Kestäisikö Suomen puolustus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ace17
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jos venäläiset yrittäisivät asein maamme valloittaa?

• Äänestäjiä yhteensä
    49
Ei se hävikkiprosentti välttämättä paljon suurempi ole. Muistelen jokunen vuosi sitten Ruotsissa tapahtuneen pikku kämmin ja vahingossa oli lähtenyt osalle reserviä (muistaakseni komppania tai pataljoona) salainen liikekannallepanomääräys. Käytännöllisesti katsoen kaikki olivat menneet kokoontumispaikoille.

Vedetään Ruotsi kumppaniksi, voisi melkein onnistua :ahem:

Tiedoksi että luin vain sivun yksi.

Mitä juttelin meidän triatlonseuran kaverin kanssa, joka on tossa Rissalassa kouluttajana, niin nykynuorille pitää opettaa mikä on käsky. Että se ei ole pyyntö tai ehdotus. Siihen ei voi vasta 'mutku' eikä pohtia sen järkevyyttä. On kuulema aika haastelista välillä. Onko YSP:llä kokemusta asiasta?

Kyllähän se pitää alkuun tehdä selväksi että mikä ero on käskyllä ja sotilaskäskyllä. Kyllä ne kuitenkin oppii aika nopeasti, ja jos ei opi niin lätkäistään esaa niskuroinnista niin sitten oppivat.
juu, kyllä tota meidänkin Esaa vois välillä vähän lätkiä..

Mä en olen järin yllättynyt, että YSP suhtautuu kovin positiivisesti "nykymateriaaliin". Pakkohan se on uskoa.

Muuten Moen kannalla, kuten on varmaan käynyt jo selväksi suurimmalle osalle. Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta huh, hah hei. Nyt on miehet puuta ja laivat rautaa. Eikä tässä todellakaan ole kyse siitä, että aika olisi kuultanut muistot.

Tää on nähkääs tätä nykyaikaa. Eikä pidä ottaa itteensä.

Mä en olen järin yllättynyt, että YSP suhtautuu kovin positiivisesti "nykymateriaaliin". Pakkohan se on uskoa.

Muuten Moen kannalla, kuten on varmaan käynyt jo selväksi suurimmalle osalle. Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta huh, hah hei. Nyt on miehet puuta ja laivat rautaa. Eikä tässä todellakaan ole kyse siitä, että aika olisi kuultanut muistot.

Tää on nähkääs tätä nykyaikaa. Eikä pidä ottaa itteensä.
Kaipa sitä on sitten kunnioitettava sitäkin, että mikään mitä sulle sanoo ei ilmeisesti liikauta sun mielipiteitäsi mihinkään suuntaan.

Kaipa sitä on sitten kunnioitettava sitäkin, että mikään mitä sulle sanoo ei ilmeisesti liikauta sun mielipiteitäsi mihinkään suuntaan.

:D:D

Mu onneks splätti ja larppi porukkaa on sen verran, ettei ole pelkoa jos sota syttyy :thumbup:

Saattaisi liikauttaa....mutta sellaista ei ole vielä tullut, joka suoranaisesti "pakottaisi" vaihtamaan mielipidettä. Eikä se varmaan ole tarpeenkaan, vai olisiko?! Enhän mäkään vaadi kenenkään vaihtavan mielipiteitä.

Edit: Ja heti oli nuori ottamassa itteensä. :D Vaikka nimenomaan sanoin, ettei pitäisi....höh...

Saattaisi liikauttaa....mutta sellaista ei ole vielä tullut, joka suoranaisesti "pakottaisi" vaihtamaan mielipidettä. Eikä se varmaan ole tarpeenkaan, vai olisiko?! Enhän mäkään vaadi kenenkään vaihtavan mielipiteitä.

Edit: Ja heti oli nuori ottamassa itteensä. :D Vaikka nimenomaan sanoin, ettei pitäisi....höh...
Ei toki. Ehkä mä todella olen turhan takakireä loukkaantuessani siitä, että koko omaa sukupolveani pidetään näin hyödyttömänä, huolimatta vastakkaisesta todistelusta sekä sukupolven edustajilta että meidän kanssamme (maanpuolustus)työtä tekeviltä.

Mutta kun lehdessä kerran luki että osa nuorista jättää armeijan kesken, niin kai me sitten olemme löysiä p*skoja kaikki.

T. nimim. "Tämäkin viesti olisi varmaan pitänyt jättää kirjoittamatta"

Itseasiassa muistaakseni minä sain joskus kauan aikaa sitten nimenomaan Formulanomin vaihtamaan mielipidettään eräästä F1 huippukuljettajasta. Nomi sitä julisti myöhemmin jossain möötessäkin, että "olipa hyvin kirjoitettu, minäkin jopa tajusin asian oikean laidan".

Ei toki. Ehkä mä todella olen turhan takakireä loukkaantuessani siitä, että koko omaa sukupolveani pidetään näin hyödyttömänä, huolimatta vastakkaisesta todistelusta sekä sukupolven edustajilta että meidän kanssamme (maanpuolustus)työtä tekeviltä.

Mutta kun lehdessä kerran luki että osa nuorista jättää armeijan kesken, niin kai me sitten olemme löysiä p*skoja kaikki.

No jos niillä muillakin nuorilla (ja kuten aiemmin kirjoitettu myös muilla palvelukseen kelpaavilla ikäluokilla) olisi teikäläisen asenne ja sisu, niin sitten ei olisi huolta.

Ja kuka perkele tässä on teitä hyödyttömiksi väittänyt, häh?!
Balthazar
Jos nomi pelaisi meillä, kestäisi. Muuten ei.
Katsoo vaan ekaa viestiäni tässä toikissa. :ahem: Tosin ei mun kunto nyt niin kauhian hyvä ois....

Niin.. itsekkin tuon pullamössöyden kannalla olen, mutta olen myös sitä mieltä että Formulanomin ja Moen sukupolvikin on just ihan tasantarkkaan sitä samaa paskaa sekin. Ehkä jopa pahempaa, koska he kuvittelevat olevansa kovempia jätkiä mitä oikeasti ovat.:D

Ai niin, kun aikaisemmin puhuttiin siitä että C-miehet pelastavat maan, niin piti YSPiltä (tai joltakulta muulta joka tietää) kysymäni, mitä C-miehille tehdään jos kriisitilanne iskee päälle? Annetaanko sama koulutus kuin varusmiehille, vai joku pikakurssimallisempi, jonka jälkeen osaa mennä edes tykinruuaksi?

Ai niin, kun aikaisemmin puhuttiin siitä että C-miehet pelastavat maan, niin piti YSPiltä (tai joltakulta muulta joka tietää) kysymäni, mitä C-miehille tehdään jos kriisitilanne iskee päälle? Annetaanko sama koulutus kuin varusmiehille, vai joku pikakurssimallisempi, jonka jälkeen osaa mennä edes tykinruuaksi?

Luin eka, että CS-miehet. Petyin. :frown:

Niistä tulee itsemurhapommittajia.

Niin.. itsekkin tuon pullamössöyden kannalla olen, mutta olen myös sitä mieltä että Formulanomin ja Moen sukupolvikin on just ihan tasantarkkaan sitä samaa paskaa sekin. Ehkä jopa pahempaa, koska he kuvittelevat olevansa kovempia jätkiä mitä oikeasti ovat.:D
No kyl mä luulen, että meitillä on enämpi sisua ja munaa. Kiveksetkin on kato laskeutunut...ajat sitten...vaikkei heti välttämättä uskois....:thumbup:

Ihan tarkkaan en C miesten tilannetta tiedä. Perusperiaate kuitenkin on, että rauhanajan armeijakoulutus tuottaa joukkoja. Näitä sitten kertausharjoitetaan ja ne muodostavat sen noin 350 000 soturin vahvuisen armeijan. Jos kriisi puhkeaisi, ko. joukkoja kutsuttaisiin harjoituksiin ja ne lähetettäisiin ajanoloon tehtäviin, jos tarve vaatisi. Silloiset varusmiehet lähetettäsiin ensivaiheessa kotiin, ei- valmiina sotureina.

Jarnan kannalta on siis merkittävää havaita, että pitää saada kokoon se 350 000 asekuntoista miestä ja naista. Siten porukka saadaan kyllä kasaan, vaikka jokaisesta ikäluokasta jouduttaisiin (joudutaan) heivaamaan sivuun alikuntoisia, PS3 addikteja, pullamössöjä, ruotsiinmuuttajia, EVVK- miehiä, sluibalijoita, pettureita jne. (muistinko nyt mainita kaikki?). Sivarit olisivat myös rivissä, heille nimetyissä tehtävissä.

Jos tarviit, niin saat multa tämän nikin - ainakin lainaan.

images