...ja viinat kauppoihin. Alkoista tupakkakauppoja?
Ite oon satunnaisröökaaja, yleensä yhtenä tai kahtena päivänä viikossa tulee vedettyä. Mut mulle ihan sama vaikka kiellettäis. Mä luulen, että moista kieltoa pidettäis vähintäänkin omituisena noin yleismaailmallisesti, ja se vois vaikkapa turisteja riepoa jonninverran. Vois kuvitella, että se lois aika mahtavat pimeet markkinat, ja sitä kautta kulkis likipitäen samat rahat harmaassa taloudessa mitä nyt julkisessa. Ehkä se myös tekis tosta hommasta entistä "hienompaa". En oikeen oivaltanut, että pitäskö toi tupakanmyyntikielto myös tupakointikiellon sisällään, ja millähän resursseilla moista sitten valvottais. Tuskin millään, eli yhtä tyhjän kanssa. Rikolliset siinä ainakin rikastuis. Vaikuttaa vähän liian yksinkertaselta ratkaisulta tohon ongelmaan; kielletään tupakointi, homma hoidossa ja asia pois päiväjärjestyksestä. Veikkaan, että tilalle tulis aika rajusti muita ongelmia, vaikka se ehkä tota kansanterveyttä jollain lailla parantaiskin. Elämään kuolee paljon enemmän ihmisiä vuosittain kun tupakointiin, ja luulen, ettei noi mahdolliset 6000 vuodessakaan lopullisista kuolintilastoista mihinkään poistuis. Onks se sitten kalliimpaa, että ne kuolee tupakan haittavaikutuksiin, vai halvempaa, paha sanoo näin etukäteen. Kokonaan ne kustannukset ei kuitenkaan tolta osin katoa.