Keularatkaisut kaudella 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täytyy kyllä iloksi todeta, että Lotuksen, eikun siis Caterhamin, keula näyttää yhdeltä parhaalta keulasääntöjen hyödyntäjältä. Eikä edes ole lähellekään rumin ratkaisu.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Täytyy kyllä iloksi todeta, että Lotuksen, eikun siis Caterhamin, keula näyttää yhdeltä parhaalta keulasääntöjen hyödyntäjältä. Eikä edes ole lähellekään rumin ratkaisu.
Jaa-a, mistähän tuon paremmuuden tietää? Ulkonäöllisesti on helppo olla samaa mieltä ettei se ainakaan rumin ole.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Jaa-a, mistähän tuon paremmuuden tietää? Ulkonäöllisesti on helppo olla samaa mieltä ettei se ainakaan rumin ole.
Edellisellä sivulla tässä toikissa viitattiin jo James Allisonin kommenttiin, että aerodynamiikan kannalta varsinainen "action" tapahtuu keulan alapinnalla. Helman alle pitäisi siis päästä tirkistelemaan, jos haluaa pistää porrasnokat paremmuusjärjestykseen. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jaa-a, mistähän tuon paremmuuden tietää? Ulkonäöllisesti on helppo olla samaa mieltä ettei se ainakaan rumin ole.
Sitä vaan meinasin, että aika huomaamattoman oloinen porras suhteessa portaan ja keulan alapuolen näennäisiin korkeuksiin.

Tiedä sit siitä, onko tuollainen Ferrarin kulmiltaan pyöristämätön keulan alapuoli niin ylivertainen, on noita pyöristettyjä ennen tätä sääntöäkin nähty ettei se mikään uus juttu ole.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
:thumbfh:



Ainoastaan McLarenin keulaa voi sanoa hyvännäköiseksi. :nope:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Nokista huomio kiinnittyy eniten Force Indin nokkaan, se laskee huomattavan alas portaasta huolimatta ollen melkein samalla korkeudella kuin Mclaren.
Talli ei ole halunnut maximoida nokkakartion alta auton sivuille tulevaa ilmavirtauksen määrää, mikälie syynä tähän?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Nokista huomio kiinnittyy eniten Force Indin nokkaan, se laskee huomattavan alas portaasta huolimatta ollen melkein samalla korkeudella kuin Mclaren.
Talli ei ole halunnut maximoida nokkakartion alta auton sivuille tulevaa ilmavirtauksen määrää, mikälie syynä tähän?
Saattavat vielä kokeilla sitä Mäkin lumiauraa ihan niin kuin viimekaudella.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Agreed.
Kyhmykeulista taitaa parhaimman näköinen löytyä muuten Lotukselta...
Nämähän on toki näkemysasioita, mutta mun mielestä Lotuksen etusiiven kiinnitys on jostain -95 vuojelta. Siis tajuttoman ruma.

Force Indian keula näyttäs mun silmään siistiltä, jos siis Larenia ei lasketa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24219
Sijainti
lappeen Ranta
Minä en kyllä tajua, että minkä kautta tuo keulan jatkuminen matalana lisää turvallisuutta. Sen ymmärrän, että etummaisen kärjen korkeudella on merkitystä, mutta ei kai se mitään vaaraa aiheuttaisi jos noiden porraskeulojen sijaan nokka nousisi tasaisesti edettäessä taaksepäin kohti monokokkia :confused:?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Minä en kyllä tajua, että minkä kautta tuo keulan jatkuminen matalana lisää turvallisuutta. Sen ymmärrän, että etummaisen kärjen korkeudella on merkitystä, mutta ei kai se mitään vaaraa aiheuttaisi jos noiden porraskeulojen sijaan nokka nousisi tasaisesti edettäessä taaksepäin kohti monokokkia :confused:?
Sepä se. Veikkaankin että ensi kaudeksi sääntöä hieman tarkastellaan uudestaan ja saadaan "perinteiset" nokat matalemmalla kärjellä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nämähän on toki näkemysasioita, mutta mun mielestä Lotuksen etusiiven kiinnitys on jostain -95 vuojelta. Siis tajuttoman ruma.
Eikös viime vuoden mersussa ollu vähän samantaipaiset etusiiven kannakkeet?

No makuasioistahan kannattaa kinata.. :) Mun mielestä Lotuksen keula on parhaimman näköinen porraskeuloista. :thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Minä en kyllä tajua, että minkä kautta tuo keulan jatkuminen matalana lisää turvallisuutta. Sen ymmärrän, että etummaisen kärjen korkeudella on merkitystä, mutta ei kai se mitään vaaraa aiheuttaisi jos noiden porraskeulojen sijaan nokka nousisi tasaisesti edettäessä taaksepäin kohti monokokkia :confused:?
Lienee kyse kuljettajan näkökentästä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä en kyllä tajua, että minkä kautta tuo keulan jatkuminen matalana lisää turvallisuutta. Sen ymmärrän, että etummaisen kärjen korkeudella on merkitystä, mutta ei kai se mitään vaaraa aiheuttaisi jos noiden porraskeulojen sijaan nokka nousisi tasaisesti edettäessä taaksepäin kohti monokokkia :confused:?
Se miten ylhäällä keulan alapuoli on nokkapalan irtoamisen jälkeen vaikuttaa
myös jotain. Mut siihenkään kauden säännöt ei puutu. Saatiin vaan rumat keulat ja turvallisuuteen ei parannusta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lienee kyse kuljettajan näkökentästä.
Ei kai toi porras näkökenttää mitenkään paranna verrattuna siihen, että portaan tilalla olisi hivenen loivempi lasku.

Toki tallithan säännön syntyyn vaikutti, kun eivät halunneet laskea monokokkien korkeutta vielä. Kenties vaikuttivat myös tämän portaan pituuteen eli matkaan jolla nokkakartion uusi korkeus pitää saavuttaa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se miten ylhäällä keulan alapuoli on nokkapalan irtoamisen jälkeen vaikuttaa
myös jotain. Mut siihenkään kauden säännöt ei puutu. Saatiin vaan rumat keulat ja turvallisuuteen ei parannusta.
Matalalla nokalla kait haluttiin välttää osaltaan keulan kiipeämistä toisen auton päälle ja toisaalta keulan kärjen osumista mieluummin autoon kuin kuskin kypärään.

Keulan alapuoli on kuitenkin sen verran korkealla, että se luultavasti tökkää toisen auton rakenteisiin ennen kuin nousee ohjaamon päälle kuskin kypärää morjestamaan... Lisäksi monokokin etureunan kavereina on renkaat ja ripustukset jotka hoitavat oman roolinsa nokkakartion tuhoutumisen jälkeen...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Matalalla nokalla kait haluttiin välttää osaltaan keulan kiipeämistä toisen auton päälle ja toisaalta keulan kärjen osumista mieluummin autoon kuin kuskin kypärään.

Keulan alapuoli on kuitenkin sen verran korkealla, että se luultavasti tökkää toisen auton rakenteisiin ennen kuin nousee ohjaamon päälle kuskin kypärää morjestamaan... Lisäksi monokokin etureunan kavereina on renkaat ja ripustukset jotka hoitavat oman roolinsa nokkakartion tuhoutumisen jälkeen...
Hivenen kyllä mietityttää muutosten järkevyys, kun keulan kärki on yhtä korkealla kuin ennen, ja se alapuoli myös. Saatiin rumat keulat ilman turvalisuushyötyä.

Keulapala, pyörät ja ripustuksethan napsahtaa irti tuosta noin vaan törmäysteknisistä syistä, ja alhaalta korkea monokokki kiipeää helpommin toisen päälle kuin matala.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hivenen kyllä mietityttää muutosten järkevyys, kun keulan kärki on yhtä korkealla kuin ennen, ja se alapuoli myös. Saatiin rumat keulat ilman turvalisuushyötyä.
Ei ole. Eturenkaiden etupuolisen keulan korkeus laski 7,5 senttiä (niillä joilla se oli ja on maksimikorkeudessa). Eli keula ei enää ole korkeammalla kuin ohjaamon reuna.
Keulapala, pyörät ja ripustuksethan napsahtaa irti tuosta noin vaan törmäysteknisistä syistä, ja alhaalta korkea monokokki kiipeää helpommin toisen päälle kuin matala.
Enpä ole kovin usein nähnyt keulapalan napsahtavan irti. Nimenomaan päälle kiipeämisen riski väheni matalamman keulapalan ansiosta. Ilman keulapalaa riski toki on vielä pienempi, koska monokokin alareuna on tietysti paljon alempana kuin keulapalan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ole. Eturenkaiden etupuolisen keulan korkeus laski 7,5 senttiä (niillä joilla se oli ja on maksimikorkeudessa). Eli keula ei enää ole korkeammalla kuin ohjaamon reuna.
Minun nähdäkseni keulat eivät laskeneet oikeastaan yhtään - ainoastaan keulan pinta keulan kärjen ja etupyörien välillä.
Enpä ole kovin usein nähnyt keulapalan napsahtavan irti. Nimenomaan päälle kiipeämisen riski väheni matalamman keulapalan ansiosta.
Kun katsoo vaikkapa Caterhamin keulaa, on vaikea ymmärtää millä tavalla päällekiipeämisen riski on vähentynyt.
 

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Talli ei ole halunnut maximoida nokkakartion alta auton sivuille tulevaa ilmavirtauksen määrää, mikälie syynä tähän?
Red Bull on ainakin halunnut. Näin tuossa Red Bull -topicin puolella käyttäjän Tööt kuvan RB8:n nokasta ilman nokkakartiota, ja piirsin paintilla vähän miltä se vaikutti omaan silmään:





Näyttää Red Bull taas keksineen ainakin jotain nokkelaa porrasnokasta. Bull-nose:n ilmavirtauksia mahdollisesti siis johdetaan diffulle päin lattian pintaa pitkin, ponttoonien viertä?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös