Milloin viimeksi F1-kisassa on nähty näin selkeä tallimääräys? -Ja pitäisikö siitä rangaista. Koska toivon Renaultin mestaruutta sanon ei. Mutta yleisesti ottaen, kuten selostajatkin sanoivat, että on vaikea uskoa että Fisichella ajaisi yhtäkkiä kaksi sekunttia huonompia kierrosaikoja ilman mitään näkyvää syytä. Empä olsi Renaultista uskonut, mutta mestaruus on aina mestaruus.
Kyllä sää teki kisan mielenkiintoisemmaksi kuin mitä se olisi ollut muuten. Silti vähän ristiriitaisin tuntein katsoin Renaultin parantunutta vai pitäisikö sanoa palannutta nopeutta. Renault olisi helposti voinut ottaa tänään kaksoisvoiton nopeutensa puolesta, oli sitten märkää tai kuivaa. Alonso olisi voittanut ilman vaihtoa uusiin välikelin renkaisiin ekalla stopilla ja varmaankin ilman toisen stopin varikko-tiimin möhläystä. Tai oikeammin Fisico olisi voinut voittaa jos häntä ei olisi määrätty pidättelemään Schumia väärien renkaiden takia hidastelleen Alonson takana. No tässä oli sitten esimerkki kuin oppikirjasta kuinka voitto menetetään. Mutta valmistajien mestaruudessa voitettiin kaksi pistettä. Ja sekin vain koska Massa ei päässyt maaliin. Olisiko Massa sitten päässyt pisteille kun pyörähteli teevee kuvissa ja oli lähes kokoajan pisteiden ulkopuolella ennen keskeytystään. Ehkäpä viimeisen kierroksen kolarin ansiosta juuri ne pari pistettä...
Olisiko Räikkönen sitten voinut voittaa?
Kimi oli ehkä pieni pettymys aika-ajoissa. Paalupaikkojen jälkeen viides sija ja De la Rosa nuinkin lähellä oli pieni herätys maanpinnalle että Räikkönenkin on vain kuski muiden joukossa.
Mutta Ron Dennisin mukaan Räikkönen olisi voinut voittaa.
Räikkönen otti ehkä parhaan startin Alonson
(mutta Renaultin starttijärjestelmähän tiedetään. Fisilla oli omiensanojensa mukaan eniten bensaa tankissa ja silti piti kakkossijan) kaikista kuskeista jälkeen ja ajoi loistavan ensimmäisen kierroksen ohittaen Barrichellon
ulkokautta ja kuittaamalla vähän myöhemmin myös Buttonin.
Mutta Fisico ja Alonso olisivat voineet voittaa myös. Ja Pedro De la Rosa myös. Peedro sanoi auton olleen niin hyvässä vireessä että ilman ekalla varikkostopilla tehtyä taktiikka virhettä, (pyysi uudet välikelinrenkaat) Peedro olisi voinut voittaa kisan. Toki De la Rosa myös pyörähti mutta tuskimpa menetti siinä mitään. Päinvastoin olisi voinut olla Heidfeldin paikalla viimeisen kierroksen kolarissa. Mutta vauhti oli ihan Renaulttien ja Schumin tasolla. Kertoohan sen jo Alonson ja Scumin jälkeen kolmanneksi nopein aika kilpailussa. Auton kestäessä Räkä olisi varmasti taistellut voitosta ja sijoittunut vähintään neljänneksi.
Hondat eivät jälleen olleet kisassa samalla tasolla kuin aika-ajoissa. Alun jälkeen Hondat jäivät tasaisesti kärjestä. Ehkä koska saivat ajaa toisiaan vastaan kilpaa. Ja hienosti ajoivatkin
Mutta kun Heidfeld pääsi ohi turvautui Hondan johto aivan uudenlaiseen taktiikkaan saavuttaakseen mahdollisimman paljon pisteitä. Nyt tiedetään miksi Honda niin äkki-väkkiä pisti pystyyn kakkostiiminsa Super Agurin. Ennen kauden alkuahan veikkailtiin että Hondan kuskit taistelisivat maailmanmestaruudesta. Näin he ilmeisesti olisivat ratkaisseet tiukat tilanteet. Viimeisen kierroksen kolari kyllä havainnollisti sen miten tärkeä kakkostalli on. Aika paljon pitäisi kuitenkin tapahtua että BMW-Sauber uhkaisi Hondan valmistajien sarjan neljättä sijaa. Vaikka onhan BMW ollut kisassa kilpailukykyisempi kauden loppupuoliskolla.
Kuten kuvista huomasi ja Heidfeld myöhemmin haukkujen kera vahvisti
(sen sijaan Nick möhli kyllä itse Alberssin ohittamisen, enkä ymmärrä miksi Alberssia rangaistiin) piti Takuma Sato Super Agurillaan Nick Heidfeldin BMW-Sauberia takanaan kierroksen verran.
Siinä ajassa Hondat, oikeammin Button joka oli vähän aikaisemmin ohittanut Barrichellon joka jäänyt hieman Buttonista ja taisteli De la Rosan kanssa. Mutkan jälkeen Heidfeld yrittää jälleen ohittaa kierroksella Satoa, sillä Button on päässyt jo aivan Saton taakse. Sato kuitenkin siirtyy myös laidasta keskelle sulkien oven Heidfeldilta ja BMW-Sauber ottaa "tavallisen" ajolinjan. Button siirtyy samalla keskelle Saton imuun ja Sato siirtyy Heidfeldin eteen pois Buttonin edestä, joka on jo Heidfeldin rinnalla. Jarrutuksessa Sato hidastelee Heidfeldia ja Button jarruttaa ohi. Sato antaa tietä mutkassa mutta Hondan kuskit ovatkin melkein törmätä toisiinsa mutkan ulostulossa.
Takana Barrichelllo ja De la Rosa tulevat mutkaan huomattavasti kovemmalla vauhdilla kuin estelty Heidfeld. Joko Barrichen jarruissa on vikaa tai De la Rosa törmää/koskettaa Hondan takaosaan sillä Barrichello vetää suoraan Heidfeldin kylkeen ja Heidfeld pyörähtää. De la Rosa vetää myös jarrutuksen pitkäksi mutta ottaa ulkolinjan ja kiertää Heidfeldin. Barrichello on hyvin lähellä ajaa myös De la Rosan päälle mutta McLaren-kuski ehtii juuri ja juuri alta pois. Heidfeldkin pääsee jatkamaan ja Buttonkin pääsee lopulta turvallisesti ohi Saton. Koko konkkaronkan edessä ajaneen Alberssin kisan paras suoritus oli varmasti kun hän antoi tilanteessa hienosti tietä. Se pääsikö De la Rosa ohittamaan häntä kierroksella jäi minulle epäselväksi...
Mutta palataampa vielä Takuma Satoon. Tälläinen "tiimihenkeä" osoittanut temppu muistetaan Hondan johdossa varmasti lämmöllä. Taku-san saattaa olla taas vahvoilla Honda kirjoissa. Valitettavasti Sato diskattiin Heidfeldin blokkaamisesta mutta mitäs siitä kun "näytöt" Hondalle tuli jo annettua.
Muutenkin Sato ajoi Super Agurin kauden parhaan kisan. 16 nopein aika kisassa ja taakse jäivät oman tallikaverin lisäksi Spykerit ja Toyotatkin! Ja taistelua radalla Sato kävi esimerkiksi Rosberg juniorin kanssa sekä vaikeuksissa olleiden Kubican ja Doornbosin kanssa :thumbup:
Oikeastaanhan Doornbos ja Kubica aiheuttivat itse vaikeutensa jo kilpailun alussa kolaroimalla toistensa kanssa. Doornbos törmäsi Kubicaan ja molemmat tippuivat kaikkien muiden paitsi Spykereiden taakse. Doornbos joutui käymään varikolla vaihtamassa etusiipensä ja samalla hänen kisansa oli pilalla. Loppusijoitus oli 12 yhden kierroksen kärjelle jääneenä. Luulisi kilpailun olevan kova pettymys mutta Doornbos kertoi nauttineensa kisasta, sen ymmärtää kun Doornbos kertoi ohittaneensa 11 autoa. Doornbos teki myös kilpailun kymmenenneksi parhaan ajan. Tallikaveri Coulthardin paras aika oli kilpailun 15 paras, yli 0.7 sekunttia hitaampana. Uudet tallikaverukset tekivät nopeimmat kierrosaikansa vielä samalla kierroksella!(52) Coulthard oli jopa ottamassa jäännöspistettä mutta Massan kanssa kolaroidessa vaurioitunut auto ohjasi kokoajan vasemmalle ja Coulthard vetikin hiusneulan suoraksi ja Mark Webber pääsi ohi.
Hieno juttu Williamssille ja Webberille mutta Coulthard on yksi kokeneimmista kuskeista sarjassa eikä hänen pitäisi sortua tuollaisiin virheisiin. Vuoden tauon jälkeen kisailemaan palanneelta kokemattomalta tallikaverilta vielä ymmärtää törmäyksen ekassa mutkassa toisen kokemattoman kuskin kanssa mutta ei mieheltä joka uhosi viisi vuotta voittavansa maailmanmestaruuden:thumbdown
Toinen menetetty mahdollisuus oli Toro Rosso. Kauden parhaat aika-ajot takana. Speed jopa 11 ruudussa sekä Liuzzi 13 ruudussa. Molemmat ottivat mainiot startit. Speed kuittasi heti kaksi sijaa (kolaroineet Doornbos ja Kubica) ja oli yhdeksäntenä tallikaveri Liuzzi perässään joka oli startissa ohittanut Coulthardin. Speed pääsi Heidfeldin rinnalle ja muutamat mutkat he kisasivat rinnakkain kunnes jarrutukseen tultaessa Speed kuittasi Heidfeldin BMW-Sauberin.
No liian hyvää se olikin ollakseen totta entiselle Minardi-tallille. Ensimmäisellä varikkopysähdyksellään Speed vaihtoi kaikki renkaansa, kuten niin moni muukin. Se oli totaalinen virhearvio ja kierrosajat laskivat kolme sekunttia. Kun Speed sai slicksit taas alleen alkoi tapahtua. Speed kellotti kilpailun kahdeksanneksi nopeimman kierrosajan. Mutta virhe oli jo tehty ja Speed sijoittui 15, kolme kierrosta kärkeä jäljessä.
Liuzzi oli liikkeellä yhdellä stopilla, hänellä oli vaikeuksia eturenkaiden kanssa. Maalissa hän oli sijalla 10. Aika paljon sitä mitä Liuzzilta saattoi odottaakkin.
Kiinan Grand Prixin värittömin kuski oli varmaankin Nico Rosberg jonka kommentit kisasta hyvänä oppituntina radasta ja renkaista kiteyttävät koko Rosbergin kisassa olon tarpeettomuuden ja putoamisen harmaaseen massaan. Tallikaveri näytti kuinka autolla ajetaan ja Nico opetteli. Siinä se. Parhaiten Rosberg juniorin kilpailua kuvastaa varmaankin tämä::dunno:
Ja lopuksi vielä ehdottomat pettymyset. Midland muuttui Spykeriksi ja väritys muuttui parempaan suuntaan, Alberssin jatkosopimus julkistettiin kuten myös sopimus Ferrarin moottoreista ensi kaudeksi. Siinä olivatkin positiiviset asiat. Monteiro kärsi teknisestä viasta aika-ajoissa ja Albers hylättiin viimeiseen ruutuun. Kisassa Monteiro spinnasi ja sammutti autonsa.:thumbdown Albers ajeli koko kisan viimeisenä tai toiseksi viimeisenä. Sijoittuen lopulta toiseksi viimeiseksi kolme kierrosta kärjestä jääneenä. Kisan jälkeen tuomaristo päätti lisätä Alberssin aikaan 25 sekunttia sakkoa koska tämä oli blokannut Heidfeldiä.:doubtful:
Mutta vieläkin huonommin voi mennä. Tämä oli ehkä kauden suurin taantuminen. Toyotat eivät olleet sitten missään Shanghaissa. Taakse jäivät vain Spykerit.ja Super Agurit. Tämä oli ehkä säälittävin viikonloppu Toyotan F1-historiassa. Missään vaiheessa kumpikaan Toyota kuski ei ollut kilpailukykyinen. Joskus tällä kaudella toisella Toyota-kuljettajalla on ollut teknisiävaikeuksia tai epäonnea eivätkä he ole yltäneet toiseen aika-ajo sessioon. Nyt molemmat jäivät ensimmäiseen. Kisassa molemmat kuskit keskeyttivät. Oli aikamoinen ihme että Ralf Schumacher ajoi pariinotteeseen kilpailun nopeimman kierroksen. Mutta vain koska hänellä oli slicksit alla. Epätoivonen taktinen veto Toyotalta joka ei toiminut.