Niin ylivoimaisella autolla, millä Schumi ajaa ja on ajanut, olisi moni muukin voittanut mestaruuden leikiten. Jos Ferrari pystyy tarjoamaan yhtä hyvän auton Kimille, mestaruus on selvää kauraa jatkossakin. Tuota en allekirjoita, että Kimi ei olisi Schumin veroinen ratinkääntäjä, mutta testaajana varmaankin on vielä opittavaa. Siinä suhteessa Kimiä onkin TÄYSIN turha verrata Schumiin. Kokemuksessa on melkoinen ero, mutta Schumifanit mielellään unohtavat tämän asian, jotta Kimi saataisiin näyttämään huonommalta kuin onkaan.
En silti yhtään epäile, etteikö Kimi olisi yhtä hyvä nyt autokehittäjänä kuin Schumi oli Kimin ikäisenä. Minusta kuskien asemaa auton kehittämisessä liioitellaan monesti monien taholta. Mitä kuskit loppujen lopuksi testeissä tekevät muuta kuin ajavat rinkiä? Telemetria kertoo kaiken tärkeän auton käyttäytymisestä ja siitä inssit tietävät jo, että miten autoa pitää säätää. Kuskin palaute on vain jäävuoren huippu valtavassa informaatiomäärässä, jota testeissä kerätään. Mutta tämänkin Schumifanit unohtavat myös mielellään, jotta Schumi näyttäisi paremmalta kuin onkaan... Jos Schumi on kerta puolijumala joka asiassa, niin mitä hittoa niillä insseillä tehdään Ferrarilla, kun Schumi osaa säätää kaiken itsekkin ja paremmin. :tongue:
Testeissä kuskin ensisijainen tehtävä on ajaa mahdollisimman tasaisesti, jotta autoon tehdyt säädöt tulevat esiin telemetriassa mahdollisimman hyvin. Kimi osaa sen varmasti yhtä hyvin kuin Kerppenin Herra.
Totuus on se, että Ferrari on ylivoimaisesti paras tiimi, jonka vahvuus on jatkuvuus. Henkilökunta ei juurikaan vaihdu ja sen johdosta tiimi on hitsautunut tiivisti yhteen ja ammattitaito kasvaa sen mukana. Muut tiimit, McLaren ja Williams käyvät loistavista esimerkeistä, vaihtavat henkilökuntaansa kuin paitaa. Onko siis ihme, että heidän palikat ovat sekaisin?? Kun jollain alueella epäonnistutaan, annetaan brittitiimeissä potkut epäonnistujalle ja värvätään uusi henkilö tehtävään. Ferrarilla sen sijaan nuhdellaan kysyinen henkilö ja sanotaan, että tee työsi paremmin. Tässä sitä nyt ollaan. Ferrarilla tehdään nyt kaikki aina hyvin, kun harjoiteltiin tarpeeksi.