Kiinan GP - Jälkihöyryt

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Pakko puuttua OT:n uhallakin tuohon itkeä-sanan käyttöön, se kun tuntuu täälläkin aina välillä herättävän tunteita: kyseisellä verbillä on ihan vakiintunut merkityksensä (myös kyyneleettömänä) valittamisen ja voivottelun synonyymina.
Valitinko vai voivottelin kun kyynisesti totesin Kimin heitettävän bussin alle? Vois varmaan kommentoida ihan tuota Kimin asemaa, eikä keskustelijaa. Imho. Ainakin itseltä häviää mielenkiinto kommentoitiin kun se analysoidaan itkemiseksi.

Poistin ”itkuni”.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Kuka muistaa, kuka voitti tallimestaruuden vuonna 2005? Tallipisteitä ajattelee enemmänkin sarjan asiakastiimit, joille raha on kaiken a ja o. Ferrari taas painottaa kuskien maailmanmestaruutta ja ovaat näköjään viisaissa päissään päätyneet ratkaisuun, että Kimi Räikkönen ei ole potentiaalinen mestari, vaan kaikki pelataan Vettelille.
Tallimestaruus on se mitä Ferrarikin jahtaa, kuskin mestaruus tulee sitten siinä sivussa. :wink:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Eipä taktiikka tuota tue. Räikkösen sijoitukset luokkaa 5. - 7. (ilman turva-autoja) ei paljon tallimestaruutta tue.
Kimin sijoitukset 2018

Australiassa 3.

Bahrainissa keskeytys. Renkaanvaihdossa tapahtuneen onnettumuuden takia.

Kiinassa 3.

Miten ihmeessä saat Kimin sijoitukset kategoriaan 5. - 7.? Oletko edes katsonut tämän kauden kisoja, heh :wink:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8445
Sijainti
Vantaa
Kimin sijoitukset 2018

Australiassa 3.

Bahrainissa keskeytys. Renkaanvaihdossa tapahtuneen onnettumuuden takia.

Kiinassa 3.

Miten ihmeessä saat Kimin sijoitukset kategoriaan 5. - 7.? Oletko edes katsonut tämän kauden kisoja, heh :wink:
Lueppa lauseeni tarkemmin. Laitoin sulkuihin esimerkiksi turva-auton. Kimin Kiinan kaltaiset taktiikat ajattaa noille sijoille ilman hirveätä tsäkää. Ei kai muissa kilpailuissa Kimi ole vielä apupojaksi joutunutkaan.

Kiinassa Kimin sijoitus oli kyllä munkilla 3. Ei tuollaisilla taktiikoilla 3. olla ilman muiden epäonnea. Miksi sitten valittaa sijasta 3 ja haukkua taktiikkaa, koska se oli Kiinassa Kimin maksimi ilman muiden epäonnea?
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Lueppa lauseeni tarkemmin. Laitoin sulkuihin esimerkiksi turva-auton. Kimin Kiinan kaltaiset taktiikat ajattaa noille sijoille ilman hirveätä tsäkää. Ei kai muissa kilpailuissa Kimi ole vielä apupojaksi joutunutkaan.

Kiinassa Kimin sijoitus oli kyllä munkilla 3. Ei tuollaisilla taktiikoilla 3. olla ilman muiden epäonnea. Miksi sitten valittaa sijasta 3 ja haukkua taktiikkaa, koska se oli Kiinassa Kimin maksimi ilman muiden epäonnea?
Jos tuohon "munkkilinjalle" lähdetään, niin aikamoinen munkki kävi mm. Kiinan kisan voittajalle Ricciardolle, turva-auton radalle tulon aikana.

Jep, Kimilläkin on käynyt munkki, huono sellainen. Kuten Bahrainissa nähtiin, jossa Kimi menetti useita pisteitä varikkotoheloinnin takia. Kimin sijoitus paremmalla "munkilla" olisi ollut Bahrainissa jotakuinkin 4.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8445
Sijainti
Vantaa
Jos tuohon "munkkilinjalle" lähdetään, niin aikamoinen munkki kävi mm. Kiinan kisan voittajalle Ricciardolle, turva-auton radalle tulon aikana.

Jep, Kimilläkin on käynyt munkki, huono sellainen. Kuten Bahrainissa nähtiin, jossa Kimi menetti useita pisteitä varikkotoheloinnin takia. Kimin sijoitus paremmalla "munkilla" olisi ollut Bahrainissa jotakuinkin 4.
No joo. Mutta pointti oli siinä, että ilman turva-autoa Kimi olisi jäänyt 6., jopa molempien Red Bullien taakse. Kyse on noista Ferrarin järkyttävistä taktiikoista, jotka ajattavat Kimin Red Bullien taakse. Toki turva-auto voi nostaakin Kimin vaikka voittajaksi.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
No joo. Mutta pointti oli siinä, että ilman turva-autoa Kimi olisi jäänyt 6., jopa molempien Red Bullien taakse. Kyse on noista Ferrarin järkyttävistä taktiikoista, jotka ajattavat Kimin Red Bullien taakse. Toki turva-auto voi nostaakin Kimin vaikka voittajaksi.
No, katsotaan muutama kisa eteen päin, niin nähdään miten kilpailukykyinen Kimi on?

Tuleeko Kimi olemaan keskimäärin 1. - 3. (oma arvio).

Vai sinun arviosi mukaisesti 5. - 7.

:thumbup:
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
No, katsotaan muutama kisa eteen päin, niin nähdään miten kilpailukykyinen Kimi on?

Tuleeko Kimi olemaan keskimäärin 1. - 3. (oma arvio).

Vai sinun arviosi mukaisesti 5. - 7.

:thumbup:
Taidat ymmärtää ihan tahallaan väärin. Ferrari pudotti Kimin Kiinassa sijalta 4 sijalle 6. Lopun turva-auto ja Maxin hölmöily nosti Kimin podiumille, mutta Ferraria ei taaskaan kiinnostanut Kimin menestys vaan kaikki yritettiin tehdä Vettelin menestymisen eteen. Ei sillä ole Kimin suorituskyvyn kanssa mitään tekemistä vaan sillä, että Ferrari pudottaa Kimin sijoille 5-7 jos on pienikin mahdollisuus, että se voi auttaa Vetteliä ylemmäs.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Taidat ymmärtää ihan tahallaan väärin. Ferrari pudotti Kimin Kiinassa sijalta 4 sijalle 6. Lopun turva-auto ja Maxin hölmöily nosti Kimin podiumille, mutta Ferraria ei taaskaan kiinnostanut Kimin menestys vaan kaikki yritettiin tehdä Vettelin menestymisen eteen. Ei sillä ole Kimin suorituskyvyn kanssa mitään tekemistä vaan sillä, että Ferrari pudottaa Kimin sijoille 5-7 jos on pienikin mahdollisuus, että se voi auttaa Vetteliä ylemmäs.
Tässä vaan veikkailen Kimin tulevien kisojen sijoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8445
Sijainti
Vantaa
No, katsotaan muutama kisa eteen päin, niin nähdään miten kilpailukykyinen Kimi on?

Tuleeko Kimi olemaan keskimäärin 1. - 3. (oma arvio).

Vai sinun arviosi mukaisesti 5. - 7.

:thumbup:
Ei kyse ole Kimin kilpailukyvystä, vaan Ferrarin taktiikoista. Jos Ferrari ei tee huonoja taktiikkoja, Kimi on sijoilla 3. - 4. Jos ryssii, sijoilla 5. - 7.

Kokoajan olen puhunut Ferrarin huonosta taktiikasta, en Kimin vauhdista.

ProjectMaster sanoi:
Tässä vaan veikkailen Kimin tulevien kisojen sijoituksia.
Veikkaa mitä tahaansa, mutta kyse on Ferrarin taktiikoista.

Taidat ymmärtää ihan tahallaan väärin. Ferrari pudotti Kimin Kiinassa sijalta 4 sijalle 6. Lopun turva-auto ja Maxin hölmöily nosti Kimin podiumille, mutta Ferraria ei taaskaan kiinnostanut Kimin menestys vaan kaikki yritettiin tehdä Vettelin menestymisen eteen. Ei sillä ole Kimin suorituskyvyn kanssa mitään tekemistä vaan sillä, että Ferrari pudottaa Kimin sijoille 5-7 jos on pienikin mahdollisuus, että se voi auttaa Vetteliä ylemmäs.
Juuri näin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ferrarin taktiikoista huolimatta, veikkaan Kimin sijoituksien olevan tulevissa kisoissa 1. - 3. Nam :ahem:
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ferrarin taktiikoista huolimatta, veikkaan Kimin sijoituksien olevan tulevissa kisoissa 1. - 3. Nam :ahem:
Kyllä. 3-4 on melkoista aliarviointia viimeisten kisojen näytöillä. Voi olla se Vettel pitkässä juoksussa tuossa, jos ei ala tsemppaan. Kimi ollut vahvempi ilman suomilasejakin. Kiinassa tuli pientä lohtua ja saatiin peliä taas auki. Sattuhan se munkki kerranki Kimillekkin, täyspotti olisi voinut olla, jos Ferrarilla olisivat hokanneet tehdä saman mitä Red Bull.

Olisivat toki voineet tehdä saman mitä Vettelin kans Australiassa, mut se ei ollut päämääränä. Päämäärä oli vain ja ainoastaan auttaa Vetteliä...heti ku menivät Kimistä ohi, nii Kimi varikolle. Eikait tuossa vaiheessa ollut sen isommin enää hätää enempää sijoja menettää, jos vielä olisi vaa pysynyt radalla ja sit lopussa ultrilla noista top-10 hitaimmista lentäen ohi. Mut tässä olisikin käynyt huippumunkki ja "ilmainen" varikkokäynti, kuten jälkikäteen tiedämme.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24220
Sijainti
lappeen Ranta
Olisivat toki voineet tehdä saman mitä Vettelin kans Australiassa, mut se ei ollut päämääränä. Päämäärä oli vain ja ainoastaan auttaa Vetteliä...heti ku menivät Kimistä ohi, nii Kimi varikolle. Eikait tuossa vaiheessa ollut sen isommin enää hätää enempää sijoja menettää, jos vielä olisi vaa pysynyt radalla ja sit lopussa ultrilla noista top-10 hitaimmista lentäen ohi. Mut tässä olisikin käynyt huippumunkki ja "ilmainen" varikkokäynti, kuten jälkikäteen tiedämme.
Tuollaista taktikointia kun riittävästi ferrarilla harrastetaan, niin saattaa Kimilläkin hiukan keskittyminen toisinaan herpaantua. Hassaa esimerkiksi jarrutuskohdan mutkaan tullessa ja sitten menee vetopito mutkasta lähtiessä, niin siinä menee Vettelin kilpailija ohi tosta vaan. Ja lopputuloksena Kimille parempi sijoitus kun ei suotta haaskaa aikaa Vettelin kanssa kilpaa ajavien kuskien kanssa.

Ja toisaalta kun kisaaminen on senkin verran tiukkaa kuin on, niin ei Ferrarin oikein kannattaisi tuohon malliin satsata vaan yhden kuskin menestykseen. Silloin Schumacherin aikoina kun Ferrarit oli selkeästi muita talleja nopeampi, niin ehti tekemään ylimääräisen varikkokäynninkin jos tarvetta ilmeni. Nyt jos laaditaan tarkoituksella hiukan huonompi taktiikka kuin olisi mahdollista, niin sijoja tipahtaa useampi samantien.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ferrarin taktiikoista huolimatta, veikkaan Kimin sijoituksien olevan tulevissa kisoissa 1. - 3. Nam :ahem:
Yhtään ykkössijaa ei tule, jos Sebillä mitään mahista voittaa. Esim. jos Kimi kisan johdossa ennen varikkokäyntejä, Mersu välissä ja Seb kolmantena, niin Sebulle pedataan undercut ja Kimin käsketään hidastella ko. kierros.

Jos kisan loppupuolella sijat 1 ja 2 Kimin hyväksi, niin radioviestillä Kimi kakkoseksi. Jos varikkokäyntien jälkeen Kimi johtaisi esim. viidellä sekunnilla ja Sebu kolmantena, niin sen verran pitäisi hidastaa, että Sebu saadaan ohitusetäisyydelle kilpailevan tallin kuskista. Jos onnistuu, niin radioviestillä Kimistä ohi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jos kisan loppupuolella sijat 1 ja 2 Kimin hyväksi, niin radioviestillä Kimi kakkoseksi. Jos varikkokäyntien jälkeen Kimi johtaisi esim. viidellä sekunnilla ja Sebu kolmantena, niin sen verran pitäisi hidastaa, että Sebu saadaan ohitusetäisyydelle kilpailevan tallin kuskista. Jos onnistuu, niin radioviestillä Kimistä ohi.
En millään usko Arrivabenen tekevän tätä tässä vaiheessa kautta.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
En millään usko Arrivabenen tekevän tätä tässä vaiheessa kautta.
Arrivabene ei ehkä, mutta Marchionne voi käskeä kuuman linjan kautta näin tehtävän. Ei siis suoraan Kimin korvanappiin vaan kisainssi tai muu vastaava pistetään kertomaan, että "Kimi we need you to let Sebastian pass".
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Arrivabene ei ehkä, mutta Marchionne voi käskeä kuuman linjan kautta näin tehtävän. Ei siis suoraan Kimin korvanappiin vaan kisainssi tai muu vastaava pistetään kertomaan, että "Kimi we need you to let Sebastian pass".
Jos tämä on asiakeskustelua, niin moisille väitteille olisi hyvä olla jotain faktaakin. Menee muuten iha höpöksi jutut, ku jokainen omat salaliittoteoriansa totena pitää. Mut eipä siinä, jos ferrarin tallipäällikkö onkin turha hahmo ja isolla pomolla on aikaa ja taitoa hoitaa myös tallin toimintaa...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5203
Tallimestaruus on se mitä Ferrarikin jahtaa, kuskin mestaruus tulee sitten siinä sivussa. :wink:
Ferrarin politiikkana näyttäisi kyllä olevan se, että kuljettajien mestaruus on tärkein ja tallimestaruus tulee siinä sivussa jos on tullakseen. Yleensä siihen riittääkin kun on nopein auto ja paras kuski, ja sitten joku toope tuo ne tarvittavat lisäpisteet. Mainospuheissa Marchionne tulee toki sanomaan, että Ferrari on tallina tärkeämpi kuin yksikään kuljettajistaan. Silti talli palkkaa sitten vain ykkös- ja kakkoskuskeja ja pelaa samaa peliä kauden avauskisasta lähtien.
 
Ylös