Keularatkaisut kaudella 2012

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Syyttäkää Fiaa. Eivät tallit noita yksin keksineet.
Syyttäkää talleja. Pat Symondsin mukaan keulasäännöistä tuli noin vinot tallien vastustuksen takia. FIA olisi mielelläään muuttanut niitä kohti vuoden 2014 sääntöjä, joissa korkea keula on mahdoton toteuttaa.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Luetun ymmärtäminen...

Joku on PAHASTI ymmärtänyt luetun tekstin pahasti väärin....onko McLaren vai Caterham-Ferrari-ForceIndia.
Mike Gasgoynea meinasin jo alkaa arvostelemaan idiootiksi....

Voiko F1:sten tekniset säännöt olla noin vaikeaselkoiset että noin pahasti voi auton suunnittelu erota toisistaan?
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Syyttäkää talleja. Pat Symondsin mukaan keulasäännöistä tuli noin vinot tallien vastustuksen takia. FIA olisi mielelläään muuttanut niitä kohti vuoden 2014 sääntöjä, joissa korkea keula on mahdoton toteuttaa.
Totta. Mutta keulan korkeuden voi mitata muullakin tapaa, ettei syntyisi moista kynnystä. Eikös tarkoitus ollut vain laskea "keulapiikin" korkeutta.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Syyttäkää talleja. Pat Symondsin mukaan keulasäännöistä tuli noin vinot tallien vastustuksen takia. FIA olisi mielelläään muuttanut niitä kohti vuoden 2014 sääntöjä, joissa korkea keula on mahdoton toteuttaa.
Joo kyllä McLaren osoitti, että suurin osa tallien suunnittelijoista on idiootteja. Miten voi samojen sääntöjen alaiset autot näyttää noin erilaisilta. Odotan Red Bullin auton olevan ns. smuuttii ku silkkii ja taistelevan McLarenin kanssa mestaruudesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Totta. Mutta keulan korkeuden voi mitata muullakin tapaa, ettei syntyisi moista kynnystä. Eikös tarkoitus ollut vain laskea "keulapiikin" korkeutta.
Se, ettei mitään muuta sääntöä muutettu nimenomaan synnyttää tuon portaan. Kyse on siitä, että monokokin "paksuudelle" on minimimitta ja jos keulasta haluaa mahdollisimman korkean, voi sitä alkaa ohentaa vasta mittauskohdan etupuolelta. Monokokin minimikokosääntö ja keulan kärjen korkeussääntö ovat siis keskenään ristiriidassa noin esteettiseltä kantilta katsottuna.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joo kyllä McLaren osoitti, että suurin osa tallien suunnittelijoista on idiootteja. Miten voi samojen sääntöjen alaiset autot näyttää noin erilaisilta. Odotan Red Bullin auton olevan ns. smuuttii ku silkkii ja taistelevan McLarenin kanssa mestaruudesta.
McLarenin auto on ollut tuollainen jo muutaman kauden nokan osalta. Nokan alapuolella oleva "lumiaura" mahdollistaa erilaisen nokan kuin muilla talleilla. Red Bullilta voi odottaa kyömynokkaa. Menee muuten konseptit aivan sekaisin. Jos haluaisivat McLaren tyylisen nokan niin auto pitäisi rakentaa käytännössä kokonaan uusiksi.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Mclarenilla näyttää olevan paljonkin eroa maksimi korkeuteen. Kumma kun muut eivät lumiauraa keulan alle kehittele.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Syyttäkää Fiaa. Eivät tallit noita yksin keksineet.


http://scarbsf1.wordpress.com
Näiden sääntöjen takia itseni on hyvin vaikea ymmärtää Mclarenin ratkaisua. Kuinka he ovat saaneet keulan laskemaan niin tasaisesti ripustuksien jälkeen, kun sääntö määrää keulan maksimikorkeuden tuolle "keltaisenlaatikon" tasolle. En vaan saa kaaliin yhtälöä millä McLaren muka noudattaisi tuota sääntöpykälää. Jos joku ymmärsi kysymykseni, voisi hän hieman valaista :confused:
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mclarenilla näyttää olevan paljonkin eroa maksimi korkeuteen. Kumma kun muut eivät lumiauraa keulan alle kehittele.
No tämä sen selittikin. Jotenkin pidin oletusarvona että kaikki ovat rakentaneet autonsa maksimikorkeuteen sen ollessa trendi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Syyttäkää Fiaa. Eivät tallit noita yksin keksineet.
Missäs vaiheessa toi sääntö muuten tuli? McLarenillahan olis viime kauden autokin varmaan mahtunut uuden säännön alle, mutta loppuiko muilta aika suunnitella koko keula uusiksi, vai katsoivatko paremmiksi 'kiertää' sääntöä näin?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
McLaren ei noudata pykäliä..

Ei mene millään jakeluun se että olisi tuo McLaren ääntöpykälien mukainen. Sivuprofiilissahan eturenkaan ylin osa on korkein osa kaulassa....Voiko se olla näin mitenkään noitten uusien pykälien mukaan?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei mene millään jakeluun se että olisi tuo McLaren ääntöpykälien mukainen. Sivuprofiilissahan eturenkaan ylin osa on korkein osa kaulassa....Voiko se olla näin mitenkään noitten uusien pykälien mukaan?
Miksi ei?
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tuo 550mm on maksimikorkeus ja sen alle saa mennä. Mclaren on siis täysin laillinen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Onhan noi ihan hirveän näköisiä virityksiä, ei siitä mihinkään pääse. Tuohon lumiauraan on silmä sentään jo tottunut, mutta kyllä sekin sattuu silmään, jos vertaan muutaman vuoden takaisiin autoihin.

Voisivat hieman miettiä, minkä näköiseksi mitkäkin sääntömuutokset autoja muuttavat. Kohta ollaan jo hyvin kaukana siitä seksikkäimmästä autosarjasta. Tuo Ferkku, kun täräytetään markkinoinnin keihäänkärjeksi, niin avot.

Bernie eläkkeelle ym. vanhat jargonit tähän....
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No 2005 Mclaren MP4-20 olis varmasti Adrian Neweyn upein luomus niin kauneudeltaan kuin vauhdiltaan sitä ei voi kiistää. Toki F2002 oli yksi vallonkumouksellisista autoista kiitos Rory Byrnen ;)
Joo kyllähän F2002 taitaa olla kaikkien aikojen Ferrari. Niin ulkonäöltään kuin vahvuudelta suhteessa kilpailijoihin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Mclaren vie tähänastisista esitellyistä voiton linjakkuudessa. Näin "järjellä" ajateltuna voisi olettaa että Ferrari-tyyppinen porras haittaisi virtauksia auton yli (ja takasiivelle) mutta ehkä ratkaisu antaa paremman ilmavirtauksen auton pohjaan ja on täten parempi tehokkuuden kannalta.

Kauttaaltaan kaikki porrasnokat ovat kyllä olleet järkyttäviä.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Hmm..juu..minä olin idiootti, minä en ymmärtänyt..Mutta en myöskään ymmärrä Caterhamin, ForceIndian, Ferrarin aivotuksia...jos maksimikorkeus olisi ollut 1 metri, olisio samaiset endgeneerit rakentaneet 1 metrin korkuisia nokkia?!?



Tuo 550mm on maksimikorkeus ja sen alle saa mennä. Mclaren on siis täysin laillinen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hmm..juu..minä olin idiootti, minä en ymmärtänyt..Mutta en myöskään ymmärrä Caterhamin, ForceIndian, Ferrarin aivotuksia...jos maksimikorkeus olisi ollut 1 metri, olisio samaiset endgeneerit rakentaneet 1 metrin korkuisia nokkia?!?
Eivät. Toi on vaan konservatiivinen ratkaisu. Jos olisi halunnut rakentaa esim. McLarenin kaltaisen nokan niin sitten olisi koko auton konsepti mennyt uusiksi.
 
Ylös