Valde sanoi:
Kunhan vain virnuilet: et usko itsekään tuohon. DC:n alisuorituminen sen sijaan näkyy kaverin tuloskäyrästä varsin selvästi. Vai paransiko Kimi 0.5-1 sekuntia loppukauteen Imolan kisan jälkeen?
Hmm. No, ensinnäkin Kimi on vielä kehityksensä alkupäässä, ei ainakaan lopussa, joten on oletettavaa että Kimi paransi kauden 2003 aikana. Toisin sanoen ajoi loppupuoliskon paremmin kuin alkupuoliskon. Tämä siis oletuksena. Toiseksi, mikä DC:n alisuoriutuminen? Mikäs väite tämä on, mihin perustuu? Ilmeisesti perustuu siihen varsin yleiseen käsitykseen että DC ajoi ennen Imolaa "oikealla tasollaan" jonka jälkeen notkahti. Tämä oletus on voimassa tietysti siksi että McLarenin auto näyttäisi paremmalta kuin olikaan ja Kimi huonommalta. Katsotaanpa faktoja, DC:n aika-ajot 2003: (kauden neljännekset erotettu / -merkillä)
11, 4, 2, 12 / 8, 14, 6, 11 / 9, 5, 12, 10 / 9, 8, 8, 7
Kimin vastaava rivi on:
15, 7, 4, 6 / 20, 2, 2, 20 / 1, 4, 3, 5 / 7, 4, 1, 8
Katsotaanpa nyt DC:n riviä. Ainoastaan viimeisessä neljänneksessä ei DC:llä ole 10:ä huonompia lähtöruutuja. Ensimmäisellä neljänneksellä niitä on kaksi, kuten toisella neljänneksellä ja myös kolmannella (jos 10. lasketaan). Ei ole havaittavissa DC:ltä mitään erityistä notkahdusta. Pientä heikentymistä on kyllä havaittavissa, mutta se selittyy jo sillä että McLarenin autoa ei kehitetty eteenpäin ennen kuin vasta Monzan kisaan, kun taas kaikki muut autot kehittyivät jatkuvasti, ts. Mäkki meni taaksepäin kisa kisalta.
Kimin rivi osoittaa että hän paransi kauden toisella puoliskolla siitä huolimatta että auto oli koko ajan vähemmän kilpailukykyinen.
Lisäksi huomauttaisin että viime kädessä tallikaverusten vertaaminen on turhaa. On kohtuullisen hyvin tiedossa mikä oli minkäkin auton suorituskyky (McLaren 3.-5. paras auto nopeudeltaan kisasta riippuen) ja kuljettajaa voidaan verrata siihen mitä hän kykenee kalustollaan tekemään, tallikaverista viis. Josta päästäänkin seuraavaan:
Jos on perusteita epäillä, että Ferrari kuljettajilla on tapahtunut samanlainen notkahdus, niin toki sitten epäillään.
Ei tarvitse epäillä, se on selvääkin selvempi. Paras auto kauden mittaan ja jokaisessa kisassa aina Monacoon asti, tulokset silti mitä olivat: satunnaisia. Rubens ajoi hyvin mm. Silverstonessa ja Suzukassa, mutta paalu ja voitto olivat silti vain sitä mitä parhaalla autolla sopiikin tehdä, ei enempää. Sen sijaan parhaalla autolla ei olisi pitänyt olla mm. 8. Monacossa tai ajaa seinään Melbournessa.
DC on käynyt viime kautta lukuunottamatta suht. hyvänä mittatikkuna, joten ei tässä mitään kaksoisstandardiepäilyjä tarvitse aloittaa. Katsotaan jos Kimi voittaa Juan-Pablon ensi vuonna aika-ajoissa 14-3 ja ajaa kisoissa puoli sekuntia nopeampia kierroksia keskimäärin, niin sitten voidaan ruveta vertaamaan Schumin uraan noin yleisemmin.
Mitäs bullshittiä tämä nyt on? Ei Summeli Paabloa kepittäisi 14-3 aika-ajoissa, ei koskaan. Hyvä jos ei häviäisi. Summeli ei ole koskaan ole ollut aika-ajo virtuoosi, toisin kuin Paablo. Vertaus Kimin ja Sumin välillä on selvä: Kimillä 3. paras (tai huonompi auto), Sumilla paras. Tulos: lähes tasapeli ja voitto Sumille ainoastaan paremman luotettavuuden turvin. Ei ole mitään epäselvää kumpi on parempi kuljettaja. Ei pienintäkään kysymystä. Jos autot olisivat olleet suunnilleen yhtä kilpailukykyisiä, kuten mm. 2000 McLaren ja Ferrari, silloin voidaan ajatella että pienet tekijät, mm. tuuri, voi ratkaista kisan miten päin vain eikä se merkitse sen enempää. Mutta kun autojen suorituskyvyssä on niinkin selvä ero kuin se oli 2003 jo pelkästään nopeudessa (kokoluokkaa puolesta sekunnista sekuntiin radasta riippuen), eron lisääntyessä vielä luotettavuuseroilla (Sumin auto ei hajonnut kertaakaan, kun taas Kimi menetti pisteet mottoririkon ja varikkorajoittimen oikkuilun vuoksi), ei jää mitään jossiteltavaa. Ero on
aivan liian suuri jotta se voitaisiin selittää "pois" sellaisilla tekijöillä kuin tuuri tai kuljettajien suoritustason vaihtelut. Mikäli autot olisivat olleet yhtä luotettavia ja edes parin sekunnin kymmenyksen sisään nopeudessa niin Sumifaneilla olisi jotain mahdollisuuksia selitellä, mutta niin ei kuitenkaan ole.
Yksinkertaisesti tiivistäen: autojen suorituskyvyn ero oli niin suuri, että ei ole oletettavaa että Schumacher olisi
koskaan kyennyt haastamaan mestaruudesta MP4-17D:llä. Ts. Schumacher ei ole koskaan ajanut sillä tasolla kuin mitä Kimi ajoi 2003. Piste. Voi voi jos ei tykkää, faktat on faktaa (todennäköisyysmatematiikkaa).
DC:n romahdus on itsestäänselvyys: muussa tapauksessahan Kimi olisi jo ajanut viime kaudella paremmin kuin Mika parhaimpina aikoinaan. Mitä siihen väitteeseen tulee, että Kimi olisi viime vuonna ajanut yhtä hyvin kuin Schumi vuonna -97, niin voit katsoa vanhoista tiloastoista kuinka suuri ero Schumin ja Irvinen välillä oli koko kauden. Kuljettajan radoilla Monacossa ja Spassa erot kasvoivat valtaviksi. Spassa aika-ajoissa Schumi oli 2.5 sekuntia nopeampi kuin Eddie. Monacossa 1.5 ja kisassa puolitoista minuuttia. Noi aika-ajotulokset ovat mielettömiä kun silloin oli neljän yrityksen mahdollisuus. Sama tilanne oli myös -96, vaikka noina vuosina Eddien olisi pitänyt olla parhaassa iässä kilpailijana. Ja todennäköisesti Eddie olikin tuolloin paljon nopeampi kuin Coulthard viime vuonna - uransa surkeimmalla kaudella.
Mielestäni on ihan mahdollista, että Kimi ajoi viime kauden nopeudellisesti Schumin tasolla, mutta Kimin viime kauden vertaaminen Schumin uran raisuimpiin suorituksiin tuntuu jo ylimitoitetulta.
Sitä voi tarttua tallikaverioljenkorteen, mutta ei auta. Vertaus on mestaruudesta taistelevien kuljettajien ja heidän kalustonsa välillä. Yhtä hyvin voisi väittää Sumin olevan parempi kuin Alain Prostin vain sillä perusteella että Prost hävisi aika-ajoissa Sennalle kun taas Sumi voitti Irvinen. Täysin samaa "logiikkaa". Mitäs sitten vaikka onkin virheellistä, kunhan vain Sumi näyttää hyvältä, niinkö? Otetaanpa kausi 2000 esimerkiksi. Ei silloinkaan mietitty Mikan ja Michaelin keskinäistä vahvuutta sen perusteella missä DC ja Barrichello kurvailivat heihin nähden. Tallikavereilla ei ollut merkistystä, ainoastaan mestarikandidaateilla ja heidän kalustoillaan. Kun tulee puhe kaudesta 2003 pyritäänkin punakaartilaisten ja Sumifanien toimesta siirtämään huomio muualle kuin itse autoihin ja mestarikandidaatteihin. Syy on toki ilmeinen.