempänä mainitsin, että miksi Sumilla kesti Imolaan asti koota itsensä? Samoin pmv:n mainitsema Monza 2000, sitä ennen oli monta monituista kisaa jossa mies ajoi alle autonsa suorituskyvyn. Monzan kisasta on tehty numeroa, mutta tosiasiassa siellä Michael teki sen minkä Monzassa 2003: palasi ajamaan auton normaalille suoritustasolle, mitään erityisvenymistä ei ollut kyseessä. Mutta miksi hän ei ole kyennyt nostamaan tasoaan heti, eikä 3. tai 4. kisa sen jälkeen kun ongelmat ovat alkaneet? Monzaa 2000 ennen oli Spa, Unkari, Hockenheim ja Itävalta joissa mies ei saanut parhaasta autosta lähellekään kaikkea irti. Huomionarvoista on myös se, että Itävallan ja Hockenheimin jälkeen Irvine jo kommentoi että Unkari on Ferrarille ja Michealille näytön paikka. No, Sumi epäonnistui Unkarissa, ainakin siinä mielessä että menetti MM-johtonsa vaikka alla oli paras auto. Miksi siis Monzasta tehdään Sumin sankaritarinaa vaikka näytönpaikka oli jo kaksi kisaa aiemmin? Niinpä niin... Monzaa 2003 ennen oli Unkari, Hockenheim ja Silverstone joissa myös ajoi selvästi alle auton suorituskyvyn. Ja otetaan nyt sitten vielä tuo pmv:n mainitsema Suzuka 1997, sitäkin ennen oli siis kolme kisaa jotka olivat menneet penkin alle. Miksi sumi ei kokoa itseään nopeammin?
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Onhan Schumilla kylmät hermot. Kylmähermoisesti hän kilkkasi aikoinaan Damon Hillin kylkeen ja voitti maailmanmestaruuden. Kylmähermoisesti hän sammutti autonsa kauden 98 ratkaisukisan paalulle. Kylmähermoisesti hän kosautti sateella Cuution persiiseen ja kylmähermoisesti syytti skottia murhayrityksestä.
Niin ja kaudet 2001-02.. nehän ne vasta jääkylmiä hermoja vaativatkin.. kertakaikkiaan..
Niin ja kylmähermoisesti hän pisti viime kaudenkin ratkaisun tiukaksi "jättäytyen" kahdeksanneksi..

Juupa jaapa. :rolleyes:

Kimi on kestänyt ihmeen hyvin kilpaluokan ja tallin vaihdokset. Tulo ykkösiin oli varmasti shokki F-Rellujen menoon tottuneelle, ja juuri kun ehti tottua Sauberin menoon niin eikun huipputiimiin taistelemaan pallipaikoista ja voitoista, kokenutta tallikaveria vastaan..
Viime kauden alun aika-ajokämmäilyt olivat nähdäkseni ainoa hermojen hallintaan liittynyt negatiivinen oire. Loppukaudesta oli kuitenkin jo nähtävillä että mies oppi läksynsä ja hermot pitivät aika-ajoissakin.
Minulle on syntynyt kuva että Kimi on parhaimmillaan paineen alla. Vähän kuin Mika aikanaan.. Mikallekin sattui virheitä 30 sekunnin johdossa, mutta sitten kun Schleuka kärkkyi takaloosterissa niin auto kulki kuin raiteilla nopeuden siitä kärsimättä. Uskon että Kimi on samantyylinen kuski..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kuinka kovia standardeja nykypäivän f1-kuskilta voidaan realistisesti vaatia? Mitä kuskin pitäisi tehdä että kelpaa? Kyllähän Michael Schumacherkin näyttää aivan tavanomaiselta kuljettajalta, jos vaatimuksena on se, että parhaalla autolla pitää voittaa joka kerta. Sitten vielä esitetään värikkäät perustelut sille, miksi sillä on aina ollut se paras auto.

Viimeisen neljän kauden tilastot osoittavat, että Schumin voittoprosentti on noin 50 ja jokaisella kaudella on voitettu molemmat mestaruudet. Jos sitten tätä vertaa muihin viime vuosikymmenten huippuihin, niin nämä ovat parhaimmillaan pystyneet yhden kauden aikana vastaaviin suorituksiin. Heti ei tule mieleen ketään, joka olisi kyennyt voittamaan kahden perättäisen kauden aikana suhteutettuna yhtä paljon kuin Schumi neljän kauden aikana.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
pmv sanoi:
Viimeisen neljän kauden tilastot osoittavat, että Schumin voittoprosentti on noin 50 ja jokaisella kaudella on voitettu molemmat mestaruudet. Jos sitten tätä vertaa muihin viime vuosikymmenten huippuihin, niin nämä ovat parhaimmillaan pystyneet yhden kauden aikana vastaaviin suorituksiin. Heti ei tule mieleen ketään, joka olisi kyennyt voittamaan kahden perättäisen kauden aikana suhteutettuna yhtä paljon kuin Schumi neljän kauden aikana.
Auto.
Tallimääräys.
Piste.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ylen Sankia Priha sanoi:
Onhan Schumilla kylmät hermot. Kylmähermoisesti hän kilkkasi aikoinaan Damon Hillin kylkeen ja voitti maailmanmestaruuden. Kylmähermoisesti hän sammutti autonsa kauden 98 ratkaisukisan paalulle. Kylmähermoisesti hän kosautti sateella Cuution persiiseen ja kylmähermoisesti syytti skottia murhayrityksestä.
Niin ja kaudet 2001-02.. nehän ne vasta jääkylmiä hermoja vaativatkin.. kertakaikkiaan..
Niin ja kylmähermoisesti hän pisti viime kaudenkin ratkaisun tiukaksi "jättäytyen" kahdeksanneksi..

Juupa jaapa. :rolleyes:

Kimi on kestänyt ihmeen hyvin kilpaluokan ja tallin vaihdokset. Tulo ykkösiin oli varmasti shokki F-Rellujen menoon tottuneelle, ja juuri kun ehti tottua Sauberin menoon niin eikun huipputiimiin taistelemaan pallipaikoista ja voitoista, kokenutta tallikaveria vastaan..
Viime kauden alun aika-ajokämmäilyt olivat nähdäkseni ainoa hermojen hallintaan liittynyt negatiivinen oire. Loppukaudesta oli kuitenkin jo nähtävillä että mies oppi läksynsä ja hermot pitivät aika-ajoissakin.
Minulle on syntynyt kuva että Kimi on parhaimmillaan paineen alla. Vähän kuin Mika aikanaan.. Mikallekin sattui virheitä 30 sekunnin johdossa, mutta sitten kun Schleuka kärkkyi takaloosterissa niin auto kulki kuin raiteilla nopeuden siitä kärsimättä. Uskon että Kimi on samantyylinen kuski..
Paitsi Kimin aika-ajoepäonnistumiset eivät johtuneet hermoista vaan yliyrittämisestä. Ei koittanut tehdä perusvarmaa suoritusta vaan painoi kokoajan 110% lasissa ja epäonnistui sitten. Ainakin Kanadassa ajoi yksinkertaisesti aivan liian kovaa ekoihin mutkiin..
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Äidin joka ei ollut veljeksille läheinen. Huomaa myös että Ralf pärjäsi Imolassa keskimääräistä suoritustaan paremmin.
Haahahahahaa! Ei millään pahalla, mutta ulkopuolisena lienee aika vaikea arvioida, miten Schumit äitinsä kuoleman kokivat. Myöskään itse ajosuorituksesta tuskin voi päätellä, miten kuolema kosketti.

Toinen kysymys onkin sitten se, mistä jo ylempänä mainitsin, että miksi Sumilla kesti Imolaan asti koota itsensä?
Ehkä Schumi ei ole supermies vaan ihan ihminen niin kuin kaikki kuljettajat. Miksi Kimi hävisi Sauberilla tallikaverilleen?

Huvittaa tämä Kimistä ja Schumista ja muistakin kuljettajista käytävä keskustelu tällä foorumilla. Tuntuu että ei olemassa kuin kaksi ääripäätä. Joko Kimi/Schumi on äärettömän hyvä tai sitten aivan yliarvostettu. Minkäänlaista harmaata ei näytä väliin mahtuvan.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Eihän Räikköstä ja Schumia kannata edes mainita samassa lauseessa . Toinen on kuusinkertainen MM ja toinen räkänokka jos vähän yksinkertaistetaan.

Poju
Nokka
Räkä
Piste
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Ylen Sankia Priha sanoi:
....Viime kauden alun aika-ajokämmäilyt olivat nähdäkseni ainoa hermojen hallintaan liittynyt negatiivinen oire. Loppukaudesta oli kuitenkin jo nähtävillä että mies oppi läksynsä ja hermot pitivät aika-ajoissakin.
Olen kyllä sitä mieltä että välttämättä yksittäinen aika-ajovirhe ei kerro vielä mitään hermojen pettämisestä tai niiden heikkoudesta. Aika-ajokierros pitää ajaa (varsinkin nykymallissa) 107% vauhdilla, ja siinä on otettava paljon riskejäkin. Yksittäinen ajovirhe ei vielä kerro hermojen toiminnnasta juuri mitään.

Hermojen heikkoudesta ilmeisemmin kertoisi enemmän se jos kuski ei palaudu normaalille tasolle ajovirheen tms epäonnistumisen jälkeen. Nykyisissä nopean temmon aika-ajoissahan ei tälläista korjausmahdollisuutta olekaan, vaan hermojen kestoa voi ehkä paremmin arvioida vasta kisassa.

Jos Kimistä pitää hakea jotain ilmeistä osoitusta "heikoista hermoista" niin lähempänä oli se tilanne 2002 jossa Kimi lipsautti viimeisellä kierroksella johtoasemasta ulos (toki siellä oli öljyäkin, joten tämäkin saattoi olla yksittäinen lapsus, ei hermoilua.)
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Hurmurisija sanoi:
Huvittaa tämä Kimistä ja Schumista ja muistakin kuljettajista käytävä keskustelu tällä foorumilla. Tuntuu että ei olemassa kuin kaksi ääripäätä. Joko Kimi/Schumi on äärettömän hyvä tai sitten aivan yliarvostettu. Minkäänlaista harmaata ei näytä väliin mahtuvan.
Nooh. Toikin pääaihe oli kuitenkin Kimin hermot, eikä Schummelin. Siksi en jälkimmäisen paineensietokykyä omassa postauksessani yrittänytkään arvioida.

Jos Schummelin paineensietokyky olisi täysi nolla, tuskinpa tällä olisi yhtäkään mestaruutta. Nuoren kuljettajan paineensietoa voi tietysti epäillä - näyttöjä ei ole vielä kertynyt tarpeeksi. Itse luotan kuitenkin Kimiin tässä asiassa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Eli kun Schumi tai joku muu ei suomalainen tunaroi tai ajaa ulos niin kyse on huonoista hermoista.

Kun Kimmy vähän tunaroi niin kyseessä on yliyrittäminen tai yksittäinen tapaus.

Homma alkaa valjeta.:yuck:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Aika monella taivavat mennä käsitteet paineensietokyky ja selvät yksittäiset ajovirheet sekaisin. Toistaiseksi Kimi on näyttänyt että pystyy nollaamaan sekä ajovirheensä että kestämään paineita. Schumin ja Montoyan kohdalla en ole asiasta aina niin varma. Sitä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
Kyllä noita Kimin kommentointeja lukiessa tulee semmonen olo, ettei miehen itse-luottamuksessa ainakaan mitään vikaa ole :)
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Eipä Räikkösen hermoissa mitään vikaa ole. Kisatilanteessa mies on varsinkin ollut jäätävän hyvä. Antaa pojan ajaa vaan.
 
Ylös