Kestääkö Kimi paineet

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Maranellored: Kimihän ei tehnyt virheitä silloin kun paineet olivat kovimmat, vaan alkukaudesta, jolloin mestaruudesta tuskin voitiin unelmoida, vaikka kärkipaikka Kimilla alussa olikin.

Schumihan on kovien paineiden alla kaukana siitä, mitä on parhaimmillaan. Vauhti ei ole sitä mitä yleensä ja radalla pysyminenkin tekee tiukkaa. Adelaide 94, Jerez 97 & Suzuka 03 parhaita esimerkkejä. Taas tilanteessa, jossa on vain voitettavaa, on Schumi pirun hyvä. Siitä löytyisi esimerkkejä enemmänkin, mutta esim. Suzukassa 98 Schumi ajoi todella hyvin, menetettyään startissa käytännössä mestaruusmahdollisuutensa. Kimi taas ajoi viime vuonna loppukaudesta niin hyvin, kuin se oli McLarenilla suinkin mahdollista, eikä tehnyt virheitä juurikaan. Tiedä miten olisi käynyt, jollei Ralf olisi "siivonnut" Kimiä tieltään Hocken startissa.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Kauden 2003 alku saattoi mennä Schumilla vähän kilvanajon uudelleenopettelemisessa, kun edellinen kausi oli cruise päällä kurvailua. Kimin paineensietokyky tähänastisilla näytöillä vaikuttaa ihan mukiinmenevältä, mutta kausi 2005 näyttää taas lisää, kun saadaan "pojulle" kunnon tallikaveri. Davidin sinänsä täytyy olla ihan hyvä kuski, ei Dennis muuten olisi miestä näin kauaa katsonut. Davidilla tuo paineensietokyky näyttäisi olevan hieman heikompi ja suoritukset ovat luokkaa hyvä, hyvä, loistava, hyvä, kohtalainen... eli David kai aika harvoin romahtaa, mutta tuo normaali "hyvä" taso vain ei riitä muita vastaan. Tämän Kimi ehkä tiedostaa eikä näin ota mitään paineita tallikaverista.
Schumin kohdalla tilanne saattaa olla jopa niin, että ei ole enää muutamaan vuoteen "osannut" ottaa mitään paineita ja suoritus on näin kärsinyt. Paineethan oikein käsiteltynä vain terästävät suoritusta adrenaliinin myötä. Ehkä Schumi on opetellut uransa alkuvaiheessa olemaan ottamatta paineita ja on tiukassa paikassa kuin missä tahansa muussa tilanteessa, eli ajaa niin hyvin kuin päivän kunto sallii... kaikillahan suoritukset vaihtelevat. Jos taas kilpakumppani (Häkkinen kai parhaassa muistissa) osaa ottaa sopivasti paineita ja on muutenkin tasaväkinen, saattaa hänelle olla siitä juuri sopivasti apua ja suoritustaso on maksimissa tai jopa yli (voiko olla edes)...
Eli; mielestäni Schumi kyllä kestää paineita... kuten joku sanoi, ei mm:ia oteta, jos paineensietokyky on huono. Kimi taas on vielä vähän arvoitus, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että jannu tosiaan on Iceman siinä suhteessa. Ehkä tällä kaudella on pahin paikka, koska nyt Kimi on vahva mestariehdokas... tietysti ekan kauden alku erikoistarkkailussa oli myös hankala, mutta riitti, kun ei törttöillyt ja ajoi edes jotenkuten muiden mukana.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
top-1 sanoi:
Kyllä noita Kimin kommentointeja lukiessa tulee semmonen olo, ettei miehen itse-luottamuksessa ainakaan mitään vikaa ole :)
Täysin off-topic, mutta täysin omaan itseeni väitteeni perustaen sanon, ettei puheista voi päätella mitään a) itseluottamuksesta, eikä b) paineensietokyvystä. Vaikka eihän tässä tuota kohtaa b edes väitetty todeksi.
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Miksi tähän keskusteluun yleensäkin piti ottaa Schumi mukaan? Nythän oli kysymys kuljettajan, joka on saanut pienessä ajassa paljon, paineensietokyvystä. Tai ehkä vielä paremmin siitä, vaikuttaako nopea siirtyminen huipulle "päähän".

Kimiä ja Schumia voi ehkä hieman verrata sitten, kun Kimi on ajanut 12 vuotta. Jos yleensä edes koskaan niin kauan ajaa...

On täysin eri asia ajaa usean mestaruuden saaneena, jolloin minkäänlaiset virheet ei tunnu olevan enää (ainakaan paskalehdistön mielestä) sallittuja.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
PKurki sanoi:
Miksi tähän keskusteluun yleensäkin piti ottaa Schumi mukaan? Nythän oli kysymys kuljettajan, joka on saanut pienessä ajassa paljon, paineensietokyvystä. Tai ehkä vielä paremmin siitä, vaikuttaako nopea siirtyminen huipulle "päähän".

Kimiä ja Schumia voi ehkä hieman verrata sitten, kun Kimi on ajanut 12 vuotta. Jos yleensä edes koskaan niin kauan ajaa...

On täysin eri asia ajaa usean mestaruuden saaneena, jolloin minkäänlaiset virheet ei tunnu olevan enää (ainakaan paskalehdistön mielestä) sallittuja.
No kun nyt vedit sen Schumin tähän mukaan, niin totean vain sen, että Schumi on tunaroinut tolkuttomasti ihan uransa alusta lähtien VARSINKIN KOVAN PAINEEN ALAISENA MESTARUUSTAISTELUSSA. Näin on käynyt joka kerta kun mestaruustilanne on ollut viimeisessä kisassa katkolla. Joskus sitten tuuri/pistetilanne on pelastanut miehen, joskus taas ei.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No onhan Schumikin tunaroinnut ei sitä voi kiistää kukaan mutta on herralla sellaisia näyttöjä ajotaidoistaan ettei hänen kylmäpäisyyttään voi kiistää edes Häkkis Forumin Modetkaan. Joten se siitä.


Tuleekohan nyt Bannia ???:rolleyes:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
MaranelloRed sanoi:
No onhan Schumikin tunaroinnut ei sitä voi kiistää kukaan mutta on herralla sellaisia näyttöjä ajotaidoistaan ettei hänen kylmäpäisyyttään voi kiistää edes Häkkis Forumin Modetkaan. Joten se siitä.


Tuleekohan nyt Bannia ???:rolleyes:
Tulee tulee.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Räikkösen osalta tilanne on siinä mielessä ongelmallinen, että jokainen moka varmasti otetaan todisteena hänen puutteellisesta paineensietokyvystään. Todellisuudessahan Räikkönen taisteli mestaruudesta jo viime vuonna aivan tosissaan ja johti sarjaa, eikä siinä vaiheessa paineensietokyky näyttänyt mitenkään romahtavan, vaikka aika-ajoissa virheitä tulikin tehtyä turhankin paljon.

En usko tämän vuoden tuovan asiaan mitään uutta. Räikkönen keskeyttänee ainakin yhden kisan ulosajoon ja kolaroinee myös ainakin muutamissa aika-ajoissa joko ensimmäisellä tai toisella rundilla. Kokonaisuus sitten ratkaisee, miten suuri painoarvo näille virheille annetaan.

Itse en näe Räikkösen häviävän paineensietokyvyssä kenellekään muulle kuljettajalle erityisesti itseluottamuksesta puhumattakaan. Se on selvää, että toisinaan vastaan tulee huonoja päiviä oli sitten miten kokenut kuljettaja tahansa. Edelleen voi kysyä, mikä tarkkaan ottaen on se erityistekijä joka tällä kaudella paineensietokyvyn pistää suurelle koetukselle. Räikkösen tallipaikka ei ole vaarassa ja vaikka mestaruutta odotetaan ei sitä tallin viime vuosien tason huomioon ottaen voida pitää täysin kuljettajan käsissä olevana asiana.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
PKurki sanoi:
On täysin eri asia ajaa usean mestaruuden saaneena, jolloin minkäänlaiset virheet ei tunnu olevan enää (ainakaan paskalehdistön mielestä) sallittuja.
Mielestäni päinvastoin....Moninkertainen mestari voi tehdä virheitäkin, mutta rookie, tai juuri huipputalliin tullut kaveri on todella iukan arvioinnin kohteena.
Jos vaikka Schumi tekisi oman mokan jokaisessa kauden 2004 kisassa, hän olisi silti Ferrarin ykköskuski myös kaudella 2005, eikä saisi juurikaan julkisia moitteita omalta talliltaan. Ainoastaan tifosot ehkä kävisivät hieman kuumana ja Gazzetto il Sport, mutta seuraavaan kauteen olisi kuitenkin täydellinen luottamus mestariin.

Jos taas joku Klien tekee nyt omia mokiaan 3-5:ssä alkukauden kisassa, saattaa seurauksena olla työpaikan menetys, ikuisen kädettömän leima, ........
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Se on muuten mielenkiintoista, että usein kiinnitetään huomiota siihen, tekeekö joku virheitä ratkaisevassa paikassa. Kuitenkin maailmanmestaruutta ajateltaessa jokainen kilpailu pisteineen on ratkaiseva paikka.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
MaranelloRed sanoi:
Eihän Räikköstä ja Schumia kannata edes mainita samassa lauseessa . Toinen on kuusinkertainen MM ja toinen räkänokka jos vähän yksinkertaistetaan.

Poju
Nokka
Räkä
Piste

Ja ota huomioon että "räkänokka" ja Yliylistetty shummeli on ajanut F1:ssä vähän eri määrän vuosia, eihän räikkönen olisikaan voinut voittaa kuin 3 vai 4 mestaruutta vasta jos olisi voittanut joka kaudella minkä on nyt ajanut. Shummeli on taas voittanu 6 mutta tarkalleen en tiedä monta vuotta shumi on ajanut, joten joku asiantuntevampi voisi vähän kertoa vertailun vuoksi...
Ja muutenkin ovathan he ajaneet vähän eri tason autoilla, shummelilla on ollut melkein aina voittaja auto alla, kun taas räikkönen ajoi sauberilla (tiedätte tason), sen jälkeen romahduskaudella olleella McLarenilla ja sitten vielä vanhalla parannetulla McLarenilla ja silti meinasi viimeisimmällä näistä voittaa mestaruuden..
 
Viimeksi muokattu:

Mordax

Well-known member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
85
Sijainti
Kuopio
Musta Pekka sanoi:
Ja ota huomioon että "räkänokka" ja Yliylistetty shummeli on ajanut F1:ssä vähän eri määrän vuosia, eihän räikkönen olisikaan voinut voittaa kuin 3 vai 4 mestaruutta vasta jos olisi voittanut joka kaudella minkä on nyt ajanut. Shummeli on taas voittanu 6 mutta tarkalleen en tiedä monta vuotta shumi on ajanut, joten joku asiantuntevampi voisi vähän kertoa vertailun vuoksi...
Ja muutenkin ovathan he ajaneet vähän eri tason autoilla, shummelilla on ollut melkein aina voittaja auto alla, kun taas räikkönen ajoi sauberilla (tiedätte tason), sen jälkeen romahduskaudella olleella McLarenilla ja sitten vielä vanhalla parannetulla McLarenilla ja silti meinasi viimeisimmällä näistä voittaa mestaruuden..
Schumacher aloitti 1991, joten kausia on takana jo 13 kipaletta. Eli lähes joka toinen kausi Schumi on valloittanut ykköset ja ilman mokailuja kausien -97 ja -98 finaaleissa, Schumacher voisi olla jopa KAHDEKSANkertainen maailmanmestari!! On se vaan emälahjakas ukko. :D
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Hurmurisija sanoi:
Se on muuten mielenkiintoista, että usein kiinnitetään huomiota siihen, tekeekö joku virheitä ratkaisevassa paikassa. Kuitenkin maailmanmestaruutta ajateltaessa jokainen kilpailu pisteineen on ratkaiseva paikka.
Näinhän se menee. Se ero tulee juuri siitä, että kesken kautta on suurempi mahdollisuus ottaa riskejä, koska epäonnistuessaan on vielä mahdollisuus korjata tilanne myöhemmin takaisin. Ratkaisevassa kisassa sitä mahdollisuutta ei enää ole ja siinä se todellinen paineensietokyky punnitaan. Riskejä pitäisi ottaa, mutta ei ole varaa epäonnistua.
 
Viimeksi muokattu:

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
Calvin sanoi:
Sen sijaan että mietit että yrittikö Kimi paikata aiempia epäonnistumisia voisit huomata että Kimi pystyi nollaamaan tilanteen loistavasti virheen jälkeen. Barcelonassa tuli virhe, ja heti seuraavassa aika-ajossa Itävallassa mies ajoi parin sadasosan päähän paalusta autolla jolla ei pitäisi olla mitään asiaa eturiviin sellaisella radalla. Samaten Montrealin jälkeen tuli Nyrre ja paalu, jälleen lyöden ylivoimaiset Ferrarit ja Williamsit. Vastaavaan tilanteen nollaukseen ei tällä hetkellä pysty kukaan muu kuljettaja, ei ainakaan historian valossa.
Olen täysin samaa mieltä. Varsinkin ennen Nürreä Kimille oli jo alkamassa kehittyä sellainen epävarman ja yliyrittävän aika-ajajan leima, joten Nürressä monet varmasti toivoivat ns. varmaa suoritusta. Kimi ei näistä liielmmäti välittänyt ja täräytti paalun. Huima suoritus mielestäni.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kimi ajoi MP4-17D:llä kovempaa kuin sillä inhimillisesti ajatellen edes pääsi. Verratkaa vaikka Coulthardiin, mieheen, joka tarpeeksi hyvällä autolla voittaa hyvänä päivänä Schumacherinkin. Nyt David jäi kauas, KAUAS Kimin taakse vauhdissa samalla kun Kimi venytti mestaruustaiston viimeiseen kisaan samalla autolla jolla hän itsekkin ajoi.

Voimasuhteet Kimin ja Davidin kesken olivat jo kaudella 2002 Kimin eduksi, mutta Kimin auto ei vain kestänyt maaliin asti, vaan levisi tielle luvattoman usein. Ties kuinka usein kävi niin, että takana ollut David ajeli sitten Kimin takaa maaliin asti ja keräsi näin enemmän pisteitä. Vain tämä seikka sai Davidin näyttämään paremmalta. Kaikki tiesivät kuitenkin jo silloin kumpi on oikeasti nopeampi. Viimekaudella David jäikin sitten lopullisesti nielemään Kimin pakokaasuja ja kuskien välinen ero vaudissa sen kuin kasvoi...

Kun ajaa autoa sen suorituskyvyn äärirajojen ulkopuolella on aivan selvä, että virheitä sattuu. Kimillä ne sattuivat kaudella 2003 aika-ajoihin. Olen aivan varma, että jos Kimi saa alleen auton, joka on edes hieman kilpailukykyisempi vauhdissa Ferrariin ja Williamsiin nähden kuin mitä MP4-17D oli, mestaruus on Kimin. Toinen avainasia on auton luotettavuus, tottakai. Kimin paineensietokyvyistä mestaruus ei ole kiinni!

Kimi on joka kausi kehittynyt valtavin harppauksin ja kehittyy edelleen. Myös henkisellä puolella, joka on jo nyt täyttä terästä. Onhan poika vielä todella nuori, jolla on monta, monta kautta edessä Formula ykkösissä ilman mitään kamalaa onnettomuutta.

"Iceman" on todellakin Iceman.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ajaa paalulle yliviritteisellä mersulla ?? Mitä huimaa siinä on ?? Sehän onnistuu vaikka yksikätiseltä orangiltakin.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
MaranelloRed sanoi:
Ajaa paalulle yliviritteisellä mersulla ?? Mitä huimaa siinä on ?? Sehän onnistuu vaikka yksikätiseltä orangiltakin.
Siellä MR on taas saanut McLarenin salaisia printtejä Kimin auton säädöistä? :rolleyes:

Minun saamien Ferrarin printtien mukaan Silverstonessa muutama vuosi sitten oli Ferrari aika lailla yliviritettynä myös.. seinäänhän siinä mentiin. :eek:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ja tuon Maranelloredin kehnon provosoinnin jälkeen voitaisiinkin sitten palata jälleen topikin aiheeseen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
belated sanoi:
Siellä MR on taas saanut McLarenin salaisia printtejä Kimin auton säädöistä? :rolleyes:
Se on se FIATin piiripäällikkö joka näitä salaisuuksia MR:lle kertoilee. ;)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
RK-62 sanoi:
Ja tuon Maranelloredin kehnon provosoinnin jälkeen voitaisiinkin sitten palata jälleen topikin aiheeseen.
Juuri näin.

"olet juuri niin hyvä kuin edellinen kisasi"

Siitä kisasta voisi päätellä Kimin paineensietokyvyn kyllä olevan kohdallaan verrattuna pahimpiin kilpakumppaneihinsa.
 
Ylös