Schumifani
Well-known member
Zuvi, et ole. Meidän syyt taitavat kuitenkin olla täysin vastakkaiset. En nimittäin halua nähdä Kimittäjää Schumin mantelinperijänä Ferrarilla.
Karpow sanoi:Niin ylivoimaisella autolla, millä Schumi ajaa ja on ajanut, olisi moni muukin voittanut mestaruuden leikiten. Jos Ferrari pystyy tarjoamaan yhtä hyvän auton Kimille, mestaruus on selvää kauraa jatkossakin. Tuota en allekirjoita, että Kimi ei olisi Schumin veroinen ratinkääntäjä, mutta testaajana varmaankin on vielä opittavaa. Siinä suhteessa Kimiä onkin TÄYSIN turha verrata Schumiin. Kokemuksessa on melkoinen ero, mutta Schumifanit mielellään unohtavat tämän asian, jotta Kimi saataisiin näyttämään huonommalta kuin onkaan.
En silti yhtään epäile, etteikö Kimi olisi yhtä hyvä nyt autokehittäjänä kuin Schumi oli Kimin ikäisenä. Minusta kuskien asemaa auton kehittämisessä liioitellaan monesti monien taholta. Mitä kuskit loppujen lopuksi testeissä tekevät muuta kuin ajavat rinkiä? Telemetria kertoo kaiken tärkeän auton käyttäytymisestä ja siitä inssit tietävät jo, että miten autoa pitää säätää. Kuskin palaute on vain jäävuoren huippu valtavassa informaatiomäärässä, jota testeissä kerätään. Mutta tämänkin Schumifanit unohtavat myös mielellään, jotta Schumi näyttäisi paremmalta kuin onkaan... Jos Schumi on kerta puolijumala joka asiassa, niin mitä hittoa niillä insseillä tehdään Ferrarilla, kun Schumi osaa säätää kaiken itsekkin ja paremmin. :tongue:
Testeissä kuskin ensisijainen tehtävä on ajaa mahdollisimman tasaisesti, jotta autoon tehdyt säädöt tulevat esiin telemetriassa mahdollisimman hyvin. Kimi osaa sen varmasti yhtä hyvin kuin Kerppenin Herra.
Totuus on se, että Ferrari on ylivoimaisesti paras tiimi, jonka vahvuus on jatkuvuus. Henkilökunta ei juurikaan vaihdu ja sen johdosta tiimi on hitsautunut tiivisti yhteen ja ammattitaito kasvaa sen mukana. Muut tiimit, McLaren ja Williams käyvät loistavista esimerkeistä, vaihtavat henkilökuntaansa kuin paitaa. Onko siis ihme, että heidän palikat ovat sekaisin?? Kun jollain alueella epäonnistutaan, annetaan brittitiimeissä potkut epäonnistujalle ja värvätään uusi henkilö tehtävään. Ferrarilla sen sijaan nuhdellaan kysyinen henkilö ja sanotaan, että tee työsi paremmin. Tässä sitä nyt ollaan. Ferrarilla tehdään nyt kaikki aina hyvin, kun harjoiteltiin tarpeeksi.
zuvi sanoi:Voi päästäkää mut tästä(kin) pahasta!
Mä olen todennäköisesti ainoa, mutta mä todellakin toivon, ettei Kimi koskaan aja Ferrarilla.
Mutta ethän unohda sitä että FIA:n tuki Ferrarille katkeaa välittömästi kun sinne menee suomalainen kuljettajaFormulanomi sanoi:Minusta olisi ihan kiva nähdä Kimin ajavan kilpailukykyisellä autolla.
Jos se olisi Ferrari, niin se olisi ok.
Jännityksen vuoksi saisi sitten olla kilpailua sen ykkös-kakkoskuskin välillä ja mieluummin muitakin talleja kisaamassa tosissaan mestaruudesta.
Ai mihin faktoihin? No, Ferrarin myllystä löytyi selvästi enemmän tehoa kuin Mersun myllystä, eron ollessa kokoluokkaa 20 heppaa, joka kierrosajoissa tarkoittaa keskimäärin n. kolmea kymmenystä, riippuen hiukan radasta. BAR-tallin viime syksyn lopun testien perusteella Michelinin kumit toivat suunnilleen saman verran tasoitusta kierrosajoissa. Jäljelle jää runko. Ferrari oli, kuten on edelleen, huimasti edellä aerodynamiikassa, auton painokeskipisteen ja lisäpainojen sijoittelussa (so. rungon painon ja painojakauman alueella), sekä auton integroinnissa renkaisiin, missä heillä onkin aivan uniikki suhde Bridgestonen kanssa. MP4-17 oli autona aina ylipainoinen (suunnitteluvirhe), kun taas Ferrarit ovat vuosi toisensa perään olleet kevyimpiä (so. käytännössä paras painojakauma sillä minimipainohan on kaikille sama) koko sarjassa. Edes vauhdillisesti ei Mäkki ollut viime vuonna missään vaiheessa Ferrarin veroinen, ei lähellekään, siis noin niin kuin tekniikkansa puolesta. Tietysti saavutettuun nopeuteen vaikutti sellaiset tekijät kuin kuljettaja ja tiimi, jolloin Mäkki kyllä kulki hyvin (auto #6) monessa kisassa Ferrariin nähden. Itse auto ei silti ollut Ferrarin tasoa lähelläkään. Tästä todistaa jo sekin seikka että McLarenin värvättyä Ferrarilta väkeä vuonna 2002 heille selvisi kuinka paljon edellä Ferrari heitä on, jolloin todettiin että on pakko rakentaa radikaali auto, MP4-18, jotta etumatkaa saataisiin edes kavennettua. Siltikään ei edes tuolla radikaalilla versiolla haaveiltu etumatkan täydellistä kiinnikuromista. Alkuperäinen MP4-18 heitettiin roskiin joskus elokuussa 2002 kun entinen Ferrarin väki saattoi osoittaa ettei se tulisi riittämään.PKurki sanoi:Ja mihinköhän faktoihin viime kauden autojen vertailu akselilla Ferrari/McLaren perustuu? Kyllä minun nähdäkseni Kimillä oli useammassakin viime vuoden kisassa vähintään Ferrarin tasoinen auto alla, varsinkin keskikesän tienoilla...
Minä en ole "perinteisesti" ollut niitä, jotka ovat väittäneet salaliittoteorioiden olevan totta. Siksi on "varaa" kirjoittaa niin miten kirjoitin.Ilmari sanoi:Mutta ethän unohda sitä että FIA:n tuki Ferrarille katkeaa välittömästi kun sinne menee suomalainen kuljettaja
Tämän jälkeenhän FIA tekee pelkästään Ferraria sorsivia sääntömuutoksia. Tämä heikentää ratkaisevasti Kimin mahdollisuuksia :thumbup:
Paitsi että FIAn suora tuki Ferrarille loppui jo kauden 2002 jälkeen.Ilmari sanoi:Mutta ethän unohda sitä että FIA:n tuki Ferrarille katkeaa välittömästi kun sinne menee suomalainen kuljettaja
Tämän jälkeenhän FIA tekee pelkästään Ferraria sorsivia sääntömuutoksia. Tämä heikentää ratkaisevasti Kimin mahdollisuuksia :thumbup:
Minä en ainakaan ole väittänyt sen minnekkään tippuvan!Kärjessä pysyvät, mutta ylivoimansa Ferrari menettänee. Tosin niin luulin tästäkin vuodesta!:frown:MaranelloRed sanoi:Älkää höpiskö. Jos Schumi jatkaa vielä 3 vuotta Ferrarilla niin se tietää kolmea lisämestaruutta Maranelloon. Simppeliä. Ei Ferrari mihinkään tipu vaikka te sitä jaksatte toivoa.
BAR! Ehkä sitten jos Honda ostaisi tallin kokonaan ja tallin nimi muuttuisi Hondaksi. Muutes tallin kannattamiseen en löydä syitä. Tallilla ei ole hienoa perintöä eikä siellä ajane ketään suomalaista tulevaisuudessakaan.General FUp sanoi:Minen pysty ymmärtämään tätä logiikkaa.. ei pysty ei. Jos jatkuvuus todella on Ferrarin valttia, niin miten Kimin tulo talliin ja Brawnin lähtö vaikuttaisikaan tähän ratkaisevaan tekijään.. Ei varmaan mitenkään, kyseessähän on kuitenkin Kimsu.. varmoja mestaruuksia juu tulossa
Ja jos Kimi siirtyy Ferrarille joskus.. voi tulla aika vaikeaa löytää tallia jota kannattaa BAR ehkä.. tai Toyota.. Sauber kyllä voisi olla..