Kiinan GP - Jälkihöyryt

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4025
Ferrarin taktiikoihin kyllä sen verran, että todennäköisesti Kimin sopimuksessa lukee jotain tälläistä. Ei Kimi ollut eilen ärtyinen vaikka, kohdeltiin miten kohdeltiin.

Toisaalta ei Kimillä ne vahvimmat kortit olleet käsissä, kun jatkosopimusta teki. Voi olla, että "kakkoskuski tai ulos" -tyyppisesti on neuvottelu mennyt.
Vaikee uskoa kakkoskuski -pykäliin. Kyse kuitenkin Kimistä joka ei ajaisi ellei saisi kisata voitosta ja mestaruudesta, tosin tottahan se on kunhan Vettel ei ole edellä. Onhan moni muukin asia Kimissä yllättänyt, nykyään postailee lähes joka päivä kamaa someenkin.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2088
Oikohan jo puhetta siitä toisen Red Bullin ohituksesta varikon sisäänmenossa Gaslysta? Eikös tuolloin ollut jo safety car päällä ja ohituskielto voimassa, vai eikö?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Oikohan jo puhetta siitä toisen Red Bullin ohituksesta varikon sisäänmenossa Gaslysta? Eikös tuolloin ollut jo safety car päällä ja ohituskielto voimassa, vai eikö?
Varikon sisääntuloalueella, ulosmenoalueella ja varikkosuoralla saa ohittaa turva-autonkin aikana. Tämä lukee ihan säännöissäkin.

Ovatko ihmiset unohtaneet, että Vettel jätettiin Australiassa radalle Kimin varikkakäynnin jälkeen? Tällä vain kävi tuuri turva-auton kanssa.
Hyvä pointti!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
887
Vaikee uskoa kakkoskuski -pykäliin. Kyse kuitenkin Kimistä joka ei ajaisi ellei saisi kisata voitosta ja mestaruudesta, tosin tottahan se on kunhan Vettel ei ole edellä. Onhan moni muukin asia Kimissä yllättänyt, nykyään postailee lähes joka päivä kamaa someenkin.
Juu, tuntuisi vähän kummalliselta miehen aiemmat lausunnot huomioiden, että tämä olisi suostunut johonkin selvään kakkoskuskijärjestelyyn. Tosin onhan tuo ilmeisesti pehmentynyt vähän tässä viime vuosina, vaikkapa juuri some hyvänä esimerkkinä. Millainenhan Kimin palkkakehitys on ollut viime kausilla, luulisi että selvään kakkoskuskipykälään suostuminen näkyisi kohottavasti palkassa?

Ovatko ihmiset unohtaneet, että Vettel jätettiin Australiassa radalle Kimin varikkakäynnin jälkeen? Tällä vain kävi tuuri turva-auton kanssa.
Itse en tätä ainakaan unohtanut, ja periaatteessa tästä samastahan tässäkin oli (tai ainakin saattoi olla) kyse. Jännä vain, että toisin kuin Vettelillä Australiassa, vastaavaa tilaisuutta ei hyödynnetty Kimin kohdalla. Ajallisestikin olisi pitänyt olla mahdollista, olivathan Red Bullit Räikkösen edellä turva-auton tullessa radalle ja renkaanvaihto ehdittiin tehdä kunnialla kumpaankin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5200
Vetteliä ei olisi jätetty Australiassa radalle ajamaan sekuntitolkulla hitaampia kierroksia. Ferrarin taktiikkana Kiinassa oli hidastaa Bottasia ja se edellytti Räikkösen kisan "täydellistä" uhraamista vaikka kyse toki olikin neljännen sijan vaihtamisesta kuudenteen eli ei aivan mahdoton pistemenetys. (Vettel olisi saanut voitolla seitsemän pistettä enemmän ja Räikköselle uhraus maksoi enintään neljä.) Menettely oli kuitenkin aivan kohtuutonta jo siitä syystä, että Bottasin ja Vettelin välillä oli eroa puolitoista sekuntia ja Vettel tavoitti Bottasta koko ajan omin avuinkin.

Vettelin taktiikka Australiassa oli huonoimmillaankin nollasummapeliä. Hän oli jo valmiiksi aivan kuutamolla, joten tallin oli turvallista kokeilla poikkeustaktiikkaa, koska ajamalla hänellä ei ollut mitään mahdollisuuksia. Ilman turva-autoa hänet olisi pidetty radalla ikkunan loppuun asti ja sitten tuotu sisään, ja hän olisi ajanut maaliin neljännellä sijalla. Kummallista kyllä, kaikki eivät ilmeisesti ole huomanneet sitä, että Ferrari valitsee Vettelille aina paremman taktiikan (olipa hän radalla Räikkösen edellä tai takana) ja Räikköselle aina huonomman taktiikan; usein vielä selkeästi huonomman vailla selvää syytä.

Itse olen valmis myöntämään, että osa taktiikkaeroista selittyy sillä, että Vettel osallistuu aktiivisesti kisan kuluessa taktikointiin ja suorastaan vaatii muutoksia, jos se näyttää hyvältä ratkaisulta. Tallin pitäisi kuitenkin sitten tukea toista kuljettajaa sen verran, että jos Vettelin uusi taktiikka näyttää toimivan, niin Kimikin siirretään samalle taktiikalle eikä jätetä häntä kiertelemään rataa sekuntitolkulla hitaammalla autolla. Vähintään vika on sitten siinä, ettei Ferrarin varikkoseinällä osata tehdä yhteistyötä. Kimi oli Australiassa aivan oikeassa siinä, että talli yritti joko tahallaan tai välinpitämättömyyttään ryssiä hänen kisansa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Eniten tässä ihmetyttää Ferrarin reagoimattomuus asioihin, F1-tasolla kaikkiin kilpailijoiden tekemiin ratkaisuihin pitää reagoida. Hamiltonin underut, Bottaken undercut, Verstappen ja Ricciardon undercut - ei reagointia Kimin osalta. Onko strategiatiimillä liikaa monitoreja jotteivät nää tilannekuvaa ruudusta tai sitten he olivat siestalla mutta tästä reagoimattomuudesta joka on jatkunut jo vuosia jokaiselle pitäisi antaa kenkää välittömästä koska se ei vielä kertaakaan ole tuonut oikeaa tulosta tallin kannalta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5200
Eniten tässä ihmetyttää Ferrarin reagoimattomuus asioihin, F1-tasolla kaikkiin kilpailijoiden tekemiin ratkaisuihin pitää reagoida. Hamiltonin underut, Bottaken undercut, Verstappen ja Ricciardon undercut - ei reagointia Kimin osalta. Onko strategiatiimillä liikaa monitoreja jotteivät nää tilannekuvaa ruudusta tai sitten he olivat siestalla mutta tästä reagoimattomuudesta joka on jatkunut jo vuosia jokaiselle pitäisi antaa kenkää välittömästä koska se ei vielä kertaakaan ole tuonut oikeaa tulosta tallin kannalta.
Todennäköisesti Ferrarilla oli päätetty jo etukäteen, että jos tilanne on radalla se mitä se oli, niin Räikköstä voitaisiin käyttää muurina Bottasin hidastamiseen. Nyt tulee vähän hihasta ravistettua dataa, mutta muistelisin Räikkösen neljännen sijan säilyttävän varikkoikkunan ja Bottasin hidastamiseen tähdänneen taktiikan välillä olleen niin monta kierrosta, ettei jälkimmäisen strategian valitseminen ole voinut tapahtua aivan viimeisillä hetkillä.

Tosin ryssihän Ferrari jo Vettelin taktiikan ajattamalla häntä kierroksen liian pitkään, joten voi kai se olla mahdollista, että suorituskyky uusien ja vanhojen renkaiden välillä tuli täydellisenä yllätyksenä ja laskelmia piti helmitaulujen kanssa kalibroida muutaman kierroksen ajan. Luulenpa kuitenkin, että juuri tuon Vettelin kanssa tehdyn virheen jälkeen päätettiin pilata Räikkösen kisa.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Todennäköisesti Ferrarilla oli päätetty jo etukäteen, että jos tilanne on radalla se mitä se oli, niin Räikköstä voitaisiin käyttää muurina Bottasin hidastamiseen. Nyt tulee vähän hihasta ravistettua dataa, mutta muistelisin Räikkösen neljännen sijan säilyttävän varikkoikkunan ja Bottasin hidastamiseen tähdänneen taktiikan välillä olleen niin monta kierrosta, ettei jälkimmäisen strategian valitseminen ole voinut tapahtua aivan viimeisillä hetkillä.

Tosin ryssihän Ferrari jo Vettelin taktiikan ajattamalla häntä kierroksen liian pitkään, joten voi kai se olla mahdollista, että suorituskyky uusien ja vanhojen renkaiden välillä tuli täydellisenä yllätyksenä ja laskelmia piti helmitaulujen kanssa kalibroida muutaman kierroksen ajan.
Ei Ferrarille voi tulla yllätyksenä vanhan ja uuden renkaan suorituskykyero ei ei sitten millään. Toiseksi koska Kimi jäi kisan alun tapahtumien takia sijalle 4. eikä 2. joka oli lähdössä heidän olisi jo alunpitääkin valita Kimille undercut taktiikka koska tämä on lähes ainoa tapa nousta tulosluettelossa ylöspäin ja haluaahan Ferrari menestyä tallina molempien kuskien menestymisen kautta valmistajien MM:ssä. Mutta viikonlopun tapahtumat viimeistään todisti ettei tähän ole heillä tarvetta, vain Vettelin menestymisellä on merkitystä, toisen kisakuljettajan strategioista välittämättä. :thumbdown:wall:
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Väriähän Verstappen tosiaan tuo ja olisi tylsää katsoa pelkkiä hmv kuskeja radalla, jotka eivät puolusta sijoitusta tai yritä ohitse. Joskus Verstappenista on hyötyä joskus ei. Kiinan gp:ssä oli hyötyä. Toki pelko on aina kova kun esim. Kimin takana ajelee.
Täytyy sanoa että pieni osa itsessäni toivoi, että Ricciardo ja Bottas olisivat kolaroineet tuossa Ricciardon sukelluksessa, jotta Kimi olisi päässyt kärkeen
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Väriähän Verstappen tosiaan tuo ja olisi tylsää katsoa pelkkiä hmv kuskeja radalla, jotka eivät puolusta sijoitusta tai yritä ohitse. Joskus Verstappenista on hyötyä joskus ei. Kiinan gp:ssä oli hyötyä. Toki pelko on aina kova kun esim. Kimin takana ajelee.
Täytyy sanoa että pieni osa itsessäni toivoi, että Ricciardo ja Bottas olisivat kolaroineet tuossa Ricciardon sukelluksessa, jotta Kimi olisi päässyt kärkeen
Itsellä ei kyllä mikään osa. Valtterille tosi tärkeät pisteet mahdollista mestaruutta ajatellen. Kimiä en näe tuossa tallissa enää mestaruutta voittamassa tallin strategian, heikon kisavauhdin ja ohitusvaikeuksien takia. Yksittäisiä kisoja voittaa toivon mukaan kuitenkin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että kotisohvalta pystyy useassa kisassa ajattelemaan, että nyt pitäisi reagoida agressiivisesti Kimin taktiikassa.

Tällä kertaa ensin nukuttiin 1-stoppien undercutissa, minusta Kimillä ei ollut mitään hävittävää 4 sijalla vaan ehdottomasti olisi pitänyt tulla sisään heti kun radalla edes muutaman kierroksen tyhjä väli undercuttia varten.

Toisen kerran nukuttiin turva-auto tilanteessa. Itse ajattelin, että ehdottomasti sisään ja jopa ultra pehmeät alle turva-auton jälkeisiä ohituksia varten. Sitten riskillä luikerrella kevyellä autolla maaliin vaikka renkaat antaisikin periksi. Kuitenkin formuloissa on paljon kyse ratasijoituksesta, ei niinkään laskennallisesti nopeimmasta taktiikasta tyhjällä radalla.

Toki lopputulos oli silti yllättävän hyvä, mutta puhtaasti tuurin ansiosta pääsi Vettelin, Verstappenin ja Hamiltonin ohi.

Edit: Bottas lähti ajoissa peittämään Ricciardon ohitusyritystä. Jotenkin olisin toivonut, että olisi pistänyt niin sanotusti kovan kovaa vasten ja sulkenut radan ihan oikeaan reunaan asti niin, että Ricciardo olisi joko ajanut päälle tai joutunut väistämään ulos radalta. Ricciardon piikkiin olisi mennyt, koska Bottaksen peittäminen alkoi ajoissa ja linjan saa vaihtaa puolustaakseen ihan sisäreunaan ei sieltä väkisin tarvitse ketään laskea ohi. Mutta ehkä juuri tämän takia mm. Kimi useasti välttää kolarit ja toisaalta kerää pisteitä mutta ... jotenkin toivoisi olkapäitä meidän pojilta.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Jep, jos Verstappen olisi ollut Bottaksen roolissa ohitettavana, olisi kolissut ja pahasti...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8435
Sijainti
Vantaa
Edit: Bottas lähti ajoissa peittämään Ricciardon ohitusyritystä. Jotenkin olisin toivonut, että olisi pistänyt niin sanotusti kovan kovaa vasten ja sulkenut radan ihan oikeaan reunaan asti niin, että Ricciardo olisi joko ajanut päälle tai joutunut väistämään ulos radalta. Ricciardon piikkiin olisi mennyt, koska Bottaksen peittäminen alkoi ajoissa ja linjan saa vaihtaa puolustaakseen ihan sisäreunaan ei sieltä väkisin tarvitse ketään laskea ohi. Mutta ehkä juuri tämän takia mm. Kimi useasti välttää kolarit ja toisaalta kerää pisteitä mutta ... jotenkin toivoisi olkapäitä meidän pojilta.
Tosi fiksua toimintaa Bottakselta, kun taistelee mestaruudesta. Mitä iloa Bottakselle olisi kolarista ollut, vaikkei olisi ollutkaan oma syy?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hassua lukea brittijournalistien kauhistelua siitä miten Ferrari kohtelee Kimiä kakkoskuskina. Viime kaudella ekasta kisasta lähtien alkoivat painostamaan Mersua, että tekisivät Valesta Lewiksen apupojan. :eek:
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Toivottavasti Ferrrarilla joku laskee 1+1 ja toteaa että Vettel sössi Ferrarin eli Kimin voiton.

Jotenkin pessimisti minä nostaa päätä ja toteaa. Ferrarin tarkoitus ei ole voittaa vaan että Vettel voittaa, muulla ei ole mitään väliä.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8435
Sijainti
Vantaa
Kuka muistaa, kuka voitti tallimestaruuden vuonna 2005? Tallipisteitä ajattelee enemmänkin sarjan asiakastiimit, joille raha on kaiken a ja o. Ferrari taas painottaa kuskien maailmanmestaruutta ja ovaat näköjään viisaissa päissään päätyneet ratkaisuun, että Kimi Räikkönen ei ole potentiaalinen mestari, vaan kaikki pelataan Vettelille.

Turha itkeä loppu peleissä Räikkösen kohtalosta, koska Kimi on saanut tuntea sen nahoissaan monta vuotta ja ajaa vieläkin. Toisinsanoen tyytyy Ferrarilta saatuun kohtaloon sekä nauttii "isosta" tilistä ja ajamisesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8435
Sijainti
Vantaa
Hassua lukea brittijournalistien kauhistelua siitä miten Ferrari kohtelee Kimiä kakkoskuskina. Viime kaudella ekasta kisasta lähtien alkoivat painostamaan Mersua, että tekisivät Valesta Lewiksen apupojan. :eek:
Onhan se tosiaan huvittavaa :)

Toisaalta, jokaisen maan lehdistö on omalla tavalla puolueellisia. Suomessa ehkä hitusen vähemmän.
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Pakko puuttua OT:n uhallakin tuohon itkeä-sanan käyttöön, se kun tuntuu täälläkin aina välillä herättävän tunteita: kyseisellä verbillä on ihan vakiintunut merkityksensä (myös kyyneleettömänä) valittamisen ja voivottelun synonyymina. Tuotakin sanaa voidaan toki käyttää myös provosoivaan sävyyn, mutta esimerkiksi F1-fani82:n toteamus oli aivan neutraali.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös