Keularatkaisut kaudella 2012

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bull on ainakin halunnut. Näin tuossa Red Bull -topicin puolella käyttäjän Tööt kuvan RB8:n nokasta ilman nokkakartiota, ja piirsin paintilla vähän miltä se vaikutti omaan silmään:
Ensinnäkin se kuva RB:n monokokin kärjestä oli jostain muusta kuin tämän vuoden autosta ja toiseksi tuskin keulan portaan kolosta ilmaa taitettais 90 astetta alas päin, johan siinä vastusta olis ja pirusti...
 

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Ensinnäkin se kuva RB:n monokokin kärjestä oli jostain muusta kuin tämän vuoden autosta ja toiseksi tuskin keulan portaan kolosta ilmaa taitettais 90 astetta alas päin, johan siinä vastusta olis ja pirusti...
Heh, en ollut itse ihan yhtä tarkkaavainen, mutta tämä selvisikin jo RB toikin puolella :confused: Jättäisin kyllä arvelun ilmoille siltikin, tai ehkä Newey ei valehdellutkaan ja vain kuski jäähtyy. Sitten vaan odotellaan että Scarbs tulee ja selvittää salaisuudet kaikelle kansalle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Menneekö niin sanotusti kärkeen? :rolleyes:


Ferrarin nyppy alkaa näyttään jo loivalta Mersun rinnalla... :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Menneekö niin sanotusti kärkeen? :rolleyes:


Ferrarin nyppy alkaa näyttään jo loivalta Mersun rinnalla... :eek:
Onhan tää Mersu silti paljon nätinpi kuin se Ferrari. Mersu ehkä kaikista kaunein noin kokonaisuutena Caterhamin kanssa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onhan tää Mersu silti paljon nätinpi kuin se Ferrari. Mersu ehkä kaikista kaunein noin kokonaisuutena Caterhamin kanssa.
Rumahan tuo on kuin mikä etuviistosta katsottuna, mutta sivulta ihan siedettävä. Jos Caterhami oli krokotiilikeula niin tämä on sitten joku vesilintu.

Mutta keulan alapuoli on kaunis ja se kai se pääasia...
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toi näyttää joltain paskalta fotoshoppaukselta. :dunno:
Niin näyttää, mutta GPUpdaten sivuilta poimittuna ja Suttonin logolla varustettuna tuskin on... Silti keulan porras on munkin mielestä kuin päälle liimattu ja nokkakartion takareunakin jotenkin sumenee ennen sitä...

Kauheen näkönen tosta kulmasta. Muuten autohan on ihan linjakas.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1.com tarjoaa selitystä Sauberin nokkaportaan aukolle vertaamalla sitä Ferrarin 2008 keulan läpikulkeneeseen reikään...

In Jerez Sauber evaluated a chassis vent similar in style to the one Ferrari used on the F2008's nosecone back in 2008. At the time it was a significant innovation, allowing airflow from under the car to pass to the top of the chassis to improve the car's overall aero balance. But the solution was banned by the FIA from 2009 when holes in the nose's lower section were outlawed. Sauber's new take on the solution, however, is perfectly legal thanks to its location and smaller size. The benefit of running the vent is thus much diminished, but in theory it should help reattach the airflow as it passes over the large step in the C31's nose.
Nykysäännöillä keulan alapinnalla ei saa olla enää reikää... Joten Sauberilla ilma virtaa keulapalan läpi ja tulee ulos portaan jälkeen?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nyt voidaan ainakin heittää huitsin nevadaan oletukset siitä, että porraskeula olisi ainoa oikea ratkaisu. Auto on kaunis kun se voittaa, ja ainakin toistaiseksi Mäkkäri on tämän suhteen asian ytimessä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
... ... McLarenilla kun on ollut matalampi keula niin ei ole vastaavaa ongelmaa. Ja kun Mclaren oli kakkonen viime kaudella niin tuskin noiden esiteltyjen autojen pykäläkeula ainakaan on sellainen tekijä joka kyseiset autot nostaisi Maccien edelle.
...Eli talleissa ei ole yhtäkkiä keksitty, että "Hei! Jos tehdään tähän keulan yläosaan tämmönen porras niin autosta tulee nopeampi!!!" vaan se askelma on siinä nimenomaan ja vain siksi, että täytetään sääntöjen vaatimukset.

Sitten voi edelleen tehdä jatkojohtopäätöksen, että jos viime kaudella toiseksi tullut McLaren selviää tuosta uudesta keulan mataluussäännöstä ilman muutoksia, niin ei tallin tilanne kilpailullisesti auton etuosan suhteen ainakaan heikkene. Ja jos jostain kumman syystä tuollainen porras autoa nopeuttaa niin äkkiäkös McLarenkin sellaisen pykälän muuten matalaan keulaansa hiilikuidusta leipoo...
Tällä hetkellä vaikuttaisi hiukan siltä, että noi väitteeni saattavat pitää paikkansa. Jatko kertoo sitten enemmän. Ehkä.
 
Ylös