Ketä äänestät/äänestit?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Olen tässä nyt lauantaista asti argumentoinut, mutta kun ei ole halua ja/tai kykyä ymmärtää, niin yhtä hyvin voisi huudella tyhjille seinille.

Tässä "keskustelussa" oikeistosiipi on toteuttanut nettikeskustelun hienointa stone deaf-periaatetta, mitään yhteisymmärrystä ei yritetäkään hakea, vaan Oikeaa Totuutta toistetaan dogmaattisesti. Ja sitten huudellaan vastapuolelta perusteluja kun niitä ei ymmärretä, kun ne eivät istu omaan kapeaan maailmankuvaan. Viime hädässä vedetään aina *ei ole realistista* kortti ja ruvetaan Neuvostoliitottelemaan.
Näiden keskustelujen ongelma on se, että itse näen tuon hyvin, monesti, melkein kaikilta "vastapuolella tosissaan kirjoittavilta" menevän juuri päinvastoin. (korjaa kommenttiisi oikeistosiiven tilalle vasemmistosiipi ja Neuvostoliitto vaikkapa jenkeillä)

Edit: Yhteentörmäykset tällä linjalla ovat siis enemmän kuin 107% taattuja. :D Vähän sama muuten raamattukeskusteluissa.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Näiden keskustelujen ongelma on se, että itse näen tuon hyvin, monesti, melkein kaikilta "vastapuolella tosissaan kirjoittavilta" menevän juuri päinvastoin. (korjaa kommenttiisi oikeistosiiven tilalle vasemmistosiipi ja Neuvostoliitto vaikkapa jenkeillä)

Edit: Yhteentörmäykset tällä linjalla ovat siis enemmän kuin 107% taattuja. :D Vähän sama muuten raamattukeskusteluissa.
Pistin uteliaisuuttani yhden keskustelun ulkopuolisen lukemaan tämän keskustelun läpi sunnuntaina. Tuomio oli, että mun kirjoittelussa oli täsmentämisen varaa, mutta vastapuolella ei ollut edes yritystä argumentointiin.

Tämäpä nyt ei ketään kiinnosta saati vakuuta, mutta ko. hahmolla on tapana sanoa niin kuin asiat näkee kaunistelematta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Pistin uteliaisuuttani yhden keskustelun ulkopuolisen lukemaan tämän keskustelun läpi sunnuntaina. Tuomio oli, että mun kirjoittelussa oli täsmentämisen varaa, mutta vastapuolella ei ollut edes yritystä argumentointiin.

Tämäpä nyt ei ketään kiinnosta saati vakuuta, mutta ko. hahmolla on tapana sanoa niin kuin asiat näkee kaunistelematta.
Mulle pitäisi varmaan rautalangalla osoittaa ne kohdat missä tätä yrittämättömyyttä erityisesti on tapahtunut? (kirjoitan nyt Archiesta/oldez:sta, koska heiltä on tullut enämpi asiaa..ei metakeskustelua, kuten meikäläiseltä...)

EDIT: Ja edellisestä kommentistani vielä. Ennakkoluuloja ja asenteita on taatusti molemmin puolin pöytää...

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Et huomioi sitä, että vaikka köyhyyden salliminen on nimenomaan arvovalinta, kuten myös ylirikastumisen salliminen, niin nämä asiat ovat myös toisiaan poissulkevia..
Hmm. "Ylirikastumisen" estäminen on helppoa esimerkiksi verotuksen keinoin. Tosin se "ylirikastuminen" tuppaa useimmiten antamaan työtä ja toimeentuloa huomattavalle määrälle ihmisiä. Estämällä rikastuminen vähennetään työpaikkoja ja kansantalouden tuloja, silloin myös heikommille on vähemmän jaettavaa.

Mun mielestä verotuksen tehtävänä on kerätä valtiolle ja kunnille rahaa, muttei sen tarkoituksena saa olla talouden toimivuuden estäminen.

Verotuksen ja sosiaalitukien avulla saadaan muodostettua tuloloukkuja, joissa ei kannata ottaa työtä vastaan. Toisaalta kireällä ja jyrkästi progressiivisella verotuksella saadaan aikaiseksi myös tilanne, ettei riskinotto tai lisätöiden tekeminen ole millään muotoa kannattavaa. Useimmiten ns. hyvätuloisten työ on luonteeltaan sellaista, ettei toista henkilöä helposti löydy korvamaan sitä. Siksi se palkka on toisissa hommissa parempi kuin toisissa. Kun kireäsllä progressiivisella verotuksella saadaan aikaiseksi, ettei lisätulojen hankkiminen ole mielekästä vaan mieluummin kannattaa keskittyä verojen välttämiseen tai vähentää työntekoa häviäjiä ovat kaikki, paitsi tietysti ne, joiden mielestä tuloerojen pienentäminen on itsetarkoitus.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Et huomioi sitä, että vaikka köyhyyden salliminen on nimenomaan arvovalinta, kuten myös ylirikastumisen salliminen, niin nämä asiat ovat myös toisiaan poissulkevia.
Hyvin tulkinnanvaraista. Missään ei ole mallia, jossa ei ole köyhiä (huom. köyhän määritelmä on, että on käytettävissä alle x % mediaanituloista, eli köyhiä on aina). Toki voidaan rakentaa malli, jossa kaikki ovat yhtä köyhiä, mutta nämä kokeilut ei ole oikein toimivilta yhteiskunnilta vaikuttanut.

Tässä "keskustelussa" oikeistosiipi on toteuttanut nettikeskustelun hienointa stone deaf-periaatetta, mitään yhteisymmärrystä ei yritetäkään hakea, vaan Oikeaa Totuutta toistetaan dogmaattisesti. Ja sitten huudellaan vastapuolelta perusteluja kun niitä ei ymmärretä, kun ne eivät istu omaan kapeaan maailmankuvaan. Viime hädässä vedetään aina *ei ole realistista* kortti ja ruvetaan Neuvostoliitottelemaan.
"Mä argumentoin hyvin, mutta te huonosti" :D :D :D

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Omista ennakkoluuloistani voisin avautua sen verran, että minähän olin pienenä pikkupioneeri... ja kivaa oli.
Itse olin pienenä Nuorissa Kotkissa ja yhdessä vaiheessa liityin NMKY:hyn päästäkseni Tanskaan leirille. Pihapiirissä asui muuten Veikko Saarto ja vielä punaisempia SKP:n tyyppejä.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
Tässä nyt on jo sitä samanmielisyyden hakemista. Tässä on monta kohtaa mistä olen samaa mieltä.

En ole missään vaiheessa ollut tuloeroja nollaamassa.

Edit:
"Mä argumentoin hyvin, mutta te huonosti" :D :D :D
Ei vaan "Mä argumentoin huonosti, te ette ollenkaan." Paitsi nyt on tilanne hiukan parantunut.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Tässä nyt on jo sitä samanmielisyyden hakemista. Tässä on monta kohtaa mistä olen samaa mieltä.

En ole missään vaiheessa ollut tuloeroja nollaamassa.
Mä en ole missään tapauksessa hakemassa samanmielisyyttä.

Mun mielestä sä olet halukas leikkaamaan tuloeroja niin paljon, että haitat saadaan, mutta hyödyt jäävät saamatta.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
Mä en ole missään tapauksessa hakemassa samanmielisyyttä.

Mun mielestä sä olet halukas leikkaamaan tuloeroja niin paljon, että haitat saadaan, mutta hyödyt jäävät saamatta.
No hyvä, nyt kun tämä tuli selväksi, niin mun mielipiteellä mun mielipiteen suhteen ei ookkaan enää väliä.

Sen verran nyt selvennän, että kannatan 85% veroa vaan sulle ja jaskalle, Hjalliksen ja Nallen jättäisin rauhaan.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Sen verran nyt selvennän, että kannatan 85% veroa vaan sulle ja jaskalle, Hjalliksen ja Nallen jättäisin rauhaan.
Voi harmi, mä olisin niin toivonut Formulanomia samaan 85 %'sesti verotettujen joukkoon.

Archie

Well-known member
Tuloerot eivät edelleenkään ole se ensisijainen ongelma vaan köyhyys, joka johtuu työttömyydestä/työn puutteesta.

Se mistä työttömyys ja työn puute johtuu, on jäänyt täysin avoimeksi foorumin punaisten osalta. Kukaan ei suostu vastaamaan. En tiedä, että myöntääkö kukaan edes, että köyhyydellä ja työttömyydellä on yhteyttä.

Ehkä köyhyyden syy on rahapula (rahat kapitalistilla) ja työttömyyden syy on työpaikkojen puute (kapitalistin takana nekin).

oldez

Well-known member
Et huomioi sitä, että vaikka köyhyyden salliminen on nimenomaan arvovalinta, kuten myös ylirikastumisen salliminen, niin nämä asiat ovat myös toisiaan poissulkevia.
Miksi sitten köyhyyttä ja ylirikastumista ei poistettu Suomesta vasemmiston kulta-aikana kun se kerta on vain valinta kysyms?

On helppo huudella siitä, miten on väärin puhua siitä ja tästä. Jos vasemmisto käyttää tuloeroja lyömäaseena, oikeistolle vastaava on talouskasvu. Talouskasvu ei ole itsearvoisesti hyvinvointia lisäävää jos se ei kohdistu oikein.
Pitää ymmärtää tiettyjä perusasioita. Jotta yhteisestä potista riittää enemmän jaettavaa tulee sitä pottia kasvattaa. Ei tietenkään talouskasvu ole automaattisesti hyvinvointia lisäävä, mutta kukaan ei ole vielä perustellut sitä miten hyvinvoinnin lisääminen johtaisi talouskasvuun eli mistä saadaan rahat tähän kaikkeen. Totta kai ne rahat pitää kohdentaa oikein. Ei kukaan muuta ole väittänytkään.

Olen tässä nyt lauantaista asti argumentoinut, mutta kun ei ole halua ja/tai kykyä ymmärtää, niin yhtä hyvin voisi huudella tyhjille seinille.
Olet esitellyt suuren määrän ideologisia teesejä, mutta et ole missään vaiheessa esittänyt että miten näitä sovellettaisiin ja millaisia seurauksia näistä olisi odotettavissa. Puhut ihmisten onnellisuudesta ja ahneudesta. Hienoja ajatuksia toki. Sitten kun sinulle yritetään selvittää että miksi nämä eivät meidän mielestä toimisi niin sinulta ei tule minkäänlaisia perusteluita miksi olemme väärässä ja miksi sinä oikeassa.

Tässäpä keskustelussa tätä kompromissihakuisuutta onkin esiintynyt ihan vitun hyvin.
Olisi kiva saada niitä perusteluita! Itse olen pyrkinyt perustelemaan näkemyksiäni parhaani mukaan ja vastaamaan kysymyksiin. Vasemmistosiiveltä vaan niitä perusteluja ei kuulu. Tulee vaan "eivät kaikki ihmiset ole ahneita".

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Vasemmistosiiveltä vaan niitä perusteluja ei kuulu. Tulee vaan "eivät kaikki ihmiset ole ahneita".
Suomalaisten korostuneisiin piirteisiin liittyy kateus siinä määrin, ettei ole niin tärkeää meneekö itsellä hyvin, koska tärkeämpää on, ettei toisilla ole asiat paremmin.

oldez

Well-known member
Tuloerot eivät edelleenkään ole se ensisijainen ongelma vaan köyhyys, joka johtuu työttömyydestä/työn puutteesta.

Se mistä työttömyys ja työn puute johtuu, on jäänyt täysin avoimeksi foorumin punaisten osalta. Kukaan ei suostu vastaamaan. En tiedä, että myöntääkö kukaan edes, että köyhyydellä ja työttömyydellä on yhteyttä.

Ehkä köyhyyden syy on rahapula (rahat kapitalistilla) ja työttömyyden syy on työpaikkojen puute (kapitalistin takana nekin).
Suuret tuloerot varmaan olisivat vasemmiston mielestä edelleen ongelma vaikka köyhimmät tienaisivat 10000e kuussa.