Kieltolaki tupakalle - Suomi 100% savuttomaksi?

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Moe Szyslak sanoi:
Eikös haittaverosta rasvasille ja sokeroiduille ruuille ole harkinnassa?:doubtful:
Ei ole tietoa. Ja onhan viinalla ja tupakallakin haittavero, mutta sitä ei näemmä pidetä riittävänä ratkaisuna :cool:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Moe on kyllä melkoinen poliisivaltion asiamies! :nope:

Kyllähän se on niin, että jos tuolle linjalle lähdetään niin meidän on pakko kieltää henkilöautollakin ajo. Se on hengenvaarallista ja liikenteeessä kuolee porukkaa melko paljon vuodessa. Kaiken lisäksi autot saastuttaa, maapallon lämpötila nousee ja ihmiset sairastuu leukemiaan ja muihin sairauksiin niiden päästöjen seurauksena.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Vämpylä sanoi:
Erona on se, että tupakan polttamisesta ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Niin no mitäs hyötyä siitä rasvaisesta ruoasta on?
 

-Hai-

keio
Liittynyt
20.6.2004
Viestit
155
Sijainti
Oulu
Maksaako keuhkosyöpä-potilaat muka huomattavasti enemmän valtiolle kuin normaalisti kuolevat ihmiset? Jos mää sairastun 70-vuotiaana keuhkosyöpään ja sanon sille lääkäritädille, että anna olla vaan, niin maksaako se jotaki?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
-Hai- sanoi:
Maksaako keuhkosyöpä-potilaat muka huomattavasti enemmän valtiolle kuin normaalisti kuolevat ihmiset? Jos mää sairastun 70-vuotiaana keuhkosyöpään ja sanon sille lääkäritädille, että anna olla vaan, niin maksaako se jotaki?
Erittäin hyvä hyvä kysymys. Useimmat ihmiset viettävät elämänsä viimeiset ajat sairaalassa kuormittaen terveydenhuoltojärjestelmää ja yhteiskunnan varoja. Yhteisten varojen käytön kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, minkä sairauden seurauksena ihminen tuonne sairaalaan päätyy, tai koska hän sinne päätyy. Lopputulos on keskimäärin sama, on ihminen siellä viinan tai tupakan vuoksi tahi sitten epäterveellisten ruokailutottumusten yms seurauksena.

Edit: Ainoa hyötynäkökulma on tietenkin se, että yhteiskunnan näkökulmasta veronmaksaja ei saisi kuolla ennen eläkkeelle jäämistään. Heti eläkkeelle jäämisen jälkeen poismeno taas on toivottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
patriot sanoi:
Niin no mitäs hyötyä siitä rasvaisesta ruoasta on?
No ei kait sen suurempaa hyötyä kuin muustakaan ruoasta... Kyllä minä vaikka pizzan voin kerran viikossa työpäivän päätteksi hakea ja täyttää vatsani sillä.
Eli siitä on edes jonkinlaista hyötyä.
Jo aloitusviestissä mainitut tupakasta aiheutuvat ympäristöhaitat on aika huimat verrattuna siihen että itsestään tupakasta ei ole _mitään_ hyötyä.

Ja tuo aikasempi viesti oli vastaus lähinnä tohon autoilunkielto heittoosi. Mutta sen varmaan hokasitkin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin tai näin paljon järkevämpää olisi vain tiukentaa tupakkalainsäädäntöä, eli vaikeuttaa tupakan polttoa, niin pikku hiljaa polttajatkin vähenee. Tuollaiset kiellot ei toimi. Ja 100% savuttomuus ei koskaan toteudu.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Olin eräässä firmassa työhaastattelussa ja siellä sanoivat, että he tarjoavat tupakoimattomille työntekijöilleen etuna viikon enämpi kesälomaa vuodessa. Minusta tuo olisi sellainen idea, joka voisi olla vaikka ihan lakisääteinenkin. En usko että kielto kiellon päälle olisi kovinkaan tehokas ratkaisu loppupeleissä. Mutta vähän porkkanaa tupakoimattomuudesta jos saa eri tilanteista, niin kaipa sekin vähän kannustaisi lopettamaan tupakoinnin?

Toki tarkoitushan tuossa ratkaisussa on se, että tupakoimattomat saavat yhtä paljon vapaata kuin tupakoivat.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Moe on kyllä melkoinen poliisivaltion asiamies! :nope:

Kyllähän se on niin, että jos tuolle linjalle lähdetään niin meidän on pakko kieltää henkilöautollakin ajo. Se on hengenvaarallista ja liikenteeessä kuolee porukkaa melko paljon vuodessa. Kaiken lisäksi autot saastuttaa, maapallon lämpötila nousee ja ihmiset sairastuu leukemiaan ja muihin sairauksiin niiden päästöjen seurauksena.
Henkilöautolla sentään voi joku tienata leipänsä, ja pääsee sieltä Laihialtakin paremmin 'sivistyksen' pariin kuin tupakkaa polttamalla.:rolleyes:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
patriot sanoi:
Niin tai näin paljon järkevämpää olisi vain tiukentaa tupakkalainsäädäntöä, eli vaikeuttaa tupakan polttoa, niin pikku hiljaa polttajatkin vähenee. Tuollaiset kiellot ei toimi. Ja 100% savuttomuus ei koskaan toteudu.
Olen pitkälti samaa mieltä..
Kiellot eivät minua haittaa pätkääkään, kun en itse polta, mutta saavutetaanko sillä haluttua lopputulosta, niin en tiedä. Toisaalta kielto esim. ravintoloissa polttamiseen olisi ihan tervetullut, koska niissä se ongelma on suuri. Baari-illan jälkeen vaatteet haisevat aina röökille, vaikka itse ei polta ja valitsee istumapaikankin sieltä, missä ei saisi tupakoida.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Vämpylä sanoi:
Jo aloitusviestissä mainitut tupakasta aiheutuvat ympäristöhaitat on aika huimat verrattuna siihen että itsestään tupakasta ei ole _mitään_ hyötyä.

QUOTE]

Joku pellepeloton voi alkaa kehittää katalysaattorikypärää tupakoijille. Hintaa voisi olla joku €2000. Vuosittainen katsastus tietenkin kypärälle.

Itte en ole tupakoinut viiteentoista vuoteen mutta sinänsä tupakoijat ei häiritse.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Niin tai näin paljon järkevämpää olisi vain tiukentaa tupakkalainsäädäntöä, eli vaikeuttaa tupakan polttoa, niin pikku hiljaa polttajatkin vähenee. Tuollaiset kiellot ei toimi. Ja 100% savuttomuus ei koskaan toteudu.
Niinhän mä sanoinkin jo aiemmin ettei toteudu. Mutta vähenee dramaattisesti.:ahem:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jacques sanoi:
Kiellot eivät minua haittaa pätkääkään, kun en itse polta
Tähän tulikin jo aiemmin hyvä vastakommentti:

Sammypiru sanoi:
Mulle on ihan sama vaikka asunnot Helsingissä maksais vaikka kaikki 10 000 euroa neliö. Ku en ite siellä asu.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Vämpylä sanoi:
Juu täydellinen kielto on tietty mahdoton mutta jos vaikkapa askin hinnaksi 10-12€.
Meinaatko, että menis kaupaksi? Vai kannattaisko hakea Tallinnasta?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Niin tupakkiaskin hintaa tuskin kannattaa nostaa koska sitten kessuväki alkaisi rahdata hitosti kartonkeja lahden toiselta puolen. Itse en polttele mutta kyllä tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta että täydellinen tupakkakielto.. Sama kuin alkoholi kiellettäisiin kokonaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ongelma on täsmälleen sama kuin alkoholin kanssa. Hinnan pitäisi olla tarpeeksi kova, mutta ei taasen liian kova etteivät rahat valuisi muualle.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Tässä taistellaan nyt tuulimyllyjä vastaan. Monen järjen on sumentanut tunteet.
Jacques on oikeassa. Tälläisillä kielloilla ei saavuteta sitä tavoitetta, joka meillä on. Tupakan polton vähentäminen. Ihan muilla konsteilla siihen kannattaa puuttua.
 
Ylös