Kiinan GP

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Karpow sanoi:
Renaultin touhut alkaa muistuttaa McLarenin sähläilyä jo. No, tällaisilla suorituksilla Alonso tottuu mukavasti siihen jo tällä kaudella, mitä McLarenilla on odotettavissa. :D
:ahem:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
General FUp sanoi:
Mäkki auttaa Relluja mestaruustaistossa :thumbdown Jos Kimi olisi saanut ajaa radalla loppuun asti, ei Rooman pojalla olisi ollut mahdollisuutta noin Alonsoa avittaa.
Nyt en kyllä ymmärtänyt..
Eiköhän Kimi olisi lähimpänä voittoa ollut, jos tekniikka olisi kestänyt..
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Jere1983 sanoi:
Nick on pikkasen vihanen:
"This was the most disappointing race of my career - not only in F1 but in my entire life."


ei luulis noilla kilometreillä mitä ruubenssilla on takana sattuvan enää tommosta....taitaa tuo rämpiminen aihettaa väkisin yrittämistä ja seuraukset näimme tänään:ahem: :ahem: :ahem: :ahem:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Taitaa hermopaine olla Alonson puolella, kun lehdistötilausuudessa Alonso kovasti puristeli nyrkkiää hieman hermostuneeen oloisena Shumin ollessa kuin naantalin aurinko. :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
(Todennäköisesti tässä kuvassa Alonson shampanjat levisivät asfaltille)



Alonso: No niin... Voi perkele. Sinne ne levis... Mestaruusmahdollisuudet nimittäin.

Fisico: Arvaa harmittaako?! :D
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Harmi että en nähnyt kisaa. No pitää tallentaa huominen uusinta josko se sitten onnistus. Eläköön digiaika.:alppu:

Kaikesta päätellen Schumi on edelleen se kuski joka hallitsee muuttuvat olosuhteet parhaiten olkoonkin että on jo ikäloppu nuorempiensa nolaama tuurin pelle.:alppu:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Eihän sumi oikeastaan tehnyt kisassa mitään em. hehkutuksien arvoista?Tulos on vaan fakta kun sekä mersu että renault ryssivät vaihteeksi urakalla ja fisico oli oma ihtensä. Sumin ei tarvinnut muuta kuin kuin tuoda takuuvarma kilpurinsa maaliin ja se oli siinä...
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Se oli kyllä tyhmin veto kun hyytyvä Alonso veti Fisin ja Schumin peräänsä. Fisi yritti ohi niin Alonso esti. Lieneekö tullut varikkomuurilta määräykset? Ois kannattanut siinä vaiheessa ajatella merkkimestaruuttakin ja päästää ohi. Lopputuloksena olisi voinut olla Fisi - Schumi - Alonso.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
kessel sanoi:
Eihän sumi oikeastaan tehnyt kisassa mitään em. hehkutuksien arvoista?
Ihan rutiiniajo. Ei mitään ihmeellistä. Voitti kuin varkain ja osin muiden epäonnen vuoksi.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Kertoiskohan tilanteesta, ja toivottavasti myös loppukaudesta tulosruudun klippi shamppanjapullon tiputuksesta? Footagen selostus puhui Alonson "poisvalutetusta" mestaruudesta, samalla kun pudotettu pullo meni tuhannen pillun päreiksi asfaltille samalla kun vihreäpukuinen miehen eleet yrittävät korjata samppista maasta...?Schumin taas tiputettua pullon kuten ennekin punapukuisen miehen syliin koko tiimin hurratessa? Toivottavasti.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
kessel sanoi:
Eihän sumi oikeastaan tehnyt kisassa mitään em. hehkutuksien arvoista?Tulos on vaan fakta kun sekä mersu että renault ryssivät vaihteeksi urakalla ja fisico oli oma ihtensä. Sumin ei tarvinnut muuta kuin kuin tuoda takuuvarma kilpurinsa maaliin ja se oli siinä...

Jaa oletko tosiaan tuota mieltä ? Millaisia olivat muiden Brisukka kuskien suoritukset tänään ? Tarjosihan loistavasti mennyt aika-ajo Bstone kuskeille ainakin mahdollisuudet parantaa kisassa sijoituksija jos ei muuta hyvää keksi. Keksitkö sinä ?:tongue:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
MaranelloRed sanoi:
Jaa oletko tosiaan tuota mieltä ? Millaisia olivat muiden Brisukka kuskien suoritukset tänään ? Tarjosihan loistavasti mennyt aika-ajo Bstone kuskeille ainakin mahdollisuudet parantaa kisassa sijoituksija jos ei muuta hyvää keksi. Keksitkö sinä ?:tongue:
Johan se nähtiin aikaisemmin, että Brisu on vahva kuivavalla radalla. Kyllä minä uskon että Schumi on hyvä kuski, mutta voi juma aina tätä akkamaista huokailua.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Toni sanoi:
Hienointa antia oli kuitenkin Kimin suoritus niin pitkälle kuin sitä taas tällä kertaa riitti. Eka kierros ihan uskomaton ja hienot ohitukset Buttonista ja Fisicosta. Ilmeisesti raskaana auto toimi huomattavasti muita paremmin. Tai sitten kuski toimi. Mutta väistämätön oli edessä. Toivottavasti kirous pysyy McLarenilla tulevien kuljettajien ilona eikä seuraa Kimiä seuraavaan talliin...
Raskaana??? Ekana stopeille, taisi olla raskas vermes???
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Partsi sanoi:
Se oli kyllä tyhmin veto kun hyytyvä Alonso veti Fisin ja Schumin peräänsä. Fisi yritti ohi niin Alonso esti. Lieneekö tullut varikkomuurilta määräykset? Ois kannattanut siinä vaiheessa ajatella merkkimestaruuttakin ja päästää ohi. Lopputuloksena olisi voinut olla Fisi - Schumi - Alonso.
Et varmaan huomannut, Fisi ei estänyt, vaan peitti. Suoralla missä olis vähä ollut linjaa, kukas sinne menikään, vähänkin kuivaa ulostuloa, kukas siellä oli (ei täydellä kaasulla) Ei Alonso estänyt Fisin ohitusta missään vaiheessa, jotenkin Fisi päästi uudelleen Alonson ohi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mitenköhän Alonsolla ensi kaudella menee McLarenin kanssa. Olisi varmaan ollut nyt McLarenilla erittäin hidas koska ainakaan aika-ajoissa ei etupäähän saatu lämpöä (eli pitoa) tarpeeksi ja Alonson ajotyyli taitaa sitä vaatia.

Niin ja töpeksihän tuo itte kisansa renkaidenvaihdolla ihan täysin. Ei harmittanut.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Hienoa työtä Ferrarilta. Kaikki toimi täydellisesti ja Schumikaan ei tehnyt virheitä. Renault sen sijaan tuntuu olevan tiukassa paikassa pissi sukassa. Auton kisasäätöjä ei saatu kaikkii olosuhteisiin kohdilleen ja kämmäilyä varikolla. Vääränlaista toimintaa tähän aikaan vuodesta.

Räikkönen meni ensimmäisellä kierroksella lähestulkoon kuin Senna aikanaan Doningtonissa, hienoa katseltavaa.

Eikö Barrichello saanut mitään rangaistusta ajettuaan viimeisellä kierroksella suoraan Heidfeldin perseeseen? Mies pääsi sen turvin ohi ja oli maalissa kuudes.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Milloin viimeksi F1-kisassa on nähty näin selkeä tallimääräys? -Ja pitäisikö siitä rangaista. Koska toivon Renaultin mestaruutta sanon ei. Mutta yleisesti ottaen, kuten selostajatkin sanoivat, että on vaikea uskoa että Fisichella ajaisi yhtäkkiä kaksi sekunttia huonompia kierrosaikoja ilman mitään näkyvää syytä. Empä olsi Renaultista uskonut, mutta mestaruus on aina mestaruus.

Kyllä sää teki kisan mielenkiintoisemmaksi kuin mitä se olisi ollut muuten. Silti vähän ristiriitaisin tuntein katsoin Renaultin parantunutta vai pitäisikö sanoa palannutta nopeutta. Renault olisi helposti voinut ottaa tänään kaksoisvoiton nopeutensa puolesta, oli sitten märkää tai kuivaa. Alonso olisi voittanut ilman vaihtoa uusiin välikelin renkaisiin ekalla stopilla ja varmaankin ilman toisen stopin varikko-tiimin möhläystä. Tai oikeammin Fisico olisi voinut voittaa jos häntä ei olisi määrätty pidättelemään Schumia väärien renkaiden takia hidastelleen Alonson takana. No tässä oli sitten esimerkki kuin oppikirjasta kuinka voitto menetetään. Mutta valmistajien mestaruudessa voitettiin kaksi pistettä. Ja sekin vain koska Massa ei päässyt maaliin. Olisiko Massa sitten päässyt pisteille kun pyörähteli teevee kuvissa ja oli lähes kokoajan pisteiden ulkopuolella ennen keskeytystään. Ehkäpä viimeisen kierroksen kolarin ansiosta juuri ne pari pistettä...

Olisiko Räikkönen sitten voinut voittaa?
Kimi oli ehkä pieni pettymys aika-ajoissa. Paalupaikkojen jälkeen viides sija ja De la Rosa nuinkin lähellä oli pieni herätys maanpinnalle että Räikkönenkin on vain kuski muiden joukossa.
Mutta Ron Dennisin mukaan Räikkönen olisi voinut voittaa.
Räikkönen otti ehkä parhaan startin Alonson (mutta Renaultin starttijärjestelmähän tiedetään. Fisilla oli omiensanojensa mukaan eniten bensaa tankissa ja silti piti kakkossijan) kaikista kuskeista jälkeen ja ajoi loistavan ensimmäisen kierroksen ohittaen Barrichellon ulkokautta ja kuittaamalla vähän myöhemmin myös Buttonin.
Mutta Fisico ja Alonso olisivat voineet voittaa myös. Ja Pedro De la Rosa myös. Peedro sanoi auton olleen niin hyvässä vireessä että ilman ekalla varikkostopilla tehtyä taktiikka virhettä, (pyysi uudet välikelinrenkaat) Peedro olisi voinut voittaa kisan. Toki De la Rosa myös pyörähti mutta tuskimpa menetti siinä mitään. Päinvastoin olisi voinut olla Heidfeldin paikalla viimeisen kierroksen kolarissa. Mutta vauhti oli ihan Renaulttien ja Schumin tasolla. Kertoohan sen jo Alonson ja Scumin jälkeen kolmanneksi nopein aika kilpailussa. Auton kestäessä Räkä olisi varmasti taistellut voitosta ja sijoittunut vähintään neljänneksi.

Hondat eivät jälleen olleet kisassa samalla tasolla kuin aika-ajoissa. Alun jälkeen Hondat jäivät tasaisesti kärjestä. Ehkä koska saivat ajaa toisiaan vastaan kilpaa. Ja hienosti ajoivatkin:cool: Mutta kun Heidfeld pääsi ohi turvautui Hondan johto aivan uudenlaiseen taktiikkaan saavuttaakseen mahdollisimman paljon pisteitä. Nyt tiedetään miksi Honda niin äkki-väkkiä pisti pystyyn kakkostiiminsa Super Agurin. Ennen kauden alkuahan veikkailtiin että Hondan kuskit taistelisivat maailmanmestaruudesta. Näin he ilmeisesti olisivat ratkaisseet tiukat tilanteet. Viimeisen kierroksen kolari kyllä havainnollisti sen miten tärkeä kakkostalli on. Aika paljon pitäisi kuitenkin tapahtua että BMW-Sauber uhkaisi Hondan valmistajien sarjan neljättä sijaa. Vaikka onhan BMW ollut kisassa kilpailukykyisempi kauden loppupuoliskolla.

Kuten kuvista huomasi ja Heidfeld myöhemmin haukkujen kera vahvisti (sen sijaan Nick möhli kyllä itse Alberssin ohittamisen, enkä ymmärrä miksi Alberssia rangaistiin) piti Takuma Sato Super Agurillaan Nick Heidfeldin BMW-Sauberia takanaan kierroksen verran.
Siinä ajassa Hondat, oikeammin Button joka oli vähän aikaisemmin ohittanut Barrichellon joka jäänyt hieman Buttonista ja taisteli De la Rosan kanssa. Mutkan jälkeen Heidfeld yrittää jälleen ohittaa kierroksella Satoa, sillä Button on päässyt jo aivan Saton taakse. Sato kuitenkin siirtyy myös laidasta keskelle sulkien oven Heidfeldilta ja BMW-Sauber ottaa "tavallisen" ajolinjan. Button siirtyy samalla keskelle Saton imuun ja Sato siirtyy Heidfeldin eteen pois Buttonin edestä, joka on jo Heidfeldin rinnalla. Jarrutuksessa Sato hidastelee Heidfeldia ja Button jarruttaa ohi. Sato antaa tietä mutkassa mutta Hondan kuskit ovatkin melkein törmätä toisiinsa mutkan ulostulossa.
Takana Barrichelllo ja De la Rosa tulevat mutkaan huomattavasti kovemmalla vauhdilla kuin estelty Heidfeld. Joko Barrichen jarruissa on vikaa tai De la Rosa törmää/koskettaa Hondan takaosaan sillä Barrichello vetää suoraan Heidfeldin kylkeen ja Heidfeld pyörähtää. De la Rosa vetää myös jarrutuksen pitkäksi mutta ottaa ulkolinjan ja kiertää Heidfeldin. Barrichello on hyvin lähellä ajaa myös De la Rosan päälle mutta McLaren-kuski ehtii juuri ja juuri alta pois. Heidfeldkin pääsee jatkamaan ja Buttonkin pääsee lopulta turvallisesti ohi Saton. Koko konkkaronkan edessä ajaneen Alberssin kisan paras suoritus oli varmasti kun hän antoi tilanteessa hienosti tietä. Se pääsikö De la Rosa ohittamaan häntä kierroksella jäi minulle epäselväksi...

Mutta palataampa vielä Takuma Satoon. Tälläinen "tiimihenkeä" osoittanut temppu muistetaan Hondan johdossa varmasti lämmöllä. Taku-san saattaa olla taas vahvoilla Honda kirjoissa. Valitettavasti Sato diskattiin Heidfeldin blokkaamisesta mutta mitäs siitä kun "näytöt" Hondalle tuli jo annettua.
Muutenkin Sato ajoi Super Agurin kauden parhaan kisan. 16 nopein aika kisassa ja taakse jäivät oman tallikaverin lisäksi Spykerit ja Toyotatkin! Ja taistelua radalla Sato kävi esimerkiksi Rosberg juniorin kanssa sekä vaikeuksissa olleiden Kubican ja Doornbosin kanssa :thumbup:

Oikeastaanhan Doornbos ja Kubica aiheuttivat itse vaikeutensa jo kilpailun alussa kolaroimalla toistensa kanssa. Doornbos törmäsi Kubicaan ja molemmat tippuivat kaikkien muiden paitsi Spykereiden taakse. Doornbos joutui käymään varikolla vaihtamassa etusiipensä ja samalla hänen kisansa oli pilalla. Loppusijoitus oli 12 yhden kierroksen kärjelle jääneenä. Luulisi kilpailun olevan kova pettymys mutta Doornbos kertoi nauttineensa kisasta, sen ymmärtää kun Doornbos kertoi ohittaneensa 11 autoa. Doornbos teki myös kilpailun kymmenenneksi parhaan ajan. Tallikaveri Coulthardin paras aika oli kilpailun 15 paras, yli 0.7 sekunttia hitaampana. Uudet tallikaverukset tekivät nopeimmat kierrosaikansa vielä samalla kierroksella!(52) Coulthard oli jopa ottamassa jäännöspistettä mutta Massan kanssa kolaroidessa vaurioitunut auto ohjasi kokoajan vasemmalle ja Coulthard vetikin hiusneulan suoraksi ja Mark Webber pääsi ohi.

Hieno juttu Williamssille ja Webberille mutta Coulthard on yksi kokeneimmista kuskeista sarjassa eikä hänen pitäisi sortua tuollaisiin virheisiin. Vuoden tauon jälkeen kisailemaan palanneelta kokemattomalta tallikaverilta vielä ymmärtää törmäyksen ekassa mutkassa toisen kokemattoman kuskin kanssa mutta ei mieheltä joka uhosi viisi vuotta voittavansa maailmanmestaruuden:thumbdown

Toinen menetetty mahdollisuus oli Toro Rosso. Kauden parhaat aika-ajot takana. Speed jopa 11 ruudussa sekä Liuzzi 13 ruudussa. Molemmat ottivat mainiot startit. Speed kuittasi heti kaksi sijaa (kolaroineet Doornbos ja Kubica) ja oli yhdeksäntenä tallikaveri Liuzzi perässään joka oli startissa ohittanut Coulthardin. Speed pääsi Heidfeldin rinnalle ja muutamat mutkat he kisasivat rinnakkain kunnes jarrutukseen tultaessa Speed kuittasi Heidfeldin BMW-Sauberin.
No liian hyvää se olikin ollakseen totta entiselle Minardi-tallille. Ensimmäisellä varikkopysähdyksellään Speed vaihtoi kaikki renkaansa, kuten niin moni muukin. Se oli totaalinen virhearvio ja kierrosajat laskivat kolme sekunttia. Kun Speed sai slicksit taas alleen alkoi tapahtua. Speed kellotti kilpailun kahdeksanneksi nopeimman kierrosajan. Mutta virhe oli jo tehty ja Speed sijoittui 15, kolme kierrosta kärkeä jäljessä.
Liuzzi oli liikkeellä yhdellä stopilla, hänellä oli vaikeuksia eturenkaiden kanssa. Maalissa hän oli sijalla 10. Aika paljon sitä mitä Liuzzilta saattoi odottaakkin.

Kiinan Grand Prixin värittömin kuski oli varmaankin Nico Rosberg jonka kommentit kisasta hyvänä oppituntina radasta ja renkaista kiteyttävät koko Rosbergin kisassa olon tarpeettomuuden ja putoamisen harmaaseen massaan. Tallikaveri näytti kuinka autolla ajetaan ja Nico opetteli. Siinä se. Parhaiten Rosberg juniorin kilpailua kuvastaa varmaankin tämä::dunno:

Ja lopuksi vielä ehdottomat pettymyset. Midland muuttui Spykeriksi ja väritys muuttui parempaan suuntaan, Alberssin jatkosopimus julkistettiin kuten myös sopimus Ferrarin moottoreista ensi kaudeksi. Siinä olivatkin positiiviset asiat. Monteiro kärsi teknisestä viasta aika-ajoissa ja Albers hylättiin viimeiseen ruutuun. Kisassa Monteiro spinnasi ja sammutti autonsa.:thumbdown Albers ajeli koko kisan viimeisenä tai toiseksi viimeisenä. Sijoittuen lopulta toiseksi viimeiseksi kolme kierrosta kärjestä jääneenä. Kisan jälkeen tuomaristo päätti lisätä Alberssin aikaan 25 sekunttia sakkoa koska tämä oli blokannut Heidfeldiä.:doubtful:

Mutta vieläkin huonommin voi mennä. Tämä oli ehkä kauden suurin taantuminen. Toyotat eivät olleet sitten missään Shanghaissa. Taakse jäivät vain Spykerit.ja Super Agurit. Tämä oli ehkä säälittävin viikonloppu Toyotan F1-historiassa. Missään vaiheessa kumpikaan Toyota kuski ei ollut kilpailukykyinen. Joskus tällä kaudella toisella Toyota-kuljettajalla on ollut teknisiävaikeuksia tai epäonnea eivätkä he ole yltäneet toiseen aika-ajo sessioon. Nyt molemmat jäivät ensimmäiseen. Kisassa molemmat kuskit keskeyttivät. Oli aikamoinen ihme että Ralf Schumacher ajoi pariinotteeseen kilpailun nopeimman kierroksen. Mutta vain koska hänellä oli slicksit alla. Epätoivonen taktinen veto Toyotalta joka ei toiminut.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kisan jälkeen jäi mieleen pyörimään kysymys Renaultin kilpailukyvystä. Oliko tämä vain yksittäinen piikki? -Onko Ferrari jälleen Suzukassa täysin ylivoimainen? -Schumihan sanoi ettei vielä Suzukassa mestaruutta ratkaista. -Ei varmasti jos Ferrarit ottavat ylivoimaisen kaksoisvoiton Alonson ottaessa kolmannen-viidennen sijan. Ja saman toisto Interlagosissa.

Ei tämä mestaruustaisto ehkä niin JÄNNITTÄVÄ ole kuin Mtv3:n selostaja hehkutti tai pikemminkin väitti. Nooh...:alppu:
 
Ylös