Kimi ja Mika

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Olen tässä viime aikoina kovasti miettinyt näiden kuskien keskinäistä paremmuutta. Suora paremmuuden sanominen on tietenkin melkein mahdotonta, mutta on jotenkin sellanen kutina että tuo Kimi Matias on kyllä luontaiselta nopeudeltaan uskomaton.

Mika kyllä osoitti taas miksi on aikamme yksi parhaista ellei jopa paras. Aivan uskomaton suoritus tuo Span voitto.
Mika pystyi omana aikanaan aivan uskomattomiin suorituksiin paineen alla. Schumin paineensietokykyyn verrattuna molemmat, Kimi ja Mika ovat kuin eri planeetalta.

Miesten ajotyyleissä ei silmämääräisesti ole suurta eroa, tosin tuntuu että Kimi tykkää kääntää mutkaan hieman aiemmin(ei toki niin aikaisin kuin Alesi aikoinaan) ja hakea näin tiukemmin mutkan taitetta.

Olisi mielenkiintoista nähdä Kimi ralliauton ratissa. Muistan kun Mika kävi testaamassa Mäkisen mitsua ja hävisi vain muutaman sekunnin pätkäajassa.

Mitä olette muut mieltä?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Itse olen sitä mieltä, että kokonaisuutena Kimi on parempi kuljettaja, varsinkin kun kokemusta tulee lisää.

Mika on voittamaton nopeissa kaarteissa, todennäköisesti parempi kuin kukaan koskaan on ollut / tulee olemaan.

Mutta vaikka Mika ei ole millään osa-alueella keskinkertainen, on Kimin yleinen taso kovempi, ohitukset, nopeat suunnanmuutokset jne.

Mutta jos otettaisiin vastakkain Kimi mallia 2003 (jolloin hän on mielestäni tähän mennessä esittänyt parastaan) ja Mika mallia 2000 (jolloin hän oli parhaimmillaan) niin Mika voittaisi.

Mutta Kimillä on edellytykset paremmaksi.
 

micra_k10

Banned
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
165
Mika nopeimmillaan oli varmasti Kimiä nopeampi. Kimi on kovempi taistelija ja suoritusvarmempi vaikka virhekin sattuisi.

Ajotyylithän kavereilla eroaa kuin yö ja päivä. Mika jarruttaa suoralla ja heittää sivuluisuun .. Kimi kääntää aiemmin sisään kun vielä jarruttaa.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
itse olen aina pitänyt Mikaa parempana kuskina..ja tulen ehkä aina pitämäänki:thumbup:

Häkkisellä on niin paljon huippu suorituksia että huh huh...esim, eikö Mika voittanut Sennan aika-ajoissa ensimmäisessä kisassaan McLarenilla? kyllähän Kimikin tulee vielä varmasti ajan kuluessa tekemään loistavia suorituksia,mutta minulle Mika on aina ykkönen! :ahem:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Puhtaasti nopeudessa arvostan Kimiä korkeammalle kuin Mikaa (tai vaikka Shumia). Kokonaisuutena Mika oli(on?) parempi kokemuksen turvin.

Omasta mielestäni ei se Mikakaan mitenkään sladissa ajanut, ajotyyli tosin vaatii hyvin kääntyvää autoa (Mikahan kärsi pahasti kun auto oli puskeva). Kimin ajotyylillä liian yliohjaava auto on huono, jarrutuksessa ja mutkaan käännettäessä vauhti kärsii jos perä pyrkii irti.

Joskus Kimin ajamista on todella upeaa katsoa, näkee että puristetaan aivan tosissaan kierrosaikaa - mutta jälkeenpäin Kimi toteaa jotain tyyliin ihan ok kierros, olisi se paremminkin voinut mennä...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Tuolta löytyy samasta aiheesta käyty keskustelu!

Erona noiden kahden välillä on tietty kokemuksen ja eri aikakausien lisäksi tuo, että Mika piti yliohjaavammasta autosta ja Kimillä ajotyyli on enemmän oppikirjamainen!

Siinä vaiheessa kun autoihin tuli luistonestot yms. niin Häkä ei saanut autosta sillä hetkellä parasta irti! Itse asiassa hän laittoi luistoneston pois päältä saadakseen aika-ajoissa kärryn kulkemaan haluamallaan tavalla!

Tämähän ei meinaa sitä että Häkä ajoi sladissa kaikki mutkat vaan enemmänkin sitä että Häkän täytyi itse hallita perä siten että tuntuma säilyi parempana!

Häkän tyyli kun oli sellainen, että mahdollisimman myöhäinen jarrutus ja siitä sitten se tiukka kääntö ja kiihdytys suoralle!

Kimi ajaa mutkat pehmeämmin!

Se on kin sitten vaikeampi selittää miten Häkä on niin kova nopeissa mutkissa?!

Joka tapauksessa Häkä oli itse sitä mieltä Kimin takana ajaessaan muistaakseni Kanadassa, että miehellä on loistavat otteet ja linjat! Joten kai hän tietää jotain mitä me ei nähdä noista kuvista!? :)

Nopeita molemmat ja vaikea heitä on erotella kumpi nyt on nopeampi jne. Toinen on varmaan jossain tilanteessa hieman toista edellä! Samoin kuin kaikkien muidenkin huippujen välillä, kukaan ei ole selkeästi paras, toisilla on vaan hyviä ominaisuuksia ehkä yksi enemmän kuin toisella!

:)
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Oma mielipiteeni on, että Kimihän on hiton lahjakas ja nopeutta on todella paljon. Jos auto ei hajoa niin aina mennään rajalla, mitään huonoja ja hyviä päiviä ei Kimillä tunnu olevan. Tällä hetkellä kokonaisuutena pidän kuitenkin Mikaa parempana. Saavutusten takia, ja loistavasti sujuneen paluun takia. Jos Kimi on sitten joskus vaikka nelinkertainen maailmanmestari niin pidetään sitten Kimiä parempana kuskina kokonaisuutena, mutta Mikan suoritukset on jo tässä vaiheessa niin legendoja että kyllä hänelläkin ehdottomasti oma paikkansa on parhaiden kuskien joukossa. Itse arvostan Schumia ja Mikaa tällä hetkellä samalle tasolle, Kimi pääsee sinne jos voittaa mestaruuksia. Ja jos käy vielä voittamassa Indy500:n , Le Mansin ja Daytona500:n muutaman kerran niin varmasti on kovempikin kuin tuo kaksikko! :) Ja Arctic lapland ralli tietysti myös.

Ajotyyleistä on aina mukava jauhaa. Varsinkaan kun en tiedä niistä paljon mitään :) Schumiahan pidetään aliohjaavana kuskina. Hän on itse kommentoinut että pelkkä mutkasta ulostulo ei riitä, pitää olla limitillä myös sisääntuloissa. Tähän kai sopii aliohjaava tyyli paremmin. Mikaahan taas pidetään yliohjaavana kuskina, niinkuin varmaan kaikkia "rallisuomalaisia". Tässä tyylissä kai on tyypillistä se että ei hyökätä mutkaan niin agressiivisesti että ulostulo tuhoutuu, vaan käännetään ehkä vähän myöhempään sisään, kaasulle ja pienellä sladilla ulos. Eihän se formuloissa tv-kuvan perusteella tietenkään voi näkyä, koska kovin suurilla luisukulmilla ei formuloilla voi ajaa. F1-racingistä lukemassa artikkelissa tehtiin kerran suosituksia Monacon katsomopaikoista, ja ehdotettiin esim. shikaania, (olikohan se) missä huomaa miten paljon myöhempään Mika kääntää sisään kuin David.

Kimin tyylistä on vaikea sanoa mitään koska yliohjaavalla tyylillä ei nykyisin ole paljoa sijaa elektroniikan takia, kun pieniäkään sladeja ei tule. Kimihän voi olla erittäinkin yliohjaava kuski mutta se ei välttämättä pääse oikeuksiinsa nyt. Jälleen F1-racing artikkelin mukaan Kimin tyylissä on samaa kuin Mikallakin eli tykkää yliohjaavammasta autosta. Mutta kysehän on kuitenkin tiedostamattomasta jutusta. Helpointa olisi varmaan seurata videota/dataa Kimin pikkuluokka-ajoilta tai kysyä häneltä itseltään :D
 
Viimeksi muokattu:

Karhu

Well-known member
Liittynyt
28.1.2005
Viestit
51
Mika on vieläkin paljon parempi, mitä Räkä koskaan tulee olemaan! Schumi on vielä Mikaakin loisteliaampi kuljettaja. Minusta on häpäisy, että tälläinen topic on edes perustettu vertaamaan suurta mestaria ja kolmen voiton narisijaa:mad_old:
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Jospa sitten minäkin mututtelen.

Itse pidän Kimiä parempana kuin Mikaa. Kimi hallitsee hermonsa paremmin. Mikahan oli toki kylmähermoinen mitä kovempi paikka, mutta Kimi mielestäni onnistuu olemaan varma myöskin "helpoissa" paikoissa.

Kimi on monipuolisempi kuin Mika. Tästä johtuen luulen, että Kimi ei tarvitse niin tarkkaa balanssia kuin mitä Mika tarvitsi/tarvitsee. Kimillä alkaa olemaan maine kuljettajana joka ajaa kovaa millä tahansa laitteella jossa on moottori. Kelkkailut ja enduroharrastukset varmasti harjottaa Kimin taitoja myöskin monipuolisemmin. En tiedä muistaako kukaan Ruutulipun vaikkakin leikkimielistä kisaa oliko ne nyt takavetoiset Ford Sierrat lumella? Kimi oli nopein ja isänsä toiseksi nopein. Sitten tuli Häkä ja 4. Rami Räikkönen.

Mikalla on etuna se, että hän on voittanut mestaruuksia. Mikan etu on myöskin se, että hänellä on kisasuorituksia ja legendoja kertynyt myöskin Sennan tallikaverina. Kimillä vasta Montoya on sellainen todellinen huippukuski tallikaverina mutta ei hänelläkään ole vielä mestaruutta.

Mestaruus voi vain nostaa kuljettajan legendojen joukkoon. Tuota väitettä en kyllä haluaisi allekirjoittaa koska nykypäivänä auto on se joka ratkasee suurimman osan. Mutta jokatapauksessa Kimillä on vielä ainakin 10v aikaa hankkia kannuksensa ja kehittyä kuljettajana. Jos jo nyt Kimiä verrataan itse Häkään vähän väliä niin se jo osoittaa, että Kimillä on taskussaan jo nyt sellasia suorituksia joilla tämä paremmuus kyseenalaistetaan :>
 

micra_k10

Banned
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
165
hannu^ sanoi:
Ajotyyleistä on aina mukava jauhaa. Varsinkaan kun en tiedä niistä paljon mitään :) Schumiahan pidetään aliohjaavana kuskina. Hän on itse kommentoinut että pelkkä mutkasta ulostulo ei riitä, pitää olla limitillä myös sisääntuloissa. Tähän kai sopii aliohjaava tyyli paremmin. Mikaahan taas pidetään yliohjaavana kuskina, niinkuin varmaan kaikkia "rallisuomalaisia". Tässä tyylissä kai on tyypillistä se että ei hyökätä mutkaan niin agressiivisesti että ulostulo tuhoutuu, vaan käännetään ehkä vähän myöhempään sisään, kaasulle ja pienellä sladilla ulos. Eihän se formuloissa tv-kuvan perusteella tietenkään voi näkyä, koska kovin suurilla luisukulmilla ei formuloilla voi ajaa.
Juu. Ei ne mikan sladit mitään semmosia ole missä perän hallinta menetetään ja käännetään ratti kaakkoon. Vaan semmonen napakka käännös ja ulos nätissä pienessä luistossa. Mikan tyylille varmaan sopi jäykempi alusta paremmin ja tämä selittää vauhtia nopeissa mutkissa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Kumpikin loistavia ratinkääntäjiä, mutta Mikalle jäi minun silmiin paha asia, nimittäin Italian maaperällä ajettavat GP:t. Miksi Häkällä petti hermot näissä, kun ajettiin johdossa. Imola(-99/00?) ja Monza(-99). Minusta Kimi on sen oloinen, ettei johtoasemassa pahemmin hermoile kun on siellä ajanut. Lisäksi viime kauden voitto Spassa on minun silmissä yksi kovimpia suomalaisvoittoja koskaan, koska se tuli Ferkkuja paljon heikommalla autolla, todella huonosta lähtöruudusta ja täysin ajamalla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Enpä haluaisi verrata kahta verratonta rattimiestä keskenään mutta uskon että Kimillä on edellytykset vieläkin suurempiin tekoihin kuin Mikalla.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Aiwinar sanoi:
Kimillä alkaa olemaan maine kuljettajana joka ajaa kovaa millä tahansa laitteella jossa on moottori. Kelkkailut ja enduroharrastukset varmasti harjottaa Kimin taitoja myöskin monipuolisemmin. En tiedä muistaako kukaan Ruutulipun vaikkakin leikkimielistä kisaa oliko ne nyt takavetoiset Ford Sierrat lumella? Kimi oli nopein ja isänsä toiseksi nopein. Sitten tuli Häkä ja 4. Rami Räikkönen.
http://www.hotcars.net/legends/videot/Botniaring_KIMI.wmv
(7.3MB, wmv, legendsillä ajoa sateella Botniaringillä)

Tuo video osoituksena siitä, että kyllä muillakin vehkeillä ajo luonnistuu Kimiltä mitä mainioimmin.

Itse pidän kumpiakin kuskeja suunnilleen tasavertaisina, lähivuodet näyttävät alkaako vaaka kallistumaan enemmän Kimin puolelle vai ei, mutta näin uskon kumminkin käyvän. Puhutaan kumminkin aivan uskomattomasta rattimiehestä.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ensinnäkin kuskin ominaisuuksiin kuuluu:
-ajotaito
-auton säätötaito
-auton/tiimin kehitys
Jos joku näistä pitäisi valita tärkeimmäksi, niin sanoisin että se on tuo viimeinen. Miksikö? No, sen takia että hyvän ja "huonon" kuskin välillä on 0,5-1 sekuntia, mutta hyvän ja huonon auton välillä 5 sekuntia. Shumi on ilmiömäinen kokonaisuutena, tosin varsin monet asiantuntijat pitävät häntä enemminkin uskomattoman hyvänä tiimin kehittäjänä sekä auton säätäjänä, ja (F1-tasolla) ei-niin-huippu -kuljettajana.

Yksi kuljettajana kehuttu JJ Lehto taas toisaalta monesti kitui säätöjen kanssa...

Mutta lyhyesti, kuljettajan puhdas nopeus ei ole se tärkein, vaan tärkeintä on kokonaisuus.

Yleensä kuljettaja ei aliohjaa, vaan auto :).

Shumin ajotyyli on pitkälle jarrutus-ja-kiihdytys - mutkat ajetaan aika jyrkällä taitolla. Silloin on tärkeää että jarrutuksessa ja käännössä perä pysyy kiinni, ts. auton pitää olla aliohjaavampi.

Mika taas ajoi mutkat pyöreämmin jolloin tärkeää on että auto kääntyy hyvin, aliohjaava auto on hidas tällaiseen tyyliin. Barrichellohan kärsii tästä usein Ferrarilla, kun autoa tehdään Shumille, se ei vain istu Barrichellon pyöreämpään ajotyyliin. Toisaalta Coulthard kärsi McLaren vuosinaan siitä että autoa tehtiin yliohjaavaksi Mikan mieleen.

Kimin (ja Alonsokohan se toinen oli?) tyyliä on pidetty sinänsä uutena, että muista kuljettajista poiketen Kimi koittaa pitää nopeutta koko mutkan läpi paremmin kuin muilla. "Normaalimissa" ajotyyleissä yleensä menetetään aikaa joko sisääntulossa tai kiihdytyksessä.

Mika oli tunnetusti sarjan parhaita nopeiden mutkien ajajia. Ehkä hiukan yllättäen Olivier Panis taisi olla toiseksi nopein kun nopeuksia mittailtiin nopeiden mutkien läpi (Kimin menoa ei muistaakseni tuolloin tutkailtu).

Kulmittainen ajotyyli on siitä parempi, että leikattaessa enemmin sisämutkaan, jää tilaa virheille - pieni leveäksi ajaminen ei hetkauta kun tilaa on korjata. Pyöreämpi "kokoradan käyttö" on sinänsä riskialttiimpaa, ettei korjausmahdollisuutta ole, koska ajolinja on jo aivan rajalla. Lisäksi yliohjaavampi auto lähtee irti paljon dramaattisemmin kuin puskeva.

Tässä näitä pohdintoja tuli. Saa olla tietysti erimieltä. :D Kuskien paremmuudesta vielä, itse pidän Kimiä aivan ilmiömäisenä ajo-taidoiltaan. Mika ja Shumi menevät ohi muilla osa-alueilla, mutta Kimi on vielä nuori ja aikaa opetella noita muitakin alueita.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mika on vieläkin paljon parempi, mitä Räkä koskaan tulee olemaan! Schumi on vielä Mikaakin loisteliaampi kuljettaja. Minusta on häpäisy, että tälläinen topic on edes perustettu vertaamaan suurta mestaria ja kolmen voiton narisijaa
Näkyypä täällä suurinosa pitävän Kimiä parempana tai tulevaisuudessa parempana, eli ei mikään turha topic. Onneksi kirjoitit tuon: "minusta on..."

Mun mielestä Kimillä on nimenomaan mahdollisuus tulla paremmaksi kuskiksi kuin mitä Mika oli parhaimmillaan. Tällä hetkellä ovat aika tasan, mutta eiköhän tuo seuraava viis vuotta tee miehessä jotain. :confused:

Ehkä sillon Kimi ei olekaan pelkän kolmen voiton narisija.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
gnz sanoi:
http://www.hotcars.net/legends/videot/Botniaring_KIMI.wmv
(7.3MB, wmv, legendsillä ajoa sateella Botniaringillä)

Tuo video osoituksena siitä, että kyllä muillakin vehkeillä ajo luonnistuu Kimiltä mitä mainioimmin.
Eipä tuota ajoa voi kyllä kehua - Kimi ajaa kaikki ensimmäiset mutkat pitkäksi, sen jälkeen meno alkaa vähän parantumaan. Tosiaan Legends autot ovat tunnetusti hankalia ajettavia, tehoa on muttei pitoa. Kostea keli vielä lisää vaikeutta, kai noilla voi sitten selittää Kimin ajolinjat.

Tosissaan se Kimi kyllä ajelee :thumbup:
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Toni_V sanoi:
Eipä tuota ajoa voi kyllä kehua - Kimi ajaa kaikki ensimmäiset mutkat pitkäksi, sen jälkeen meno alkaa vähän parantumaan. Tosiaan Legends autot ovat tunnetusti hankalia ajettavia, tehoa on muttei pitoa. Kostea keli vielä lisää vaikeutta, kai noilla voi sitten selittää Kimin ajolinjat.

Tosissaan se Kimi kyllä ajelee :thumbup:
Tuossa vähän tutkailin niin ilmeisesti tuo Kimin käyttämä auto myytiin myöhemmin. Sitä mainostettiin näin:

"Nyt se myydään, Ford -34 Coupé Legendssi jolla Kimi ajoi Botniaringin rataennätykset!" Eli ei kait se Kimi ihan hiljaa vetänyt. Saattohan se enkka tulla sitten vasta itekseen ajaessa.

http://194.100.115.34/~legends/forum/viewtopic.php?t=218&highlight=kimi

http://www.hotcars.net/legends/videot/Jurva_KIMI.wmv tuossa on toinen pätkä ja Kimi kisailee auton kanssa jonka perässä on tarra Korpelasta. 2003 Suomenmestari on Mikko Korpela.


"hiukan" offtopiccia
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aiwinar sanoi:
"Nyt se myydään, Ford -34 Coupé Legendssi jolla Kimi ajoi Botniaringin rataennätykset!" Eli ei kait se Kimi ihan hiljaa vetänyt. Saattohan se enkka tulla sitten vasta itekseen ajaessa.

"hiukan" offtopiccia [/B]
Rataennätykset ajetaan tietysti vain oikeissa kisoissa, ei testauksissa tai promotapahtumissa.

Ja tuskin tuolloin mitään rataennätystä syntyi kun keli oli märkä, ei edes Kimi ole niin hyvä :).

Kimi on tosiaan niittänyt mainetta monella eri kulkupelillä, nuoren Kimin jäärata-karting -ajoa aikoinaan kehuivat ainakin näyttäväksi (taisi kyllä penkka pöllytä :D )
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Karhu sanoi:
Mika on vieläkin paljon parempi, mitä Räkä koskaan tulee olemaan! Schumi on vielä Mikaakin loisteliaampi kuljettaja. Minusta on häpäisy, että tälläinen topic on edes perustettu vertaamaan suurta mestaria ja kolmen voiton narisijaa:mad_old:
Sinun mielestäsi voittojen määrä kertoo tarkalleen ajotaidot? Eli väität, että vain surkeat kuskit voivat voittaa, ja että niistä tulee hyviä sitten 30:nnen voiton kälkeen?

Imo Räikkönen tekee vähemmän virheitä kisan aikana, mutta Häkä varmaan olisi ajanut tasaisemmat (tasaisen nopeat) aika-ajot, jos hän olisi koskaan joutunut yhden kierroksen aika-ajoja ajamaan. Häkällä tuntu olevan ne pari kolme rataa, joissa ajo tuntui kulkevanmuita ratoja paremmin autosta riippumatta, kun Räkä pystyy yleensä painamaan ihan "hurmoksessa" radalla kuin radalla.
 
Ylös