Kifosien selittelyt

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Racer21_90 sanoi:
Massa valitteli liikennettä mikä mielestäni oli hieman turhaa - tosiasiahan on että johdossa olevalla autolla on vähiten liikennettä
Ajoiko Massa mielestäsi johdossa toisen varikkokäyntinsä jälkeen...? Ei, ja hän juuttui kierroksella ohitettavien taakse kun Kimi paahtoi tyhjällä radalla.

Tai mikä tosiasia on että johdossa olevalla autolla olisi vähiten liikennettä edessä? Ensimmäisenähän hän kohtaa kierroksella ohitettavat. Jos esim. toisena ajava ajoittaa pysähdyksensä oikein, voi hän säästyä siltä ruuhkalta missä edellä oleva on, vetää sitten mahdollisesti tyhjemmällä radalla nappulat vinkuen, ja saavuttaa/ohittaa johdossa ajaneen. Maalaisjärkeä kehiin, kiitos.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Selitetääs taas: nyt olen päätymässä sellaiseen johtopäätökseen, että Mäcci poikkeaa toimintatavoiltaan aika paljon muista talleista. Tästä kertoo Alonson kommentit sekä Kimin vaikeudet Ferrarilla. Valtaosin kai kummankin alkukauden alisuorittaminen voidaan kuitata sopeutumisvaikeuksiksi. Autoissa sinänsä ei ole ollut sellaisia ongelmia, jotka pelkästään aiheuttaisivat Alonson ja Räikkösen odotettua huonommat suoritukset.

Alonso on varmasti oikeassa, että tällä hetkellä hänellä on vähän vaikeata, kun tallissa ajaa brittiläinen kuski, joka taistelee mm:stä. On aivan selvää kehen talli satsaa 120%. Tällaista tilannetta ei kai brittitallilla ole ollut sitten Damon Hillin jälkeen, ja sehän oli sentään suht avuton rattimies..Joten Alonsolla ei varmaankaan ole heleppoa. Tilannetta auttaisi se, jos pärjäisi tallikaverilleen. Mutta kuten sanottua, Alonson kommenteista voidaan lukea sellaista, että Rellulla asioita ei hoidettu ihan samalla tavalla kun nyt Mäcillä.

Kimin osalta spekuloisin sillä, että Räikköselle on tullut yllätyksenä se, kuinka paljon feedbackkiä Ferrarilla kuskilta odotetaan ja se, että kuski oikeasti vaikuttaa tallissa. Luulen, että tilanne on ollut kokonaan toinen Mäcillä, jossa Räikkönen taisi olla enemmänkin vaan kellokorttipohjalla. Tähän viittaisi se, että kaikissa mahdollisissa yhteyksissä Ferrarilta korostetaan sitä, että vie aikansa oppia tallin tavoille. Tai siis Kimiltä vie, koska on tottunut Mäcin turpa kiinni ja nilkkaa suoraksi -toimintamalliin. Saman toimintamallin kanssa tuntuu Alonsokin itkua vääntävän ja äijän ajotaidotkin on hävinneet samassa rytäkässä, sen verran on lipsunut parissa kisassa.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Irwin sanoi:
Ajoiko Massa mielestäsi johdossa toisen varikkokäyntinsä jälkeen...? Ei, ja hän juuttui kierroksella ohitettavien taakse kun Kimi paahtoi tyhjällä radalla.

Tai mikä tosiasia on että johdossa olevalla autolla olisi vähiten liikennettä edessä? Ensimmäisenähän hän kohtaa kierroksella ohitettavat. Jos esim. toisena ajava ajoittaa pysähdyksensä oikein, voi hän säästyä siltä ruuhkalta missä edellä oleva on, vetää sitten mahdollisesti tyhjemmällä radalla nappulat vinkuen, ja saavuttaa/ohittaa johdossa ajaneen. Maalaisjärkeä kehiin, kiitos.


Massa teki nopeimman kierroksensa (siihen mennessä) kun hänellä oli 29 kierrosta jäljellä - siis ennen toista pysähdystään ja varikolle mennessään ja johti Kimiä noin 3,5 sek.

Aikoja:
Kierros 43
Massa: 1.17,664 (kierros ennen varikkoa)
Kimi: 1.16,300,

Kierros 44
Massa: (varikolla) totaltid 1.39,910
Kimi: 1.16,262

Kierros 45
Massa: 1.18,149
Kimi: 1.17,985 (kierros ennen varikkoa)

Kierros 46
Massa: 1.17,608
Kimi: (varikolla) totalltid 1.39,173

Yhteenlaskettuna Kimin eduksi 5.254 sek. mikä riitti Massan ohitukseen ja Kimi tuli toiselta stopiltaan 1,6 sek Massan edellä.

Kyseenalaista kuinka paljon likenne vaikutti Massan aikoihin kun hän tuli varikolta - tosiasiassa lähimpään autoon hänen edessään oli matkaa 200 - 300metriä. KUVA OSOITTAA välimatkan edessä olevaan autoon kun Massa tuli ulos varikolta.

http://www.worldmotorsport.com/forums/attachment.php?attachmentid=1021&d=1183391642
------------

Johdossa oleva auto kohtaa liikennettä vasta silloin kun se alkaa ohitella muita sinisen lipun turvin. Toisena oleva on tietysti lähes samassa asemassa jos ei lasketa edessä olevaa (tässä tapauksessa Massa). Mitä kauempana jonossa sitä suurempi riski juuttua "liikenteeseen" (kuten esimerkiksi Alonso Ranskassa).

Joten turhaa marinaa Massalta ..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Räkkisen mukaan olis Hamiltonkin kusessa jos olis ajanut viime kauden misukoilla niin paljon kuin hän ja Alonso.

Täysin erityyppiset gummit.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Irwin sanoi:
Jos esim. toisena ajava ajoittaa pysähdyksensä oikein, voi hän säästyä siltä ruuhkalta missä edellä oleva on, vetää sitten mahdollisesti tyhjemmällä radalla nappulat vinkuen, ja saavuttaa/ohittaa johdossa ajaneen. Maalaisjärkeä kehiin, kiitos.
No onko kärjessä ajavan mahdoton ajoittaa pitstoppi oikein? Kai siellä tallissa on joku kuka näitä seuraa. Mielestäni Magnyssä Kimi voitti Massan ns. reilussa hengessä vaikka kuinka yritetään löytää jotain vähäteltävää. Kymmenen pojoo on kymmenen pojoo, ja samoin hyödyntämättä jätetty paalupaikka näyttää olevan tällä kaudella ja tähän mennessä vain Massan "etuoikeus"...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ellusami sanoi:
En tiedä näitkö lehdistötilaisuuden, mutta kyllä se vuodatus vaan vaikutti aika pitkälti itkemiseltä .
Näin vain lyhennetyn koosteversion, mutta onhan tuo luettavissa f1.comista. Ei siinä mitään itkemistä minusta ole, vaan Massa vastasi kysymyksiin, jotka nimenomaan koskivat hänen joutumistaan liikenteeseen.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Vähän OT:ta, mutta olisiko tämän toikin jo korkea aika siirtyä tuonne vapaan puolelle? Ainoa joka täällä selittelee on ketjun aloittaja..
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
MInä en usko pätkääkään näihin "kuski kehittää autoa pelkästään" juttuihin.

Schumista on ferrarin aikana tehty joku jumala joka muka osas kehittää autoa.. Helvetin hyvään saumaan sattui schumi kun ferrarin INSINÖÖRIT ja muut suunnitelijat tekivät niin hyviä autoja ja tiimi toimi kunnolla.

Minä uskon täysin siihen että kuskilla ei ole auton kehittämisen kannalta muuta merkitystäkö että pystyy ajaan sitä ja kertomaan mitä haluaa autolle tehtävän. Ei siellä kukaan kuski ota työkaluja käteen ja ala ruuvaamaan.. tai mene neuvomaan tehtaalle aerodynamiikka insinöörejä.

Ja noista tallien toimintatavoista.. Pah siihenkään en usko että mclarenin ja ferrarin toimintavat kilpa-ajo sessioissa ovat juurikaan erilaiset.. PR-asiat toki ovat täysin erilaiset.

Samanlaisia ne kaikki tallit on loppujen lopuksi toimintatavoiltaan.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Mikko_A sanoi:
Minä uskon täysin siihen että kuskilla ei ole auton kehittämisen kannalta muuta merkitystäkö että pystyy ajaan sitä ja kertomaan mitä haluaa autolle tehtävän.
Kyllä - kuskien osaa voidaan helposti liiotella - kuitenkin on niin että tallin TARKOITUS on tehdä kuskille sopiva auto. Ja mitä pidempi yhteistyö sitä helpompi on autoa kehittää haluttuun suuntaan - luonnollisesti..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
kessel sanoi:
No onko kärjessä ajavan mahdoton ajoittaa pitstoppi oikein? Kai siellä tallissa on joku kuka näitä seuraa. Mielestäni Magnyssä Kimi voitti Massan ns. reilussa hengessä vaikka kuinka yritetään löytää jotain vähäteltävää. Kymmenen pojoo on kymmenen pojoo, ja samoin hyödyntämättä jätetty paalupaikka näyttää olevan tällä kaudella ja tähän mennessä vain Massan "etuoikeus"...

Kyllä, Kimi voitti fare and square. Ei ole yllätys, että jotkut täällä jaksaa silti kitistä Massan lailla Kimin voitosta.

Massa lähti paalulta, olis sitten ajanut lujempaa sillä 7 kiloa kevyemmällä autollaan, mikä sillä oli 2/3 koko kisa-ajasta, ja lopettais whinetyksen. Sen sijaan mies päästeli liki samoja aikoja Kimin kanssa puhtaalla radallakin. Trafiikkia on aina, ja kierroksella ohittelukin on taito sinänsä, toiset osaa, toiset ei niin hyvin.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Mikko_A sanoi:
MInä en usko pätkääkään näihin "kuski kehittää autoa pelkästään" juttuihin.

Schumista on ferrarin aikana tehty joku jumala joka muka osas kehittää autoa.. Helvetin hyvään saumaan sattui schumi kun ferrarin INSINÖÖRIT ja muut suunnitelijat tekivät niin hyviä autoja ja tiimi toimi kunnolla.

Minä uskon täysin siihen että kuskilla ei ole auton kehittämisen kannalta muuta merkitystäkö että pystyy ajaan sitä ja kertomaan mitä haluaa autolle tehtävän. Ei siellä kukaan kuski ota työkaluja käteen ja ala ruuvaamaan.. tai mene neuvomaan tehtaalle aerodynamiikka insinöörejä.

Ja noista tallien toimintatavoista.. Pah siihenkään en usko että mclarenin ja ferrarin toimintavat kilpa-ajo sessioissa ovat juurikaan erilaiset.. PR-asiat toki ovat täysin erilaiset.

Samanlaisia ne kaikki tallit on loppujen lopuksi toimintatavoiltaan.

Briatoren mukaan Renault'n vaikeudet eivät johdu siitä, ettei Alonso ole enää tallissa kehittämässä autoa.

- Auton nopeus määräytyy tuulitunnelissa ja suunnittelupöydällä, ei kuljettajan antamasta palautteesta. Meillä on tarvitsemamme työkalut ongelmien analysoimiseksi ja takaisin kärkeen pääsemiseksi, ja käytämme niitä. Fisico ja Heikki ovat molemmat yhtä mieltä siitä, mitä auto tarvitsee, ja me pyrimme nyt toimittamaan sen. Meidän kuljettajiemme osalta ei puutu mitään, Briatore vakuutti.

(MTV3)

Noin niitä autoja nykypäivänä kehitetään:eek!:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
formulastara sanoi:
Kyllä, Kimi voitti fare and square. Ei ole yllätys, että jotkut täällä jaksaa silti kitistä Massan lailla Kimin voitosta.

Massa lähti paalulta, olis sitten ajanut lujempaa sillä 7 kiloa kevyemmällä autollaan, mikä sillä oli 2/3 koko kisa-ajasta, ja lopettais whinetyksen. Sen sijaan mies päästeli liki samoja aikoja Kimin kanssa puhtaalla radallakin. Trafiikkia on aina, ja kierroksella ohittelukin on taito sinänsä, toiset osaa, toiset ei niin hyvin.
Hävis siihen että sitä bensaa piti tankata enemmän. Siis siinä hitaan varikkostopin syy kaikki tyyni.... heh.. ei miehistön...
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24324
Sijainti
lappeen Ranta
Racer21_90 sanoi:
Oli tosi hyvä että Kimi veti pidemmän korren Ranskassa - nyt on sitten voitot menneet tasan kavereiden kesken Hamilton, Alonso, Massa ja Kimi - jokaisella on 2 voittoa tällä kaudella. Massa valitteli liikennettä mikä mielestäni oli hieman turhaa - tosiasiahan on että johdossa olevalla autolla on vähiten liikennettä ja jo sekin että Kimi ajoi vain muutaman sekunnin Massan perässä kertoo että sama liikenne oli molemmilla. Tosiasiassa Massa hävisi kisan kierroksilla 43 > 46 kun Kimi otti kiinni koko välimatkan 3,5 sek ja sai vielä 1,6 sek johdon. Hyvä suoritus Kimiltä! Teki muutaan nopean kierroksen juuri silloin kun sitä tarvittiin. :thumbup:
Senhän sillä hiukan raskaamman pensalastin taktiikalla nimenomaan saavuttaa eli pääsee vetämään muutaman nopeamman kierroksen kun edellä oleva ajelee täydellä lastilla. Hiukan etua tulee siitäkin, että aikaisemmin varikolla käyvälle tankataan ainakin toisella varikkokeikoista hiukan enemmän polttoainetta mihin kuluu hivenen enemmän aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
formulastara sanoi:
Kyllä, Kimi voitti fare and square. Ei ole yllätys, että jotkut täällä jaksaa silti kitistä Massan lailla Kimin voitosta.

Massa lähti paalulta, olis sitten ajanut lujempaa sillä 7 kiloa kevyemmällä autollaan, mikä sillä oli 2/3 koko kisa-ajasta, ja lopettais whinetyksen. Sen sijaan mies päästeli liki samoja aikoja Kimin kanssa puhtaalla radallakin. Trafiikkia on aina, ja kierroksella ohittelukin on taito sinänsä, toiset osaa, toiset ei niin hyvin.
Juuri näin. Olis repinyt sitä eroa alussa niin ei tarvitsisi vinkua. Tokihan tallikaverit toistensa taktiikat tietää, joten tais vaan Massa älytä jo ekalla stintillä kun eroa ei syntynyt, että Kimi tulee menemään varikkoruletissa ohi. Kimi teki kovia kierroksia siihen paikkaan kun niitä tarvittiin, Felipe ei -> Kimi voitti, Felipe ei.

Case closed.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Matxi sanoi:
Noni. Mitkäs ovat Kifosien selittelyt tällä kertaa?

1. Miksi Kimin suoritus oli jälleen täysin munatonta kruisailua?
2. Vieläkö Kimillä on hyvätkin mahdollisuudet maailmanmestaruuteen? Eihän ero ole kuin 21p...
3. Miksi Kimi on ainoa mies kärjessä joka ei ole ohittamalla ohittanut ketään tällä kaudella?
4. Miksi Kimi jäi taas startissa monta sijaa?
5. Miksi Kimi oli taas kisassa hitaampi kuin Massa (selkeällä erolla)? Tosin tällä kertaa Massa sortui kardinaalimokaan kun Kimi sentään jaksoi loistavalle viidennelle sijalle.
1. Radalla ei kannata ottaa turhia riskejä. Aika-ajokierrosten ajaminen kisassa on hienoa sekin.
2. Kyllä on hyvät mahdollisuudet, jos meno jatkuu samanlaisena.
3. Kimi näyttää olevan ainoa mies kärjessä, joka on voittanut johtamatta ensimmäissä mutkassa.
4. Hyvinhän tuo näyttää lähtevän nykyään.
5. Näyttää olevan piirun verran Massaa nopeampi nyt, kun luotto ja confidenssi autoon alkaa olla kohdillaan.

Kaikenkaikkiaan alkukausi on ollut hyvä opetus lyhytpinnaisimmille (ex?)Kimifaneille. Ei nyt taaskaan pidä innostua liikoja ja odottaa Kimin vievän Massaa joka kisassa. Massakin on ollut todella nopea viimeaikoina.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
443
Milkman sanoi:
3. Kimi näyttää olevan ainoa mies kärjessä, joka on voittanut johtamatta ensimmäissä mutkassa.
Sen verran korjausta, että taisi Kimi johtaa Australiassa ekassa mutkassa Kimin voittaessa kisan.
Milkman sanoi:
Kaikenkaikkiaan alkukausi on ollut hyvä opetus lyhytpinnaisimmille (ex?)Kimifaneille. Ei nyt taaskaan pidä innostua liikoja ja odottaa Kimin vievän Massaa joka kisassa. Massakin on ollut todella nopea viimeaikoina.
Itse en ole menettänyt uskoani Kimiin, vaikka tyytyväinen en ole ollutkaan Kimin suorituksiin loppukeväästä ja alkukesästä. Kimin suoritustaso on nousussa ja se oli nähtävissä jo Indianapolisissa. Magny-Coursissa ja Silverstonessa kaikki osui sitten kohdalleen. Ja todellakin, Massaa ei täysin kannata unohtaa, vaikka Kimin taakse onkin kahdessa viime kisassa jäänyt. Massallakin tulee varmasti hyviä kisoja Ferrarin nykykunnossa, vaikka uskonkin Kimin olevan Massan edellä pisteissä kauden päätyttyä.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
kouvotsvoni sanoi:
Tätä toivotaan:thumbup: Sen verta vaan etumatkaa annettu, että ilman Ferrarin nopeinta vauhtia kauden loppuun asti jää taas se mestaruus saamati..ja vielä olisi se tallikaverikin ohitettava samalla pisteissä.

Lisäystä listaan..

8. 2,444 pistettä per kisa siis kirittävää edelleen.
9. kisan jälkeen 2,25 p/kisa (jolloin tasapisteissä)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jacobus sanoi:
Sen verran korjausta, että taisi Kimi johtaa Australiassa ekassa mutkassa Kimin voittaessa kisan.
Voihan sen ymmärtää noinkin.

Tarkoitin, että Kimi ainoana on ottanut tällä kaudella voittoja, joissa ei johdettu ensimmäisessä mutkassa.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
443
Milkman sanoi:
Voihan sen ymmärtää noinkin.

Tarkoitin, että Kimi ainoana on ottanut tällä kaudella voittoja, joissa ei johdettu ensimmäisessä mutkassa.
OK, ymmärsin asian hieman toisin. Kyllähän tuo sinunkin juttusi pitää paikkansa. En vain osannut ajatella kuin yhdellä tavalla (kuten tavallista :jaska: ).
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tämän voisi sulkea, meidän ei tarvitse selitellä enää mitään.
 
Ylös